Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko aspergernuoren pitää eväitä tunnilla?

Vierailija
03.03.2014 |

Meillä tälläinen tapaus. Siirtynyt erityisluokalta normiluokalle, koska erityisopetuksen tarvetta ei ole, mutta ennen ei annettu olla eväineen tunnilla.

Hänellä pitää siis olla aina jotain pientä naposteltavaa ( viinirypäleitä, karkkia tms.) ja juotavaa opetustilanteessa, muuten ahdistuu luokassa olemisesta.

Ei häiritse opetusta eväillään lainkaan. Mietin vain miten toimisin.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon asperger ja mulla oli erityisammattikoulussa eväät tunnilla ja se sallittiin mulle. joten miksipäs ei. ja miksi kysyt av-palstalta asiaa kun te voitte itse sen nuoren kanssa asiasta neuvotella?

Vierailija
22/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin yleistä, että assit tarvitsevat eväät tunnille.. Naurettavaa paapomista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos on normaalilla luokalla pitää osata olla kuten normaalit ihmiset ilman mitään erityiskohtelua.

Vierailija
24/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:42"]

Miksi on niin yleistä, että assit tarvitsevat eväät tunnille.. Naurettavaa paapomista

[/quote]

sillä luokalla oli monella muullakin eväät tunnilla. eikä kaikilla ees ollu diagnoosina as. jollakin oli esim skitsofrenia ja tästä on aikaa 10 vuotta. mitä se teille kuuluu vaikka mulla siellä oli eväät tunnilla? tällä hetkellä oon paljon vanhempi kun sillon ja syön vain ruoka-aikoina.

ehkä tuolla as-nuorella on jotakin häikkää verensokerin kanssa. se pitää selvittää eikä ruveta moittimaan epänormaalista käytöksestä.

Vierailija
25/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi aika naurettavaa laittaa akateemisesti pärjäävä lapsi erityisluokalle joittenkin eväitten takia, jos ne eivät kerran häiritse ketään. Jos noin vaivattomasti saa erityislapsen pärjäämään itsenäisesti niin vain ahdasmieliset idiootit jankkaavat jotain SÄÄNNÖT ON SÄÄNNÖT KAIKILLE -mantraa. Ehkä voisi sopia tarkasti, mitä ne eväät saavat olla, esim. ei mitään karkkeja joita toisten lasten alkaa tehdä mieli, vaan jotain terveellistä. 

Vierailija
26/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:54"]

Mun mielestä olisi aika naurettavaa laittaa akateemisesti pärjäävä lapsi erityisluokalle joittenkin eväitten takia, jos ne eivät kerran häiritse ketään. Jos noin vaivattomasti saa erityislapsen pärjäämään itsenäisesti niin vain ahdasmieliset idiootit jankkaavat jotain SÄÄNNÖT ON SÄÄNNÖT KAIKILLE -mantraa. Ehkä voisi sopia tarkasti, mitä ne eväät saavat olla, esim. ei mitään karkkeja joita toisten lasten alkaa tehdä mieli, vaan jotain terveellistä. 

[/quote]

puhut asiaa.

t. se as jolla oli erityisammattikoulussa eväät tunnilla 10 vuotta sitten

Vierailija
27/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin se raja on vedettävä ja itselläni se kulkisi tuossa. Jos yhdelle sallitaan pitäisi sallia kaikille. Periaatteenani on kohdella opiskelijoita tasavertaiseti. Tästä olen saanut kiitosta opiskelijoilta.

Kuvitellaanko että nämä jatkuvasti syövät voisi tehdä niin myös tulevassa ammatissaan? Haluaisin nähdä mille alalle kyseiset nuoret aikanaan työllistyvät. Työehtosopimuksissa on määritelty tauot ja ruokailut.

Ammatillisissa koulutuksissa opetellaan työelämän tavoille ja opettamallani alalla ei ole mahdollista ruokailla pitkin päivää. 

Curling-opettajaksi en aio ryhtyä.

ammatillinen opettaja

Vierailija
28/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä ei ole paras foorumi asian puintiin.

Olitpa sitten opettaja tai kyseisen lapsen äiti, niin keskenännehän teidän tulisi tällainen sopia. Jos päädytte, että lapsi tarvitsee erityisoppilasstatuksen/terveydentilansa/diagnoosinsa takia jotakin juotavaa/naposteltavaa tunnilla, teidän tulee myös yhdessä sopia kuinka asia kerrotaan muille oppilaille. Napostelu kun ei ole normi oppituntien aikana, joten osa muista lapsista todennäköisesti reagoi asiaan, jos ette heidän kanssa käy asiaa myös läpi. En antaisi lupaa karkeille, limuille yms herkuille, vaan jotakin muuta terveellisempää. Jos on karkkia syötävä oppitunneilla, niin siihen ei yleispotus ole sopiva paikka.

Vierailija
29/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:57"]

Johonkin se raja on vedettävä ja itselläni se kulkisi tuossa. Jos yhdelle sallitaan pitäisi sallia kaikille. Periaatteenani on kohdella opiskelijoita tasavertaiseti. Tästä olen saanut kiitosta opiskelijoilta.

Kuvitellaanko että nämä jatkuvasti syövät voisi tehdä niin myös tulevassa ammatissaan? Haluaisin nähdä mille alalle kyseiset nuoret aikanaan työllistyvät. Työehtosopimuksissa on määritelty tauot ja ruokailut.

Ammatillisissa koulutuksissa opetellaan työelämän tavoille ja opettamallani alalla ei ole mahdollista ruokailla pitkin päivää. 

Curling-opettajaksi en aio ryhtyä.

ammatillinen opettaja

[/quote]

niin mutta mulla tuo tapahtu 10 vuotta sitten ja nykyään syön vain ruoka-aikoina eikä se et sai olla erityiskoulussa eväät tunnilla, oo yhtään haitannu minun nykyistä elämää.

monestako muuten vetoa että jos joku olis kysyny että saako down-nuori pitää eväitä tunnilla, niin olis vastattu, että "Voi, tottahan toki saa down pitää eväitä tunnilla!"

Vierailija
30/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eväitä tunnille. Käsiin stressipallo. Ei ole sopivaa että joku mäiskyttää koko ajan. Sopiva jengi koota jossa kaikki syö jotain eli ei normaaliin luokkaan.

Vierailija
31/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä

Vierailija
32/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös nuoren iästä...

Vierailija
33/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:54"]

[/quote]

Eikä mitään allergisoivaa eli hedelmiä, pähkinöitä tms. Hedelmien hajukin voi aiheuttaa allergiaa.

Toki, jos lääkärintodistus, niin sitten.

Vierailija
34/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ankeita asenteita.

Lukiossa minulla saattoi olla aikanaan yli 10-tuntiset koulupäivät, koska luin useaa pitkää kieltä, pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa. Jos ruokailu oli 10:15, kyllä minulla oli jo aikamoinen nälkä siinä kolmen aikaan, puhumattakaan siitä että kärsin migreenistä, minkä laukaisee mm. verensokerin lasku.

Saksanopettajani halusi välttämättä aloittaa iltapäivätunnit ilman välituntia ja pitää ne putkeen, jotta pääsi kotiin jo 15:30 eikä neljän jälkeen. Sanomattakin on selvää, että sain luvan syödä evääni siinä tunnilla. Muuten tuskin olisin jaksanut koko tunneilla käydä ja kahta A-kieltä lukea ja kirjoittaa...

Vierailija
35/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi tuollaisia vastauksia ASPERGER nuoren kohdalla?

miksi ette vastanneet sillä tavalla kuin miten tuossa ketjussa vastattiin:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3940804/ketju/antaisitteko_venalaisen_nuoren_pitaa_evaita_tunnilla

Miksi aina kaikkia muita ihmisiä kohtaan on joustavampi asenne mut aspergereja kohtaan noin ehdottoman jyräävä ja VAIN diagnoosin nimen vuoksi?

minä ainakin ahdistun siitä jos koetetaan jyrätä ja se herättää minussa heti vastustuksen.

Vierailija
36/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan trendi on henkilökohtaistaminen. Opettajan on taivuttava ties mihin mitä keksitään ehdottaa.

Entäpä jos oppilas ei voi olla erossa boa-käärmeestään ja vain sen seurassa pysyy rauhallisena. Pitääkö muun ryhmän sietää tällaista.

Entäpä jos Nico-Jessica ei halua mennä kouluun ilman kaikkia pehmolelujaan, pitääkö nekin sallia tuotavaksi luokkahuoneeseen.

Uskon että kasvatuksella on suuri vaikutus (koskee myös asseja ja muita erikoisia) jos vanhemmat myötäilevät kaikessa tulos on avauksessa kuvatun kaltainen.

opettaja

Vierailija
37/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:28"]

Nykyajan trendi on henkilökohtaistaminen. Opettajan on taivuttava ties mihin mitä keksitään ehdottaa.

Entäpä jos oppilas ei voi olla erossa boa-käärmeestään ja vain sen seurassa pysyy rauhallisena. Pitääkö muun ryhmän sietää tällaista.

Entäpä jos Nico-Jessica ei halua mennä kouluun ilman kaikkia pehmolelujaan, pitääkö nekin sallia tuotavaksi luokkahuoneeseen.

Uskon että kasvatuksella on suuri vaikutus (koskee myös asseja ja muita erikoisia) jos vanhemmat myötäilevät kaikessa tulos on avauksessa kuvatun kaltainen.

opettaja

[/quote]

mutta miksi just assien kohdalla on niin jyräävä asenne? onko assi niin erilainen kuin tavikset tai muut erityisryhmät?

Vierailija
38/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:27"]

Onpa ankeita asenteita.

Lukiossa minulla saattoi olla aikanaan yli 10-tuntiset koulupäivät, koska luin useaa pitkää kieltä, pitkää matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa. Jos ruokailu oli 10:15, kyllä minulla oli jo aikamoinen nälkä siinä kolmen aikaan, puhumattakaan siitä että kärsin migreenistä, minkä laukaisee mm. verensokerin lasku.

Saksanopettajani halusi välttämättä aloittaa iltapäivätunnit ilman välituntia ja pitää ne putkeen, jotta pääsi kotiin jo 15:30 eikä neljän jälkeen. Sanomattakin on selvää, että sain luvan syödä evääni siinä tunnilla. Muuten tuskin olisin jaksanut koko tunneilla käydä ja kahta A-kieltä lukea ja kirjoittaa...

[/quote]  kahta A kieltä poikanikin lukee, lisäksi pitkä matematiikka, syventävät kemia, fysiikka ja biologia. Ei syö tunnilla eikä siellä syö kukaan muukaan.

Vierailija
39/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:27"]

Onpa ankeita asenteita.

[/quote]  kahta A kieltä poikanikin lukee, lisäksi pitkä matematiikka, syventävät kemia, fysiikka ja biologia. Ei syö tunnilla eikä siellä syö kukaan muukaan.

[/quote]

Näin myös tyttäreni ja luokallaan olevat... Eikä kaikki ole edes perusjamppoja.

Vierailija
40/41 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opettajien tehtävä on yrittää tehdä siitä assistakin yhteiskuntakelpoinen, opettaja on myös kasvattaja. Sama pätee muihinkin lapsiin/nuoriin oli diagnoosia tai ei. 

Mikähän siinä on että saan ADHD-tyypitkin kuriin? Vastaus on auktoriteetti, asetan rajat ja pidän niistä kiinni, kanssani ei pelleillä.

opettaja

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 13:28"]

opettaja

[/quote]

mutta miksi just assien kohdalla on niin jyräävä asenne? onko assi niin erilainen kuin tavikset tai muut erityisryhmät?

[/quote]