Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheet/ pariskunnat joita vanhemmat/ isovanhemmat elättävät , sugar families?

Vierailija
11.11.2020 |

Pohdittiin ystävän kanssa, että meillä on useampia tuttuja (perheitä, sinkkuja ja pariskuntia) joiden elämää vanhemmat tai isovanhemmat sponssaavat.

Esimerkiksi on perhe, joista kumpikaan ei käy työssä mutta lapsilla on aina ihan uudet vaatteet, lelut, käydään hop lopissa ja aina lomilla ulkomailla (iso vanhempien kanssa). Toinen näistä pariskunnan puolisoista tekee "omaa musiikkia" mutta rahaa siitä ei tule. Eivät siis elätä itseään. Ihan tiedossa on että pariskunnan toisen puolison vanhemmat maksavat heidän elämistään.

Kysymys siis on miten tälläinen järjestely syntyy? Onko elättäjät (vanhemmat/ isovanhemmat) ehdottaneet, että "hei me voitais maksaa teille viikko/kuukausi rahaa", antavatko he luottokortit käyttöön joiden laskut maksavat? vai meneekö perheen kaikki laskut elättäjille? miten elätettävät tälläisen diilin neuvottelevat vai manipuloivatko he vaan elättäjän maksamaan kaiken?
Yksi sinkku ystävä kertoi että hänen eläkkeellä oleva vanhempansa maksaa kaikki hänen laskunsa, koska "haluaa". Tämä vanhempi saa ihan keskiluokkaista eläkettä joten ylimääräistä ei ole mutta kai haluaa auttaa lastaan. Ja tämä sinkku tienaa paremmin kun vanhempansa. Miten siihen on päästy? Miksi? eikö omatunto kolkuta?

Olisi todella mielenkiintoista tietää jos joku elätettävä kertoisi omasta kokemuksestaan!

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät vanhemmat auttavat lapsiansa ja koko suku hyötyy siitä, meinaan varakkuus säilyy perheessä, perinteet jatkuu, perheestä tulee tiiviimpi ja avioerot harvinaisempia. Toisaalta olen sitä mieltä että lapsia tulee varakkuudesta huolimatta opettaa itsenäisyyteen, ja työntekoon.

Vierailija
82/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vanhemmat säästäneet mitään lapsilleen, kotoa piti muuttaa 18v iässä, edes huonekaluja/astioita ei saanut mukaan, mitään rahaa tai apua ei annettu (eikä ole sen jölkeen annettu). Lähdin itkien maailmalle mukana vain selkäreppu jossa oli vaatteita. Peloissani, ahdistunut, köyhä, ilman aikuisen apua.

TODELLAKIN säästän omille lapsilleni, autan kaikessa, tuen ja rahoitan asioita. Mulla itselläni on ollut vaikea ja raskas elämä, esim työllä rahoittaa kaikki opinnot, meni vuosikymmen säästää käsiraha asuntoon jne. En tajua miksi kukaan haluaa lapsilleen tällaista - ne mun omat julmat vanhemmatkin on hyvätuloisia ja varakkaita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kadehdi vaikka joillekin aikuisille vanhemmat maksaa kaiken! Ihmiset saavat itse päättää mihin käyttävät rahansa!

Vierailija
84/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisissa ketjuissa esiintyvä hyvien perheiden lasten ylimielisyys saa sydämen särkymään meiltä joilla on julmat ja ilkeät hirviövanhemmat. Kyse ei ole kateus vaan sen tajuaminen että omalle kohdalle paskalla tuurilla sattui täysin rakkaudettomat vanhemmat. Jotka lähinnä vihaa lastaan.

Jokainen ansaitsisi rakastavan lapsuuden ja hyvät vanhemmat. Monella niitä ei ole. Ne keillä ne on voisivat ehkä ymmärtää olevansa etuoikeutettuja.

Minä olen pahoillani puolestasi, aidosti.

Olisit ansainnut rakastavat vanhemmat. Minua autetaan taloudellisesti edelleen, olen onnekas, mutta en ole yhtään vahingoniloinen siitä että sinulla ei näin ole. Mitä voisin tehdä hyväksesi?

Sama! Luulin, että ne vanhemmat, joilla rahaa on yli oman tarpeen auttavat aina.

En tiennyt, että sadistisia kiusaajavanhempia on olemassakaan. Onneksi omat vanhemmat ovat empaattisia auttajia.

Ja eihän se omena kauas puusta putoa: itse aioin auttaa tytärtäni aina.

Vierailija
85/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvulla tunneköyhille boomereille. He ovat tukeneet jonkun verran rahallisesti, mikä onkin lähes ainoa tuki tai positiivinen asia heidän suunnaltaan. Eivät he ole asuntoja ostaneet tms mitään suurta. Mutta lapsillani on kalliit harrastukset, joita minulla ei keskituloisena yh:na olisi mahdollisuus kustantaa, koska isovanhempansa maksavat. Tuki ei siis tule suoraan minulle vaan lapsilleni. Minä olen musta lammas, enkä heille omana itsenäni merkityksekäs. En tiedä onko heillä huono omatunto vai ei. Joskus ovat yrittäneet jotain tunnekytkyä noihin lasten lahjoihin, esim minun pitäisi olla tietynlainen, mutta käskin pitämään rahansa. Jatkoivat maksuja ja kytkykauppavaatimukset loppuivat.

Vierailija
86/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vanhemmilla ei ole rahaa, esim. pieni eläke!

Monissa suvuissa on muuten aivan kylmäävät välit ja hirveät perintöriidat.

Kuka sellaisen sairaan perheen isoisä auttaisi ketään lapsistaan, jos tuleva perinnönjako aiheuttaa valmiiksi tulehtuneiden välien totaalisen rikon. Parempi olla auttamatta ketään.

Suomi on täynnä näitä umpihulluja sukuja!

Vierailija
87/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevät vanhemmat auttavat lapsiansa ja koko suku hyötyy siitä, meinaan varakkuus säilyy perheessä, perinteet jatkuu, perheestä tulee tiiviimpi ja avioerot harvinaisempia. Toisaalta olen sitä mieltä että lapsia tulee varakkuudesta huolimatta opettaa itsenäisyyteen, ja työntekoon.

Häh? Avioerot harvinaisempia?

Vierailija
88/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että perustuu siihen, että vanhemmilla on ylimääräistä ja haluavat lastensa perheitä auttaa. Jos tämä on kaikille lapsille tasapuolista, niin ei pitäisi kuulua järjestely kenellekään.

Tietenkin voidaan miettiä, kuka ei haluaisi elättää itseään, mutta eipä tuollainen tietenkään muille kuulu.

Varmaankin tällaiseen tilanteeseen on ajauduttu. Kun lapset muuttaa pois kotoaan, niin vanhemmat on sponssannut, kun ei ole ollut rahaa. Tämä sitten jäänyt toimintatavaksi jatkossakin. Jos molemmille osapuolille järjestely sopii, niin mikäs siinä.

Minä olen paljon saanut vanhemmiltani apuja aikanaan ja nyt autan omillaan asuvaa 22-vuotiasta tytärtä vuokrassa. Muut kulunsa maksaa itse.

Ehkä perintö jaetaan nykyisin ajoissa. Muuten verot vievät ison osan. Vanhuus on nykyeläkeläisillä sen verran turvattu, että on varaa jakaa rahaa. On myös ymmärretty, että rahasta voi nauttia nyt eikä vanhuksen ties koska tapahtuvan kuoleman jälkeen. Lasten tarpeita ei lykätä hamaan tulevaan, kuten ennen on ollut yleistä.

Vierailija
89/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari näkökohtaa mietittäväksi. Lasten olisi silti hyvä oppia tulemaan toimeen omalla työllään, varakkaat vanhemmat/ isoavanhemmat voivat kuolla, köyhtyä, mennä konkurssiin jne, ( joita varsinkin nyt Covid aikana tulee olemaan paljon.) Tällä hetkellä vanhusten on lähdes mahdotonta päästä kunnallisiin hoivalaitoksiin, joten moni joka ei pysty omien töiden ja oman perheen vuoksi hoitamaan omia vanhuksiaan itse , joutuu turvautumaan yksityisiin hoitolaitoksiin., joissa kuukausimaksut n 2000-5000 eur/kk riippuen kuinka tehostettua hoitoa tarvitsee. Tähän voidaan ottaa hoidettavan tuloista noin 85 % huolimatta siitä kuinka korkea eläke on. Käytännössä kaikki eläketulot menevät siis siihen. Vireillä on myös laki aloitteita joissa hoiva maksuihin voidaan jatkossa velvoittaa käyttämään myös muuta omaa varallisuutta kuin palkka/eläketuloja (näin on esim Saksassa) , samoin muuallakin Keski-Euroopassa omaisilla on velvoitteita osallistua vanhuksen hoivakustannuksiin. Lähi omaiseni on tällaisessa hoivalaitoksessa ja kaikki menee viimeistä penniä myöten plus että me lapset autamme vielä joissakin lisäkuluissa. Näin ollen , jos et ole todella varakas , ei kannata kaikkia rahojaan hassata nyt lapsiin ja lapsen lapsiin tai muuten voi olla sananmukaisesti ns. vetelät housussa kun tulet itse siihen hoivaa vaativaan ikään ja pankkitili näyttää tyhjää. Jos lapsesi ei ole oppinut tulemaan toimeen edes omillaan, hänestä tuskin on laskujesi maksajaksi tuossa kohtaa. Ko. hoivalaitoksessa olevan lapsenlapset saivat aikoinaan suuriakin summia satunnaisesti isoäidillään käydessään, rahahanat oli pakko sulkea siinä vaiheessa kun hoivamaksut vievät kaiken, mutta eipä ole lapsenlapsiakaan sen jälkeen hoivakodissa näkynyt

Vierailija
90/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vanhemmat säästäneet mitään lapsilleen, kotoa piti muuttaa 18v iässä, edes huonekaluja/astioita ei saanut mukaan, mitään rahaa tai apua ei annettu (eikä ole sen jölkeen annettu). Lähdin itkien maailmalle mukana vain selkäreppu jossa oli vaatteita. Peloissani, ahdistunut, köyhä, ilman aikuisen apua.

TODELLAKIN säästän omille lapsilleni, autan kaikessa, tuen ja rahoitan asioita. Mulla itselläni on ollut vaikea ja raskas elämä, esim työllä rahoittaa kaikki opinnot, meni vuosikymmen säästää käsiraha asuntoon jne. En tajua miksi kukaan haluaa lapsilleen tällaista - ne mun omat julmat vanhemmatkin on hyvätuloisia ja varakkaita!

Hyvä antaa vähästänsä, rikas paha ei paljostaankaan.

Ennen oli monilla pakko lainata sukulaisilta. Se oli tietysti vaikea asia. Siksi omat rahat on olleet monille tärkeitä, eikä niistä haluta niin vain luopua.

Vierailija
91/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla varmaan perustuu vapaaehtoisuuteen ja osalla kiristykseen.

Ite jäin aikanaan töistä pois opiskellakseni uuden ammatin. Tulot tietenkin laski. Vanhemmat HALUSIVAT auttaa eli käytännössä maksoivat vakuutukseni, heillä käydessäni sain ruokakassin ja jonkun välttämättömän vaatteen (tyyliin talvitakki) saattoivat ostaa. Siis apu kohdistu tuollaisiin välttämättömyyksiin, käyttövaatteet ja humputukset maksoin omista rahoistani. Toki sitten auttelin heitä pihatöissä, siivouksessa, yms heillä käydessäni.

Heillä halu auttaa kumpusi menneisyydestä. Molempien kodit oli pienituloisia, samoin meidän koti oli lapsuudessani pienituloinen. Ajanmyötä vanhempani vaurastuivat ja ovat sen jälkeen halunneet tukea aikuisia lapsiaan.

Vierailija
92/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin vanhemmilla ei ole rahaa, esim. pieni eläke!

Monissa suvuissa on muuten aivan kylmäävät välit ja hirveät perintöriidat.

Kuka sellaisen sairaan perheen isoisä auttaisi ketään lapsistaan, jos tuleva perinnönjako aiheuttaa valmiiksi tulehtuneiden välien totaalisen rikon. Parempi olla auttamatta ketään.

Suomi on täynnä näitä umpihulluja sukuja!

Olen tällaisen umpihullun suvun jäsen, ja oman fyysisen terveyteni, henkeni ja mielenterveyteni takia en voi olla tekemisissä ollenkaan. VAnhemmillanikaan ei voi käydä kun joutuu joko pahoinpitelyn kohteeksi tai sitten väkivallalla uhkailluksi - lienee ymmärrettävää että lasten kanssa ei voi käydä ollenkaan. Minuun on käyty käsiksi monta kertaa.

Varakkaita ovat sinällään eli olisi ollut rahaa auttaa lapsia, mutta ei haluttu.

Itse yritän perustaa ”uuden suvun” jossa toimitaan toisin. Ja suoraan sanoen katkoa kaikki siteet tuohon vanhaan sukuun jossa jokaisen tavoite tuntuu olevan maksimaalisen suuri läheisten loukkaaminen ja satuttaminen.

Vierailija
93/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi olisi kovin tärkeänä "auttamassa", mutta ollaan kategorisesti ollaan kieltäydytty. Anoppi ei halua antaa rahaa (ei meillä ole tarvettakaan), vaan ostaa tavaroita. Meillä oli hetki sitten sohvan vaihto ajankohtainen. Anoppi halusi ostaa sen sohvan, sinänsä ystävällistä. Mutta hänen valitsemansa sohvan, meidän olkkariin. Anoppi suuttui kun hänen sohvansa ei meille "kelvannut".

Me kieltäydytään anopin avustuksista, koska vastalahjaksi anoppi vaatii täyden päätäntävallan meidän perheessä. Pitäköön penninsä.

Vierailija
94/94 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeitä, huonosti kohtelevia, auttamisesta kieltäytyviä ja ilkkumisnauravia vanhempia ei tarvitse kyllä auttaa sitten kun ne ovat vanhuksia. Avunpyyntöön voi vastata samalla tavalla kuin mitä he itse tekivät lapsilleen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan