Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita lapsettomia jotka hankkisi lapsen jos saisi 100% varmasti sektiolla?

Vierailija
10.11.2020 |

Olen lapseton 32v nainen ja yksi tärkein syy tähän on se, että en suostu alapääsynnytyksen riskeihin ja traumaan. Oma äitini melkein kuoli synnyttäessä sisartani ja muutenkin olen kuullut sellaisia kauhukertomuksia tuntemiltani naisilta jotka synnyttäneet alakautta, että en koskaan lähtisi siihen hommaan. Varmaan haukutaan itsekkääksi ja hemmoitelluksi ym mutta ei kiinnosta.

En varmaan ole ainoa. Kuinkahan paljon Suomessa on tällaisia naisia jotka hankkisivat ensimmäisen lapsen tai useamman kuin jo on, jos ei tarvitsisi pelätä alatiesynnytystä?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sektion kyllä saa jos todella haluaa mutta sinuna hakisin apua tuohon kauhuun (tai ehkä et ole vielä valmis äidiksi ylipäätään). Nykyään on paljon inhimillisempi meno synnytyssairaaloissa kuin äitisi aikaan. Ja Suomessa maailman turvallisinta synnyttää!! Pelkoakin hoidetaan.

Vierailija
2/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sype-lääkärille saa ajan neuvolasta niin halutessaan. Sypeltä sitte elektiivinen sektio. Toimii. Suomessa ei ketään voi pakottaa alateitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. En missään tapauksessa halua synnyttää alakautta. En mitenkään erityisesti pelkää synnyttämistä kivun takia, mutta enemmän pelkään mahdollisia vaurioita ja alapään venymistä. Kaikilla ystävilläni, jotka ovat synnyttäneet alakautta, on tullut pientä tai isompaa venymistä ja tuntoherkkyyden heikkenemistä. Itse en halua tätä ja siksi sektio. Itsellä ongelma on se, etten halua joutua jonnekin pelkopolille asiasta, koska mielestäni kohdallani kyse ei ole pelosta, vaan harkitusta synnytystavan valinnasta. Suomessa vaan niin tiukasti vastustetaan suunniteltua sektiota.

Vierailija
4/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä siinä sitten mitään! Keskityt muihin asioihin elämässäsi.

Vierailija
5/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on omalla kohdalla ollut paljon pahempi kokemus kuin synnytys, 9kk kipua ja tuskaa, rajua aamupahoinvointia, liitoskipuja, supistuksia, viimeisen kuukauden aikana pystyin nukkumaan tuskin silmänräpäystä kipujen takia, synnytystä ei tietenkään käynnistetä ennen aikojaan ellei lapsi ole vaarassa. Omalla kohdalla kuitenkin vielä hyvin, tiedän äitejä jotka ovat olleet sairaala hoidossa raskauden takia. Joten kannattaa varautua että välttämättä ei kykene lainkaan työntekoon raskauden aikana. Jokaiselle tehdään synnytystapa arvio, eli mitataan mahtuuko vauva syntymään normaalisti. Sinä et ole äitisi, ei tarvitse pelätä että samat kokemukset automaattisesti toistuu, nykyään ultraääni on huomattavasti kehittynyt ja pystytään antamaan hyviä arvioita lapsen syntymä pituudesta ja painosta, ennen noista kuvista ei saanut selvää sen vertaa kumpi puoli on pää ja kumpi peppu, nykyään erottaa kasvonpiirteet ja voidaan tutkia rakenteellisia vikoja syntymättömältä lapselta. Sektio ei ole läheskään yhtä turvallinen tapa synnyttää kuin alateitse ja toipuminen on huomattavasti hitaampaa.

Vierailija
6/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. En missään tapauksessa halua synnyttää alakautta. En mitenkään erityisesti pelkää synnyttämistä kivun takia, mutta enemmän pelkään mahdollisia vaurioita ja alapään venymistä. Kaikilla ystävilläni, jotka ovat synnyttäneet alakautta, on tullut pientä tai isompaa venymistä ja tuntoherkkyyden heikkenemistä. Itse en halua tätä ja siksi sektio. Itsellä ongelma on se, etten halua joutua jonnekin pelkopolille asiasta, koska mielestäni kohdallani kyse ei ole pelosta, vaan harkitusta synnytystavan valinnasta. Suomessa vaan niin tiukasti vastustetaan suunniteltua sektiota.

Kolme lasta alakautta eikä mitään ongelmia, vatsapohjanlihaksia pitää treenata.

Vierailija
7/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni sektion kyllä saa jos todella haluaa mutta sinuna hakisin apua tuohon kauhuun (tai ehkä et ole vielä valmis äidiksi ylipäätään). Nykyään on paljon inhimillisempi meno synnytyssairaaloissa kuin äitisi aikaan. Ja Suomessa maailman turvallisinta synnyttää!! Pelkoakin hoidetaan.

Normaali synnytys on aika peace of Cake, verrattuna yhteen suurimmista nykyään tehtävistä vatsan alueen leikkauksista, eli sektioon. Jännä myös tuo kuvitelma, että alatiestä jäisi vaurioita, mutta kun leikataan 7 kerrosta kudoksia ja mm. kohtu auki, niin siitä sitten ei jää mitään?

Kun sektiosta ne vauriot jää aina, alatiestä ei välttämättä yhtään mitään.

T: kolme 

Vierailija
8/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 sektiota kokeneena, en kyllä voi sanoa että se olisi jotenkin helppo tapa synnyttää.

Vierailija
9/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 sektiota kokeneena, en kyllä voi sanoa että se olisi jotenkin helppo tapa synnyttää.

Montako alatie synnytystä?

Vierailija
10/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos sitä sektiota ei täällä jokaiselle automaattisesti synnytetä, pahimmillaan sellainen vaikuttaisi evoluutioon, jolloin naisen kyky synnyttää alakautta häviäisi ajan saatossa. Lisäksi sektiota suunnittelevan kannattaa perehtyä aiheeseen huolella, se ei ole mikään helppo pikku leikkaus, vaikka niin usein annetaan uskoa...

Vierailija
11/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos sitä sektiota ei täällä jokaiselle automaattisesti synnytetä, pahimmillaan sellainen vaikuttaisi evoluutioon, jolloin naisen kyky synnyttää alakautta häviäisi ajan saatossa. Lisäksi sektiota suunnittelevan kannattaa perehtyä aiheeseen huolella, se ei ole mikään helppo pikku leikkaus, vaikka niin usein annetaan uskoa...

Pahimmillaan siis keisarileikattujen lapset jää eloon, sepä onkin kauheaa. Aivan kuten rokotettujen lapset jää eloon eikä kuole.

Vierailija
12/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte olla noin vieraantuneita elämästä? Lapset synnytetään alakautta, eikä siinä mitään käsittämätöntä elämänlaadun alenemista tapahdu, ellei tule jotain komplikaatioita. Isommat riskit kaikenlaisiin komplikaatioihin on sektiossa. Sekä äidillä että lapsella on suuremmat riskit sairastua tai jopa kuolla sektiossa kuin normaalissa synnytyksessä.

Alapään venyminen on todella naiivi syy sektiosynnytykselle. Ehkei noin lapsellisen ja itsekkään naisen pitäisi synnyttää mitään kautta.

Vierailija
13/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte olla noin vieraantuneita elämästä? Lapset synnytetään alakautta, eikä siinä mitään käsittämätöntä elämänlaadun alenemista tapahdu, ellei tule jotain komplikaatioita. Isommat riskit kaikenlaisiin komplikaatioihin on sektiossa. Sekä äidillä että lapsella on suuremmat riskit sairastua tai jopa kuolla sektiossa kuin normaalissa synnytyksessä.

Alapään venyminen on todella naiivi syy sektiosynnytykselle. Ehkei noin lapsellisen ja itsekkään naisen pitäisi synnyttää mitään kautta.

Mun lapset on olemassa sektion ansiosta. Ihan hirveätä itsekkyyttä varmaan..

Vierailija
14/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sektion nykyään saa kaikki ketkä sen haluaa, sypen kautta mennään ja onnistuu. Siitä en rupea väittelemään kumpi on parempi tapa synnyttää, mutta jos on tuosta tavasta kiinni lapsen hankinta niin siitä vaan.

Vierailija
15/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion saa tietysti jos tahtoo. Se oli paras päätökseni ikinä. Kaikki meni upeasti ja helposti ja olen erittäin tyytyväinen ratkaisuuni. Siihen pitää vain olla virallinen diagnoosi ja synnytyspelko on sellainen. En kokenut mitään käännytyspakkoa, vaan asiallinen keskustelu kätilön kanssa ja lääkärin kanssa ja sitten varattiinkin leikkauspäivä. Suosittelen!

Vierailija
16/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut naiset saavat repiä toosansa riekaleiksi ja pissiä ja kakkia housuun lopun ikäänsä, hienoa että jotkut ei näe tuossa mitään ongelmaa, kyllähän Suomi tarvitsee tulevia veronmaksajia. Itse en kuitenkaan siihen lähde sillä olen niin itsekäs ihminen että en halua loppuiäkseni elämää rajoittavaa vammaa itselleni :) Ja onneksi lisääntyvä lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle ollenkaan ongelma kun ulkomailta tulee lisää porukkaa.

Vierailija
17/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut naiset saavat repiä toosansa riekaleiksi ja pissiä ja kakkia housuun lopun ikäänsä, hienoa että jotkut ei näe tuossa mitään ongelmaa, kyllähän Suomi tarvitsee tulevia veronmaksajia. Itse en kuitenkaan siihen lähde sillä olen niin itsekäs ihminen että en halua loppuiäkseni elämää rajoittavaa vammaa itselleni :) Ja onneksi lisääntyvä lapsettomuus ei ole yhteiskunnalle ollenkaan ongelma kun ulkomailta tulee lisää porukkaa.

Siis luuletko sä, että synnytyksessä on jotenkin tavallistakin se, että "toosa repeytyy riekaleiksi" tai tulee virtsa- tai ulosteinkontinenssi? Ihan oikeasti nyt.

Vierailija
18/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako alatie synnytystä?

Mulla on ollut jokunen alatie ja kerran sektio. Yhdessä alatiessä tuli paha kolmannen asteen repeämä.

Se repeämä-alatiesynnytys oli silti noin sata kertaa mukavampi kuin sektio. Sektio oli aivan järkyttävä kun mikään kipulääke, edes ne vahvimmat, ei auttaneet (joillain ihmisillä on huono lääkevaste tms). Haava tulehtui, urheilutaukoa tuli 8kk, vauvan nostelu kamalaa ja samalla oli 2v taapero hoidettavana, ei mitään lastenhoitoapua muuta kuin ne pari viikkoa oli mies isyyslomalla.

Joillain sektio on helppo ja joillain helvetillinen, sitä kun ei voi etukäteen tietää mihin sakkiin kuuluu. Mulla meni ainakin vuosi ennenkuin sektiosta jotenkin paranin ja silti jäi pahat hermovauriot, alavatsasta puuttuu tuntoaisti...

Vierailija
19/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Whaaat? Ei kai siitä yleensä mitään vammoja jää, mulle ei jäänyt mitään vaikka tikkejäkin tuli. Synnytys nyt on helpoin osuus lasten kasvatuksessa. Sattuu joo, mutta on nopeesti ohi. Enemmän kärsin raskauspahoinvoinnista, unettomista öistä, oman ajan puutteesta jne... NÄITÄ kannattaa miettiä, kun miettii haluaako lapsia.

Vierailija
20/56 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi lasta vaikka sen toisi haikara.

Lisäksi apn olisi hyvä tiedostaa, että monet vaivat aiheutuvat raskaudesta, eivät vain alatiesynnytyksestä. Jo pelkkä raskaus löysyttää kudoksia, ja voi esim aihettaa virtsankarkailua tai pahoja laskeumia tai vatsalihasten erkauman johon ei auta kuin leikkaus. Jos haluaa olla varma että näiltä säästyy, pitää jättää koko raskaus välistä.