Suositelkaa kivoja, viihdyttäviä ja opettavaisia lasten videoita 1 v 5 kk ikäiselle.
Nyt meillä on yksi Teletappi-DVD, mut voitais hankkia lisää.
Kommentit (36)
PubMedistä tai Psycinfosta löytyvät sopii hyvin koska pääsen työssäni käsiksi molempiin.
Äiti ei kestänyt Teletappeja, joten meillä on läjä Pinguja. Niistä äitikin tykkää. Esikoinen jaksoi katsoa niitä jo alle vuoden ikäisestä asti. Siinä saa juuri sen 20 minuuttia aikaa laittaa ruokaa/pyykkejä/pakata auton lomareissuun tms. Suosittelen!
..tekee tekstistäsi sitä täydellisen äidin tekstiä. Huutomerkki huutomerkin perään ja tyylinä aliarviointi ja arvostelu. Olen samaa mieltä, asia on tärkeä, mutta hukkuu helposti ylimielisyytesi taakse.
t.26
Poimii sieltä sanoja käyttöönsä, toki emme anna aamusta iltaan tuijottaa telkkaa, mutta silloin tällöin.
Kyllähän tuota olen ittekkin pienenä telkkaa saanut katsella, miksi en antaisi lapseni katsoa, kun kerran niin kovasti tykkää?! Tomi Traktori ja Barbababa on tällä hetkellä ne suosikit!
Älkää olko niin niuhoja.
Asiallinen vastauksesti liittyen tutkimuksiin on paikallaan silloin, kun joku kysyy television haitoista. Mutta jos kysytään hyviä videoita, niin silloin ei ole asiallista alkaa saarnaamaan television haitoista, sillä se ei ole tämän ketjun aihe. Mutta tietysti voit muodostaa haitoista oman ketjun, jos haluat aiheesta keskustella.
Tämän ketjun aiheesta: Minä tallennan sunnuntaiaamuisin Huvitutteja. Ne on kivoja ja hyvin tehtyjä laululeikkejä, joita on kiva katsella vaikka kuinka moneen kertaan. Ja kun lapsi oppii leikkimään, voi itse leikkiä ja laulaa mukana.
Asutaan ulkomailla ja olen lapsille ainoa suomenkielenpuhuja. Poimivat videoista paljon kielta, ja mina sen huomaan koska tiedan tarkalleen mita sanoja olen heille opettanut! Lahdimme rannalle ja meidan 2v. halusi ottaa kitaran mukaan ja soittaa kitaraa rannalla. Emme ymmartaneet mista sen keksi kunnes muistin etta titinallessa soitettiin kitaraa... Eli meilla ainakin kehittaa kieltakin.
Meillä tyttö 1v4kk on katsonut Muumeja nyt reilu 4kk. Ekan dvd:n sai 1-vuotislahjaksi. Kovasti on tykännyt ja niin tykkää vanhemmatkin. Mielestäni ei ollenkaan liian " vaikeaa" katsottavaa 1- vuotiaalle. Tarinat on kivoja, samoin hahmot. Opettavaisia ja kieltä kehittäviä. Tosin esim. Pikku Myy heittelee aika ronskiakin kieltä välillä.
Tosin monessa tarinassa on mörkö tai noita, jotka ovat viime aikoina aiheuttaneet meillä suurta jännitystä ja pikkuista pelkoa. Aikaisemmin tyttö ei ymmärtänyt pelätä yhtään. Niitä jaksoja ei nyt sitten katsota tällä hetkellä ollenkaan. Eivät mitään hirveän hurjia jaksoja kylä ole, mutta pikkuiselle liikaa kuitenkin.
Teletapit ovat myös in. Ja Pikku- Kakkosesta tutut Karvakuonot.
Ei sitä usein katsota, mutta esimerkiksi tänään huonosti nukutun yön jälkeen se oli ainoa juttu, mikä sai pysymään 10 minuuttia kitisemättä.
Onkos kellään tietoa onko Pikku Väkeä, Sinisen Talon Nallea tai Tuomas Veturia dvd:nä?
Tarviikohan tuon ikänen vielä katsoa videoita? Opettavaisia kirjojakin on hyllyittäin kirjastossa....
Ei kenenkään tarvitse katsoa tv:tä/videoita. Ei edes aikuisten.
Mutta siitä ei ollutkaan kyse. Vaan siitä, että jos lapsi haluaa (tai äiti;)) niin mikä olisi sopiva tuon ikäiselle.
Osaakohan tuon ikäinen haluta oikeasti? Siis halutahan saa, mutta mun mielestä se on enemmän vanhempien vastuulla, mitä antaa lapsen tehdä. Vielä monta vuotta.
Nuo kommentit tuli jo.
28 odottelen niitä lähdevinkkejä.
Joskus tarvitsee sen 20 minuuttia aikaa, ilman että kukaan roikkuu jalassa/sylissä. Siitä ei varmasti ole lapselle haittaa. Kaikki lapset eivät vain jaksa noin pieninä vielä istua katsomassa tv:tä.
Hellitäkää ihmiset nyt vähän!
pikku kakkonen ei jostain syystä niin paljon kiinnosta, annan sen kuitenkin olla päällä ja lapsi leikkii ja välillä katsoo sitä. olen miettinyt että pitää varmaan nauhoittaa niitä franklineita ja antaa huonoina hetkinä katsoa muuhunkin aikaan.
ilman tuota rauhoittumishetkeä olisi loppuilta armotonta koheltamista ja rutinaa! luojalle kiitos tv:stä!!!
ps. ei meidän lapsi varmasti jätskiä ja keksiäkään tarvitse mutta saa niitäkin aina joskus:D
Meillä on erittäin vilkas, eläväinen, ajoittain tyyppiä " kiipeilee seinille" edustava 2-vuotias, eikä tulisi mielenkään istuttaa häntä tv:n ääressä, morkkis tulee pelkästä ajatuksesta. Ehkä sitten olen täydellinen äiti =) kun saan kyllä hänet tekemään milloin mitäkin, että saan itse sillä välin siivottua, laitettua ruokaa tai soitettua tärkeitä puheluita. Meillä ainakin lapsi rakastaa puuhata aikuisten kanssa, ja jaksaa kyllä touhuta palikoillaan tai lukea kirjojaan tms. pitkäänkin ihan itsekseen kun ei ole koskaan lähdetty sille linjalle, että vanhempien pitää olla jotain viihdytysautomaatteja...
On niin vilkas tapaus,ettei edes telkkaria malta jäädä katsomaan. Ja kaikenlaista on kokeiltu,6v.esikoisella kun riittää noita " leffoja" ...