Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla oikeus työttymyysturvaan?

Vierailija
04.03.2014 |

Olen ollut edellisen kerran töissä vuonna 2010, minkä jälkeen aloitin opiskelun korkeakoulussa. Keskeytin opiskelun vuonna 2012 lopussa ja olin "omillani" lähes koko vuoden 2013, koska se oli minulle jotenkuten taloudellisesti mahdollista säästöjeni avulla. Olen koko elämäni uskonut siihen, ettei yhteiskunnan varoja käytetä tarpeettomasti. En siis anonut työttömyys- tai muutakaan tukea.

Halusin takaisin työelämään ja etsin aktiivisesti oman alani töitä (erittäin hankalaa tällä hetkellä). Lähetin yli 150 hakemusta, käytin kontaktiverkostoani, perehdyin omaa alaani sivuaviin aloihin, luin työhöni liittynyttä kirjallisuutta. 

Töitä ei kuitenkaan löytynyt ja säästöt alkoivat huveta. Kun vihdoin ilmoittauduin TE-keskukseen, sain kuulla, etten mahdollisesti ole oikeutettu työttömyysturvaan ainakaan 5 kuukauteen. 

Syynä, että olen ollut pois työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli 6 kk

Toisin sanoen - mikäli olisin ollut koko ajan kerjäämässä rahaa, sitä oltaisiin maksettu minulle alusta lähtien ja maksettaisiin edelleen. Kun taas luvattomasti olen ollut kerjäämättä, saan viiden kuukauden karenssin rangaistukseksi?

En kerta kaikkiaan ymmärrä valtion logiikkaa. Onko tilanne todella näin, vai olisiko asialle tehtävissä jotain? Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintosi ovat keskeytyneet, et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Sinun täytyy osoittaa, että sinulla ei ole enää opinto-oikeutta oppilaitoksessa.

Vierailija
2/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 01:46"]

Olen ollut edellisen kerran töissä vuonna 2010, minkä jälkeen aloitin opiskelun korkeakoulussa. Keskeytin opiskelun vuonna 2012 lopussa ja olin "omillani" lähes koko vuoden 2013, koska se oli minulle jotenkuten taloudellisesti mahdollista säästöjeni avulla. Olen koko elämäni uskonut siihen, ettei yhteiskunnan varoja käytetä tarpeettomasti. En siis anonut työttömyys- tai muutakaan tukea.

Halusin takaisin työelämään ja etsin aktiivisesti oman alani töitä (erittäin hankalaa tällä hetkellä). Lähetin yli 150 hakemusta, käytin kontaktiverkostoani, perehdyin omaa alaani sivuaviin aloihin, luin työhöni liittynyttä kirjallisuutta. 

Töitä ei kuitenkaan löytynyt ja säästöt alkoivat huveta. Kun vihdoin ilmoittauduin TE-keskukseen, sain kuulla, etten mahdollisesti ole oikeutettu työttömyysturvaan ainakaan 5 kuukauteen. 

Toisin sanoen - mikäli olisin ollut koko ajan kerjäämässä rahaa, sitä oltaisiin maksettu minulle alusta lähtien ja maksettaisiin edelleen. Kun taas luvattomasti olen ollut kerjäämättä, saan viiden kuukauden karenssin rangaistukseksi?

En kerta kaikkiaan ymmärrä valtion logiikkaa. Onko tilanne todella näin, vai olisiko asialle tehtävissä jotain? Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa?

[/quote]

Näin kävi ystävälleni myös. Kaiken lisäksi päätöstä pimitettiin lähes 3 kuukautta, vasta kun kyseli, miksi päätös viipyy edelleen, ilmoitettiin 5 kk:n karenssista. Hän sai siis karenssia ajasta, jolloin ei ole edes ollut työnhakija, käsittämätöntä..

Viime vuoden puolella hänkin ilmoittautui työnhakijaksi, karenssista sai tiedon viime viikolla. Kiinnostaa tuo lakimuutos minuakin, ystäväni on aika shokissa, siinä mielessä te-toimiston "aktivointi" kyllä on epäonnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossusta saat rahaa, jos rahat loppuvat ihan täysin.

Vierailija
4/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TTL 5 luku 10 §

"Jos henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänelle ei myönnetä työttömyyspäivärahaa ennen kuin hän on täyttänyt poissaolon jälkeen työssäoloehdon. Tällöin työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa siitä, kun henkilö on poissaolon jälkeen mennyt työhön tai aloittanut yritystoiminnan."

Ei, sinulla ei ole oikeutta työttömyysturvaan.

Vierailija
5/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:53"]

Tuota työmarkkinoilta poissaolon takia annettavaa karenssia ei enää ole. Olet saanut vanhentunutta tietoa.

[/quote]

Miksi se sitten on edelleenki työttömyysturvalaissa? Lakimuutos ei vaikuttanut tuohon mitään, edelleenkin poissaoloa työmarknnoilta seuraa karenssi.

Vierailija
6/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 01:46"]

[/quote]

Näin kävi ystävälleni myös. Kaiken lisäksi päätöstä pimitettiin lähes 3 kuukautta, vasta kun kyseli, miksi päätös viipyy edelleen, ilmoitettiin 5 kk:n karenssista. Hän sai siis karenssia ajasta, jolloin ei ole edes ollut työnhakija, käsittämätöntä..

Viime vuoden puolella hänkin ilmoittautui työnhakijaksi, karenssista sai tiedon viime viikolla. Kiinnostaa tuo lakimuutos minuakin, ystäväni on aika shokissa, siinä mielessä te-toimiston "aktivointi" kyllä on epäonnistunut.

[/quote]

Mutta eikö ole hyvä, että karenssi kului jo silloin?

Vierailija
7/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan tuo valitettavasti menee. Minulle selvisi tuo viime kesänä, kun vihdoin ilmoittauduin työttömäksi vuorotteluvapaan sijaisuutta varten. Nyt olen päättänyt, että niin ylpeä ei saa olla ja kaikkea kannattaa varmuuden vuoksi hakea.

Vierailija
8/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:02"]

TTL 5 luku 10 §

"Jos henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli kuusi kuukautta, hänelle ei myönnetä työttömyyspäivärahaa ennen kuin hän on täyttänyt poissaolon jälkeen työssäoloehdon. Tällöin työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa siitä, kun henkilö on poissaolon jälkeen mennyt työhön tai aloittanut yritystoiminnan."

[/quote]

En ole ap, mutta katsotaanko tämän ehdon perusteella niin, että ei voi periaatteessa koskaan enää saada työmarkkinatukea? Vai niin, että tuo 5 kk:n karenssi tulee automaattisesti? 

Vierailija
9/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:52"]Jos opintosi ovat keskeytyneet, et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Sinun täytyy osoittaa, että sinulla ei ole enää opinto-oikeutta oppilaitoksessa.

[/quote]

Väärin. Pitää osoittaa että opinnot olleet keskeytyneenä vuoden = ei opintosuorituksia vuoteen. Opinto-oikeudesta ei tarvitse luopua.

Vierailija
10/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TTL 5 luku 10 §

[/quote]

Entä jos aika on alle 6 kuukautta, selviääkö pelkällä karenssilla?

*Teki samankaltaisen päätöksen, kuin ap* ja nyt alkaa kauhu hiipimään.. leipäjonoonko tästä joutuu..

Vierailija
11/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:52"]Jos opintosi ovat keskeytyneet, et ole oikeutettu työttömyysturvaan. Sinun täytyy osoittaa, että sinulla ei ole enää opinto-oikeutta oppilaitoksessa.

[/quote]

Väärin. Pitää osoittaa että opinnot olleet keskeytyneenä vuoden = ei opintosuorituksia vuoteen. Opinto-oikeudesta ei tarvitse luopua.

[/quote]

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Tilanne muuttui 2013. Opinto-oikeudesta täytyy luopua. Tämä estää ap:n työttömyysturvan kokonaan, ellei sitten luovu opiskelupaikastaan. Julmaa:/

Ap:n olisi voinut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi hakematta työttömyysetuutta, mutta tällä ei nyt ole väliä tässä vaiheessa.

Vierailija
12/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin viime vuonna työttömäksi kesäkuun alussa, ilmoittauduin työvoimatoimistoon marraskuun alussa. Sain työttömyysturvan koska ei ollut mennyt kuutta kuukautta.

Vierailija
13/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:26"]

TTL 5 luku 10 §

[/quote]

En ole ap, mutta katsotaanko tämän ehdon perusteella niin, että ei voi periaatteessa koskaan enää saada työmarkkinatukea? Vai niin, että tuo 5 kk:n karenssi tulee automaattisesti? 

[/quote]

Miksi saada työttömyysetuutta, jos ei ole ollut töissä? Siihenhän nuo työssäoloehdot jne. perustuvat: vain sellainen, joka on ollut töissä tai hankkinut ammatin, voi etuutta saada.

Vierailija
14/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:28"]

[/quote]

[/quote]

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Tilanne muuttui 2013. Opinto-oikeudesta täytyy luopua. Tämä estää ap:n työttömyysturvan kokonaan, ellei sitten luovu opiskelupaikastaan. Julmaa:/

Ap:n olisi voinut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi hakematta työttömyysetuutta, mutta tällä ei nyt ole väliä tässä vaiheessa.

[/quote]

Nyt sekoitat johonkin toiseen asiaan. Opinto-oikeudesta ei tarvitse luopua, eikä ole vanhentunutta tietoa. Mulla on 2 viikkoa vanha myönteinen työkkärin päätös ja siis opinto-oikeus yliopistossa.

Vierailija
15/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 17:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nyt sekoitat johonkin toiseen asiaan. Opinto-oikeudesta ei tarvitse luopua, eikä ole vanhentunutta tietoa. Mulla on 2 viikkoa vanha myönteinen työkkärin päätös ja siis opinto-oikeus yliopistossa.

[/quote]

Mutta oletko ollut töissä ja jäänyt työttömäksi? Silloin opiskelu tulkitaan sivutoimiseksi edelleen (sivutoimistahan sen on pitänyt olla ennenkin, jos olet voinut sen ohessa käydä töissä).

Vierailija
16/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 korjaa kun sotki kaksi asiaa :( Se, mikä poistui taisikin olla, että viimeisen 6 kk aikana pitää olla ollut väh. 6 viikkoa töissä, koulutuksessa tms. Jos on ollut yli 6 kk poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä aiheuttanee edelleen sanktion.

Vierailija
17/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta oletko ollut töissä ja jäänyt työttömäksi? Silloin opiskelu tulkitaan sivutoimiseksi edelleen (sivutoimistahan sen on pitänyt olla ennenkin, jos olet voinut sen ohessa käydä töissä).

[/quote]

En. Olin koulussa, lopetin koulun ja menin töihin, jäin työttömäksi. -> työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä. Mutta ei tarvitse mua uskoa, voit vaikka googlettaa...

Vierailija
18/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yhteiskunta-ala.fi/?x72622=797138

"Henkilön opinnot katsotaan päättyneiksi muun muassa silloin, jos hän on valmistunut opinnoista, luopunut opinto-oikeudesta yliopistossa tai hänen opintonsa ovat olleet todisteellisesti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen todisteellinen keskeytyminen edellyttää sitä, että henkilöllä ei ole opintosuorituksia vähintään vuoteen, hän ei ole ottanut osaa opetukseen eikä esimerkiksi valmistellut lopputyötään ohjatusti. Arvioinnissa ei ole merkitystä sillä, onko henkilö ilmoittautunut läsnä- vai poissaolevaksi oppilaitokseen"

Tai ei tarvitse googlettaa, tässä ensimmäinen hakutulos...

Vierailija
19/28 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:55"]

8 jatkaa: jos olet ilmoittautunut viime vuoden puolella, on tuo ehkä mahdollista. En muista tuliko lakimuutos tämän vuoden alusta vai jo aiemmin.

[/quote]

Tietääkö joku tästä enemmän? Googletin, mutta en löydä linkkiä mihinkään lakimuutokseen. Onko tosiaan näin?

Eli jos on ilmoittautunut viime vuonna, kannattaa perua se ja ilmoittautua tänä vuonna uudestaan? :D