Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan tuppukylien "totuuksia"!!

Vierailija
05.03.2014 |

Mulle tulee mieleen:

Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa

Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa

Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.

Paras automerkki on mersu

Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.

Kommentit (478)

Vierailija
261/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listatkaa myös niitä paikkakuntia. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle johonkinpäin Uudenmaan rannikkoa, onko kokemuksia? Loviisa? Pernaja? Karjaa? Inkoo? Siuntio? Pohja? Tammisaari? Varoittakaa jos on aihetta!

Älä ainakaan Siuntioon muuta.

T. Nimimerkillä kokemusta on, ei sinne enää ikinä

Vierailija
262/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pääkaupunkiseutuun liittyvä on paskaa. Olen siis kotoisin pienestä länsisuomalaisesta kaupungista. Kun lähdin tänne opiskelemaan, sain kuulla tuttaviltani (vieläpä ihan minun ikäisiltäni nuorilta) muun muassa seuraavia totuuksia:

- Helsinki on ihan liian iso.

- Siellä ryöstetään ihmisiä keskustassakin keskellä kirkasta päivää. Ja raiskataankin, eikä kukaan tuu auttamaan.

- Sulla ei ikinä tuu olemaan varaa asua siellä. Sä päädyt kadulle.

- Helsingissä tulee rottia ja käärmeitä viemäreitä pitkin vessanpöntöön. Ihan oikeesti, eikä tarvi olla edes kovin vanha talo!

Juu, ihan niin. Asun 50-luvulla rakennetussa talossa jo kuudetta vuotta, eikä täällä rottia tai käärmeitä ole näkynyt. En ole kyllä kokenut mitään muutakaan yllä mainittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ulkokuntalaistet, mustalaiset ja maahanmuuttajat on varkaita ja raiskaa kaikki naiset. Kaikki erinäköiset on mamuja.

Vierailija
264/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoisin pienestä tuppukylästä.

Nyt asun Vantaalla omakotilähiössä.

Aika paljon on samoja piirteitä molemmissa.

Ihan yhtä lailla on täällä sisäpiirejä joihin on lähes mahdotonta päästä sisään jos ei ole jo vaippaikäisestä kulkenut samoissa porukoissa. :)

Vierailija
265/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanit,fretit, jyrsijät, linnut, kaikki sammakko-,matelija ja herpetologiset eläimet (varsinkin ne) on ihmettelyn aihe, ja myös se jos omistaa vaikka 6 eläintä, niinkuin minä, koska kolme hamsteria on jo outoa, ihmeellistä ja liioittelua. Jokainen katsoo pitkään kun käytön kaniani lenkillä.

Vierailija
266/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lapsuuteni ja nuoruuteni tuppukylällä asuneena tämä ketju herättää todella paljon muistoja, hyviä ja huonoja. Ja nyt puhutaan todellakin aidosta tuppukylästä, josta lähimpään kaupunkiin (Joensuu) oli yli sata kilometriä.

Todellisuus on kuitenkn se, että hyvin pian näitä kyllä ei elää ole. Kotikylänikin on kuihtunut silmissä. Ennen pankkeja oli 4, ruokakauppoja saman verran, oli kirjakauppa, urheilukauppa, posti, monta kukkakauppaa, jopa vaatekauppa. Oli 6 kyläkoulua (nyt 1), terveyskeskuksessa monta lääkäriä. Kun oman kylän pojat pelasi lätkää naapurikylää vastaan puolet pitäjästä seisoi kaukalon reunalla armottomassa pakkasessa huutamassa naama punaisena.

Kaikki tuntee ihan kaikki, kaikki tietää kuka sä olet ja kenen tyttöjä. Ihmiset eivät ole samanarvoisia, ylimpänä on lääkärit, apteekkari, opettajat ja kunnanvirastossa töissä olevat. Lapset tehdään nuorena. Jos joku eroaa, se on iso uutinen. Muualta muuttaneet ovat hautaan asti muualta muuttaneita, outoja ja vähän pelottavia. Toisaalta, vaikka olisit miten outo ja kajahtanut, mutta sinne syntynyt, kuulut ilman muuta jengiin. Kommareita, mustilaisia, neekereitä, rättipäitä ja homoja kammotaan ja näistä puhutaan täsmälleen näillä nimillä. Toiset ei käy edes valintatalossa, sillä se on elannon seuraaja ja elanto on kommunistien juonia.

Kylälle on jäänyt se selkeästi heikoin aines, ne joilla ei ole ollut rahkeita kouluttautua. Omasta lukioluokastani ( 23) asuu kylällä nyt 3, joista 2 kaupan kassalla ja 1 peräkamarin poika. Mutta enää ei maatakaan viljele kuin harvat. Pellot on paketissa tai vuokralla naapurilla. Talot jäävät tyhjilleen.

Vitosen oppilaat jää aina. Yhtään kyvykkäämmät lähtee. 

Vierailija
267/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä342 kirjoitti:

Yksi ikävä asia on tuppukylällä myöskin ihan yleisesti käytössä: nimittäin itsemurha. On ihan mahdollista että semmoinen nuorehko mies aikuisuuden kynnyksellä tappaa itsensä. Ilman sen suurempaa syytä kuin että tulee liikaa juotua eikä ilmeisesti naisasiat niiden kylän muutaman vapaana olevan naisen kanssa suju. Sitten voikin lopettaa koko homman ja jättää suvun ja perheen suremaan ja häpeemään...

Sanopas muuta! Ensimmäistä kertaa, kun vierailtiin poikaystäväni kotikonnuilla pienessä kainuulaisessa kylässä ja ajeltiin katselemassa paikallisia "nähtävyyksiä", selostus meni jotakuinkin näin: "Tuossa asui veljen paras kaveri Jussi. Jussin tyttöystävä jätti, joten hän hirtti itsensä juuri ennen valmistumista...Ja tuolla asuu vanha luokkakaveri Simo! Tai siis asui, Simo kuulemma ampui viime syksynä itsensä hirvikiväärillä peijaisten päätteeksi..."

Oli himpun verran masentava reissu. Poikaystäväkin välttelee kotikylässä käymistä, vaikka on läheinen perheensä kanssa.

Tämmöistä se Suomussalmella on .

Vierailija
268/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijät voi panna ketä vaan ja se nostaa statusta, naisille eri säännöt. Nainen on huora, vaikka olisi sinkkuna pannut vaikka vaan muutamaa ihmistä. Sitä leimaa kantaa lopun ikänsä pikkukylässä. Hyh. Muutenkin sovinismi on voimissaan, varsinkin uskonnollisissa paikoissa.

Vierailija
269/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-käydään oluet jne. naapurikunnasta ja samalla palauttavat tyhjät putelit . Yksi sankari tosin käy naapurissa näkäräisillä, kun ei itse kehtaa ostaa. .on uskovaisesta suvusta. . -kysytään mistä olit tulossa siihen aikaan sinä päivänä. .etkä itse ajanut autoasi. .olin sanaton. . -työpaikat annetaan mielellään sukulaisille. .parasta oli kun perusteltiin sillä, että kyseessä paikkakuntalainen. .sama se vaikka toisella hakijalla laajempi koulutus ja työkokemus -muualta tulevat ovat junantuomia suvakkeja. .

Vierailija
270/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tositapahtuman noin 10 vuoden takaa.

Ystäväni oli muuttanut miehen perässä tuppukylään. Menin 19-vuotiaana viettämään viikkoa heidän luokseen ensimmäistä kertaa.

Pysähdyin kylän s-marketissa. Haahuilin ja keräilin ostoksia siellä melko pitkään. Olin havaitsevinani jonkinlaista kuhinaa ja pitkiä katseita. Kun pääsin kassalle niin kassa neiti sanoi "jaa, olet se Kallen pojan nuorikon ystävä hesasta?!"

Hämmennyin tästä enkä sanonut mitään. Varttia myöhemmin ajoin ystäväni pihaan ja pihalla oli valehtelematta lähemmäs 15 ukkoa tönöttämässä!

Eli tosiaan, ihmiset olivat kaupassa soitelleet ristiin ja rastiin että kukas minä oikein olen. Kun oli selvinnyt että kenen luokse olin menossa ja että ihan sinkku nainen Helsingistä niin pitihän kaikkien kynnelle kykenivien poikamiesten tulla minua kummastelemaan!

Vierailija
271/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä342 kirjoitti:

Ketju täyttä asiaa! Elävää elämää ihan tänäkin päivänä esim. paikkakunnilla: Lumijoki, Liminka, Ketunmaa, Temmes, Tyrnävä, Tupos, Siikajoki, Ruukki, Paavola. Ihan näin at the top of my head. 

Lähimpänä Oulua sijaitsevilla paikkakunnilla kyllä se kunnanisäntien älytön omakotitonttien kaavoittaminen on pahasti häirinnyt tuota nokkimajärjestyksen pitämistä. Mutta kyllä sekin kuitenkin on aika hyvin kasassa, ei siinä mitään sikäli.

Yksi ikävä asia on tuppukylällä myöskin ihan yleisesti käytössä: nimittäin itsemurha. On ihan mahdollista että semmoinen nuorehko mies aikuisuuden kynnyksellä tappaa itsensä. Ilman sen suurempaa syytä kuin että tulee liikaa juotua eikä ilmeisesti naisasiat niiden kylän muutaman vapaana olevan naisen kanssa suju. Sitten voikin lopettaa koko homman ja jättää suvun ja perheen suremaan ja häpeemään...

Liminka oli ihan hirveä sisäsiittoinen tuppukylä vielä vuosituhannen vaihteessa. Kaikki siellä tuntevat minut yhä, mutta enää se paskan puhuminen ei ole niin pahaa kuin 10 vuotta sitten. Siksihän musta paskaa puhuttiin kun olin muualta tulleen suvun jälkeläinen. Joku voi mut tunnistaa tästä, so what.

Limingassahan kuntapolitikointi näkyy varsin hyvin siinä, kuinka vittumaista K-Marketin pihaan on ajaa autolla, S-Markettiin sen sijaan pääsee kolmea eri kautta... 

BTW, mä en käsitä, mikä ihmeen hinku nuorilla on tehdä velkarahalla ylisuuri talo TUPOKSEEN!!! Helvetin esikartano... 

Vierailija
272/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja Limingassa vältelkää tosiaan Tuposta, paljon uskovaisia ja kiusaamista. 

Vierailija
273/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 22:53"]

On taas kyllä niin jälkeenjääneitä mielipiteitä/luuloja, että ei jaksa ekaa sivua enenpää lukea. Ette ole tainneet käydä pienellä paikkakunnalla sitten 70-luvun? Ja jos nuo joihinkin ihmisiin päteekin vielä, niin ovat niitä vanhoja ihmisiä, ei ne siitä mihinkään enää muutu, mutta on kännykkä- ja tietokoneajan ihmiset ihan erilaisia.

Nämä ovat kärjistyksiä ja kauas näkee paremmin kuin lähelle. ;)

Näin ulkopuolisena huomaa paljon sellaista, mikä itse ohitetaan itsestäänselvyytenä.

Voin kyllä allekirjoittaa suurimman osan näistä jutuista ukkojen huoltoasemakahveista pihan puunaamiseen.

Ovien lukitsemista joku kritisoi, että kyllä maallakin lukitaan nykyään ovet kun ei olla kotona. Joo, mutta kun meillä kaupungissa ne ovet on lukossa silloinkin kun ollaan.

Meillä tuppukylässäkin on kyllä syytä pitää ovet lukossa vaikka ollaan kotona. Ne perkeleen juntit saapastelee muuten sisään, ovikellosta ovat tuskin koskaan kuulleetkaan.

Vierailija
274/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanit,fretit, jyrsijät, linnut, kaikki sammakko-,matelija ja herpetologiset eläimet (varsinkin ne) on ihmettelyn aihe, ja myös se jos omistaa vaikka 6 eläintä, niinkuin minä, koska kolme hamsteria on jo outoa, ihmeellistä ja liioittelua. Jokainen katsoo pitkään kun käytön kaniani lenkillä.

Niin katsoisi kuka tahansa missä tahansa.

Vierailija
275/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vielä mitään. Helsingissä ihmeiset ihmettelevät jo sitäkin, että käytän kissaani lenkillä...

Vierailija
276/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse katselen hymyillen, jos jotkut ulkoiluttavat perinteisiä "sisäeläimiä" esim. kaniaan tai kissaansa. Mielestäni se osoittaa että omistaja on valveutunut ja ymmärtää että pelkkä sisällä olo ei ole eläimellekään hyväksi. Muutkin kuin koirat tarvitsevat virikkeitä ja elämyksiä.

Vierailija
277/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä ajaminen on ok. .samoin vaimon hakkaaminen. .todetaan ulkopuolisen kritisoidessa et ei sille mitään voi ja parempi, kun ei sekaannuta. Ennen kyläkouluissa oli ihan ok jos opettaja haisi viinalle ja oli krapulassa maanantaina. Toki samaa peliä on edelleen. .ongelma vain selitetään stressillä ja lääkityksellä. .

Vierailija
278/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin melko runsaan alkoholinkäytön muutama vuosi sitten. Oltuani vuoden verran selvänä kuulin kylältä, että olen ratkennut juomaan, taksikopilta oli tuo uutinen kuultu. Autoni oli tullut taksia vastaan kylällä, vieras kuski oli ajanut ja minä istunut vieressä. Näin oli kyllä tapahtunut, mutta aivan muista syistä luin että en olisi ollut ajokunnossa.

Vierailija
279/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tosiaan ymmärrä miksi siellä käydään viihteellä, kun baariin mennään ensinnäkin kolmen sukupolven voimin, ja kaikki tanssilattialla on kuitenkin lopulta sukulaisia tai sukulaisen kavereita. ei mitään mahdollisuutta tutustua kehenkään vieraaseen.

Tää! mummon ja tädin kanssa on ihan kiva käydä viihteellä :D

Vierailija
280/478 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapiha kerätään täyteen erilaista romua, etenkin auton- ja traktorinosia ja muuta peltiromua.