Mikä mielestäsi BLOGISTALKKAAMISTA, mikä ei?
Tuli vaan mieleen kun täällä näytetään tietävän hyvin paljon bloggaajien henkilökohtaisista asioista ja kuvioista vaikkei tyypit olisi koskaan kertoneet niitä itsestään omissa blogeissaan.
Minusta se että jos sattumalta saa selville jonkun oikean nimen ja esimerkiksi osoitteen ei ole vielä mitään varsinaista stalkkaamista ja jos niitä tietoja ei lähde levittämään eteenpäin kellekän, mutta jos lähdetään kyttäämään että minkä näköinen se talo on livenä tai mennään kyyläämään bloggaajan työpaikalle niin se on stalkkaamista.
Kommentit (52)
Stalkkausta on mielestäni tietoisesti yrittää selvittää myös sellaisia seikkooja bloggaajan elämästä, mitä hän itse ei ole esille laittanut.
Häiriköintiä eli astetta stalkkausta pahempaa on sitten levittää näitä tietoja netissä tai käynnistellä ketjuja jossa yrittää saada muuta levittämään tai paljastamaan bloggaajasta jotain.
Seuraavassa vaiheessa taitaakin sitten olla lähestymiskiellon ja kunnianloukkausoikeudenkäyntien aika ja siinä vaiheessa tämä "mitäs bloggasi, oikeuttaahan se minutkin sitten tekemään mitä sairasta vain"-tyypit toivottavasti viimeistään saavat ammattiapua jossain suljetussa laitoksessa.
Hypoteettisesti tämän jälkeen seuraava vaihe olisi sieppaus? Murha? Jotain vastaavaa? Kyseessä saman häiriön äärimuoto, jonka mekanismi ja henkinen asenne toki pohjimmiltaan sama.
Onneksi näitä ei sentään Suomessa vielä ole ollut, vaikka pari av- mammaa kipeästi apua jo tarvitsikin.
Julkisten tietojen selvittäminen ei ole millään muotoa "stalkkaamista". On mielestäni todellisen stalkkaamisen vähättelyä, jos stalkkaamiseksi kutsutaan jo sitäkin, että joku katsoo uteliaisuuttaan Google Mapsistä millaisessa kämpässä joku puolituttu henkilö asuu...
Jos joku osaa jonkun bloggaajan laukkukokoelman ulkoa, niin kieltämättä mieleen tulee, että oma elämä ei varmaan ole kovin vaiherikasta ja ehkä sen aivokapasiteetin voisi käyttää paremminkin. Mutta sori, ei sekään mitään stalkkaamista ole.
Monillakaan ei taida olla kokemusta siitä, mitä todellinen (netti)stalkkaaminen on? Siihen liittyy aina pelon ja/tai ahdistuksen tuottaminen kohteena olevassa ihmisessä. Googlaaminen ei sitä ole.
Entä ne hang-aroundit jotka ovat itse mahdollisimman "salaisia" eivätkä bloggaa, mutta ottavat selville bloggaajien elämät ja roikkuvat heidän perässä blogitreffeille, joko pokalla suoraan heidän seuraan, tai sitten viereiseen pöytään seuraamaan salaa tilannetta?
Jossain toisessa ketjussa kerrottiin että joku bloggaaja erotettu työstään kun joku lukija ilmiantanut jotain bloggaajan toimiin liittyvää? Kummallista jos joku (stalkkaaja?) tekee näin huvikseen tai kiusatakseen, mutta kai erottamiselle ollut sitten jokin peruste tai rikottu sääntöjä?
Jos henkilöllä on netissä eli julkisesti toiminimi tai yritys, joka on hänen nimissään ja kotiosoitteessaan, ja joka selviää googlettamalla, niin se nyt tuskin on mitään stalkkausta, vain pelkkää uteliaisuutta =D
Ne Iidan blogin seuraajat vaikuttavat megastalkkereilta, oikeasti kun täällä niitä niiden juttuja lukee! :-O
Bloggaajan rahatilanteen saa ainakin selville siitä että yllättäen kamalat kasat kallista merkki- ym. kamaa myynnissä jossain kirppiksellä tai netissä :D
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:02"]
Jossain toisessa ketjussa kerrottiin että joku bloggaaja erotettu työstään kun joku lukija ilmiantanut jotain bloggaajan toimiin liittyvää? Kummallista jos joku (stalkkaaja?) tekee näin huvikseen tai kiusatakseen, mutta kai erottamiselle ollut sitten jokin peruste tai rikottu sääntöjä?
[/quote]
En tiedä, onko varsinaisesta stalkkauksesta kyse, jos bloggaaja on suoraan blogissaan kertomut työnantajan ja sen, mitä on töissä puuhaillut. Se on ehkä tyhmyyttä bloggaajan puolelta tai ajattelemattomuutta. Ei voi tietää onko ilmiantajan tarkoitus ollut kiusata vai onko bloggaajan toiminta ollut sellaista, että sotii pahasti ilmiantajan moraalia vastaan. Jos tässä nyt viitataan siihen myyjään, joka pimitti ale-tuotteita itselleen ja kertoi siitä blogissaan.
Olen itse ottanut viranomaiseen yhteyttä eräässä blogissa ilmenneen laittoman toiminnan johdosta, en ilkeyttäni vaan siksi, että asia tuohdutti minua niin kovin, eikä se, että asia avoimesti blogissa kerrottiin ja sitä puolusteltiin, vähentänyt tuohtumusta ja verenpainetta...
Minusta oli vaan jotenkin outoa kun erään porvoolaisen bloggaajan edellisen myymänsä ja uuden ostamansa asunnon linkit oli täällä jonkin aikaa sitten, ja oli linkitetty asuntomyyntisivustolta. Että porukka katsastaa asunnon ja hinnan jo ennen kuin bloggaaja on saanut avaimet käteen, ja että mistä tiesivät siinä vaiheessa että on muuttamassa juuri siihen uuteen kun ei ollut vielä blogissa siitä pahemmin kertonut =D Sillä hetkellä olin todella onnellinen siitä etten bloggaa!
[/quote]
Ei tuokaan miltään stalkkaamiselta kuulosta - sen enempää kuin sekään olisi stalkkaamista, että asiakas ilmoittaa puljun päällikölle esimerkiksi nähneensä tarjoilijan laittavan rahat omiin taskuihinsa.
Korkeintaan kyse on samankaltaisesta pahansuopuudesta kuin silloin, kun joku kylvää tuttaviensa välille riitaa: "Ootsä kuullut mitä sejase susta sanoi?!" (Eikä sekään tietysti välttämättä ole pahansuopaa.)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:58"]
Entä ne hang-aroundit jotka ovat itse mahdollisimman "salaisia" eivätkä bloggaa, mutta ottavat selville bloggaajien elämät ja roikkuvat heidän perässä blogitreffeille, joko pokalla suoraan heidän seuraan, tai sitten viereiseen pöytään seuraamaan salaa tilannetta?
[/quote]
Ovat stalkkereita ihan selkeästi. Tiesi blogisti sitten heistä (eli aiheuttaako olemassaolonsa stressiä ja tuskaa) tai ei.
Kirjoittaja numero nelosen esitys, että stalkkaus olisi stalkkausta vain jos se aiheuttaa uhrille tuskaa, on typerä.
Eri ihmiset ovat eri vahvoja. Joku toinen voi ahdistua ja jopa sairastua sellaisesta stalkkauksesta, jolle vahvempi vain nauraa.
Stalkkaaja on silti kummankin kohdalla väärässä ja pohjimmiltaan sairas.
Toisaalta huvittaa ne bloggaajat joiden leipätyöt on jotain niin valtionsalaisuuksia, kuin suurin piirtein ydinkokeiden tekeminen tai uudenlaisen panssarilentokoneen rakentaminen jossain salaisessa luolassa, eli siitä ei voi kertoa mitään eikä edes viitata mihinkään alaan että onko asiakaspalvelutyö, tutkimustyö tms. mutta sitten esitellään blogissa monen tonnin laukut ja muut vaatteet ja asusteet sekä matkat ja sisustukset, joiden perusteella tyhmäkin voi päätellä perheen rahatilanteen. Sehän on sama kuin että ei kerrota mille alalle on hakeuduttu (tienaamaan hyvin) tai että mihin on joskus kouluttautunut mutta heilutetaan samalla omaa tiliotetta koko kansan nähtäväksi, kalliiden hankintojen merkeissä!
[/quote]
Tämä ei enää ole stalkkausta vaan astetta vakavampaa häiriköintiä. Ihmisen, joka tällaiseen syyllistyy pitäisi ehdottomasti hakea itselleen mahdollisimman nopeasti ammattiapua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:21"]
Ei tuokaan miltään stalkkaamiselta kuulosta - sen enempää kuin sekään olisi stalkkaamista, että asiakas ilmoittaa puljun päällikölle esimerkiksi nähneensä tarjoilijan laittavan rahat omiin taskuihinsa.
[/quote]
Niinpä, eikä sekään ole mielestäni stalkkaamista jos joku tietää bloggaajan ostaneen ja tuoneen arvonlisäverottomasti monen tonnin edestä asusteita ulkomailta, maista jotka eivät ole EUssa, ja ilmoittaa havainnostaan verotoimistoon koska meitä kaikkia koskee samat tuonti ja tullisäännöt. Ellei bloggaaja ole arvoltaan sellainen ja jossain sääntöjen yläpuolella, diplomaattien ja vastaavien kanssa?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:03"]
Jos henkilöllä on netissä eli julkisesti toiminimi tai yritys, joka on hänen nimissään ja kotiosoitteessaan, ja joka selviää googlettamalla, niin se nyt tuskin on mitään stalkkausta, vain pelkkää uteliaisuutta =D
[/quote]
Miksi kutsuisit tiedon levittämistä keskustelupalstoilla - etenkin jos blogisti itse ei ole näitä tietoja itse esille tuonut?
"Ahh, olinpa minä nokkela, kun onnistuin pilaamaan jotain/loukkaamaan toista ihmistä" - kompleksiksi?
Miten se psykologisesti eroaa "Ahh, olinpa minä nokkela, kun onnistuin raiskaamaan/kiduttamaan/tappamaan" - kompleksista?
Sama lähde. Sama sairaus. Tietenkin toistaiseksi vielä esi vahvuusasteilla...
Kummassakin sairas ihminen ihailee itseään siitä, että onnistuu tuottamaan toiselle tuskaa.
Jos SINULLA on oikeasti tuollainen tarve, hae apua ennen kuin pilaat oman (ja monien muiden, mukaanlukien kaikkien läheistesi) ihmisten elämän kokonaan.
Suomen mielenterveyshuolto takeltelee, mutta ei ole tyystin voimaton.
SINÄKIN voit joskus saada elämän.
Minulla on vähän vanhempi nainen työkaverina, ja tämä käy jatkuvasti läpi kaksi- ja kolmekymppisten bloggaajien blogikirjoituksia ja sitten vaahtoaa meille niistä kahvi- ja ruokatunneilla että "sekin bloggaaja matkusti sinne tuosta vaan ostelemaan, ja se toinen osti yli 2000e laukun ja että katsoin kyllä paljonko se maksaa, ja sitten se yksi kävi siellä hienossa ravintolassa juomassa oikein shampanjaa ja että miten noilla nuorilla voi olla varaa tuommoiseen elämään". Laskeskelee siis heidän menoja ja pitää niistä varmaan jotain kirjaa jossain. Ihmetellä toki saa, mutta minusta tuo mennyt aika överiksi että tartutaan muiden ostoksiin ja menoihin tuolla tasolla. Tai lukisi edes ikäistensä 50+ blogeja ja vertaisi itseään heihin :D :D :D
Internetin perustana ei ole anonyymiuden suojeleminen, itseasiassa päinvastoin. Jokainen joka laittaa internettiin itsestään tietoja antaa ne löydettäväksi ja jaettavaksi. Kannattaa siis tarkkaan miettiä haluaako osoitteensa löytyvän netistä. Mä miettisin bloggaamisen mielekkyyttä myös silloin jos on jotakin salattavaa. Jos siis on pelkoa siitä että itse antamiesi tietojen avulla hieman googlettamalla paljastuu nimet, osoitteet ja että bloggaajan mies onkin rikollinen tai että bloggaaja ei olekaan mikään maailmalla liitävä bisnesnainen niin saa syyttää vain itseään. En suosittele bloggaamista kenellekään jos pitää pelätä että joku löytää sinusta arkaluontoisia tietoja internetistä.
Stalkkaamista on sellainen että ongitaan tietoja internetin ulkopuolelta, muilta ihmisiltä, virastoista tai kirjoitetaan hyökkäävästi ja valheellisesti jostakin tietystä henkilöstä jatkuvasti eikä toiminnalle ole mitään muuta järkevää syytä kuin toisen henkilön vahingoittaminen. Mun mielestä on melko erikoinen ajatus että internetin pitäisi suojella niitä jotka valehtelevat mutta se näyttää olevan melko monen bloggaajan mielestä välttämätöntä. Seuraan paljon ulkomaalaisia suosittuja blogeja eikä niissä esiinny sellaista salakähmäisyyttä, niiden kirjoittajilla ei tunnu olevan ongelmia kertoa omaa ammattiaan, miehen ammattia, nimiä sukunimen kanssa ja jopa asuinpaikkaa. Tai jos jostain ei haluta kertoa niin siitä ei edes vihjailla blogissa vaan jätetään kokonaan aihepiirin ulkopuolelle
No siinä kyseisessä tapauksessa bloggaaja oli työskennellyt tavaratalossa ja oli varannut alennettuja kenkiä itselleen ennen kuin ne oli laitettu asiakkaille myyntiin... tästä siis kertoi ja joku lukija oli ilmoittanut tästä yritykselle. Eli ei tässä tapauksessa siis mitään varastamista tai muuta rikollista toimintaa, oli vaan napannut itselleen parit kengät joka tosin ei ollut sallittua
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:03"]
[/quote]
Miksi kutsuisit tiedon levittämistä keskustelupalstoilla - etenkin jos blogisti itse ei ole näitä tietoja itse esille tuonut?
[/quote]
Miksi vaahtoat ja syyttelet kuin mielipuoli??! Kukaan ei ole puhunut tiedon levittämisestä mitään, kyse siitä jos joku katsoo sen joskus omaksi ilokseen!!!
Joskus joku palstamamma luetteli täällä jonkun suositun bloggaajan laukut tarkasti merkkeineen malleineen väreineen, ilmeisesti kaikki nykyiset ja entiset laukut, ja siitä tuli mieleen että miten joku voi tuntea ne niin perusteellisesti ? Onko asunut salaa bloggaajan vaatekomerossa ? :D
Siitä tuli kieltämättä mieleen stalkkaus.