Ansiosidonnainen/ työnteko
Jos ansiosidonnaisella tekee satunnaisia keikkapäiviä, miten se vaikuttaa tuen määrään? Jonkun verranhan saa tienata, mutta entä ylimenevän osuuden vaikutus?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tuo suojaosuuden korotus eri ammateissa eri summilla vai onko valtakunnallisesti korotettu kaikilla aloilla? Ainakaan oman alan ammattiliiton sivuilla näytti edelleen 300e/kk. Taasko hoitoalalla eri pelisäännöt?
Valtakunnallisesti. Tosin eihän tämä hoitajia juurikaan koskea, koska heillä töitä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on käyttää laskuria! Ne taitavat kaikki nyt ottaa huomioon korotetun suojaosuuden.
Jos haluat itse laskea niin kaava menee näin:
(Palkka - suojaosa) x 0,5 / 21,5 = vähennys päiväkohtaisesta päivärahasta
Esim. Täysi päiväraha on 65e per päivä ja osa-aikatyön palkka 800e
(800e - 500e) x 0,5 / 21,5 = 6,98e
65e - 6,98e = 58,02eMarraskuussa maksupäiviä on 21 eli 58,02e x 21 tekee 1218,42e. Täysi päiväraha olisi 1365e, palkan ja sovitellun yhdistelmä taas 2018,42e.
Mistä sä muuten löysit tämän laskukaavan? Pam ei ainakaan laske näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on käyttää laskuria! Ne taitavat kaikki nyt ottaa huomioon korotetun suojaosuuden.
65e - 6,98e = 58,02eMarraskuussa maksupäiviä on 21 eli 58,02e x 21 tekee 1218,42e. Täysi päiväraha olisi 1365e, palkan ja sovitellun yhdistelmä taas 2018,42e.
Ei mene kyllä noin mulla. Mulla täysi päiväraha 60,22. (Perustepalkka 1600 ja risat) Kuussa tekee 1264 euroa. Viime kuukauden brutto 800 euroa. Päivärahaa jäi maksuun 38 euroa bruttona. Täysi päiväraha 1264 euroa. Soviteltu + palkka 1640 euroa eli eipä loppujen lopuksi tästä liittoon kuulumisesta niin älytöntä hyötyä ole. Ja näin mulle maksettu jo vuositolkulla, tuossa yksi esimerkki.
Haluaisitko avata, millä kaavalla sinun soviteltuun päivärahaan on päädytty? Jos syötän 60,22e ja 800e TYJ:n Työtulon vaikutus päivärahaan -laskuriin antaa se päivärahan määräksi 53,24e ja päivärahan sekä palkan yhteissummaksi 1944,73e.
Toki voin avata. "Koska olet työllistynyt osittain, päivärahallasi on työtulojesi perusteella laskettu enimmäismäärä. Enimmäismäärä saadaan, kun päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta vähennetään päiväkohtainen työtulo. Enimmäismäärää laskettaessa työtulo huomioidaan täysimääräisenä ilman suojaosan vähentämistä. Päivärahan perusteena oleva palkka kuukaudessa: 1621,72 euroa Päivärahan perusteena oleva palkka päivässä: 75,42 euroa Työtulo: 792,37 euroa kuukaudessa Työtulo päivässä: 792,37 / 21,5 = 36,85 euroa Päivärahan enimmäismäärä: 75,42 - 36,85 = 38,57 euroa"
Eli perustepalkasta vähennetään työtulo. Tuon kuukauden bruttopäiväraha 848 euroa, koska pitkä kuukausi.
Minun päätöksessäni lukee ”Päiväraha ilman työtulon vaikutusta”. Niin ja laskennallinen perustepalkka on siis 3162,44e ja 147,09e päivässä.
Täällä on hiukan avattu tuota laskukaavojen eroja: https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/osa-aikatyo/kuinka-paljon-sov…-
En kuitenkaan itse käsitä, kumpaa käytetään milloinkin. Tai ymmärrän, että sinulla se 75,42e on melko lähellä päivärahaasi 60,22e. Itselläni vastaavasti 147,09e ja 84,70e. Mutta kuinka tuosta päädytään siihen, vaikuttaako työtulo päivärahaan vai ei niin sitä en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tuo suojaosuuden korotus eri ammateissa eri summilla vai onko valtakunnallisesti korotettu kaikilla aloilla? Ainakaan oman alan ammattiliiton sivuilla näytti edelleen 300e/kk. Taasko hoitoalalla eri pelisäännöt?
Lakimuutos koskee kaikkia, oli sitten kyseessä peruspäivärahan, työmarkkinatuen tai ansiosidonnaisen saaja. Se oli alunperin voimassa lokakuun loppuun, mutta hallitus päätti jatkaa korotusta tämän vuoden loppuun saakka. Kelpaa kyllä tälle hoitajalle 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä PAM:in blogitekstissä on sama kaava: https://www.pam.fi/wiki/tyotulon-vaikutus-ansiopaivarahaan.html
Siellä lukee näin: ”Päivärahan ja työtulon yhteissumma voi olla korkeintaan päivärahan perusteena olevan palkan suuruinen.” Tämä selittänee, miksi suurella perustepalkalla voi tienata reippaasti kun taas pienellä perustepalkalla suojaosaa ei huomioida lainkaan laskelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä PAM:in blogitekstissä on sama kaava: https://www.pam.fi/wiki/tyotulon-vaikutus-ansiopaivarahaan.html
Siellä lukee näin: ”Päivärahan ja työtulon yhteissumma voi olla korkeintaan päivärahan perusteena olevan palkan suuruinen.” Tämä selittänee, miksi suurella perustepalkalla voi tienata reippaasti kun taas pienellä perustepalkalla suojaosaa ei huomioida lainkaan laskelmissa.
Jep. Eli pienellä palkalla ja pienellä ansiosidonnaisella kannattaa tehdä tosi vähän tunteja, jos haluaa hyödyntää ansiosidonnaisen täysimääräisesti.