Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka ette tule aspergerien kanssa toimeen,

Vierailija
02.03.2014 |

mikä niissä aspergereissa mättää?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 17:06"]

Aspergereiden hankalin piirre on se, että he luulevat olevansa aina oikeassa. Tuntemillani aspergereilla on joskus aivan kummallisia käsityksiä maailmasta ja varsinkin syy-seuraussuhteista. He luulevat tuntevansa jokin asian täydellisesti, koska osaavat paljon nippelitietoa. Usein he eivät kuitenkaan lopulta ymmärrä kokonaisuutta tai sitä miksi jokin asia on niin kuin se on.

[/quote]

olisiko sinulla sanoa tuohon joku käytännön esimerkki? liittyykö se ihmissuhteisiin vai ihan arjen hallintaan vai työelämään?

Vierailija
22/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergereiden hankalin piirre on se, että he luulevat olevansa aina oikeassa. Tuntemillani aspergereilla on joskus aivan kummallisia käsityksiä maailmasta ja varsinkin syy-seuraussuhteista. He luulevat tuntevansa jokin asian täydellisesti, koska osaavat paljon nippelitietoa. Usein he eivät kuitenkaan lopulta ymmärrä kokonaisuutta tai sitä miksi jokin asia on niin kuin se on.

[/quote]

Kiitos! Juuri tällaista oli tämän työpaikalla hankaluuksia tuottaneen aspergerin kanssa. Hän osasi kyllä perustella asioita vaikka kuinka, mutta kun ne hänen perustelunsa olivat täysin virheellisiä ja siihen työhön sopimattomia. Hän ei tehnyt asioita paremmin vaan työn lopputuloksena oli mm. virheellisiä ja puuttuvia dokumentteja. Siitä inttämisestä ei koskaan päästy eteenpäin, vaikka kuinka olisi yritetty tarjota järkiperusteluita. Ja kyseessä oli siis sinällään ihan yksinkertainen työ, jos vain olisi noudattanut annettuja ohjeita eikä omia päähänpinttymiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:12"]

[/quote]

Kiitos! Juuri tällaista oli tämän työpaikalla hankaluuksia tuottaneen aspergerin kanssa. Hän osasi kyllä perustella asioita vaikka kuinka, mutta kun ne hänen perustelunsa olivat täysin virheellisiä ja siihen työhön sopimattomia. Hän ei tehnyt asioita paremmin vaan työn lopputuloksena oli mm. virheellisiä ja puuttuvia dokumentteja. Siitä inttämisestä ei koskaan päästy eteenpäin, vaikka kuinka olisi yritetty tarjota järkiperusteluita. Ja kyseessä oli siis sinällään ihan yksinkertainen työ, jos vain olisi noudattanut annettuja ohjeita eikä omia päähänpinttymiään.

[/quote]

minkä alan töissä olitte?

Vierailija
24/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger saattaa päättää, ettei jotakin asiaa tarvitse tehdä ohjeistetulla tavalla. Hän ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon kaikkia suorittamiseen vaikuttavia asioita ja sössii tehtävän. Hän ei suostu kuuntelemaan perusteluja ohjeistajalta vaan inttää tekevänsä omalla tavallaan.

Tuntemillani aspergereilla on erityisesti vaikeuksia hahmottaa, miten hänen työtehtävänsä ulkopuoliset asiat vaikuttavat siihen, miten työtehtävä pitäisi tehdä.

Vierailija
25/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toimistotöitä yrityksessä. Tarkemmin en halua kertoa, koska tämä asperger tosiaan käsitteli "omalla tavallaan" lukuisia meidän asiakkaisiin liittyviä dokumentteja. Yritimme asian sattumalta paljastuttua jälkikäteen jäljittää ja korjata asioita, mutta varmasti jotain hänen omia säätöjään jäi huomaamatta ja asiakkaiden ja/tai firman vahingoksi.

Kun asiasta yritettiin keskustella hänen kanssaan, niin tosiaan ilmeni, että toiminta oli täysin tahallista. Ei hän siitä itse hyötynyt muuten kuin tuntemalla olevansa älyllisesti ylivertainen tjsp.

Vierailija
26/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toimistotöitä yrityksessä. Tarkemmin en halua kertoa, koska tämä asperger tosiaan käsitteli "omalla tavallaan" lukuisia meidän asiakkaisiin liittyviä dokumentteja. Yritimme asian sattumalta paljastuttua jälkikäteen jäljittää ja korjata asioita, mutta varmasti jotain hänen omia säätöjään jäi huomaamatta ja asiakkaiden ja/tai firman vahingoksi.

Kun asiasta yritettiin keskustella hänen kanssaan, niin tosiaan ilmeni, että toiminta oli täysin tahallista. Ei hän siitä itse hyötynyt muuten kuin tuntemalla olevansa älyllisesti ylivertainen tjsp.

[/quote]

no ehkä asia oli niin et tuon aspergerin paikka ei olis ollu alunperinkään teillä töissä vaan pikemminkin jossaki toimintakeskuksessa esim kuntouttavassa työtoiminnassa.

Vierailija
27/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

as-henkilökin voi olla niin sairas ettei kykene tekemään töitä avoimilla työmarkkinoilla ja silloin oikea paikka on kuntouttava työtoiminta jossakin sellaiseen varatussa paikassa.

miksi ajattelet että se työn sössiminen olis ollu sen assin oma vika? se as-henkilö on voinu olla niin sairas ettei hänestä yksinkertasesti ole siihen työhön.

Vierailija
28/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 19:21"]

as-henkilökin voi olla niin sairas ettei kykene tekemään töitä avoimilla työmarkkinoilla ja silloin oikea paikka on kuntouttava työtoiminta jossakin sellaiseen varatussa paikassa.

miksi ajattelet että se työn sössiminen olis ollu sen assin oma vika? se as-henkilö on voinu olla niin sairas ettei hänestä yksinkertasesti ole siihen työhön.

[/quote]

miks tolle laitettiin alapeukku? mulla itelläniki ollu tuon tyyppisiä ongelmia(aspergerista johtuen) niin paljon että oon joutunu sairaseläkkeelle. minua on ahistanut se että on pitänyt toimia tavalla mikä on mulle itelleni minun logiikkaan täysin käsittämätöntä ja johon ei riitä äly.

Vierailija
29/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:13"]Mulla ei ole ollut aspeerien kanssa mitään yllä kuvatuista ongelmista Ja tulenkin varsin hyvin toimeen. Mun tuntemat assit eivät ole hankalia, eivät vaadi, että kaikki menee heidän tahtonsa mukaan (mutta heille on tärkeää, että heidän tahtonsa tunnustetaan kuulluksi, vaikka sen mukaan ei mentäisikään) eivätkä he saa raivokohtauksia, ellei heitä ärsytä sellaiseen pisteeseen, että kuka tahansa kilahtaisi.

Ongelmia kuitenkin tulee aika helposti assien taipumuksesta ymmärtää kaikki sanottu aivan kirjaimellisesti. Tyypillinen esimerkki on eufemismit jam esim "enpä tiedä" tyyppiset kiellot. Toinen kysyy että "tehdäänkö näin" ja toinenvastaa että "no en mä nyt oikein tiedä kun on kaikkia asiaan vaikuttavia sivutekijöitä". Tavisihminen ymmärtää äänensävystä, että emmätiedä tarkoittaa "ei" ja käyttöytyy sen mukaan. Asperger olettaa sen tarkoittavan, ettet tiedä tai et ole vielä tehnyt päätöstä ja käyttäytyy sen mukaan: Hän voi alkaa ladella perusteita, joiden vuoksi sinun pitäisi valita tietty vaihtoehto tai hän jää kyselemään asiasta toistuvasti siinä toivossa, että epätietoisuutesi vaihtuu tiedoksi. Tätä moni esim opettaja pitää jankuttamisena tai nenäkkyytenä, vaikka kyse on vain siitä, että hän itse ei ole sanonut, mitä tarkoittaa, vaan on yrittänyt kiertää sitä jotenkin.

[/quote]

Minulla ei ole Aspergeria, mutta voin silti jankuttaa ja perustellen tarjota omaa vaihtoehtoani, jos sitä on kommentoitu epämääräisesti.

[/quote]

Minä myös. Elämäni olisi paljon helpompaa jos ihmiset sanoisivat mitä tarkoittavat. Nyt pitää sitten arvailla, että sanoiko se noin koska se luulee, että...tai onhan se nyt varmasti tietoinen siitä, että...tai tuo sen ajattelu on niin epäloogista, että se on varmaan sekoamassa...

Vierailija
30/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on sekin ongelma, että EN PYSTY samaan kuin muut ihmiset. mutta silti minulta vaaditaan samaa kuin muilta. minulla on verenpaine liian korkealla koska vaaditaan liikaa ja silti kukaan ei oo tullu anteeksi pyytämään minulta esim sitä et on tehny ylilyöntejä.

Vierailija
31/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ei vaadita muuten liikaa mutta yks vitun tyhmä muija vaatii liikaa ja se suututtaa minua niin että vitutuskäytä on taas yllättäin kaakossa

Vierailija
32/76 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt todella todella todella takertuvaan aspergeriin. En halua enää ikinä samaan rumbaan koskaan.

Vierailija
33/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muija ei oo samassa työpaikassa kuin minä eikä koulussa vaan se muija on yks vitun lääkäri joka ei ymmärrä aspergerista mitään

Vierailija
34/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 21:00"]

nykyään ei vaadita muuten liikaa mutta yks vitun tyhmä muija vaatii liikaa ja se suututtaa minua niin että vitutuskäytä on taas yllättäin kaakossa

[/quote]

Kuka sinulta nyt vaatii ja mitä?

Vierailija
35/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään mätä, hyvin tulen toimeen. Toki asseilla on sellaisia ominaispiirteitä, kuten kirjaimellinen puheen ymmärrys ja heikot kyvyt ymmärtää viestinnän eri tasoja (kehon kieli, ilmeet, äänenpainot, sanojen merkityksen vaihtuminen asiayhteyden mukaan jne.), jotka tekevät viestinnästä haasteellisempaa kuin nt-ihmisten kanssa. MUTTA asseilla on myös ominaisuuksia, joista pidän: loogisuuden arvostus, rehellisyys, tunnehössötyksen välttely...

t. as-lapsen äiti

Vierailija
36/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato, palsta-assi paikalla pitkästä aikaa.

Vierailija
37/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön itsekkyys, empatiakyvyttömyys, epämääräinen mutina ja käsien heiluttelu, lapsilla raivokohtaukset (täysin turhista asioista) jolloin tekis mieli heittää kyseinen lapsi seinään. Lisäksi naurattaa av:n palsta-aspergerit, joilla ei ole viikonloppuisin ja muulloin muuta tekemistä kun vittuilla muiden kirjoitusvirheistä ym huolimattomuusvirheistä :D

Vierailija
38/76 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 12:44"]

Heippa sinä Palstahullu, joka olet kirjoittanut viestit 53-57. Ongelmasi ei ole asperger, vaan se SKITSOFRENIA, jonka olet maininnut aspergerin "ohella" diagnoosiksesi. Pysyisitkö pois näistä keskusteluista, kiitos!

[/quote]

Ja sillä on skitsofreniakin... 

Vierailija
39/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 21:00"]

[/quote]

Kuka sinulta nyt vaatii ja mitä?

[/quote]

mulla on riippuvuustiloja jotka on tavallaan vähän niinku alkoholiriippuvuuteen verrattavissa olevia tapoja mulla ja tiiän et pitäs niistä päästä ja lopettaa ne mut en omin voimin kykene ja se lääkäri ei sitä tajua vaan vaatii minua heti lopettamaan vaikka en todellakaan pysty. se ei ymmärrä heikkoa ihmistä kun se on ite niin vahva ja se moukaroi henkisesti ihmisiä ihan romuksi ja moni on tuon tyypin takia vittu sairastunu!!!!!!

Vierailija
40/76 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 21:10"]

Mieletön itsekkyys, empatiakyvyttömyys, epämääräinen mutina ja käsien heiluttelu, lapsilla raivokohtaukset (täysin turhista asioista) jolloin tekis mieli heittää kyseinen lapsi seinään. Lisäksi naurattaa av:n palsta-aspergerit, joilla ei ole viikonloppuisin ja muulloin muuta tekemistä kun vittuilla muiden kirjoitusvirheistä ym huolimattomuusvirheistä :D

[/quote]

Köh... anteeksi nyt, mutta jos luet uudelleen kommenttisi, niin varmaan huomaat, että et itse vaikuta kovinkaan (tai itse asiassa et ollenkaan) empaattiselta ihmiseltä.

Minua on auttanut as-ihmisten ymmärtämisessä tosi paljon se, kun olen tajunnut, että heidän erilaisuutensa kumpuaa pitkälti jo perustavanlaisesta erilaisuudesta aistiärsykkeiden käsittelyssä. Eivät siis oikeastikaan KYKENE analysoimaan aistiärsykkeitä yhtä nopeasti ja monella tasolla kuin me normaalit ihmiset. Sen vuoksi - ja siksi, että sosiaaliset konventiot ovat heille aikalaista hepreaa - he pitävät ärsyttävyyteen asti kiinni rutiineista ja suuttuvat, kun joku ei menekään "kuten on tavallista". Ne niin sanotut TÄYSIN TURHAT ASIAT suuttua eivät silloin olekaan täysin turhia, vaan ymmärrettäviä stressitekijöitä.

35