Ottaisitko au pairin helpottamaan arkea?
jos jostain napsahtaisi ilmaiseksi se raha, mitä siihen kuluu ja asunnossa yllättäen olisi ylimääräinen huone.
Erityisen kiinnostunut olen, miksi joku EI ottaisi, vaikka raskas vauva-arki tai ruuhkavuodet menossa.
Kommentit (28)
En ottaisi. Mies sellaista vähän ehdotteli muutama vuosi sitten, mutta tyrmäsin ajatuksen kättelyssä. En halua yhtään teinejä ruokapöytääni , vahdittavaksi ja neuvottavaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:05"]
En ottaisi. Mies sellaista vähän ehdotteli muutama vuosi sitten, mutta tyrmäsin ajatuksen kättelyssä. En halua yhtään teinejä ruokapöytääni , vahdittavaksi ja neuvottavaksi.
[/quote]
Sen vahtimisen ja neuvomisen palkaksi saa itselle vapaa-aikaa.
Entäs sitten kun omat lapsesi teinejä, mihin meinaat ne hätistää sua häiritsemästä?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:28"]
Voisin ottaa jonkun ruman ja lihavan, mielellään viiksekkään tytön :)
Tosissaan, voisin ottaa jos olisin hätää kärsimässä. Mutta en pienemmässä hädässä, on siinä kuitenkin oma stressi kun vieras talossa ja toimii eri tavalla kuin perhe.
[/quote]
Miten olis ennemmin mies? Don't call my name Alejandro...
http://www.aupair-world.net/index.php/aupair_detail?&a=2182290
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:05"]
[/quote]
Sen vahtimisen ja neuvomisen palkaksi saa itselle vapaa-aikaa.
Entäs sitten kun omat lapsesi teinejä, mihin meinaat ne hätistää sua häiritsemästä?
[/quote] Minulla on vapaa-aikaa ihan kivasti jo nyt, kiitos vaan huolehtimisesta. Ja omat lapset ovat omia, heidät olen tuntenut aina, vieraita teinejä en opi tuntemaan ikinä. Lähtökohdat ovat siis aika lailla erilaiset.
Vieraat teinit ei jäkätä vastaan. Ja jos ne ei tee sovittuja hommia, ne voi lähettää takasin kotiin.
Mitä hommia au-paireilla teettäisitte? Orjaksiko ottaisitte vai perheen jäseneksi? Miten saisitte hänen päivänsä täyttymään vai olisiko työtä vain pari hassua tuntia ja loput olemista ja ajan tappamista? Meillä ei ainakaan tässä taloudessa ole kotitöitä tehtäväksi kolmelle ihmiselle.
Toki jos lähtisi miettimällä miettimään, niin voisihan au-pair silittää kaikki vaatteet, samoin lakanat ja pyyhkeet, vuodevaatteet vaihtaa vaikka viikon välein, tehdä täydellisen ylläpitosiivouksen kerran viikossa ja imuroida muutaman kerran siinä välissä, pestä kylppäritilat joka toinen viikko, vaihtaa verhoja samoin joka toinen viikko, käydä kaupassa joka toinen päivä ja tehdä sapuskat vähintään pari kertaa päivässä + aamu-, ilta- ja välipalat, hoitaa lasten läksyjen tarkastamiset jne... Mutta mitä minä tekisin töistä tullessa? Tai mies? Kyllä tulisi pitkiä iltoja ja viikonloppuja... :)
Meillä au pair pyörittää päivän aikana pyykki ja tiskikoneen. Kerran viikossa tekee viikkosiivouksen. Vapaapäivänä, joka on tiistai, käy suomen tunneilla. Lapsen kanssa leikkimistä 16.30-19.30. Itse pääsen lenkille, saan puuhata omiani. Vaihdan itse lakanat, pesen ikkunat ja hoidan puutarhaa. Mies tulee töistä klo18, käy pari kertaa viikossa pelaamassa sählyä. Viikonloppuisin päästään miehen kanssa kahdestaan ostoksille ja kävelylle.
Meillä on erityislapsi.
Miksi tän ketjun monessa viestissä on kummallinen sävy, että "mehän ei apuja tarvita", "meillä tehdään kaikki itse, kakaroista lähtien"?
Meillä ei kotona koskaan ollut au pairia, mutta vaihtareita oli useita. Jos luonteet yhtään natsaa, niin niistä tyypeistä tulee todella nopeasti osa perhettä! Ainakin meillä aina eron hetkillä on itketty vuolaasti, ikävä tuli kaikkia. Yhteyttä pidetään edelleen ja lomareissuilla on majapaikkoja pitkin Eurooppaa.
Huomaa, että Suomessa tuommoinen piikakulttuuri on tosi vieras ajatus.