Mikä on suomalainen pikalounas? Bento, bagel, panini...
Niin siis mikä teidän mielestä on tyypillinen (ja ehkä vänän perinteinenkin) suomalainen pikalounas? Siis japanilaisilla on bento, amerikkalaisilla bagel tai hampurilainen, italialaisilla panini, jne. En oikein keksi, mikä voisi olla suomalaisten vastine noille.
Kommentit (29)
Lihapiirakka tai lihalörtsy, riippuu siitä missä päin maata ollaan. Karjalanpiirakka on levinnyt hyvin koko maahan tai vielä pasteija ja kahvi kolmanneksi vaihtoehdoksi.
Turhaan tulette mussuttamaan, että on se salaatti nyt niin paljon terveellistä kuin lihapiirakka eikä sitä kukaan voi syödä. Vaan joku niitäkin syö, koska niitä näyttää olevan edelleen kaupoissa myynnissä, jopa kioskeissa, grilleissä ja huoltoasemillakin.
Onko joku sellainen, josta voi olla erilaisia versioita? Tai voihan lihiksestä tietysti tehdä kasvisversion, mutta, noh...
Lihis, lörtsy, atomi, mitä näitä nyt on...
Ainakin itä-Suomessa on vahva piirakkaperinne ja se on levinnyt aika laajalti ympäri Suomen. Riisi-, peruna-, puolukka-, porkkanapiirakat, rönttöset, mitä niitä on. Ne tehtiin ruisleivän leipomisestä jääneestä taikinasta ja ylijääneestä riisipuurosta, perunoista + mahd. jatkeista.
Itä-Suomea edelleen: (kala-)kukko oli kovaa ruumillista työtä tekevien eväs. Siinä on kaikki oleellinen: kuoressa vilja, täytteessä juureksia ja kalaa tai lihaa, rasvaa.
Rukiista leivottu piirakka tai leipä on aika keskeinen meille. Suolakala?
Syön itse usein karjalanpiirakoita lounaaksi jos on kiire. Niiden täyttävyys on päällisistä ja lisukkeista kiinni.
Olisi kiva jos joku rannikolla kasvanut kertoisi mikä siellä on perinnelounaaksi: savusilakat, nahkiaiset, rymättyläläinen rusinamakkara?
Suomi on iso maa ja vaikka täällä asuu vähän ihmisiä, erilaisia keittiöitä ja ruokaperinteitä löytyy, vaikka kansainväliset trendit ovatkin työntämässä omia perinteitä syrjemmälle. Ruoka on aina kulttuuria, kertoo ihmisten arjesta :)
No tietenkin reissumies-tuplaleipä jossa välissä kurkkua, juustoa, jotain leikettätjms.
Kärkkäri. :) harvoin tulee kyllä syötyä vaik onhan se hyvää!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 12:20"]
No tietenkin reissumies-tuplaleipä jossa välissä kurkkua, juustoa, jotain leikettätjms.
[/quote]Niin minustakin Reissumies se suomalaisen tiellä pitää. :)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:14"]Kuka teistä syö pikalounaaksi lihistä, mustaamakkaraa, kalakukkoa tms???
Veikkaan, että erittäin harva.
[/quote]
Toivottavasti ei jokainen amerikkalainenkaan syö joka lounaalla hampparia..
[/quote]
Ei tässä nyt puhuttu siitä, mitä kukin syö, vaan siitä, mikä on perinteisesti pikalounaaksi kelpaavaa JA suomalaista.
Itse asiassa itse olen kyllä ainakin Tampesterissa asuessani syönyt mustaa makkaraa monasti pikalounaaksi. Halpaa, hyvää ja ravitsevaa!
Ja lapsilleni ostan aika useasti graham-lihiksiä (sellaisia pieniä ja pyöreitä) välipalaksi, niissä on kuituakin enempi kuin ihan keskivertolihiksessä.
-8-