Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla oikeus työttymyysturvaan?

Vierailija
04.03.2014 |

Olen ollut edellisen kerran töissä vuonna 2010, minkä jälkeen aloitin opiskelun korkeakoulussa. Keskeytin opiskelun vuonna 2012 lopussa ja olin "omillani" lähes koko vuoden 2013, koska se oli minulle jotenkuten taloudellisesti mahdollista säästöjeni avulla. Olen koko elämäni uskonut siihen, ettei yhteiskunnan varoja käytetä tarpeettomasti. En siis anonut työttömyys- tai muutakaan tukea.

Halusin takaisin työelämään ja etsin aktiivisesti oman alani töitä (erittäin hankalaa tällä hetkellä). Lähetin yli 150 hakemusta, käytin kontaktiverkostoani, perehdyin omaa alaani sivuaviin aloihin, luin työhöni liittynyttä kirjallisuutta. 

Töitä ei kuitenkaan löytynyt ja säästöt alkoivat huveta. Kun vihdoin ilmoittauduin TE-keskukseen, sain kuulla, etten mahdollisesti ole oikeutettu työttömyysturvaan ainakaan 5 kuukauteen. 

Syynä, että olen ollut pois työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli 6 kk

Toisin sanoen - mikäli olisin ollut koko ajan kerjäämässä rahaa, sitä oltaisiin maksettu minulle alusta lähtien ja maksettaisiin edelleen. Kun taas luvattomasti olen ollut kerjäämättä, saan viiden kuukauden karenssin rangaistukseksi?

En kerta kaikkiaan ymmärrä valtion logiikkaa. Onko tilanne todella näin, vai olisiko asialle tehtävissä jotain? Onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en tiedä vastausta, mutta älyttömältähän tuo kuulostaa. Ei ihme, ettei kukaan enää halua ottaa vastuuta itsestään, kun seuraus voi olla esim. tällainen.

Vierailija
22/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä se noin on, muistan oppineeni tuon parikymppisenä nuorena, jossain koulussa tai koulun ulkopuolella. Miksi halusit rahoittaa itse oman ahkeran työnhakusi? Tekisivätpä ne eniten tukia saavat firmatkin noin, maksaisivat ihan itse palkat työntekijöilleen eivätkä maksattaisi valtiolla tukipalkkoja tai harjoittelijan palkkoja. Ja olisivat liian ylpeitä nostamaan miljardien yritystukia.

Ja yritykset olisivat liian ylpeitä ottamaan vastaan julkisia rakennustöitä ylihintaan paskasta laadusta tai lastensuojelufirmat eivät laskuttaisi miljoonan per lapsi valtiota jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tuosta päätellä senkin, että edelleen oletetaan sinun elävän samalla periaatteella kuin edellisen vuoden, eli et ole työttömyysturvan tarpeessa.

Olisi kannattanut laskea rahat tarkemmin ja hakea työttömyysturvaa jo 5 kk ENNEN kuin rahat loppuvat, olisi sitten riittänyt karenssin ajalle.

Olisit alkanut yrittäjäksi, ja sijoittanut säästösi yrityksen aloittamiseen - mutta sitten työttömyyskorvauksen saaminen olisi vielä vaikeampaa jos yritys ei työllistäisi eikä edes tuottaisi.

Vierailija
24/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa ollut mitään järkeä. Olla työtön työnhakija olematta työtön työnhakija. En tajua toimintaasi!

Vierailija
25/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
26/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei.

Vierailija
27/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota työmarkkinoilta poissaolon takia annettavaa karenssia ei enää ole. Olet saanut vanhentunutta tietoa.

Vierailija
28/28 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa: jos olet ilmoittautunut viime vuoden puolella, on tuo ehkä mahdollista. En muista tuliko lakimuutos tämän vuoden alusta vai jo aiemmin.