Pitäisikö esikouluun ja kouluun menoa lykätä
Olisikohan syytä lykätä ensi syksyn eskariin menoa ja sitä myöten kouluun menoa, kun 5 ja puoli vuotias poika tuntuu todella lapselliselta. Leikkii kyllä pikkulegoilla, se onkin suosikkileikki, mutta lisäksi edelleen mm. lentokoneilla ja autoilla, jotka sai 3-4 vuotiaana. Tykkää joniin verran pelata pelejä. Ennen piti satujen lukemisesta, mutta nyt ei millään haluaisi kuunnella muutoin kuin iltasatuja. Lisäksi olen todella paljon nähnyt vaivaa, että oppisi lukemaan ja kirjoittamaan, mutta hänellä ei näytä olevan minkäänlaista mielenkiintoa. Oldn puoliväkisin opettanut kirjaimia ja äänteitä, mutta ei tunnu oppivan. Tunnistaa jo aika paljon kirjaimia ja osaa kirjoittaa oman nimensä, mutta jos kysyn esim. millä kirjaimella alkaa sana lentokone, vastaa "lee". En haluaisi nähdä muiden lasten äitejä, jotka kertovat lastensa oppineen lukemaan ja kirjoittamaan jo 4 vuotiaana, mikä on hyvin tavallista. Olen laittanutkin mieheni ulkoilemaan lapsen kanssa ja itse olen vältellyt näitä äitejä, koska en haluaisi tunnustaa, ettei oma lapseni edes ole kiinnostunut kirjallisista taidoista. Äitini on opettaja ja hän sanoi, että nykyisin kouluun mennessä tulisi osata jo lukea ja kirjoittaa, vaikka julkisesti muuta puhutaankin kasvatuskirjoissa ja oppaissa. Tiedän myös tapauksen, jossa lapsi osasi vain oman nimensä kirjoituksen kouluun mennessä ja sitä hämmästeltiin suuresti lapsen vanhemmille, siis opettajat hämmästelivät.
Lykkäisittekö te lapsen esikouluun ja kouluun menoa tässä tilanteessa?
Joo, kyllähän se on huolestuttavaa, kun 5-vuotias poika leikkii autoilla! Turhaan enää eskariin laitat, eiköhän peli ole jo menetetty.