Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin osakkeita

Vierailija
05.03.2014 |

NesteOil oli sijoituksena, nouseekohan miten?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut arvo-osuustilin avaaminen verkkopankissa Nordealla vaan piti konttoriin mennä. Monet ovat suositelleet Nordnet:iä, ilmeisesti ainakin joskus ollut edullisemmat kaupankäyntikulut verrattuna OP/Nordea/Danske yms. Mutta Nordnetistä ei omakohtaisia kokemuksia ole.

Vierailija
22/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan nordnetin kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:44"]

Olet ilmeisesti ekaa kertaa asialla. voisitko neuvoa ihan ruohonjuuri-tasolla myös minua. Olen ajatellut ostaa jotain (ehkä 2-3 eri yhtiön osaketta), mutta kun en tiedä mistä aloittaa, keneen otan yhteyttä. Olen kysynyt pankistani (OP), mutta minun pitäisi varata aika sijoitusneuvojalle (ei minulla ole aikaa ennen klo 17 mennä pankkiin).  

Kerro minullekin miten siis toimit, eli....

- pitikö avata tili? minne?

- Paljonko osakkeiden ostaminen maksoi? Siis välityspalkkio?

- Hoituuko puhelimessa/netissä?

- Mikä firma?

[/quote]Verkkopankissa avaat tilin

Osakkeiden ostaminen maksaa n. 5 € ostos.

Netissä

Mikä vaan

[/quote]

Siis vielä pitää vääntää enemmän rautalangasta....

- Verkkopankissa avaat tilin Omassako (OP)? Tavallisenko?

- Osakkeiden ostaminen maksaa n. 5 € ostos.    Eli jos ostan vaikka Nokian osakkeita 100 kpl  --> maksaa se 5 eur + osakkeet?

Entä maksaako "salku ylläpito" jotain? Paljonko sitten myyminen maksaa? Esim jos aluksi ostan sen 100 kpl Osakkeita ja vuoden päästä myyn siitä 50 kpl, paljoko se maksaa?

Vierailija
24/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:14"]

Neste Oil on yksi niistä yhtiöistä, joiden tulokseen ja sitä kautta osingonmaksukykyyn kuluttaja voi itse vaikuttaa. Muita ovat mm. Elisa, Fortum, Kesko, Stockmann ja Olvi.

[/quote]

Itse omistan Outokumpua, Nokiaa ja Nordeaa. Selitätkö miten itse voi vaikuttaa mainitsimiesi yhtiöiden osingonjakoon vs. omien sijoitusteni?

En ainakaan kävisi Cittarissa, että Kesko voittojen kautta maksaisi minulle osinkoina osan voitostaan. Taitaa plussapisteetkin olla parempia siihen nähden? Pakko vetää taas Lidl "kortti" tähän keskusteluun, koska säästän monin verroin, jos vertaan säästettyjä euroja Keskoon sijoittamiseen.  

[/quote]

No enpä tiedä. Itse ostin Keskoa 200 osaketta joskus vuosia sitten (ehkä 10 v) hintaan 18 euroa tsipale. Nyt hinta on n. 32 euroa, plus osinkoja on tullut n. 200e joka vuosi. Sanoisin, että Lidlin pitää olla halpa jos se on tosiaan 2800e + 2000e halvempi. Itse tosin käyn Prismassa, koska valikoimat ovat paremmat siellä, ja miksi en silti hyötyisi Keskonkin osakkeista?

Vierailija
25/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:06"]

Nyt ei välttämättä ole paras hetki sijoittaa, mutta olen varma, että jos rahasi voivat olla kiinni noissa osakkeissa esim. vuoden, ihan varmasti saat omasi takaisin, ja voi tulla voittoakin. Neste Oil maksaa osinkoakin, ja eri valtioiden biopolttoainepolitiikoista riippuen kasvuvaraakin on melkoisesti. Kun kurssi laskee loppukeväästä, älä ahdistu. Tämä vähän vanhemman sijoittajan vinkkinä - hinnat heiluu, ja Nesteen hinta heiluu enemmän kuin monen muun osakkeen. Se on normaalia. Jos hinta käy kesällä n. 13 eurossa, itse aion tankata lisää.

[/quote]Sinähän se tulevaisuuden osaat ennustaa. Viimeksi kun oltiin näin ylhäällä tuli 70% romahdus

[/quote]

Jos ennustaminen olisi noin helppoa, kaikkihan me sitä tekisimme. Toisekseen osakkeet eivät ole vielä lähelläkään huippuhintojaan kun katsotaan myös tuloksentekokykyä.

[/quote]Eli mikä se tuloksentekokyky on jos tulee lama?

[/quote]

Arvelet, että laman tullen ihmiset eivät enää käytä puhelimia, sähköä tai lääkkeitä?

Vierailija
26/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:42"]

Neste Oil on yksi niistä yhtiöistä, joiden tulokseen ja sitä kautta osingonmaksukykyyn kuluttaja voi itse vaikuttaa. Muita ovat mm. Elisa, Fortum, Kesko, Stockmann ja Olvi.

[/quote]

Itse omistan Outokumpua, Nokiaa ja Nordeaa. Selitätkö miten itse voi vaikuttaa mainitsimiesi yhtiöiden osingonjakoon vs. omien sijoitusteni?

En ainakaan kävisi Cittarissa, että Kesko voittojen kautta maksaisi minulle osinkoina osan voitostaan. Taitaa plussapisteetkin olla parempia siihen nähden? Pakko vetää taas Lidl "kortti" tähän keskusteluun, koska säästän monin verroin, jos vertaan säästettyjä euroja Keskoon sijoittamiseen.  

[/quote]

Kun omistan Olvin osakkeita ja ostan sen tuotteita, parannan yhtiön tulosta, josta osingot maksetaan. Tietenkin ymmärrän, että kyse on promillen osista,  mutta kuitenkin. Fortum muuten ystävällisesti maksaa minulle vuosittain osinkoina suunnilleen saman summan kuin maksan sille sähkölaskuna. Näin se toimii.

[/quote]

...eli mitä enemmän sähköä käytät, sen enemmän saat osinkoa? Voisit yhtä hyvin ostaa vähän halvemmalla sähköä paikalliselta energia yhtiöltä, tukisit paikkakuntasi kehitystä ja saisit saman osingon kuin ennenkin Fortumilta, jos pidät osakkeesi. 

[/quote]

Tietysti VOISIN "ostaa vähän halvemmalla sähköä paikalliselta energia yhtiöltä", mutta kun en ole toistaiseksi löytänyt yhtiötä, jolta saisin sähköä halvemmalla kuin Fortumilta, tai sitten hintaero on ollut aivan mitätön.

Vierailija
27/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan arvo-osuustili, tavallinen käyttötili ei käy. Todennäköisesti maksat tilistä kuukausimaksua vaikka et mitään kauppoja tekisikään (1-2e kuussa). Ja kaupankäyntikulut ovat pankkikohtaisia. Kannattaa tutustua oman pankin nettisivuihin.

Vierailija
28/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:11"]

[/quote]

[/quote]

No enpä tiedä. Itse ostin Keskoa 200 osaketta joskus vuosia sitten (ehkä 10 v) hintaan 18 euroa tsipale. Nyt hinta on n. 32 euroa, plus osinkoja on tullut n. 200e joka vuosi. Sanoisin, että Lidlin pitää olla halpa jos se on tosiaan 2800e + 2000e halvempi. Itse tosin käyn Prismassa, koska valikoimat ovat paremmat siellä, ja miksi en silti hyötyisi Keskonkin osakkeista?

Tässä on keskusteltu siitä, miten voit vaikuttaa yhtiön osingonmaksuun?

1. Onko sinulla Lidlin osakkeita, jotka olet ostanut 10v sitten, että voit verrata niiden osakkeiden arvoa ja osingonmaksua?

2. Miten vaikutat Keskon tulokseen, käymällä Prismassa?

Olet kyllä tehnyt hyvät osakekaupat, onneksi olkoon!

[/quote]

Vierailija
29/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

Kun omistan Olvin osakkeita ja ostan sen tuotteita, parannan yhtiön tulosta, josta osingot maksetaan. Tietenkin ymmärrän, että kyse on promillen osista,  mutta kuitenkin. Fortum muuten ystävällisesti maksaa minulle vuosittain osinkoina suunnilleen saman summan kuin maksan sille sähkölaskuna. Näin se toimii.

[/quote]

...eli mitä enemmän sähköä käytät, sen enemmän saat osinkoa? Voisit yhtä hyvin ostaa vähän halvemmalla sähköä paikalliselta energia yhtiöltä, tukisit paikkakuntasi kehitystä ja saisit saman osingon kuin ennenkin Fortumilta, jos pidät osakkeesi. 

[/quote]

Tietysti VOISIN "ostaa vähän halvemmalla sähköä paikalliselta energia yhtiöltä", mutta kun en ole toistaiseksi löytänyt yhtiötä, jolta saisin sähköä halvemmalla kuin Fortumilta, tai sitten hintaero on ollut aivan mitätön.

Ok, järkevä valinta. Itsellä kokemuksena edullisempi hinta melkein kaikilta muilta kun Fortumilta. Mahtaako syy olla siinä, että sähkön siirto tulee Fortumilta, siksi luottavat siihen, että sähkökin tulee ja pitävät hinnan korkeammalla kun muut.

[/quote]

Vierailija
30/34 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:19"]

[/quote]

[/quote]

1. Onko sinulla Lidlin osakkeita, jotka olet ostanut 10v sitten, että voit verrata niiden osakkeiden arvoa ja osingonmaksua?

[/quote]

[/quote]

Lidlin osakkeita ei voi ostaa, sillä se on perheyhtiö.  Keskon tulokseen voi vaikuttaa ostamalla esimerkiksi K-raudasta vasaran ja nauloja.

Vierailija
31/34 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Lidlin osakkeita ei voi ostaa, sillä se on perheyhtiö.  Keskon tulokseen voi vaikuttaa ostamalla esimerkiksi K-raudasta vasaran ja nauloja.

[/quote]

Up. Uusi yhtiömuoto? Tokihan "perheyhtiön" osakkeita voi ostaa ja myydä, samalla tavalla kun muidenkin osakeyhtiöiden.

Vierailija
32/34 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta OMXH25 ETF:ää, vähän niinkuin rahasto mutta ilman rahaston korkeita kuluja. Älä kuvittele olevasi parempi sijoittaja kuin ammattilaiset, kun sijoitusrahastoistakaan harvat pystyvät voittamaan indeksiä. 

Vierailija
33/34 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksit ovat hyviä, mutta mitä hauskaa siinä on, että sijoittaa indeksiin? Itse ainakin saan kiksejä kun ostan osakkeita pohjilta ja myyn huipulla. Siinä saa rahaa ja hauskanpitoa samaan hintaan! Indeksit ovat siihen verrattuna tylsiä. Lisäksi on mielenkiintoista laskeskella omaa riskiään ja riskinottohalujaan. Nyt esim. ostin Nokian rinkuloita kun se kävi 30 eurossa, ja aion myydä n. 33 eurossa vielä tänä keväänä. Hauskaa on nähdä onnistuuko. Indeksin kanssa ei ole mitään jännitettävää.

Tietenkin pelatessa täytyy muistaa, että rahat voivat myös kadota parempiin taskuihin jos ottaa liikaa riskiä. Omasta mielestäni suomalaiset osakkeet eivät ole tällä hetkellä kauhean kalliita. Esim. juuri NRE ja YIT ovat nyt jopa älyttömän halpoja. Tässä pitää vaan laskea sen varaan, että rupla taas vahvistuu.

Vierailija
34/34 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl on kommandiittiyhtiö, ei osakeyhtiö.