Pitäisikö esikouluun ja kouluun menoa lykätä
Olisikohan syytä lykätä ensi syksyn eskariin menoa ja sitä myöten kouluun menoa, kun 5 ja puoli vuotias poika tuntuu todella lapselliselta. Leikkii kyllä pikkulegoilla, se onkin suosikkileikki, mutta lisäksi edelleen mm. lentokoneilla ja autoilla, jotka sai 3-4 vuotiaana. Tykkää joniin verran pelata pelejä. Ennen piti satujen lukemisesta, mutta nyt ei millään haluaisi kuunnella muutoin kuin iltasatuja. Lisäksi olen todella paljon nähnyt vaivaa, että oppisi lukemaan ja kirjoittamaan, mutta hänellä ei näytä olevan minkäänlaista mielenkiintoa. Oldn puoliväkisin opettanut kirjaimia ja äänteitä, mutta ei tunnu oppivan. Tunnistaa jo aika paljon kirjaimia ja osaa kirjoittaa oman nimensä, mutta jos kysyn esim. millä kirjaimella alkaa sana lentokone, vastaa "lee". En haluaisi nähdä muiden lasten äitejä, jotka kertovat lastensa oppineen lukemaan ja kirjoittamaan jo 4 vuotiaana, mikä on hyvin tavallista. Olen laittanutkin mieheni ulkoilemaan lapsen kanssa ja itse olen vältellyt näitä äitejä, koska en haluaisi tunnustaa, ettei oma lapseni edes ole kiinnostunut kirjallisista taidoista. Äitini on opettaja ja hän sanoi, että nykyisin kouluun mennessä tulisi osata jo lukea ja kirjoittaa, vaikka julkisesti muuta puhutaankin kasvatuskirjoissa ja oppaissa. Tiedän myös tapauksen, jossa lapsi osasi vain oman nimensä kirjoituksen kouluun mennessä ja sitä hämmästeltiin suuresti lapsen vanhemmille, siis opettajat hämmästelivät.
Lykkäisittekö te lapsen esikouluun ja kouluun menoa tässä tilanteessa?
Kommentit (21)
En lykkäisi eskariin menoa. Eskarissa kyllä näkevät missä mennään ja jos tarvetta silloin vielä on, saatte koulupsykologille ajan. Siellä lapsi tekee psykologin kanssa erilaisia kouluvalmiustestejä ja niiden perusteella mietitte yhdessä sopivaa vaihtoehtoa. Älä välitä muista mammoista ja heidän pätemisistään, tärkein on kuitenkin lapsen oma elämä, ei muiden mammojen mielipiteet ja sanomiset.
Meillä vanhin lapsista lähti eskariin aika vähin eväin ja testien jälkeen laitoimme toiveen pienryhmäluokkaan pääsemisestä. Muutaman mutkan kautta lapsemme koulu menee upeasti! Käytösongelmia hänellä ei ole, mutta lukihäiriötä ja hahmottamisongelmia kyllä. Luokka ja koulu on aivan upea ja kiusaamista ei ole ollut vuosien aikana yhtään.
Eiköhän ne päiväkodissa ja neuvolassa ehdota sitä jos aihetta. Eskarinkin voi käydä kahteen kertaan ja siellähän ne arvio koulukypsyyden.
Tuskin sulla kuitenkaan edes on lasta.
Ei ei ei... Älä treenaa häntä! Anna olla ja tehkää kaikkea mukavaa yhdessä, mikä ei tunnu suorittamiselta! harrastakaa jne...
Kirjoitin saadaksenk vertaistukea, en siksi, että tästä muodostuisi ilkeilyä ja kiusausta, kyllä, minulla on lapsi, ei ole tapana valehdella.
Kirjoitin saadaksenk vertaistukea, en siksi, että tästä muodostuisi ilkeilyä ja kiusausta, kyllä, minulla on lapsi, ei ole tapana valehdella.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:47"]
[/quote] Senverran tekee mieli ilkeilla etta panttaa nyt sita kouluunmenoa viela viitisen vuotta. Mita se siella oppisi jos ei kotonakaan ole oppinut.
Eikös siellä koulussa opetella lukemaan ja kirjoittamaan? Mitä ihme soopaa oikein selität?! Provohan tää taitaa olla..
Tunnut olevan kasvattajana aika hukassa :(. Ehdotan että pyydät esim. neuvolasta (kun vielä kuulutte sen piiriin) jos saisit jotain apua itsellesi.
Hyvin tavallista että 4-vuotiaana osataan lukea ja kirjoittaa?! Millähän planeetalla asut..?
Äidilläs on mielenkiintoisia ajatuksia, lapseni on nyt ekalla ja yli puolet luokan lapsista EI osannut lukea koulun aloittaessaan. Eikä se opettajan mielestä ollut mitenkään ihmeellistä. Nyt kaikki osaa lukea. Omaani en edes yrittänyt opettaa ja hyvinhän tuo oppi syksyn aikana. Muutenkin on paljon kypsynyt tämän ekan syksyn aikana, pienestä eskarista on tullut koululainen.
Enkä tosiaan lykkäis mitään, poikasi kuulostaa ihan normaalilta lapselta. Ei 5,5v. tarvi vielä olla koulukypsä. Sä sen sijaan kuulostat ihan hysteeriseltä. Vai oletko kenties provo? Ei kai kukaan oikeesti voi olla noin pälli, että yrittää pakolla opettaa noin pientä lukemaan? Tai miettii jo koulun aloittamisen lykkäämistä, koska 5,5v. lapsi leikkii?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:54"]
Hyvin tavallista että 4-vuotiaana osataan lukea ja kirjoittaa?! Millähän planeetalla asut..?
[/quote]
Planeetalla nimeltä Porvoo...
Poikani eskariryhmässä (12 lasta) vain kaksi osasi lukea kun eskari päättyi. Oma poikani ei ollut yksi noista.
Siis oikeesti et voi mennä ei-vielä-edes-eskarilaisen kanssa ulos, koska ei osaa lukea tahi kirjoittaa? Jepjep.
ei kovin moni 3-4 vuotias osaa lukea kylläkään vielä... mistä moinen luulo??
mä hoidan lapsia ikäskaalalla 1-5 vuotiaita työkseni ja n.1VISKARI/5 keskimäärin oppii lukemaan ennen eskaria eikä sitäkään tapahdu edes joka vuosi..
onko lapsesi hoidossa?
miksi ihmeessä SINUN pitää lastasi opettaa?? oma vanhempi on valitettavasti se ns. huonoin opettaja omalle lapselleen mitä pienemmästä lapsesta on kysymys... tämän ikäiset oppivat leikin kautta ensinnäkin ja toisiltaan(lapsilta)... "eikä toista perässä" käskyllä...
eikä ennen eskaria tarvitse osasta lukea ja kirjoittaa.. kuin riittää että osaa kirjoittaa nimensä! ja pyyhkiä pyllynsä, huolehtia tavaroistaan, ottaa toiset huomioon ja osata alkeelliset käytöstavat.. pilkkoa ruokansa... pukea vaatteet päällensä ja jaksaa kävellä hoitopaikkaan/eskariin/kouluun, kotoa/ autolta joka on parkeerattu oikein parkkipaikalle...
hillitä jotenkin tunteensa! kertoa murheessa/pyytä apua jos sitä jossakin tarvitsee..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:30"]Olisikohan syytä lykätä ensi syksyn eskariin menoa ja sitä myöten kouluun menoa, kun 5 ja puoli vuotias poika tuntuu todella lapselliselta. Leikkii kyllä pikkulegoilla, se onkin suosikkileikki, mutta lisäksi edelleen mm. lentokoneilla ja autoilla, jotka sai 3-4 vuotiaana. Tykkää joniin verran pelata pelejä. Ennen piti satujen lukemisesta, mutta nyt ei millään haluaisi kuunnella muutoin kuin iltasatuja. Lisäksi olen todella paljon nähnyt vaivaa, että oppisi lukemaan ja kirjoittamaan, mutta hänellä ei näytä olevan minkäänlaista mielenkiintoa. Oldn puoliväkisin opettanut kirjaimia ja äänteitä, mutta ei tunnu oppivan. Tunnistaa jo aika paljon kirjaimia ja osaa kirjoittaa oman nimensä, mutta jos kysyn esim. millä kirjaimella alkaa sana lentokone, vastaa "lee". En haluaisi nähdä muiden lasten äitejä, jotka kertovat lastensa oppineen lukemaan ja kirjoittamaan jo 4 vuotiaana, mikä on hyvin tavallista. Olen laittanutkin mieheni ulkoilemaan lapsen kanssa ja itse olen vältellyt näitä äitejä, koska en haluaisi tunnustaa, ettei oma lapseni edes ole kiinnostunut kirjallisista taidoista. Äitini on opettaja ja hän sanoi, että nykyisin kouluun mennessä tulisi osata jo lukea ja kirjoittaa, vaikka julkisesti muuta puhutaankin kasvatuskirjoissa ja oppaissa. Tiedän myös tapauksen, jossa lapsi osasi vain oman nimensä kirjoituksen kouluun mennessä ja sitä hämmästeltiin suuresti lapsen vanhemmille, siis opettajat hämmästelivät.
Lykkäisittekö te lapsen esikouluun ja kouluun menoa tässä tilanteessa?
[/quote]
Ootko kattonu, et pikkulegojen suositusikä on alkaen 5 vuotiaille? Meidän tyttö samanikäinen ja tunnistaa kirjaimet, mutta ei todellakaan lue kuin tutut sanat (jotka tunnistaa) ja kirjoittaa muutamia sanoja, ei oo tullu mieleenkään et ois epäkypsä eskariin.
Meillä leikkii tokaluokkalainenkin autoilla, ihan hyvin silti koulussa pärjää.
En lykkäisi eskariin menoa, monet lapset aloittaa esiopetuksen jo 5-vuotiaana (yleensä taustalla kehitysvamma tai vastaava). Eskarissa sitten nähdään onko lapsellasi tarvittavia kouluvalmiuksia, monille eskarin tuplaaminen on ihan varteenotettava vaihtoehto.
En tiedä yhtään lasta, joka olisi oppinut lukemaan 4-vuotiaana ja harva oppii lukemaan 5-vuotiaana. Minä olisin enemmän huolissani, jos 5-vuotias ei olisi "lapsellinen". Kiinnostus kirjaimiin herää monilla vasta eskarissa, eikä sitä kannata yrittää herätellä pakolla. tärkeää on myös muistaa, ettei eskarissakaan ole tarkoitus oppia lukemaan, sitä varten on koulu.
Porvoosta päivää, eiköstä vaan!
Oma lapsi oppi itsenäisesti lukemaan 3-vuotiaana (no, päiväkodissa vastasivat lapsen kysymyksiin kirjaimista ja äänteistä, samoin me vanhemmat kotona.Niistä oli sitten itsenäisesti kekesinyt sen lukemisen.) Minusta tämä lukemisen taito ei ole mitenkään verrannollinen siihen, että lapsi ei olisi saanut leikkiä ja olla lapsellinen niin kauan kuin hänelle oli hyväksi. Itse asiassa lapsi leikkii vieläkän 9-vuotiaana, niin pikkulegoilla kuin autoilla ja lentokoneilla, jotka on saanut juurikin 3-4-vuotiaana. Mitä pidempään ja mitä enemmän leikkii sitä parempi tulee mm. stressinsietokyvystä aikuisena.
Jos äitisi on todella opettaja, niin hieman rajoittaisin sitä äitiin uskomista: Hänen ammattitaitonsa ei taida olla parhaasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:07"]
ei kovin moni 3-4 vuotias osaa lukea kylläkään vielä... mistä moinen luulo??
mä hoidan lapsia ikäskaalalla 1-5 vuotiaita työkseni ja n.1VISKARI/5 keskimäärin oppii lukemaan ennen eskaria eikä sitäkään tapahdu edes joka vuosi..
onko lapsesi hoidossa?
miksi ihmeessä SINUN pitää lastasi opettaa?? oma vanhempi on valitettavasti se ns. huonoin opettaja omalle lapselleen mitä pienemmästä lapsesta on kysymys... tämän ikäiset oppivat leikin kautta ensinnäkin ja toisiltaan(lapsilta)... "eikä toista perässä" käskyllä...
eikä ennen eskaria tarvitse osasta lukea ja kirjoittaa.. kuin riittää että osaa kirjoittaa nimensä! ja pyyhkiä pyllynsä, huolehtia tavaroistaan, ottaa toiset huomioon ja osata alkeelliset käytöstavat.. pilkkoa ruokansa... pukea vaatteet päällensä ja jaksaa kävellä hoitopaikkaan/eskariin/kouluun, kotoa/ autolta joka on parkeerattu oikein parkkipaikalle...
hillitä jotenkin tunteensa! kertoa murheessa/pyytä apua jos sitä jossakin tarvitsee..
[/quote]
Ei noita kaikkia tarvi vielä osata, noita juuri harjoitellaan eskarissa. No, kävely eskariin ja pukeminen, ne olis hyvä osata :)
Itseasiassa en lykkäisi, vaan ottaisin kovat otteet: jokainen lelu, johon lapsi koskee, lähtee roskiin. Siinäpähän sitten oppii olemaan leikkimättä leluilla.