Kannattaako nelikymppisen merkonomin enää hankkia opettajan koulutusta?
Olen merkonomi, joka tehnyt muutaman vuoden koulunkäyntiavustajan työtä. SInä aikana tein usein myös luokanopettajan sijaisuuksia. Sen jälkeen olen ollut nyt liki vuoden työttömänä, mitä nyt olen käynyt tekemässä muutamia sijaisuuksia siinä koulussa, jossa ennen työskentelin. Olen monesti harmitellut, että olen aivan väärällä alalla :(. Koulumaailma taas olisi juuri minua varten.
Merkonomeille ei selvästi ole kysyntää ja mietinkin, että kuinka hankalaa olisi hankkia opettajan papereita näin vanhoilla päivilläni. On tässä kuitenkin 25v työaikaa jäljellä ja eläkeikä tulee varmaan vielä nousemaankin. Onko ensimmäinen ongelma se, etten ole ylioppilas?
Tässä sitä ollaan. Nyt nelikymppisenä mietin, että tässäkö se elämä nyt oli ammatillisesti. Vai voisiko kuitenkin vielä tässä elämässä ehtiä siihen toiseen ammattiin, siihen josta oikeasti nauttisin.
Kommentit (24)
Englanninkielistä kurssikirjallisuutta on yliopistotason koulutuksessa yleensä aina, mutta ruotsia ei varmaan ole kuin yksi pakollinen kurssi (eihän ruotsia opeteta alakoulussa)? Keskity nyt ensin sisäänpääsyyn ja sen jälkeen voit miettiä noita kieliä, en usko, että niistä muodostuu mitään ongelmaa. Tsemppiä!
Ei kai se ruotsinkieki nyt ole mikään ongelma ellei nyt juurikin halua ruotsinkielen opettajaksi?
Meillä on molemmilla lapsilla alkanut enkku 3.luokalla ja ruotsi 4.luokalla mutta luokanope ei ole opettanut näitä vaan eri opettaja on kieltentunnilla.
Englannin opettaja esimerkiksi opettaa vain englantia.
itseäni hieman kauhistuttaa, että opeksi ryhdytään ilman lukio-opintoja. Lukio-opinnot ovat yleissivistäviä ja peruskoulupohjalta opeksi ryhtynyt saattaa olla aika pihalla asioista (ammattiopinnot kun eivät anna pahemmin mitään yleissivistystä).
Kielet eivät varmasti tuota ongelmaa, jos olet päässyt niistä peruskoulussa läpi.
Ala-asteellakin on erikseen kieltenopettajat. Ainakin mun lapsella oli stadissa.
Kannattaa tiedustella onko sulla mahdollisuuksia koska sinne vaaditaan ilmeisesti yo tutkinto ja on pääsykokeet. Aina kannattaa yrittää.
Koulutus kannattaa aina. Rohkeasti elämään omaa unelmaa
Et ole ollenkaan liian vanha vaihtamaan ammattia! Mutta, jos et onnistu pääsemään opettajakoulutukseen, niin mikset hakisi koulunkäynninohjaajakoulutukseen?
Suuremmilla paikkakunnilla ainakin toimet ovat vakinaisia ja palkkakin kohtuullinen. Työ ei ole niin arvostettua kuin opettajan työ, mutta monipuolista ja vaativaa, kuten varmaan huomasitkin. Itse olen tehnyt tätä työtä n. 20 vuotta ja koen, että olen omalla paikallani. Koulutukseni puolesta voisin tehdä "vaativampaakin" työtä kasvatusalalla. mutta haluan toimia erityisoppilaiden kanssa.
Kolmevuotinen ammattikoulutus antaa kyllä hakukelpoisuuden. Mä olen miettinyt myös opettajaksi lukemista, mutta olen surkea kielissä. Peruskouluenglanti kyllä sujuu, mutta sanavarasto on huono, eikä kielet tartu muistiin. Ruotsia en osaa käytännössä ollenkaan. Näillä taidoilla taitaa tuo unelma jäädä toteutumatta. Muut aineet kyllä sujuisivat, esim. matikka oli lempiaineeni.
Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että opiskelu kannattaa. Harmi vain että mun pää on tällainen, vaikka motivaatiota kyllä olisi lukea lisää.
Avustajan työstä pidin kyllä paljon, mutta opettaminen kiehtoo enemmän. Ja avustajan palkka... Käteen jäi 1100e reilusta 30 työtunnista viikossa (brutto reilu 1600e/kk), eikä sillä kyllä oikein pärjää. Käytännössä olemme eläneet miehen tuloilla. Opiskeluaikana pitäisi toki myös kiristää vyötä, mutta jos loppuelämän saisi sitten kohtuullista palkkaa, niin kyllä ne muutamat vuodet jaksaisi.
Ap
Lähde ihmeessä opiskelemaan. Itse aloitin luokanopen opinnot 39 vuotiaana ja ensi keväänä valmistun. OKL:ssä on paljon aikuisia.
Lähde ihmeessä opiskelemaan. Itse aloitin luokanopen opinnot 39 vuotiaana ja ensi keväänä valmistun. OKL:ssä on paljon aikuisia.
Olet hakukelpoinen, jos olet valmistunut ammattikoulusta. Lisäksi sinulla on kokemuspisteitä. On siellä muitakin aikuisia, lähde ihmeessä opiskelemaan! Olet vasta työelämäsi puolessavälissä. Muuten vanhana sitten harmittelet, miksei ollut rohkeutta ja viitseliäisyyttä tehdä sitä, mitä oikeasti halusit.
Tietysti kannattaa lähteä opiskelemaan, jos haaveilet opettajan ammatista. Ettet sitten vanhana harmittele, kun et toteuttanutkaan unelmaasi.
Voithan hakeutua myös ammatilliseen opettajakoulutukseen ja hankkia pärevyyden olla opettaja ammattikoulussa. Opetettava ala olisi siis sun tapauksessa joku merkonomiala.
Ammatilliset opettajaopinnot kestää 1-2 vuotta ja ne voi suorittaa työn ohessa.
Kyllä tuntuu oudolta, kun nykyään sanotaan että merkonomiopetus on ammattikoulussa, kun se ennen aina oli opistoasteen koulutusta (kauppaoppilaitoksissa).
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:45"]
Olet hakukelpoinen, jos olet valmistunut ammattikoulusta. Lisäksi sinulla on kokemuspisteitä. On siellä muitakin aikuisia, lähde ihmeessä opiskelemaan! Olet vasta työelämäsi puolessavälissä. Muuten vanhana sitten harmittelet, miksei ollut rohkeutta ja viitseliäisyyttä tehdä sitä, mitä oikeasti halusit.
[/quote]
Nelikymppinen merkonomi ei varmaankaan ole valmistunut ammattikoulusta, jos on aikoinaan heti yo-tutkinnon tai peruskoulun jälkeen opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:47"]
[/quote]
Nelikymppinen merkonomi ei varmaankaan ole valmistunut ammattikoulusta, jos on aikoinaan heti yo-tutkinnon tai peruskoulun jälkeen opiskellut.
[/quote]
Mutta nykyisin puhutaan ammattikoulusta. On siis kyse keskiasteen koulutuksesta. Sen suorittaminen antaa oikeuden hakeutua korkea-asteen koulutukseen. Ja jos taas on käynyt lukion ja saanut yo-paperit, sittenhän ei ole mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:47"]
[/quote]
[/quote]
Mutta nykyisin puhutaan ammattikoulusta. On siis kyse keskiasteen koulutuksesta. Sen suorittaminen antaa oikeuden hakeutua korkea-asteen koulutukseen. Ja jos taas on käynyt lukion ja saanut yo-paperit, sittenhän ei ole mitään ongelmaa.
[/quote]
Kamalaa, ennen oli ammattikoulussa ihan muita aloja! Keskiasteen koulutusta se silloinenkin merkonomin opistoasteen koulutus oli. Merkonomikoulutuksessa oli monia eri linjoja. Heittivät sitten sinne amikseen kun ammattikorkeakoulut tulivat. Tosi omituista.
Mua alkoi nyt myös mietityttämään tuo kielitaito. Enkku menee ihan ok vaikka opinnoista on jo tosi kauan. Ulkomailla ei ole mitään ongelmia, mutta pitäisikö minun lukea esim. englannin kielistä tietokirjallisuutta koulutuksen puitteissa? Niin ja se ruotsi, se taitaa olla pahasti unohtunut. Aamulla katsoin ruotsinkielisiä lastenohjelmia kokeeksi ja pitää sanoa etten ymmärtänyt kuin yksinkertaisimpia lauseita :(. Ruotsi oli kouluakoinakin heikoin aine, lähinnä motivaation puutteen takia.
ap