"Säästöliekki" on oikeasti olemassa!!!
ja ihminen lihoaa, vaikka söisi vähemmän mitä kuluttaa! Tälläkin palstalla usein väännetty tästä aiheesta, että lihavat muka aina syövät liikaa. Tässä teille faktatietoa säästöliekistä ja kalorivajeesta:
Kommentit (18)
> faktatietoa
> linkki iltalehteen
Ei jatkoon.
No oikeastaan tuossa sanotaan, että syömällä terveellistä ruokaa laihtuu, ja vaikka söisi pieniä määriä mutta teollisesti tuotettua ruokaa, niin saa vain aineenvaihduntansa jumiin.
Se on LIHOO
ei lihoaa
Muuhun en ota kantaa mutta yrittääkää edes kirjoittaa suomea.
Minulle säästöliekki on tuttu juttu. Olen kamppailut painoni kanssa 16-vuotiaasta lähtien. Olen jatkuvalla laihiksella mutta en laihdu.
Minä tiedän monia ihmisiä (itseni mukaan lukien), jotka eivät ole syömällä niitä liikakilojaan hankkineet eivätkä laihdu vaikka söisivät tomaaatin päivässä vuoden ajan. Joten olen tämän säästöliekin olemassa olon tiennyt aina, en vaan jaksa asiasta väitellä tyhjäpäisten ihmisten kanssa, jotka eivät paino asioista mitään tajua.
Mitä jos söisit sitten tarpeeksi normaalia(terveellistä) ruokaa, ja alkaisit harrastamaan jotain tarpeeksi rankkaa liikuntaa ja välillä tietty kevyempää (vaikka 2-3 rankkaa ja 2-3 kevyttä reeniä viikossa). Varmasti lähtisi pyörimään aineen vaihdunta, etkä popsisi vain tomaattia.. Totta kai kaikki tietää että rasvanpolttoon tarvii energiaa. En ymmärrä miksi kukaan alkaa laihduttaa idealla että syön vain salaattia ja laihdun ja jos en sillä laihdu niin en voi laihtua.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 09:28"]
Minä tiedän monia ihmisiä (itseni mukaan lukien), jotka eivät ole syömällä niitä liikakilojaan hankkineet eivätkä laihdu vaikka söisivät tomaaatin päivässä vuoden ajan. Joten olen tämän säästöliekin olemassa olon tiennyt aina, en vaan jaksa asiasta väitellä tyhjäpäisten ihmisten kanssa, jotka eivät paino asioista mitään tajua.
[/quote]
Läskit tarttuu jokaiseen mahdolliseen tekosyyhyn.
Voi ei, ja taas joku pikakurssitettu personal trainer "asiantuntijana"... Voihan höpö.
Sinänsä säästöliekin olemassaolo on ihan asiallisten alan tutkijoidenkin piirissä hyväksytty fakta, mutta se säästöliekki mistä puhutaan ei vaan todellakaan ole niin dramaattista kuin mistä muuten puhutaan. Säästöliekki ei pysty aikaansamaan mitään sellaista ettäkö 100-kiloinen ei laihtuisi 1000 kcal:illa päivässä, ei todellakaan. Mutta fakta on, että jos kehon mekanismit kokevat ihmisen olevan nälänhätätilanteessa kovin alhaisen kalorinsaannin takia, niin keho pystyy säätämään kulutusta alaspäin 200-400 kcal, ja tässä eniten vaikuttava mekanismi on ei-tahdonalaisen pienen liikuskelun väheneminen.
Itsellä on ainakin todella vilkas aineenvaihdunta. Mutta on varaakin olla, koska syön todella paljon ja usein. Voisin kuvitella aineenvaihduntani hidastuvan, jos elimistöni luulisi minun olevan nälänhädässä (=perinteinen todella vähäkalorinen dieetti).
Voin hyvin uskoa tuon kiistellyn "säästöliekin" olemassaolon, vaikka ei olekaan omakohtaista kokemusta laihduttamisesta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:08"]
Hyvä esimerkkitapaus on ketjun 97,6 rapakuntoinen.
[/quote]
missä sellainen ketju?
[/quote]
Hae tuolla yläpalkissa olevalla hakukoneella.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:14"]
jaaha, missä laihat huutelijat viipyvät kun linkitettiin faktaa, että moni lihoo hitaan aineenvaihdunnan ja säästöliekin takia, eikä rasvaisen ruokamätön takia? hahahha!
[/quote]
Missä se linkitetty fakta on? Jonkun pers anal rainerin mielipide, vai? Hahaha! Siinä vaiheessa kun ihminen lihoo, ei hän enää ole "säästöliekillä". Miten voi samaan aikaan olla niin kova kalorivaje, että aineenvaihduntakin hidastuu ja silti ylimääräistä energiaa riittää varastoitavaksi asti? Tämä "säästöliekki" eli aineenvaihdunnan hidastuminen edellyttää pitkäaikaista ja suurta kalorivajetta.
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/35/2/155.short
"This study demonstrates that short-term treatment (36 days) with a very-low-calorie diet in both obese diabetic and nondiabetic subjects results in safe and effective weight loss associated with the normalization of elevated glucose and lipid levels"
no siis aika moni dieetti perustuu siihen että aineenvaihdunta toimii. Esim Jutan dieetti. Ja karppaus, mitä muuta se on kuin puhtaita raaka-aineita.
jaaha, missä laihat huutelijat viipyvät kun linkitettiin faktaa, että moni lihoo hitaan aineenvaihdunnan ja säästöliekin takia, eikä rasvaisen ruokamätön takia? hahahha!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:08"]
[/quote]
missä sellainen ketju?
Vilkas aineenvaihdunta ei ole synonyymi solkenaan vessassa ravaamiselle.