Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuukautisia ei ole kuulunut viiteen kuukauteen -ei raskausmahdollisuutta

Vierailija
04.03.2014 |

Eli olen kohta 18-vuotias tyttö ja kuukautisia ei ole kuulunut reiluun viiteen kuukauteen, eli viimeksi juuri ennen syyslomaa on viimeksi ollut.

Kuukautiseni alkoivat ensimmäisen kerran 14-vuotiaana ja tulivat normaalisti (kerran kuukaudessa) vajaan vuoden ajan. Sitten niiden väli alkoi vähitellen kasvaa ja lopulta ne alkoivat tulla n. 3 kuukauden välein. Mutta nyt tosiaan vuotoa ei ole näkynyt jo huolestuttavan pitkään aikaan. Aiemmin ajattelin että tämä epäsäännölisyys on normaalia, mutta nyt alkaa vähitellen jo kalvamaan, että kaikki ei taida olla kondiksessa :/ 

Mielessä on pyörinyt vaikka minkälaiset sairaudet, kuten munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, kilpirauhasen vajaatoiminta, Cushingin oireyhtymä yms yms!

Olen normaalipainoinen, elämäntapani ovat hyvät ja mitään muita oireita en ole huomannut, tai ainakaan sellaisia mitä yhdistäisin kuukautiskierto-ongelmiin (esim. kyynärnivelten kovaäänistä poksahtelua ja lukkiutumista). En myöskään kärsi MIELESTÄNI stressistä. Toisaalta nukun kuitenkin todella paljon, joudun nukkumaan lähes joka koulupäivä päikkärit, jotka kestävät helposti sen neljä tuntia. Öisin nukun taas ihan tavallisesti 6-9 tuntia. En myöskään ole käyttänyt mitään hormonilääkkeitä, kuten e-pillereitä.

Olen viikon päästä menossa lääkärintarkastukseen ja aion keskustella tästä ongelmasta samalla. Kirjoittelen tänne oikeastaan vain siinä toivossa, että jos täällä olisi muita saman ongelman kohdanneita. Todettiinko sinulla tai jollakin tutullasi jokin sairaus? Mitkä olivat/ovat oireet? Onko jotain muuta kerrottavaa asiasta? :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hieman samankaltainen ongelma. 2 kuukautta jäi välistä, kerran tuli ja nyt taas pois....

Vierailija
2/6 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klamydia? Tai muu sukupuolitauti? Jos se ei ole mahdollista, niin kyllä monilla ikäisilläsi ja reilusti vanhemmillakin on toooosi epäsäännöllinen kierto. Minulla myös (olen 26v.)

Äidillänikin on, eli kulkee selvästi suvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskollani sama ongelma ja suvussamme on tuota munasarjojen monirakkulaoireyhtymää, jota siskollanikin lähdettiin tutkimaan. Puhu rohkeasti lääkärissä, että saisit selville mistä menkkojen poisjäänti johtuu!

Vierailija
4/6 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ihan samaa. Ongelmaksi kävi kun kuukautiset sitten T Ilkka ja eivät loppuneet. Jouduin usein syömään tukun hormonikuurin kuukautisvuodon lopettamiseksi. Minulla tuli kuukautiset pari kertaa vuodessa. Mitään vikaa ei löy tynyt, vain matalahko estrogeenitaso. Säin sitten hormoneja pitkään ja sain kierron 35-50 pv välille. En raskautunut helpolla.

Vierailija
5/6 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kokoajan väsynyt ja kuukautiset poissa mene lääkäriin sinulla on todennäköisesti kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
6/6 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:56"]

Jos olet kokoajan väsynyt ja kuukautiset poissa mene lääkäriin sinulla on todennäköisesti kilpirauhasen vajaatoiminta.

[/quote]

Joo kilpirauhasen vajaatoiminta onkin pyörinyt tässä mielessä ensimmäisenä...onko täällä kellään sitten kyseistä sairautta? Minkälaista elämäsi on? Hoitoonhan ei ilmeisesti kuulu oikeastaan muuta kuin lääkitys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi