etäisä taas humalassa kun on tapaamisvkl
Ei myönnä, että siinä on mitään väärää.
Tätä on jatkunut jo pitempään, mutta en ole pystynyt tekemään sille mitään. Mitä jos sattuu jotain? Lapset kilttejä ja vähän pelokkaita alakoululaisia.
Kommentit (30)
Mikäli isä tai äiti näkee lastaan joka toinen viikonloppu niin ei silloin pitäisi ottaa alkoholia ollenkaan. Silloin alkoholi on ongelma jos ei voi olla ilman alkoholia edes silloin kun lapset on kotona. Samaten joulu, uusivuosi, pääsiäinen, kesäloma, hiihtoloma, syysloma jos lapset etävanhemmalla.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:10"]
LAPSELLA ON OIKEUS PÄIHTEETTÖMÄÄN AIKUISUUTEEN JA SELVIIN IHMISIIN YMPÄRILLÄÄN.
Jos haluaa ottaa (enemmän kuin 2 saunakaljaa tai pihvin kanssa oluen) niin on keksitty mummot/papat yms, jotka voivat hoitaa sillä aikaa.
Terv. Alkoholistiperheen aik. lapsi
[/quote]
Minulla ei lapsia eikä alkoholisti vanhempia. Alkoi vaan kiinnostamaan miten laki tulkitsee vanhempien alkoholinkäytön. Eli ihan normi perhe isä&äiti, onko joku pykälä joka kieltää heitä juomasta itseään humalaan jos lapset on kotona ja jos humalasta ei aiheudu lapsille mtn. vaaraa/haittaa. Joo tiedän, että se on perseestä ja niin ei pidä tehdä, alkoi vaan kiinnostamaan onko dokaaminen LS asia? Tarkoitan nyt esim. kerran kuukaudessa tapahtuvaa juomista, en alkoholisteja.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 07:42"]
Miksi ihmeessä se etävanhempi ottaa lapsia luokseen viikionlopuksi jos ei pysty olemaan ilman päihteitä edes muutamaa päivää?
Kyllä jokainen lapsi on niin arvokas että ansaitsee ihan selvän aikuisen vierelleen.
Itse olen elänyt turvallisen lapsuuden päihteettömässä kodissa ja voin vain kuvitella miten hirveää olisi ollut jos olisin joutunut jonkun päissään olevan ihmisen kanssa viettämään viikonloppuja. Kyllä se jälkensä jättää. Kuka voi tehdä niin omalle lapselleen?
Itse erosin aikanaan aviomiehestä joka aloitti viikonloppujuopottelun, ei mennyt lapsi ensimmäistäkään kertaa tälle etävanhemmalle, sai viettää turvallisen lapsuuden ja on siitä kiitollinen.
[/quote] Lähivanhemmankaan ei passaa juopotella silloin kun lapset on kotona.
Entä jos etäisä ei myönnä juovansa? Siis on juonut 12 vuoden ajan PÄIVITTÄIN olutta juuri sen verran että pystyy aamulla ajamaan töihin, viikonloppuisin sitten ihan umpikännissä kirkkaalla viinalla. Omasta mielestään hänen juomisensa on luokkaa saunakalja (parhaimmillaan 12-24 olutta illassa tai se kossupullo) eikä siis ymmärrä miksi avopuoliso ja lapset lähtivät.
Valehtelee jatkuvasti lopettaneensa juomisen mutta lasten tultua kotiin etäisänsä luota nämä kertovat, että isi vaan joi kaljaa koko viikonlopun. Luonnollisesti jättää lapset huomiotta kun ovat siellä, ja silloin kun eivät ole niin valittaa exälleen kun ei saa nähdä lapsiaan tarpeeksi...
Etäisä pettää jatkuvasti lupauksiaan ja tekee myös viime hetken ohareita esim. lasten hakemisen suhteen. Itse hän ei näe käytöksessään mitään väärää koska lasten äiti kuulemma "ansaitsee" sen eikä ole "hänen ongelmansa" mihin lapset menevät äitinsä työvuoron ajaksi jos hän peruu tulonsa puolen tunnin varoitusajalla.
Etäisä onnistuu puhumaan itsensä puhtaaksi viranomaisten silmissä ja sama ralli jatkuu. On vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.
No saako toinen lähivanhempi juoda jos toinen on kotona selvinpäin? Saako etävanhempi juoda jos paikalla on selvä aikuinen? Siis juurikin lastensuojelun kannalta. Eihän se lapsille kivaa oo että aikuinen on humalassa mutta otetaanko lapset kaikista niistä perheistä pois joissa esim. isä on joku ilta humalassa kotona?
No saako toinen lähivanhempi juoda jos toinen on kotona selvinpäin? Saako etävanhempi juoda jos paikalla on selvä aikuinen? Siis juurikin lastensuojelun kannalta. Eihän se lapsille kivaa oo että aikuinen on humalassa mutta otetaanko lapset kaikista niistä perheistä pois joissa esim. isä on joku ilta humalassa kotona?
Silloin kun lapset on nukkumassa voi vetää itsensä ihan huoletta makkuriin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 08:34"]
[/quote]
En tiedä, mutta eikai tämä niin hullu maa ole, että jos tekee lapsen pitää muuttua absolutistiksi. Kaikilla ei ole välttämättä paikkaa minne lapsi viedä hoitoon jos huvittaa ottaa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 08:34"]
[/quote]
En tiedä, mutta eikai tämä niin hullu maa ole, että jos tekee lapsen pitää muuttua absolutistiksi. Kaikilla ei ole välttämättä paikkaa minne lapsi viedä hoitoon jos huvittaa ottaa.
[/quote]
Absolutistin ja juopon välillä on aika paljon eri vaihtoehtoja. Jos lapset ovat 300km päässä ja tämä etävanhempi on toistuvasti kännissä (ja sen kyllä kuulee äänestä jos on sitä menoa katsellut vuosikausia) niin olisin minäkin huolissani. Ap ei saanut yhtä ainutta järkevää neuvoa, paitsi tietysti sen että menee hakemaan ne lapset kotiin. Se, että ehtisivätkö poliisit paikalle saman vuorokauden puolella, onkin toinen juttu.
Kyllä syy on äidissä joka tapauksessa. Mitäs teit lapset/päästit etälle/estit tapaamiset...
Miksi ihmeessä se etävanhempi ottaa lapsia luokseen viikionlopuksi jos ei pysty olemaan ilman päihteitä edes muutamaa päivää?
Kyllä jokainen lapsi on niin arvokas että ansaitsee ihan selvän aikuisen vierelleen.
Itse olen elänyt turvallisen lapsuuden päihteettömässä kodissa ja voin vain kuvitella miten hirveää olisi ollut jos olisin joutunut jonkun päissään olevan ihmisen kanssa viettämään viikonloppuja. Kyllä se jälkensä jättää. Kuka voi tehdä niin omalle lapselleen?
Itse erosin aikanaan aviomiehestä joka aloitti viikonloppujuopottelun, ei mennyt lapsi ensimmäistäkään kertaa tälle etävanhemmalle, sai viettää turvallisen lapsuuden ja on siitä kiitollinen.