Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen liikatoiminta

Vierailija
05.03.2014 |

Minulla todettiin basedowin tauti v 2009 ja lääkitys lopetettiin vuonna 2010. sen jälkeen arvot ovat olleet tasaiset. Kunnes viikko sitten arvot olivat menneet liikatoiminnalle, mistä olin erittäin hämmästynyt, koska oireet ovat ennemminkin vajaatoiminnan.

Oireita: palelu, ummetus, apaattisuus, ajoittain väsymystä. Viimeksi, kun minulla todettiin liikatoiminta, niin silloin oli kaikki mahdolliset liikatoiminnan oireet.

Voiko noi kilpirauhasarvot nousta hetkellisesti liikatoiminnan puolelle ja sitten itsestään normalisoitua? Voiko liikatoiminta olla oireeton? Jos arvot liikatoiminnalla, mutta ei oireita, niin onko pakko lääkitä? Tyhmiä kysymyksiä, mutta mistään en ole löytänyt vastausta näihin. Yleislääkärithän ei tästä taudista juuri tiedä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin raskaus voi vaikuttaa noihin arvoihin. Minulla oli yhden raskauden jälkeen siinä rajoilla, että onko liikatoimintaa. Sitten, kun synntyksestä oli kulunut puolivuotta, otettiin uudet kokeet ja arvot olivat laskeneet jo normaalimmaksi.

Eli ainakin noin voi nousta hetkellisesti ja luulen, että voi vaihdella muutenkin, kun eihän ihminen mikään tasaisesti kulkeva robotti ole.

Vierailija
2/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo samat oireet on maanantai aamuna kaikilla kun pitäis töihin lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ensimmäisen kerranhan mulla puhkesi juurikin raskauden jälkeen basedowin tauti. Vasta-aineet oli pilvissä ja oireet todella rajut. Sehän tässä ihmetyttääkin, kun nyt ei ole oireita. Basedowin tautihan tietääkseni voi uusia.

Ja ei tarvii linkittää noita kilpirauhassivuja, olen kaikki käynyt kyllä läpi :)

Jos jollain on jotain vastaavaa kokemusta/tietoa, niin kerrothan.

t. ap

Vierailija
5/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on liikatoiminan oireet, mutta arvot ok?

Vierailija
6/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita sulla sitten on numero 6? Mitkä sun arvot on?

Mun arvot olivat: tsh<0,02, t4v 23 ja t3v 7,8

Syyskuussa: tsh 1,2, t4v 13 ja t3v 4,2.

t. ap

Vierailija
7/16 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas,

kävin 14.3 verikokeissa taas. Tsh oli silloin mittaaamaton, t4v 27 ja t3v 10.

Sisätautilääkäri soitti samana päivänä ja sain lääkityksen 2*tyrazol päivässä. Kahden viikon päästä arvot olivat jo tippuneet. tsh oli 0,003, t4v 15 ja t3v 4,9. Todella nopeasti arvot siis muuttuneet. Vasta-aineet: tshrab: 3,4 ja tpoab: 980.

Soitin sitten sisätautipolille, kun oli noin paljon tippuneet arvot, että saanko pienentää lääkitystä. Sain luvan pienentää 1,5 tablettiin.

Mitä mieltä olette? Onko heti menossa vajaalle? Niin mulle viimeksikin kävi, kun 3 viikkoa olin syönyt lääkettä, niin meni arvot vajaalle.

t. ap

Vierailija
8/16 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika yksityiselle endokrinologille

Vierailija
9/16 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo rahaa mihinkään yksityisiin.

Perjantaina 10.4. on aika sisätautipolille, katotaan mitä siellä sanotaan.

ap

Vierailija
10/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa??

Vierailija
11/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun basedow ei ole onneks uusinut, kun mut leikattiin. kait ne voi heitellä aina silloin tällöin, tai sit ei.

Vierailija
12/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko ummetus olla liikatoiminnan oire? ei uskois, aineenvaihduntahan siinä on just nopeeta.

Vierailija
13/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sen luulis uusivankaan, jos on leikattu. Koska sut on leikattu?

Vierailija
14/16 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei uskois ummetuksen olevan liikatoiminnan oire ainakaan, mut jos on pitkäaikainen ummetus ollut muutenkin, niin voikohan se vaikuttaa?

Vai voiko liikatoiminnan oireet tulla vasta myöhemmin?

Oon mä jostain lukenut, että joillakin on ollut vajaatoiminnan oireita, vaikka on liikatoiminta, mutta ei siinä sen tarkemmin oo kerrottu, et mitä oireita.

ap

Vierailija
15/16 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kaikkeen kysymääsi, mutta ehkä jotain kuitenkin. Olen itse sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa vuodesta 2007 ja totta on, että vain sisätautilääkäriltä (endokrinologi) saa osaavaa hoitoa kilpirauhasongelmiin.

Välillä Thyroxin-lääkitys on ollut liian suuri ja kilpirauhasarvot ovat osoittaneet kilpirauhsen liikatoimintaa. Liikatoiminta on aina hoidettava, koska se kuluttaa elimistöä, eli minulla liikatoiminta on korjattu Thyroxin-annosta pienentämällä. Ihmeellistä on, että Thyroxinin tarve vaihtelee (vai vaihteleeko sen imeytyminen?), välillä annos 1 tabletti vuorokaudessa on ok, välillä se ei riitä ja välillä se on liikaa. Edelleen siis yhtä säätämistä. Toivottavasti saat vaivaasi!

Vierailija
16/16 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kellään tietoa???? Eiks täällä aina tiedetä kaikesta ? :)