Onko väärin hakea vakituista paikkaa jos ei aio olla siellä
Onko väärin hakea vakituista paikkaa jos ei aio olla siellä kun alle vuoden? Minua on niin monesti työpaikat kusettaneet mutta tuo paikka kiinnostaisi siksi että a) saisin asuntolainan helposti kun vakipaikka b) tienaisin ihan kivasti sinä aikana sen verran että pääsisin tekemään sen jälkeen ainakin joksikin aikaa itseä kiinnostavia asioita.
kaveri sanoi että ne varmaan siihen haluavat jonkun joka on useamman vuoden. Mutta toisaalta olen aina ajatellut muita joka asiassa ja nyt haluaisin olla hieman itsekäs.
Kommentit (13)
Jos pitää kysyä niin etköhän itsekin tiedä että olet tekemässä väärin.
Kai muuten tajuat ,että asuntolainaa pitä lyhentää vaikka jäisitkin työttömäksi? Eli millä aiot sen maksaa?
Ei välttämättä itsekästä. Irtisanoutumisesta seuraa karenssi, joten itse vakipaikkaan hakemalla vaikeutat työttömyyskorvauksen saamista tulevaisuudessa.
Tuloja on sen verran työttömänäkin minulla että vuokran sijaan voisin lyhentää asuntolainaa. Asuntolaina olisi suunnilleen samansuuruinen vastikkeen kanssa kun minulla nyt vuokra.
Ja työpaikka ei ole mikään kitkutteleva pienyritys. Kyseinen yritys törsää kaikenlaiseen hulluuteen ja tuhlaa rahaa muutenkin paljon turhmepaan entä uusi rekrytointi rahaa veisi. silti mietin.
Se on se riski jonka työnantajat joutuvat ottamaan. Ja onhan niillä ehkä mahdollisuus olla niin superkiva paikka että haluatkin jatkaa.
Ei se väärin sinänsä ole. Huomioithan, että erotessasi vakituisesta työstä edessäsi on kolmen kuukauden karenssi.
Tulevaisuus kirjoitti:
Ei välttämättä itsekästä. Irtisanoutumisesta seuraa karenssi, joten itse vakipaikkaan hakemalla vaikeutat työttömyyskorvauksen saamista tulevaisuudessa.
Mietin tätäkin että miten voisi välttää. (voisinko mennä eri työpaikkaan vaikka karenssin 3 kk ajaksi vai riittäisikö että menen kuukauden määräaikaiseksi eri työhön ja sitten ilmoittaisin että määräaikaisuus loppui, saisinko heti liiton rahaa vai tarkistavatko että kuukautta ennen vakityöstä irtisanoin ei kai ne katso kun viimeisimmän paikan?). Ja eikö sitä saisi taas 90 pv kuluttua liiton rahaa? Vai tuleeko joku ongelma.
Ei ole vakituisia työpaikkoja. On vain toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita. Toki työnantaja haluaa että hän on se joka määrittää milloin työsuhde päättyy mutta oikeasti sinullakin on siihen oikeus.
Jos irtisanon vakituisesta paikasta ja menen heti 1 kk määräaikaiseen ja ilmoitan sitten että määräaikaisuus loppui? katsovat vissiin edellisen työpaikan vaan vai eli saisin sitten liiton rahan?
(tietenkin pieni mahdollisuus että viihdyn pidempään)
Samalla tavalla kaikki lasten hankkimista suunnittelevat tekevät.
Hakevat vakipaikkaa ja kun saavat sen, niin samantien raskaaksi. Ja siitä muutamaksi vuodeksi äitiys- ja perhevapaille.
Joten miksi et sinäkin, vaikka et olekaan poikimassa?
Ei ole väärin,mutta älä missään nimessä mainitse suunnitelmastasi töitä hakiessa.
Voisi melkein sanoa ,että töitä haettassa kaikki on sallittua.
Niin pitkään ovat työnantajat pompotelleet työntekijöitä että jos yhtään pystyy antamaan takaisin niin anna mennä.
Minä olen surutta vaihtanut työpaikkoja aivan oman edun nimissä enkä ole hetkeäkään kuunnellut näitä "Olen ikuisesti lojaali työnantajalle" kynnysmattoja.
Ei se ole väärin ja voithan sinä vaikka kuolla 6 vko kuluttua, joutuvat silloinkin ottamaan jonkun tilallesi.