Saanko avautua Kelasta!
Huokaus. Kelalta tuli kirje opintotuen takaismaksusta, että siis olisin tienannut liikaa 2012. Valmistuin sinä vuonna ja valmistumisen jälkeisiä tuloja ei oteta huomioon (paitsi joku laskennallinen summa). Kelalla tietysti vain koko verovuoden tiedot, joten tein uudelleenkäsittelypyynnön. Laitoin mukaan palkkakuitit valmistumisen jälkeiseltä ajalta, tällä voin siis todistaa kuinka suurta osaa tuloistani ei pidä ottaa huomioon laksennassa. Nyt tuli kelalta kirje että tarvitsee myös kaikki alkuvuoden palkkakuitit. Huokaus, eihän mulla niitä ole enää tallessa. Miksi saatanassa nuo mun säilömät loppuvuoden palkkakuitit ei riitä??
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:52"]
No ajattelin, että kun tiedossa on koko vuoden verotiedot eli kokonaissumma ja loppivuoden palkkakuitit niin alkuvuosi on koko summa miinus loppuvuosi. Mut vissiin liian vaikeeta. Pakko soittaa entiselle työnantajalle, tai siis palkanlaskentaa ja kysellä noita kuitteja. Minä en maksa mitään takaisin, kun en oikeasti ole tienannut opiskeluaikana liikaa.
ap
[/quote]Tuskin Kela nyt hatusta noita summia keksii kannataisi vaa maksaa.
[/quote]
Häh, no en maksa mitään mitä minun ei kuulu maksaa. Selitän vielä:
1. Kun nostan opintotukea, saan tienata tietyn summan.
2 Kun valmistun kesken vuoden, valmistumisen jälkeiset tulot ei vaikuta alkuvuoden opintotukiin
3. Kela tietää vain vuoden kokonaistulot, eivät sitä, mikä osa tuloista on tienattu opiskeluaikanani ja mikä valmistumisen jälkeen.
4. Minun tehtäväni on todistaa, että verovuoden tuloni jakautuvat niin, että opiskeluaikanani tienasin sallitun määrän ja valmistuttuani suurimman osan vuoswn tuloista.
5. Todistin sen mielestäni aivan selkeillä liitteillä ja Kela yrittää nyt kyykyttää minua
[/quote]Varmasti he ovat ihan oikeen laskenut ja tuskin se niin iso summa nyt on mikä pitää maksaa takaisin.
[/quote
Eikös nettipalstatrollit olleet psykopaatteja, sadisteja, narsisteja tms. viimeaikaisen uutisoinnin perusteella?
Ehkä niiden on tärkeä saada tietää myös oikeaksi todistetut alkuvuoden työtulot. Ei siinä silloin omat excelit riitä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:17"]
Ehkä niiden on tärkeä saada tietää myös oikeaksi todistetut alkuvuoden työtulot. Ei siinä silloin omat excelit riitä.
[/quote]
Mulle ei vaan silti avaudu, että mitä ne niillä alkuvuoden tiedoilla tekee, koska tiedossa on
1) verotuspäätös, jossa lukee koko vuoden tulot
2) oikeaksi toditetut loppuvuoden eli valmistumisen jälkeiset tulot
Excel taulukkoon poimin tiedot näistä tositteista niin, että sain vähennyslaskun näin:
koko vuoden tulot
- loppuvuoden tulot
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:50"]
Siis oisi kannatanu sillon nuorena aatella että kannataako edes nostaa koko opiskeluu tukea. Itse kävin illalla töissä ja aamulla opiskelin enkä olisi ees kehannu hakea mitään KELA tukea!!
[/quote]
Taitaa sulla olla vielä vähän opinnot kesken...
[/quote]1989 olen kyllä valmistunut.
[/quote]'
Minä olen valmistunut 1988 ja silloin oli täysin mahdotonta löytää iltatöitä mistään. Kaupoista vain suurimmat olivat auki 20 saakka, siivoojat olivat yleensä joka firmalla omat vakituiset. Minulla oli lukioaikana siivoustyö, jonka sain suhteilla. En ollut siivousfirmassa, vaan ihan sen paikan kirjoilla, missä siivosin. Mutta sittemmin pikkupaikasta, missä opiskelin, ei iltatöitä löytynyt millään, kun opiskeljoita suhteessa työpaikkohin moninkertainen määrä. Sitä paitsi, siihen aikaan sai tienata mitä vaan eikä se opintotukeen vaikuttanut. joten milloin valmistuit?
[/quote]Kylläpä noita töitä tuoloinkin oli oppilaille ja vielä hyvällä palkalla että ei tarvinnu kelasta tukeja inistä ainakin täälä Helsingissä.
[/quote]
Sä taisit tehdä enemmän töitä kun opiskella. Se on nimittäin tukia, ei tukeja.
Laitoit siis mukaan palkkatodistukset valmistumisen jälkeiseltä ajalta? Ne kyllä pitäisi riittää. En ole koskaan nähnyt että Kela pyytäisi opiskelun aikaisia tuloja vielä näytille. Uudelleenkäsittely tehdään nimenomaan niin että siitä koko vuoden tulosta vähennetään se "vapaa" tulo koulun jälkeiseltä ajalta. T: Kelalla töissä
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:30"]
Laitoit siis mukaan palkkatodistukset valmistumisen jälkeiseltä ajalta? Ne kyllä pitäisi riittää. En ole koskaan nähnyt että Kela pyytäisi opiskelun aikaisia tuloja vielä näytille. Uudelleenkäsittely tehdään nimenomaan niin että siitä koko vuoden tulosta vähennetään se "vapaa" tulo koulun jälkeiseltä ajalta. T: Kelalla töissä
[/quote]
Kiitos, juuri näin tein. Soitan huomenna yliopiston opintotukitoimistoon ja kysyn että mitä vittua.
ap
PS. Olen oikeasti melko mukava, empaattinen, huumorintajuinen ja ystävällinen ihminen, vaikka nyt meni hermo ja olen täällä kirjoitellut aggressiiviseen ja vittumaiseen sävyyn.
Jes, tai soittele meidän asiakaspalveluun jossa itsekin vastailen. Toivottavasti asia selviää.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:17"]
[/quote]
Mulle ei vaan silti avaudu, että mitä ne niillä alkuvuoden tiedoilla tekee, koska tiedossa on
1) verotuspäätös, jossa lukee koko vuoden tulot
2) oikeaksi toditetut loppuvuoden eli valmistumisen jälkeiset tulot
Excel taulukkoon poimin tiedot näistä tositteista niin, että sain vähennyslaskun näin:
koko vuoden tulot
- loppuvuoden tulot
[/quote]Ne vaa haluaa nussia pilkkua siitä, missä kuussa sä olet mitäkin tienannut silloin alkuvuonna, jotta jotakin voisivat periä takaisin. Oikeesti sillä ei ole mitään merkitystä ( heidän ihan omien ohjeidensa mukaan) kokonaissumma ratkaisee, kun verovuoden tuloja tarkistetaan verotuksen kautta. Ota vaan uudelleen yhteyttä sinne kelaan ja vänkää asiasta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:30"]
[/quote]Sä taidat olla just se järjen ääni, joka mullekin on aina viimein löytynyt sieltä luurin päästä. Kiitos sulle :)
T: 13 ja 30
No mutta mistä ne tietää että sinä olet ilmoittanut oikeasti kaikki loppuvuoden tulot? Eivät he halua periä takaisin tai olla perimättä. Ei kela voi luottaa, että olet varmasti ilmoittanut tulot oikein, minkä takia sinun täytyy toimittaa koko vuoden tuloista selvitys. Ei kela lähtökohtaisesti halua periä rahaa takaisin tai maksaa liikaa vaan tehdä päätökset OIKEIN. Ja siihen ei pelkkä oma excel ole tarpeeksi vahva evidenssi.
Kannattaa säilyttää ne palkkatodistukset.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:16"]
Kylläpä noita töitä tuoloinkin oli oppilaille ja vielä hyvällä palkalla että ei tarvinnu kelasta tukeja inistä ainakin täälä Helsingissä.
[/quote]
Tuon tekstinäytteen perusteella epäilen sinun opiskelleen mitään peruskoulun jälkeen. Kunhan vaan trollaat täällä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:53"]
No mutta mistä ne tietää että sinä olet ilmoittanut oikeasti kaikki loppuvuoden tulot? Eivät he halua periä takaisin tai olla perimättä. Ei kela voi luottaa, että olet varmasti ilmoittanut tulot oikein, minkä takia sinun täytyy toimittaa koko vuoden tuloista selvitys. Ei kela lähtökohtaisesti halua periä rahaa takaisin tai maksaa liikaa vaan tehdä päätökset OIKEIN. Ja siihen ei pelkkä oma excel ole tarpeeksi vahva evidenssi.
[/quote]
Miksi kelaa kiinnostaisi, jos ap jättäisi loppuvuoden tuloja ilmoittamatta kelan eduksi? Ihan mielellään ne varmaan perisi vieläkin enemmän rahaa takasin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:53"]
[/quote]
Miksi kelaa kiinnostaisi, jos ap jättäisi loppuvuoden tuloja ilmoittamatta kelan eduksi? Ihan mielellään ne varmaan perisi vieläkin enemmän rahaa takasin.
[/quote]
No sen takia kun päätösten on oltava oikein. Jos ne eivät ole, niistä voi valittaa - riesa sekin on. Ei Kela ole joku hahmoton pahaa tahtova orgaani, joka päättää tehdä mielivaltaisia päätöksiä. Kelassa toteutetaan poliittisia päätöksiä.
Palkkatodistukset saa kyllä työnantajalta vaikka ois kadonnut
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:50"]
Siis oisi kannatanu sillon nuorena aatella että kannataako edes nostaa koko opiskeluu tukea. Itse kävin illalla töissä ja aamulla opiskelin enkä olisi ees kehannu hakea mitään KELA tukea!!
[/quote]
Taitaa sulla olla vielä vähän opinnot kesken...
[/quote]1989 olen kyllä valmistunut.
[/quote]'
Minä olen valmistunut 1988 ja silloin oli täysin mahdotonta löytää iltatöitä mistään. Kaupoista vain suurimmat olivat auki 20 saakka, siivoojat olivat yleensä joka firmalla omat vakituiset. Minulla oli lukioaikana siivoustyö, jonka sain suhteilla. En ollut siivousfirmassa, vaan ihan sen paikan kirjoilla, missä siivosin. Mutta sittemmin pikkupaikasta, missä opiskelin, ei iltatöitä löytynyt millään, kun opiskeljoita suhteessa työpaikkohin moninkertainen määrä. Sitä paitsi, siihen aikaan sai tienata mitä vaan eikä se opintotukeen vaikuttanut. joten milloin valmistuit?
[/quote]Kylläpä noita töitä tuoloinkin oli oppilaille ja vielä hyvällä palkalla että ei tarvinnu kelasta tukeja inistä ainakin täälä Helsingissä.