Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko au pairin helpottamaan arkea?

Vierailija
05.03.2014 |

jos jostain napsahtaisi ilmaiseksi se raha, mitä siihen kuluu ja asunnossa yllättäen olisi ylimääräinen huone.

Erityisen kiinnostunut olen, miksi joku EI ottaisi, vaikka raskas vauva-arki tai ruuhkavuodet menossa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En halua vierasta ihmistä meille kotiin olemaan. Lapsen kaverin perheessä on ollut au pair "hoitamassa" kahta isoa teiniä, lähinnä opettamassa heille omaa kieltään. 

Vierailija
2/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Ei mun arki ole yhtään rankkaa. Kolme lasta ja käyn töissä. Teen 6 tuntista päivää ja meillä käy siivooja kerran viikossa. Mitä se au pair tekisi meillä? Kaksi lapsista on koulussa, yksi päiväkodissa. Ei ollut vauva-arkikaan niin raskasta, että olisin halunnut jokapäiväisesti apua. Minulla on osallistuva mies ja isovanhemmat auttaa tarvittaessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:05"]

En ottaisi. Ei mun arki ole yhtään rankkaa. Kolme lasta ja käyn töissä. Teen 6 tuntista päivää ja meillä käy siivooja kerran viikossa. Mitä se au pair tekisi meillä? Kaksi lapsista on koulussa, yksi päiväkodissa. Ei ollut vauva-arkikaan niin raskasta, että olisin halunnut jokapäiväisesti apua. Minulla on osallistuva mies ja isovanhemmat auttaa tarvittaessa. 

[/quote]

Miksi vastasit, jos ei ole raskas vauva-arki tai ruuhkavuodet menossa =)

Vierailija
4/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ja nytkin haku päällä. Sopivan löytäminen on hankalaa. Meillä on ollut 3 au pairia aikaisemmin. Mulla ei käytännössä ole vapaa-aikaa ollenkaan kun erityislapsi tarvii niin paljon huomiota. Teen sitten ihan hirveästi rästihommia silloin kun meillä on joku ylimääräinen auttamassa muutaman kuukauden kerrallaan.

Vierailija
5/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Vauva-arki menossa ja ylimääräinen huonekin löytyisi. Koti on koti, siellä ovat perheenjäsenet pääsääntöisesti, tuttuja yövieraita voi tietenkin käydä, mutta että joku tuntematon ihminen tulisi pysyvästi kyläilemään niin siinä ei enää itse osaisi relata yhtään. En osaa teettää minulle kuuluvia hommia kenelläkään muulla. Enkä jaksaisi vierasta ihmistä talossa pitkäaikaisesti.

Sukulaisnainen palkkasi kerran siivoojan koska halusi tukea nuorisotyöllisyyttä, mutta siinä kävi sitten niin että säästääkseen tytön työtaakkaa teki suursiivouksen aina päivää ennen kuin siivooja tulee. Sehän saattais vaikka nähdä että hänellä on sotkuista siellä kotona, tai joutua raatamaan ihan ylenmäärin. Ehkä mussa on vähän samaa vikaa. Teen itse ja saan olla rauhassa kotonani.

Vierailija
6/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:02"]

jos jostain napsahtaisi ilmaiseksi se raha, mitä siihen kuluu ja asunnossa yllättäen olisi ylimääräinen huone.

Erityisen kiinnostunut olen, miksi joku EI ottaisi, vaikka raskas vauva-arki tai ruuhkavuodet menossa.

[/quote]

Joo totta, ei ollut kysymys ehkä osoitettu minulle. Ruuhkavuosia elän kyllä, Mutta selviämme hyvin arjesta ilman kokopäiväistä apua. Mun mielestä sellaiset ihmiset ottaa au pairin, jotka esim. matkustavat paljon työnsä puolesta tai tekevät muuten pitkää päivää. Tai sitten eivät halua lapsia päiväkotiin ja tarvitsevat jonkun kuskaamaan lapsia harrastuksiin. Meillä ei ole näitä haasteita, joten siksi emme tarvitse au pairia. 

Vierailija
7/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi, ei olisi käyttöä, mutta riuskan siivoojan ottaisin ja otankin, kunhan majanmuutto on selvä.

Vierailija
8/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Suunnitelmissa on, kun palaan muutaman vuoden sisällä töihin. Saisi olla ottamassa koululaisia kotona vastaan, ettei heidän tarvisi olla yksin. Puuttuu vielä tarpeeksi iso talo, multa työpaikka ja se rahakin..

Vierailija
9/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:02"]

[/quote]

Joo totta, ei ollut kysymys ehkä osoitettu minulle. Ruuhkavuosia elän kyllä, Mutta selviämme hyvin arjesta ilman kokopäiväistä apua. Mun mielestä sellaiset ihmiset ottaa au pairin, jotka esim. matkustavat paljon työnsä puolesta tai tekevät muuten pitkää päivää. Tai sitten eivät halua lapsia päiväkotiin ja tarvitsevat jonkun kuskaamaan lapsia harrastuksiin. Meillä ei ole näitä haasteita, joten siksi emme tarvitse au pairia. 

[/quote]

Lainasin näköjään ihan väärin, piti lainata nelosen tekstiä. Pahoittelut tästäKIN. 

Vierailija
10/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa jonkun ruman ja lihavan, mielellään viiksekkään tytön :)

Tosissaan, voisin ottaa jos olisin hätää kärsimässä. Mutta en pienemmässä hädässä, on siinä kuitenkin oma stressi kun vieras talossa ja toimii eri tavalla kuin perhe.

Vierailija
11/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök, en ottaisi yhden yhtä vierasta majailemaan kotiini. En olisi ottanut edes silloin kun lapset olivat pienempiä, nyt kaikki ovat jo koulussa. Vaikka kotimme aika iso onkin ja ylimäräinen huone löytyisi, en keksisi täällä kenellekään mitään tekemistä ja peukaloiden pyörittelystä en kenellekään maksaisi. En myöskään haluaisi olla kotonani koko ajan niin, että joudun miettimään mitä teen tai miltä näytän ja pakkoseurustelu olisi pakkopullaa kaikille meidän perheestä.

Vierailija
12/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:05"]

[/quote]

Miksi vastasit, jos ei ole raskas vauva-arki tai ruuhkavuodet menossa =)

[/quote] Miten niin kirjoittajalla ei ole ruuhkavuodet? Milloin ne sitten ovat? Kirjoittaja on osannut järjestää arkensa mukavasti ja järkevästi, ja ei stressaa turhista, juuri näin sen pitää mennäkin. Meillä menee samoin ja olen hyvin tyytyväinen elämäämme.

Vierailija
13/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut au-paireja, kun lapset olivat pieniä, eikä ole tarvinnut katua. Talossamme on erillisellä sisäänkäynnillä varustettu "vierashuone" keittiöllä ja kylpyhuoneella, jossa au-pair sai olla omassa rauhassaan. Olihan se kivaa, kun ei tarvinnut kuskata lapsia päivähoitoon ja sai keskittyä muutenkin omiin juttuihin.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
14/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että otankin jossain vaiheessa. Haluan tietystä maasta jotta voimme samalla ylläpitää kielitaitoa. Ja meillä on alakerrassa huone, jossa on myös oma suihku.

Vierailija
15/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaisin jonku sievän typykän jota yrittäisin vokotella petipuuhiin aina kun vaimon silmä välttää

Vierailija
16/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös arkena tarvitsen helpotusta, että mieluusti ottaisin.

Vierailija
17/28 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
18/28 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ja meillä on nytkin aupair, yhteensä ollut jo 6 kpl. Aupair ei meillä ole "piika" vaan "isosisko"/perheenjäsen, joka osallistuu saman verran kotitöihin kuin muutkin perheen aikuiset ja auttaa (kouluikäisten) lasten ilta ja aamutoimissa. Meillä käy erikseen siivooja, joka tekee isomman viikkosiivouksen. Asumme ulkomailla eikä meillä ole sukulaisten ja ystävien tukiverkkoa ympärillä, ja käymme molemmat vanhemmat töissä; siksi aupair on liki välttämättömyys; lisäksi lapset saavat yhden äidinkieltään puhuvan ympärilleen lisää kielen kehitystä tukemaan. Meillä on ollut ainoastaan tosi kivoja ja fiksuja tyttöjä näiden kuuden vuoden aikana, suurin osa jatkaneet yliopisto-opintoihin meilläolonsa jälkeen, juuri viime viikollakin käytiin moikkaamassa entistä aupairiamme kun satuimme olemaan samoilla tienoin.

Vierailija
19/28 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aupairien päivittäinen ja viikottainen työaika ole enää määritelty kuten aikaisemmin? Se oli ainakin joskus max 6 h /vrk + 1-2 vapaapäivää viikossa. Jos aamulla auttaa lapsia aamupalan ja pukemisen kanssa, siistii pöydän ja täyttää pesukoneet ja iltapäivällä leikkii lasten kanssa, niin ei siinä mitään viikkosiivouksia tehdä suursiivouksista puhumattakaan. Aupair ei ole orja eikä kodinhoitaja/taloudenhoitaja, vaan taskurahaa ja täyden ylöspidon saava kevyttä taloustyötä tekevä apulainen, joka parhaimmillaan sulautuu perheeseen kuin kuka tahansa sukulaistyttö tai -poika.

Vierailija
20/28 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 10:03"]

Eikö aupairien päivittäinen ja viikottainen työaika ole enää määritelty kuten aikaisemmin? Se oli ainakin joskus max 6 h /vrk + 1-2 vapaapäivää viikossa. Jos aamulla auttaa lapsia aamupalan ja pukemisen kanssa, siistii pöydän ja täyttää pesukoneet ja iltapäivällä leikkii lasten kanssa, niin ei siinä mitään viikkosiivouksia tehdä suursiivouksista puhumattakaan. Aupair ei ole orja eikä kodinhoitaja/taloudenhoitaja, vaan taskurahaa ja täyden ylöspidon saava kevyttä taloustyötä tekevä apulainen, joka parhaimmillaan sulautuu perheeseen kuin kuka tahansa sukulaistyttö tai -poika.

[/quote]

Ylitöistä toki voi sopia ja maksaa erikseen.

Meillä au pair ei osallistu aamutoimiin. Päivällä pyykit ja tiskit, keittiön siivous. Lasken että siihen menee tunti, vaikka oikeesti ei kyllä mene niin kauaa. Illalla lapsen kanssa leikkimistä se 3h. Lapsella on tosin yhtenä iltana harrastus ja toisena terapia, joten ne vähentää tunteja. Eli hyvin ehtii jonain päivänä käyttää 2-3h siivoukseen, eikä tunnit mene lähellekään yli. Viikonloppuisin on vähän hankalaa erottaa mikä on työtä ja mikä perheen kanssa hengailua. Meillä ei tarvi kotitöitä tehdä viikonloppuisin. Joka ilta on vapaa lähtemään vaikka baariin klo 19.30 jälkeen jos niin haluaa. Aamulla saa nukkua pitkää, riittää että hommat on tehty kunnes tulen töistä kotiin.

se erityislapsen äiti