Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on senkin ja lipaston ero?

Vierailija
04.03.2014 |

Osaako joku sanoa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kyllä käytetyn tavaranmyyntifoorumeilla kun ihan tavallista lipastoa myydään "senkkinä". Ei se nimi huonekalua pahenna!

Vierailija
2/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkki on lainasana. Lipasto ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin kinastelijat!

Vierailija
4/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla päteviä ja oikeita selityksiä näiden eroista. Itselle on vakiintunut täysin oma ja epävirallinen tapa jaotella nämä kalusteet enemmänkin muotonsa perusteella.

Minulle lipasto on aina laatikosto, jossa on niitä laatikoita päällekkäin eli aika kapea ja korkea muodoltaan. Senkki on minulle taas muodoltaan leveämpi, pitkä matalahko kaluste, jossa voi olla kaappia ja/tai laatikoitakin, mutta silleen rinnakkain. Kaluste jossa on pelkkiä kaappeja, on minulle kaapisto.

Oikeastaan kukaan ei ole koskaan selittänyt minulle näitä vaan olen tehnyt lapsesta asti päätelmiä sen perusteella, miten olen kuullut erilaisia kalusteita kutsuttavan.

Tykkään olla tarkka termien suhteen, joten pitää opetella nämäkin nyt oikein :)

Vierailija
5/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä senkissä avautuu kansi ja lipastossa on laatikot.

Vierailija
6/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkissä on kaapit, eli ovet, lipastossa laatikot.

(Komuutissa on avautuva kansi)

Vierailija
7/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipastossa on vain laatikoita ja senkissä myös kaappi

Vierailija
8/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani sanottiin senkiksi jaloilla seisovaa, korkeaa (perintö-)kaappia, jonka paikka oli olohuoneessa ja jossa säilytettiin "vähän hienompia" astioita. Lipasto on matalampi huonekalu, jossa on vetolaatikkoja. Siinä säilytetään vaatteita, pöytäliinoja, tärkeitä papereita ja roinaa. 

Vierailija
9/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkissä on kaapit ja mahdollisesti muutama laatikko, lipastossa vain laatikoita. Malliltaan periaatteessa samat, matalat

Vierailija
10/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkissä on kaapit ja lipastossa laatikostot. Toki senkissä voi olla pieniä laatikoita ylhäällä. Meillä oli lapsuudenkodissa pari senkkiä, molemmat oli sellaisia pulleita rokokoomallisia, jossa oli päällä sivuilla pient laatikostot ja keskellä peili. 

Komuutti on yöastialle ja pesuvälineille tarkoiteettu laitos, klahvilipastossa on avautuva kansi. 

Vierailija
11/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, täältä oppii aina välillä uusia asioita...

Vierailija
12/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on vielä sekretääri, avautuvalla kannella josta tulee kirjoitusalusta, 20-30 luvulla noita senkkejä etc. oli jokaisessa "paremmassa" virkamies ja porvariskodissa, ne ostettiin kokonaisina kalustoina, ja senkit kuulu ruokasalin kalustoon.

Vierailija
13/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisin senkki on ehkä se malli, jossa on keskellä kaappi ja sen päällä laatikko ja tämän molemmin puolin pelkät kaapit. Tämä on sellainen jokakodin malli, jota on tehty useiden eri tyylisuuntien mukaan, mutta nykyisin on paljon senkkejä, joissa on keskellä pelkkiä laatikoita ja kaapit sivuilla. En ole varma onko se korkeampi peilillinen kaappi "virallisesti" senkki, meillä päin nimeä ei ole käytetty kuin näistä matalammista.

Lipastossa on pelkkiä laatikoita, se on helppo erottaa senkistä. Komuuttejakin on monia malleja, mutta siinä olennaisin on se avautuva kansi, jonka alla on paikka pesuvadille.

Vierailija
14/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne on sama asia. Kyseessä vain eri murrealueen sana. Lipastossa voi ihan yhtä lailla olla laatikoita kuin kaapitkin.

Vierailija
15/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole murreasia. Ihmiset vain käyttää eri termejä huolimattomasti, eikä aina ymmärrä, että eri asioille on yleensä olemassa omat nimensä.

Vierailija
16/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kovin kiitollinen teille!

t. Ap

Vierailija
17/17 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:32"]Senkissä on kaapit ja lipastossa laatikostot. Toki senkissä voi olla pieniä laatikoita ylhäällä. Meillä oli lapsuudenkodissa pari senkkiä, molemmat oli sellaisia pulleita rokokoomallisia, jossa oli päällä sivuilla pient laatikostot ja keskellä peili. 

Se on piironki missä on peili.