Opiskelija, mitä teet etäluentoja kuunnellessasi, pidätkö lähettävän kameran ja äänen toiminnassa?
Tänään oli luentoja 10-14, luonnotiedettä. Kenelläkään ei tänään ollut kamera tai päällä kuin luennoitsijalla. Kuuntelin kyllä ja tein muistiinpanoja mutta samalla lankkasin maastokengät aamulla, iltapäivällä parsin vanoja verhoja erääseen projektiin.
Syksyn ensimmäisellä etäluennolla olin mökillä bikineissä enkä tajunnut että kamera oli päällä, samalla vaan kiikuin sellaisella tuolilla noita samaisia verhoja irroitellen ja kun kommentoin nniin näinkin sen oman kuvani aika alhaalta, sääret vain näkyi ja ääni kuului korkeuksista ;)
Yksi proffa pyysi pitämään kamerat auki että näkee ihmisiä ja tuntuu normaalimmalta luenolta ja puhutti meitä keskenään että tutustuttaisi selvinpäinkin ;)
Kommentit (17)
Miten tehdään yhtäaikaa muistiinpanoja ja lankataan kenkiä/parsitaan verhoja?
En pidä kameraa päällä koska luennolla se ei ole tarpeellista. Mikki on myös pois kaikilla päältä ettei häiritse luentoa.
Harvoin teen mitään erityistä samalla koska ei se luento taustalla silloin hyödytä mitään.
En pidä. Monesti on toiveena, että mikki on pois päältä. Mikin kautta kuuluu kaikki kahinat ja näppiksen hakkuut, mikä häiritsee keskittymistä.
Yleensä teen siinä samalla jotain muuta, esimerkiksi parsin vaatteita.
Ei todellakaan pidetä kumpaakaan, että luennoijat saavat työrauhan.
Meille on annettu ohjeeksi mykistää mikrofoni, ja laittaa se päälle sillon, jos sulta kysytään jotain. Kameran saa kai pitää halutessaan päällä, mutta kukaan ei pidä.
Enkä tee muuta kuin kuuntelen ja luen kalvot.
Ääntä ei pidä pitää päällä muuten kuin silloin kun todella puhuu. Muuten mutella. Ne ylimääräiset kilinät ja kolinat ja näppisäänet on ärsyttäviä muiden kuunnella.
Kameraa näyttävät vallan harvat pitävän päällä, mutta sekin on ihan kiva silloin kun itse puhuu tai pienryhmäharjoituksissa. Pakko ei meillä yliopistossa ainakaan silloinkaan ole, jossain muissa kouluissa ehkä voi ollakin. Silloin joku taustakuva käyttöön, jossei haluaa omaa kotia kaikille näkyviin.
Tuntuu että proffat kehtaa antaa paljon laajempia tehtäväkokonaisuuksia etänä kuin livenä. Helpompi lastata työtä opiskelijoille kun ei varsinaisesti opiskelijat ei ole livenä siinä.
Pidän yleensä mutta joskus en pidä kun käyn vessassa tai juon vettä.
Ei luennoilla kukaan pidä kameraa päällä. Kaikki tekee mitä tykkää. Ite trollaan AVllä
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että proffat kehtaa antaa paljon laajempia tehtäväkokonaisuuksia etänä kuin livenä. Helpompi lastata työtä opiskelijoille kun ei varsinaisesti opiskelijat ei ole livenä siinä.
Ei helpompi, mutta käytännössä pakko, kun kaikki tosiaan seuraa niitä luentoja vaan vasemman silmän kolmanneksella ja ajattelee samalla verhojenripustusta, kenkienlankkausta, parsimista, toisessa ruudussa pyörivää toimintaelokuvaa tms. Jotainhan se on tehtävä saadakseen opiskelija ajattelemaan opittavaa asiaa sen verran, että edes vähän oppimista(kin) tapahtuu.
Meillä taas on ohjeistus pitää sekä kamera että mikki kiinni. Hyvin on toiminut :).
Mulla on aina kamera päällä luennolla. Mä teen kikkelilläni aina helikopteria, jotta kaikki näkee että olen hereillä ja kuuntelen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että proffat kehtaa antaa paljon laajempia tehtäväkokonaisuuksia etänä kuin livenä. Helpompi lastata työtä opiskelijoille kun ei varsinaisesti opiskelijat ei ole livenä siinä.
Minusta taas tuntuu, että ollaan paljon löysempiä.
Monet kurssit on myös olleet paremmin suunniteltuja ja niissä on otettu opiskelijat paremmin huomioon. Vuorovaikutustakin on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että proffat kehtaa antaa paljon laajempia tehtäväkokonaisuuksia etänä kuin livenä. Helpompi lastata työtä opiskelijoille kun ei varsinaisesti opiskelijat ei ole livenä siinä.
Ei helpompi, mutta käytännössä pakko, kun kaikki tosiaan seuraa niitä luentoja vaan vasemman silmän kolmanneksella ja ajattelee samalla verhojenripustusta, kenkienlankkausta, parsimista, toisessa ruudussa pyörivää toimintaelokuvaa tms. Jotainhan se on tehtävä saadakseen opiskelija ajattelemaan opittavaa asiaa sen verran, että edes vähän oppimista(kin) tapahtuu.
Miten tämä eroaa siitä, että normaalistikin luennoilla tehdään nettiostoksia, sometetaan, kirjoitetaan toisten kurssien esseitä tai neulotaan villasukkia? Oikeastaan ainoa ero on siinä, että etäluennoilla se oheistoiminta ei häiritse muiden keskittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että proffat kehtaa antaa paljon laajempia tehtäväkokonaisuuksia etänä kuin livenä. Helpompi lastata työtä opiskelijoille kun ei varsinaisesti opiskelijat ei ole livenä siinä.
Ei helpompi, mutta käytännössä pakko, kun kaikki tosiaan seuraa niitä luentoja vaan vasemman silmän kolmanneksella ja ajattelee samalla verhojenripustusta, kenkienlankkausta, parsimista, toisessa ruudussa pyörivää toimintaelokuvaa tms. Jotainhan se on tehtävä saadakseen opiskelija ajattelemaan opittavaa asiaa sen verran, että edes vähän oppimista(kin) tapahtuu.
Amk? Ap ilmeisesti tarkoittaa korkeakouluja. Taitaa nuo motivaatioasiat ja luentojen merkitys aikalailla erilainen jos noita voi verrata.
No en todellakaan pidä. Ei mulla usein ole edes vaatteita päällä. Olen teipannut läppärin kameran umpeen ettei vahingossakaan mene päälle.