kuinka paljon lapset treenaavat 9v. ja 11v.
kuinka paljon tuon ikäisillä lapsilla on harjoituksia, jos kuuluvat johonkin "kilpaporukkaan". ohjattuja/ omatoimisia/ vapaata liikkumista, jota edellytetään.
huoli oman lapset vähäisestä kiinnostuksesta harjoitteluun, yksin. joukkueen mukana tykkää harjoitella ja pelata, mutta riittääkö se.
toinen lapsi taas harrastaa niin montaa asiaa mm. musiikkia, ettei ko. liikuntaharrastukselle jää aikaa kuin pari kertaa viikossa. olisi kuitenkin lahjakas tässä yksilölajissa. voiko kehittyä hyväksi?
missä vaiheessa on "pakotettava" harjoittelemaan tai siirryttävä pois kilparyhmistä?
Kommentit (21)
Meillä tyttö 9 vee pelaa jalkapalloa. Treenejä on talvella kahdet, kesällä kolmet viikossa. Treenit kestää noin puoltoista tuntia. Pelejä/turnauksia on keskimäärin kaksi tai kolme kertaa kuussa. Yleensä samana päivänä pelataan kaksi tai kolme peliä. Kesällä pelit on keskittyneet arki-iltoihin, talvella viikonloppuihin.
Meillä 7-vuotiaalla on neljät treenit viikossa, kaksi tuntia kerrallaan. Niiden jälkeen saa melkein väkisten viedä kotiin, kun lapsi haluaisi jatkaa. Kotona "treenaa" omatoimisesti koko ajan. Kisoja on n. 6-8 kertaa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:51"]
Meillä 7-vuotiaalla on neljät treenit viikossa, kaksi tuntia kerrallaan. Niiden jälkeen saa melkein väkisten viedä kotiin, kun lapsi haluaisi jatkaa. Kotona "treenaa" omatoimisesti koko ajan. Kisoja on n. 6-8 kertaa vuodessa.
[/quote]
Paljon treeniä tuon ikäiselle, mikä laji?
Telinevoimistelu, kilparyhmä. Paljon on treeniä, mutta lapsi on hulluna lajiin, ja tuntuu jaksavan hyvin. [quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:01"]
[/quote]
[/quote]
Treeneihin tullaan näyttämään, mitä on kotona opittu edellisen kerran jälkeen. Näin on meidän 9v futaajalla ja 10v taitoluistelijalla. Molemmat hiovat kotona lähes kaiken vapaa-ajan taitojaan. Luistelija tekee hyppyjä kengät jalassa, treenaa piruettilaudalla ja venyttelee. Futaaja potkii kaverin kanssa palloa vaikka lumihangessa, tekee myös lihaskuntoa ja venyttelee. Ohjattua molemmilla noin 9h viikossa. Omatoimista ainakin tuplasti tuon verran. Itse haluavat, emme ohjaa mitenkään emmekä käske.
meillä 10-v tyttö, joka on kahdessa lajissa kilparyhmässä, omatoimista harjoittelua ei ole tuskin ollenkaan, johtuu varmaan, että treenejä on päivittäin, aikaa ei jää enää.
Tuossa iässä ei tarvitse yksin niinkään harjoitella, että pärjää.
Muutama vuosi, niin sitten kyllä.
Ei mitään järkeä tuossa iässä keskittyä vain yhteen lajiin. Monelle käy niin että murrosiässä tai sen kynnyksellä tiukka treeni ei enää kiinnostakaan ja välttämättä ei ole mitään harrastelijaryhmää tarjolla, eikä ehkä edes halua sellaiseenkaan.
Siinä iässä on vaikea aloittaa uutta harrastusta ihan pohjalta. Moni jääkin kokonaan harrastusten ulkopuolelle. Ei hyvä.
Yrittäkää pitää muitakin harrastuksia kuin vain sitä yhtä ykköslajia.
Erot tuon ikäisten "lahjakkuudessa" perustuvat jonkin verran juuri omatoimiseen harjoitteluun. Jos lapsi haluaa pärjätä, kerro tämä hänelle. Jos pärjääminen on tärkeää vain sinulle, unohda koko juttu. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Moni harrastaja alkaa vihata painostavia vanhempiaan.
Se on aika pelottava tilanne kun vanhempien oma sosiaalinen elämä alkaa pyöriä liian tiukasti lapsen harrastuksen ympärillä. Liian monta tapausta nähnyt, jossa lapsi haluaisi lopettaa mutta vanhemmat ei suostu, koska he menettäisivät samalla oman "kaveripiirinsä".
Poika 9v. kilpauinti ja 4 treenit viikossa. Jättänyt kuivaharjoituksen väliin eli käy 3 kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:01"]
[/quote]
[/quote]
Jääkiekko.
meillä poika 8 v. pelaa jalkapalloa. treenejä on 4 kertaa 90-120 minuuttia viikossa ja 60 min koordinaatiotreeniä päälle. lisäksi pelejä noin joka toinen viikonloppu. Omatoimitreenejä suositellaan tehtäväksi päivittäin, enkä muista koska olisi poika ollut päivän palloon koskematta. POmputtelee piahlla tai hengailee kuplahallilla treenien lisäksi kesät talvet ainakin tunnin verran joka päivä. Myös Levillä oli nappulakengät ja pallo mukana :)
Lisäksi poika käy kerran viikossa tanssitunnilla, lukee paljon ja näkee kavereita aina kun vaan aikataulu antaa myöten. Onneksi parhaat kaverit ovat löytyneet joukkueesta/muista tosissaan urheilevista. mutta muutama luokkakaveri on tärkeä myös, ja poika on ymmärtääkseni ihan suosittu oppilas koulussa -- yökyläilyä tms ainakin on niin paljon kun lupa annetaan.
Koskaan ei ole tarvinnut pyytää treenaamaan, aina on hirveä itku, jos treenit jää väliin. Joka kerta saa kiskoa hallilta kotiin, aina kerjää kytiä hallille "etukäteen" pompottelemaan. Silti valitsee kyllä mieluummin vaikka luokkakaverin synttärit kuin treenit aina joskus -- mielestäni tervettä. Välillä huolettaa treenaako liikaa, mutta toisaalta itse kilpaurheilin koko nuoruuteni ja sain siitä valtavasti. en kadu lainkaan, vaikkei lajista ammattia tullutkaan -- matkustelu, yhteisöllisyys, oppiminen, kaikki oli arvokasta ja huikeaa...
Arkena on kahdet tai kolmet treenit viikossa, mutta joululomalla, hiihtolomalla, syyslomalla ja pääsiäisenä ei ole treenejä ollenkaan. Kesällä jos haluaa, voi halutessaan tulla kesätreeneihin joita on kerran viikossa.
Kyseessä on siis 12v. tyttö joka harrastaa cheerleadingiä alkeisryhmässä.
Oon ite 11.v ja treenaan 15 h viikossa
Oon 11v tyttö ja harrastan joukkuevoimistelua meillä on 3 kertaa viikossa treenit ja joka kerta 2 tuntia yhteensä 6 tuntia joukkue kisaa treeneissä lämmitellään ja harjoitellaan liikkeitä/ohjelmaa ohjelma jolla kisataan kestä 2-3 minuuttia vapaa aika treenauksesta saa päättää itse mutta minä treenaan useasti myös kotona että kehityn
Vierailija kirjoitti:
Oon 11v tyttö ja harrastan joukkuevoimistelua meillä on 3 kertaa viikossa treenit ja joka kerta 2 tuntia yhteensä 6 tuntia joukkue kisaa treeneissä lämmitellään ja harjoitellaan liikkeitä/ohjelmaa ohjelma jolla kisataan kestä 2-3 minuuttia vapaa aika treenauksesta saa päättää itse mutta minä treenaan useasti myös kotona että kehityn
Ja vielä kisoja
12-vuotiaana karsitaan tosissaan olijat harrastajista. Omalla junnullani menee urheiluharrastukseen 8-12 tuntia viikossa.