Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa siivota - koti hirveä läävä

Vierailija
10.11.2020 |

Miten te keräätte tsemppiä siivoamiseen? Ongelman ydin, on että asumme ahtaasti, tavaraa on paljon eikä kaikille niille (esim kymmenille lautapeleille, lapsen leluille, kirjoille, vieraspatjoille jne) yksinkertaisesti ole kotonamme tilaa.

On tosi vaikea pitää järjestystä yllä kun paikkaa tavaroille ei vaan ole. Asun siis kahdestaan lapsen kanssa 40 m2 kaksiossa. Päivät menevät töissä ja iltaisin tykkäämme harrastaa yhdessä, käydä vaikka uimassa tai kesällä retkillä tai pyöräilemässä tai mitä nyt ikinä. Siivoukselle ei tunnu jäävän aikaa ja se tuntuu niin mahdottomalta kun ei ole paikkoja mihin siivota. Esim nyt muuton jäljiltä olohuonetta ne koristaa epämääräinen pino pahvilaatikoita täynnä tavaraa.

Ostanko kaikki seinät täyteen jotain Ikean halpissäilytyskalusteita vai miten oikein saisin romut pois näkyviltä? Apua 😟

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on minusta kyllä tosi pieni tila kahdelle ihmiselle käytettäväksi. Kun asuin yksin 40 neliössä piti luopua normaaliin elämään kuuluvista asioista.

Tsemppiä!

Vierailija
22/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella huone ja itse nukut olkkarissa? Näin ainakin itse tekisin ja lapsen pelit ja lelut onn siellä huoneessa ja olkkariin hyvä vuodesohva nukkumiseen ja olkkariin sisustus eikä mitään pahvilaatikoita ja siivoustarvikkeita.

Ei ole omaa huonetta vielä. Sitä paitsi mulla ei mahdu mun parisänky olohuoneeseen ison sohvan ja ruokapöydän lisäksi. Tai väliin jää ehkä joku 2 metriä tilaa, voi sitten pomppia huonekalujen päällä vaan. 😂

Etsitään kyllä isompaa asuntoa mutta ne on täällä pk-seudulla niin kalliita ettei meinaa olla varaa, enkä haluaisi muuttaa vuokralle.

-ap

Teillä on 40 neliötä tilaa kahdelle, eikä tavarat mahdu??? Itse mahduin lapseni kanssa alle 30 neliön yksiöön! Poista isot huonekalut( mihin tarvitset jättikokoisen sohvan esimerkiksi? Hanki sänkysohva/ te sängystäsi sohva päivien ajaksi). Useimpia huonekaluja saa klaffimallisina pöydistä ja tuoleista hyllyihin. Pysyykö pora kädessä? Seinille avohyllyjä? Lelujen ja vaatteiden karsiminen kovalla kädellä, jotta on tilaa uudelle-on opittava luopumaan,se on lapsellekin hyväksi oppia. Liikaa astioita? Tarvitaanko kotitaloudessa niitä kymmentä soppakauhaa ja seitsemää kattilaa,eikö yksikin riittäisi? Sama periaate kaikkien tavaroiden suhteen. Isot tilavat säilytyskorit siistivät ilmettä hiukan,kun esim lapsen irtotavarat voi heittää niihin,niitä saa myös kattoon kiinni. Niistä pahvilaatikoista saa myös muuten ihan kivannäköisiä säilytyslaaikoita esim tapetoimalla ne. Apn kuvauksesta ei oikein saa käsitystä miksi tila ei kahdelle riitä, mutta ilmeisesti organisointikyvyssä ja suunnitelussa on parantamisen varaa?

Vaatteita ja astioita ei ole liikaa, tosin talvivaatteet vievät paljon tilaa. Muuten vaatteemme mahtuvat hyvin minikokoiseen vaatehuoneeseen + yhteen lipastoon. Samoin astiat mahtuvat hyvin keittokomeron kaappeihin.

Ongelma on ehkä isot huonekalut (jättisohva, parisänky) sekä kirjat, lautapelit, lelut, siivoustarvikkeet ja sen semmoiset. Niissä kyllä varmaan olisi karsimisen varaa.

Kyllä 40 neliötä on oikeasti aika pieni koti kahdelle varsinkin jos ei ole kiinteitä säilytysratkaisuja. Ja varmasti organisointikyvyssäni ja - jaksamisessa on myös petrattavaa. Aika usein valitsemme vaikka pyörälenkin tai metsäretken siivoamisen sijaan.

Hienoa, kiitos että te mahdutte alle 30 neliöön, ihailen hyvin organisoituneita henkilöitä 🙂

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opit olemaan ahdistumatta tavaroista. Hävität sellaisen, mille ei ole mitään käyttöä, ja mitä et halua katsella.

Vierailija
24/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on minusta kyllä tosi pieni tila kahdelle ihmiselle käytettäväksi. Kun asuin yksin 40 neliössä piti luopua normaaliin elämään kuuluvista asioista.

Tsemppiä!

Kiitos! Tällaista tämä on kun haluaa asua Helsingissä yksinhuoltajana omistusasunnossa kivalla alueella. Toki muutto on käynyt tilanpuutteen vuoksi mielessä ja varmaan muutammekin vuoden sisään. En vaan voi luopua kaikista normaaliin elämään kuuluvista tavaroista siksi ettei mikään mahdu kotiimme.

-ap

Vierailija
25/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ei ole omaa huonetta vielä. Sitä paitsi mulla ei mahdu mun parisänky olohuoneeseen ison sohvan ja ruokapöydän lisäksi. Tai väliin jää ehkä joku 2 metriä tilaa, voi sitten pomppia huonekalujen päällä vaan. 😂

Etsitään kyllä isompaa asuntoa mutta ne on täällä pk-seudulla niin kalliita ettei meinaa olla varaa, enkä haluaisi muuttaa vuokralle.

-ap”

Kuinka paljon siinä välissä pitää olla tilaa? Meillä ratkaistu tilanpuute, juurikin niin, että sänky on olohuoneessa. Kulmasohvan,TV-tason, lipaston ja olohuoneen pöydän kanssa tilaa jää todella vähän. Lapsilla on omat huoneet. Eivätpä ainakaan kanna lelujaan olohuoneeseen, kun siellä ei yksinkertaisesti mahdu leikkimään

Vierailija
26/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytössä on edes ulkovarasto, niin ostat kolme tai  neljä kannellista muovilaatikkoa ja kierrätät lapsen leluja niin, että yksi laatikko on leikkikäytössä ja loput varastossa. Parin viikon välein vaihto = käytössä olevat lelut laatikkoon ja varastoon ja toiset lelut tilalle.

Vierailija
27/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla YKSIÖ on 40 neliötä

Vierailija
28/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät tavaraa. Vieraat hotelliin.

Vierailija
29/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan ulkovarasto tai kellari/ullakkokomero johon ylimääräisiä tavaroita saa?

Vierailija
30/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla YKSIÖ on 40 neliötä

Hyvä sinulle! Minulla asuu tuttavaperheen 80 neliössä eikä kukaan toisaalta kauhistele heidän tilansa vähyyttä. Siinä on kuitenkin samat 20 neliötä per henkilö käytössä.

-ap

Vierailija
31/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella huone ja itse nukut olkkarissa? Näin ainakin itse tekisin ja lapsen pelit ja lelut onn siellä huoneessa ja olkkariin hyvä vuodesohva nukkumiseen ja olkkariin sisustus eikä mitään pahvilaatikoita ja siivoustarvikkeita.

Ei ole omaa huonetta vielä. Sitä paitsi mulla ei mahdu mun parisänky olohuoneeseen ison sohvan ja ruokapöydän lisäksi. Tai väliin jää ehkä joku 2 metriä tilaa, voi sitten pomppia huonekalujen päällä vaan. 😂

-ap

Teillä on 40 neliötä tilaa kahdelle, eikä tavarat mahdu??? Itse mahduin lapseni kanssa alle 30 neliön yksiöön! Poista isot huonekalut( mihin tarvitset jättikokoisen sohvan esimerkiksi? Hanki sänkysohva/ te sängystäsi sohva päivien ajaksi). Useimpia huonekaluja saa klaffimallisina pöydistä ja tuoleista hyllyihin. Pysyykö pora kädessä? Seinille avohyllyjä? Lelujen ja vaatteiden karsiminen kovalla kädellä, jotta on tilaa uudelle-on opittava luopumaan,se on lapsellekin hyväksi oppia. Liikaa astioita? Tarvitaanko kotitaloudessa niitä kymmentä soppakauhaa ja seitsemää kattilaa,eikö yksikin riittäisi? Sama periaate kaikkien tavaroiden suhteen. Isot tilavat säilytyskorit siistivät ilmettä hiukan,kun esim lapsen irtotavarat voi heittää niihin,niitä saa myös kattoon kiinni. Niistä pahvilaatikoista saa myös muuten ihan kivannäköisiä säilytyslaaikoita esim tapetoimalla ne. Apn kuvauksesta ei oikein saa käsitystä miksi tila ei kahdelle riitä, mutta ilmeisesti organisointikyvyssä ja suunnitelussa on parantamisen varaa?

Vaatteita ja astioita ei ole liikaa, tosin talvivaatteet vievät paljon tilaa. Muuten vaatteemme mahtuvat hyvin minikokoiseen vaatehuoneeseen + yhteen lipastoon. Samoin astiat mahtuvat hyvin keittokomeron kaappeihin.

Ongelma on ehkä isot huonekalut (jättisohva, parisänky) sekä kirjat, lautapelit, lelut, siivoustarvikkeet ja sen semmoiset. Niissä kyllä varmaan olisi karsimisen varaa.

Kyllä 40 neliötä on oikeasti aika pieni koti kahdelle varsinkin jos ei ole kiinteitä säilytysratkaisuja. Ja varmasti organisointikyvyssäni ja - jaksamisessa on myös petrattavaa. Aika usein valitsemme vaikka pyörälenkin tai metsäretken siivoamisen sijaan.

Hienoa, kiitos että te mahdutte alle 30 neliöön, ihailen hyvin organisoituneita henkilöitä 🙂

-ap

Voitko antaa hieman tarkemman kuvauksen esim asunnon pohjapiirrustuksesta/ kaappien,komeroiden määrästä,tietoa onko parveketta/ ulkovarastoa/ takapihaa tms? Entä muiden huonekalujen koko kuin sohvan ja sängyn? Keittiötä ei siis ole,vain keittokomero, millainen pöytä teillä on? Onko millaiset kaapit/ hyllyt siellä ja montako tarvitsisitte? Voiko niitä laittaa lisää,onko säilytyskoreille tilaa? Voiko seiniin/ kattoon kiinnittää koukkuja/ hyllyjä? Yhtenä vinkkinä: you tubesta löytyy hakusanalla esim.mini- house paljon minimalistisia sisustusratkaisuja, joista voi saada ideoita säilytysratkaisuihin. Perinteinen kynäpaperi- metodi on aina tehokas apu suunnittelussa ;)

Vierailija
32/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi olevan ulkovarasto tai kellari/ullakkokomero johon ylimääräisiä tavaroita saa?

On pieni kellarikomero. Siellä auton renkaat vievät lattiatilan lähes kokonaan, mutta parille hyllylle mahtuu kyllä jonkin verran tavaraa.

Eniten harmittaa se kun on ihan mahdotonta siivota kun tavaroille ei vaan ole paikkoja. Vaikkapa valmiiksi kootut tekniikkalegot vievät ihan hirvittävästi laskutilaa ja lapsi kuitenkin leikkii niillä paljon. Muut legot laitoinkin jo sängynaluslaatikkoon.

-ap

Vierailija
33/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Voitko antaa hieman tarkemman kuvauksen esim asunnon pohjapiirrustuksesta/ kaappien,komeroiden määrästä,tietoa onko parveketta/ ulkovarastoa/ takapihaa tms? Entä muiden huonekalujen koko kuin sohvan ja sängyn? Keittiötä ei siis ole,vain keittokomero, millainen pöytä teillä on? Onko millaiset kaapit/ hyllyt siellä ja montako tarvitsisitte? Voiko niitä laittaa lisää,onko säilytyskoreille tilaa? Voiko seiniin/ kattoon kiinnittää koukkuja/ hyllyjä? Yhtenä vinkkinä: you tubesta löytyy hakusanalla esim.mini- house paljon minimalistisia sisustusratkaisuja, joista voi saada ideoita säilytysratkaisuihin. Perinteinen kynäpaperi- metodi on aina tehokas apu suunnittelussa ;)

Jep, eteisessä on yksi iso peilikaappi, jossa säilytämme kaikki (siis kesä- ja talvi-) ulkovaatteet ja kengät ja lisäksi lapsen askartelutarvikkeet ja minun käsityötarvikkeet sekä kausi koristeet (jouluvalot jne).

Lisäksi asunnossa on pieni, n. 2m2 vaatehuone. Keittokomerossa normaalit kaapit, keittiö kamat ja ruoat mahtuu sinne.

Olohuoneessa se sohva ja sohvapöytä, klaffipöytä 2-4 hengelle + tuolit, 1 Billy-kirjahylly täynnä kirjoja, 3 pientä lipastoa, 1 nojatuoli sekä piano ja muita pienempiä soittimia. Sekä ne pahvilaatikot.

Makuuhuoneessa minun parisänky, lapsen sänky ja yksi iso lipasto. Kuulostaa ahtaalta ja onkin 🙈

-ap

Vierailija
34/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vuodesohva, jossa nukut ja jossa on säilytystilaa vuodevaatteille. Siihen kunnon petari.

Vierailija
35/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Jep, eteisessä on yksi iso peilikaappi, jossa säilytämme kaikki (siis kesä- ja talvi-) ulkovaatteet ja kengät ja lisäksi lapsen askartelutarvikkeet ja minun käsityötarvikkeet sekä kausi koristeet (jouluvalot jne).

Lisäksi asunnossa on pieni, n. 2m2 vaatehuone. Keittokomerossa normaalit kaapit, keittiö kamat ja ruoat mahtuu sinne.

Olohuoneessa se sohva ja sohvapöytä, klaffipöytä 2-4 hengelle + tuolit, 1 Billy-kirjahylly täynnä kirjoja, 3 pientä lipastoa, 1 nojatuoli sekä piano ja muita pienempiä soittimia. Sekä ne pahvilaatikot.

Makuuhuoneessa minun parisänky, lapsen sänky ja yksi iso lipasto. Kuulostaa ahtaalta ja onkin 🙈

-ap

Teillä on ihan liikaa tavaraa, jos tarvitsette kahdelle hengelle tuollaisen määrän säilytyskalusteita ja -tilaa. Lisäksi kalusteista kannattaa miettiä, mitkä ovat ihan välttämättömiä ja mitkä eivät. Jos sinulla ei ole monta yötä viikossa kanssasi nukkuvaa seurustelukumppania, hitoonko sinä parivuoteen tarvitset? Onko piano ihan pakollinen vai olisiko sähköpiano ehkä kuitenkin toimiva vaihtoehto, vaikkei ihan sama olekaan? Kannattaisiko ennemminkin hakkia yksi, iso ja toimiva säilytyskaluste kuin monta pientä hyllyä ja lipastoa? Eli todellakin, karsi ensin kaikki, mikä ei ole välttämätöntä, sen jälkeen hanki kalusteita, jotka ovat käytännöllisiä ja monikäyttöisiä eli sohvat, sohvapöydät, sängyt sellaisia, joissa on säilytystilaa, vuodesohva sen sijaan, että on sohva ja sänky tai sohva ja vieraspatja, monen pienen sijasta yksi iso, toimiva silytysratkaisu, vaatehuoneeseen tarpeen mukaiset ratkaisut hyllyinä, laatikostoina tai henkaritankoina. Jos et itse hahmota tilaa ja mitä mihinkin sopii, pyydä apua joltakulta, joka voi kanssasi miettiä, miten kalusteet kannattaa sijoitella ja millä ratkaisuilla saisitte lisää säilytystilaa vähämmällä lattianeliöjen tuhlaamisella.

Vierailija
36/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo joulukoristeet ja kausivaatteet sinne kellariin ja saat eteisen kaappiin tilaa useammin tarvittaville tavaroille. Ei ole järkevää kerran vuodessa tarvittavaa säilyttää asunnossa, jos ei sitä tilaa ole.

Vierailija
37/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha antaa mitään neuvoja, jos perusajatus on ettei mistään voi luopua eikä ymmärrä/voi priorisoida tarpeitaan jokapäiväisessä elämässä. Silloin pitää vain elää roiniensa keskellä.

Vierailija
38/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain karsinut kaiken tarpeettoman tavaran pois ja pidän tietyn perussiisteysrutiinin päällä. Keittiön pinnat pyyhin päivittäin. Tiskit ja pyykit pesen sitä mukaan, kun niitä tulee, enkä jätä mitään jäätäviä tiski- ja pyykkivuoria kasaantumaan. Kerran viikossa viikkosiivous, jolloin imuroin, pyyhin pölyt ja jynssään pinnat ja pesen vessan. Kissan hiekkalaatikosta siivoan jätökset heti pois, kun niitä tulee ja parin viikon välein vaihdan hiekat. Päivittäiseen siivoamiseen ja ylläpitoon menee 15-30 min päivässä. Viikkosiivoukseen menee täsellainen 1-1,5 h, eli aika kivuton suoritus. Neliöitä kämpässä 53, joten aika vähän imuroitavaa. Kahden hengen talous.

Vierailija
39/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvivaatteet sekä ne vieraspeitot ja tyynyt menee pieneen tilaan kun hommaat sellaisia tyhjiöpusseja, joista imetään ilma imurilla.

Vierailija
40/71 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonrenkaat rengashotelliin ja varastoon tavarat kotoa. Se parisänky ja iso sohva pois. Onko piano tarpeellinen, soitatteko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän