Mikä koirarotu näistä sopiva minulle?
Olen 21v tyttö ja aion hankkia koiran 2-3 vuoden sisällä. Asuisin sillon omassa yksiössä kerrostalossa. Käyttäisin koiraa päivittäin 4 krt kävelylenkillä, 1-3 kertaa viikossa koirapuistossa ja opettaisin sille erilaisia temppuja ja kiinnostaisi myös harrastaa agilityä. Lisäksi kesäisin olisi jopa 10-27km metsässä kävelyreittejä vaellettavana.
Lapsuudessa mulla oli karjalankarhukoira-suomenajokoira sekaroituinen uros. Ja nykyään meidän perheellä on sekarotuinen leikattu uros, jossa on saksanpaimenkoiraa ja belgianpaimenkoiraa. Eka koira kasvatettiin pennusta asti, mutta se oli enimmäkseen pihavahti. Toinen koira tuli meille 7 vuotiaana, joten koiranpennuista minulla ei ole paljoo kokemista. Mutta olen katsonut kymmeniä eri koirankoulutusvideoita.
1. Uuden koirani pitäisi tulla sillein toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa, ettei haukkuisi ihan jokaiselle vastaantulijalle ja suhtautuisi ystävällisesti, jos joku koira häntä haistelee tai vieras ihminen silittää. Ovikellolle saa kyllä haukkua, se ei minua haittaa, eli en etsi mitään äänetöntä koiraa.
2. Rodun pitäisi olla pieni tai keskikokoinen
3. Turkki ei saisi olla trimmattava, karkeakarvainen eikä karvaton.
4. Ei mopseja yms, joilla hengitysvaikeuksia
5. Koira, joka kiintyy omistajaan, mutta osaa olla kotona yksin arkisin 4-6 tuntia, eli ei eroahdistusta eikä hajota paikkoja sillä välin kun olen koulussa. Toki jätän aktivointileluja yms että koiralle riittää tekemistä täksi aikaa.
6. Mielellään melko helposti tai kohtalaisesti koulutettava, ettei ihan vaikeimmasta päästä
7. Osallistuu innolla leikkimään yms, mutta osaa rauhottua myös sohvalle
Mikä tämän listan koirista sopisi minulle?
Otan mielelläni myös uusia rotuehdotuksia vastaan :) Sanokaa jos joku tämän listan koirista ei sovi yllä oleviin kriteereihin. Kiitos.
Beagle
Basenji
Shiba inu
Markiesje
Kooikerhondje
Sileäkarvainen kromfohrländer
Welsh corgi pembroke
Welsh corgi cardigan
Jackrusselinterrieri
Rottaterrieri
Islanninlammaskoira
Kommentit (74)
Shiba ei ainakaan, ei nimittäin ole juurikaan miellyttämisen halua.
Kannattaa nyt ensin kyllä opiskella vielä koiran omistajuutta ja ymmärtää, että seuraavat asiat ovat koulutuksesta ja omistajasta kiinni; muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeentuleminen, eroahdistus, rauhoittuminen.
Tiiän että ne riippuu niistä, mutta olen kuullut että esim beaglet voivat olla herkemmin eroahdistuneita. Lisäksi on olemassa koiria, jotka luontaisesti haukkuvat vieraille ihmisille esim saksanpaimenkoira ja jotkut menee häntää heiluttaen vieraan ihmisen luo. Esim islanninlammaskoira. Mutta poikkeuksiakin on.
T. Aloittaja
Noilla spekseillä ei beagleä. Terrierit lähtökohtaisesti kovapäisempiä ja vaikeammin koulutettavia kuin muut, vähemmän miellyttämisen halua ja saalisvietti voi olla kova.
Noista näin äkkiseltään suosittelisin corgia. Sinuna ehkä tutustuisin vielä joihinkin seurakoirarotuihin, ne kyllä jaksaa pitkiäkin vaelluksia jos peruskunto on kohdallaan ja ihan pienimmäthän voi ottaa vaikka syliin tai reppuun hetkeksi huilille.
Kuten edellä sanottu, muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeentulo, yksinolo ja rauhoittuminen on myös koulutuskysymyksiä. Toki joillain roduilla taipumus on suuntaan tai toiseen ja osa oppii hyvinkin helposti tiettyjä käytösmalleja, osalle ne pitää paukuttaa päähän ja silti on haasteita. Yksilökohtaisia eroja on myös. Eli ota selvää rotujen taipumuksista ja mitkä juuri sille valitsemallesi rodulle on niitä haastavimpia paikkoja ja muista sitten pentusi kanssa keskittyä niihin.
Olisiko vielä joitain ehdotuksia? Ja kiitos vinkeistä.
Sellainen jonka voi pelastaa piikiltä.
Corgitkin on jo jalostettu pilalle koska on nykyään muotirotu. Älä edes harkitse.
Mitäpä jos aloittasit siitä koiranpidon opiskelusta? Ei ole nimittäin ihan pikkujuttu. Homma pitää tehdä kerralla oikein ja oikeassa ajassa, muuten menee kaikki koulutus hukkaan.
Itse olen jo 10 vuoden ajan opiskellut koiran hoitoa ja omistamista, enkä siltikään tunne että olisin valmis siihen.
Ei Jack Russelia, todella todella aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Corgitkin on jo jalostettu pilalle koska on nykyään muotirotu. Älä edes harkitse.
Höpö höpö, kaikki tuntemani ovat terveitä, erittäin hyvä luonteisia, ja osa hyvinkin pitkä ikäisiä, jokaisessa rodussa on tietyt ominaisuudet jotka vaikuttaa terveyteen, eikä tää rotu ei ole sairaaksi jalostettu.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos aloittasit siitä koiranpidon opiskelusta? Ei ole nimittäin ihan pikkujuttu. Homma pitää tehdä kerralla oikein ja oikeassa ajassa, muuten menee kaikki koulutus hukkaan.
Itse olen jo 10 vuoden ajan opiskellut koiran hoitoa ja omistamista, enkä siltikään tunne että olisin valmis siihen.
Kaikki koirat ovat omia persooniaan,joten rodun sisälläkin on luonne eroavaisuuksia. Kannattaa ottaa myös huomioon koiran sairastuminen,onnettomuus ym.jotta niihin on säästöjä.Rapatessa roiskuu kaikkeen kannattaa varautua.Ihaniahan koirat ovat,hyvä kun mietit tarkkaan. M ieti sitäkin jos vauva tulee perheeseen,onko koiralle enää tilaa perheesä? ettet joudu luopumaan rakkaasta lemmikistäsi.
Isompi koira voi olla rauhallisempi ja pärjätä pienessä asunnossa yksin pientä ja energistä rotua paremmin. Kunnon lenkkejä, ulkoilua ja töitä koiralle sitten muut ajat. Ehkä voisi miettiä kotimaista kodinvaihtajaa. Rodulla ei niin väliä, terveys ja luonne tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kaikki tuntemani ovat terveitä, erittäin hyvä luonteisia, ja osa hyvinkin pitkä ikäisiä, jokaisessa rodussa on tietyt ominaisuudet jotka vaikuttaa terveyteen, eikä tää rotu ei ole sairaaksi jalostettu.
ÄLÄ. VALEHTELE. IKINÄ.
Jos asut kerrostalossa niin silloin pitää mennä sen mukaan, ettei oteta haukkuvia rotuja. Basenji on noista oikea valinta. Terrierit räksyttävät. Welsh corgi ei jaksa liikkua kilometrikaupalla pitkän selkänsä takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos asut kerrostalossa niin silloin pitää mennä sen mukaan, ettei oteta haukkuvia rotuja. Basenji on noista oikea valinta. Terrierit räksyttävät. Welsh corgi ei jaksa liikkua kilometrikaupalla pitkän selkänsä takia.
Onko Basenji rotuna sinullekaan yhtään tuttu. Juu ne ei hauku, mutta voivat pitää hyvin paljon ääntä.
Ap toivoi: Uuden koirani pitäisi tulla sillein toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa, ettei haukkuisi ihan jokaiselle vastaantulijalle ja suhtautuisi ystävällisesti, jos joku koira häntä haistelee tai vieras ihminen silittää.
Joo Ei Basenji. Niillä usein heikko sietokyky edes oman laumansa koiriin.
En muutenkaan ymmärrä miksi ihmiset olettaa koiran sosiaalisuuden niin, että koiran pitäisi olla Polyanna kaikille oman laumansa ulkopuolisille.
Lisäksi sinulla pitää olla verkostot, että saat koirasi tarvittaessa hoitoon. Asuvatko vanhempasi tarpeeksi lähellä? Kavereita, joilla ehkä omia koiria ja oikeasti ottavat hoitoon, eivät vain sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Basenji rotuna sinullekaan yhtään tuttu. Juu ne ei hauku, mutta voivat pitää hyvin paljon ääntä.
Ap toivoi: Uuden koirani pitäisi tulla sillein toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa, ettei haukkuisi ihan jokaiselle vastaantulijalle ja suhtautuisi ystävällisesti, jos joku koira häntä haistelee tai vieras ihminen silittää.
Joo Ei Basenji. Niillä usein heikko sietokyky edes oman laumansa koiriin.
En muutenkaan ymmärrä miksi ihmiset olettaa koiran sosiaalisuuden niin, että koiran pitäisi olla Polyanna kaikille oman laumansa ulkopuolisille.
Hankikoira sivusto kertoo Basenjin lisäksu myös muista roduista, mutta tässä Basenjit https://www.hankikoira.fi/koirarodut/basenji
Samoin eri rotujen yhdistykset ja kasvattajat.
Mulla on ollut rottaterrieri, basenji, ja sekarotuisia koiria. Kaikista fiksuin oli rottaterrieri ja sitä suosittelisin ekaksi koiraksi. Basenji tai shiba voi olla haastavampi. Mun jack russell mix oli tosi haastava koulutettava. Muita rottaterrierin omistajien juttuja lukiessa tuli vaikutelma, että ne kaikki kiintyy kovasti omistajaansa. Mun koira ei ollut mikään räksyttäjä tai kokenut eroahdistusta, joten oli ihan hyvä koira myös kerrostalossa asuessa. Vauvan kanssa oli ihan ok, vaikka ei suuremmin lapsista välittänyt. Ei siis mennyt nuolemaan kasvoja tai muuta oksettavaa.
"Asuisin sillon omassa yksiössä kerrostalossa". Ei siis mikään.
Oli rotu mikä tahansa, koiranpennun energia ja villiys voi yllättää, jos ei ole pentua aikaisemmin ollut. Jotkut koirat "kypsyvät" aikuisiksi vasta usean vuoden kuluttua.