Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnainen/ työnteko

Vierailija
09.11.2020 |

Jos ansiosidonnaisella tekee satunnaisia keikkapäiviä, miten se vaikuttaa tuen määrään? Jonkun verranhan saa tienata, mutta entä ylimenevän osuuden vaikutus?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisikö joku?

Vierailija
2/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän tienaat sitä vähemmän (soviteltua) saat kassasta? Kysy kassasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet ja oman tai naapurin kassan sivut kertoo yleensä kattavasti ihan jo siksi ettei jokainen soittaisi ja kysyisi samaa.

Vierailija
4/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa laskuri. Usein kannattaa tehdä ainoastaan alle suojaosuuden tai sitten jo melkein täyttä työaikaa. Minun palkalla, nyt kun sojaosuus 500€ vuoden loppuun, voin tehdä korkeintaan 25h tai vähintään 125h. Siltä väliltä jos tunnit, ei jäisi työstä käteen juuri mitään. Minun kohdalla johtuu siitä että ansiosidonnainen laskettu edellisestä surkeasta osa-aikatyön palkasta. Monta vuotta saanut opiskella näitä koukeroita ja edelleen jostain aina pälkähtää uusi asia mikä heikentää tilannetta.

Vierailija
5/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tienata laskennallisen kuukausipalkan verran ennen kuin menetät tuen kokonaan, siihen saakka tuen määrä riippuu tuloistasi. Nyt koronan ansiosta saat tienata 500e ilman, että se vähentää tukea.

En niinkään murehtisi tuota, että tienaa liikaa (osa-aikaisena melko epätosennäköistä) vaan sitä, ettei tee yli 80% työaikaa jolloin menettää tuen tai että työssäoloehto täyttyy uudelleen ennen kuin päivät ovat kuluneet loppuun. Onko #4 käynyt niin, kun ansiosidonnainen on laskettu osa-aikatyön perusteella? Toki jos saat työssäoloehdon täyteen osa-aikatyöllä ja päivärahan määrä tarkistetaan niin sinulle taataan 80% nykyisen päivärahan määrästä.

Vierailija
6/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa laskuri. Usein kannattaa tehdä ainoastaan alle suojaosuuden tai sitten jo melkein täyttä työaikaa. Minun palkalla, nyt kun sojaosuus 500€ vuoden loppuun, voin tehdä korkeintaan 25h tai vähintään 125h. Siltä väliltä jos tunnit, ei jäisi työstä käteen juuri mitään. Minun kohdalla johtuu siitä että ansiosidonnainen laskettu edellisestä surkeasta osa-aikatyön palkasta. Monta vuotta saanut opiskella näitä koukeroita ja edelleen jostain aina pälkähtää uusi asia mikä heikentää tilannetta.

Itselläni on täysi ansiosidonnainen päälle 1800e bruttona enkä mieti asiaa näin vaan teen töitä sen verran kuin huvittaa, kunhan työaika ei ylitä 80% ja työssäoloehdon täyttäviä viikkoja on korkeintaan kerran kuussa. Esimerkiksi viime kuussa sain palkkaa yli 1700e ja sen perusteella minulle maksettiin bruttona soviteltua päivärahaa 1240e. Työtunteja oli joku 84.

Vierailija
7/27 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on käyttää laskuria! Ne taitavat kaikki nyt ottaa huomioon korotetun suojaosuuden.

Jos haluat itse laskea niin kaava menee näin:

(Palkka - suojaosa) x 0,5 / 21,5 = vähennys päiväkohtaisesta päivärahasta

Esim. Täysi päiväraha on 65e per päivä ja osa-aikatyön palkka 800e

(800e - 500e) x 0,5 / 21,5 = 6,98e

65e - 6,98e = 58,02e

Marraskuussa maksupäiviä on 21 eli 58,02e x 21 tekee 1218,42e. Täysi päiväraha olisi 1365e, palkan ja sovitellun yhdistelmä taas 2018,42e.

Vierailija
8/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet vähintään 125h niin eikö siinä ole riskinä, että työaika on 80% tai enemmän ja menetät sovitellun kokonaan?

Vierailija
9/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosa on toistaiseksi 500e/kk tai 465e/4 viikkoa, mikä määräytyy siis palkkakauden pituuden mukaan. Voit siis tuon verran tienata ilman, että vaikuttaa tuen määrään ja ylimenevästä osasta jokainen tienattu euro vähentää ansiopäivärahaa 50 senttiä. Laskukaava tänne oli laitettukin, mutta esim. tyj:llä on hyvä yleispätevä laskuri, jolla voit saada vähän osviittaa sovitellun tuen määrästä.

Työnteko kannattaa ansiosidonnaisellakin, joten ei kannata kikkailla sen kanssa, että palkka jää alle suojaosan, koska jos saat enemmän palkkaa, saat silti sitä ansiosidonnaista, vaikka sitten vähän vähemmän. Yhdessä nämä ovat kuitenkin enemmän kuin täysi ansiopäiväraha (-25% veroja) ja se alle 500e palkka.

Joissain tapauksissa ansiopäivärahaa ei välttämättä jää maksuun, esim. jos saat palkkaa esim. lisien tai lomarahojen takia niin paljon, ettei palkan takia jää mitään maksuun, tai jos työaika ylittää 80% kokoaikatyöstä, tai palkka + ansiosidonnainen ovat yhdessä enemmän kuin ansiosidonnaisen perusteena oleva palkka. Viimeisin vaihtoehto lienee se todennäköisin ongelma, jos tekee kovapalkkaista osa-aikatyötä, mutta siinäkin tapauksessa sitten elää sillä palkalla. Palkka on aina ensisijainen tukiin nähden, enkä voi kuin toivoa, että nämä osa-aikatöiden vähyyden kanssa kikkailevatkin sen ymmärtäväisivät, mutta kun pitää saada maksimituet mahdollisimman vähällä työnteolla.

Vierailija
10/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa on toistaiseksi 500e/kk tai 465e/4 viikkoa, mikä määräytyy siis palkkakauden pituuden mukaan. Voit siis tuon verran tienata ilman, että vaikuttaa tuen määrään ja ylimenevästä osasta jokainen tienattu euro vähentää ansiopäivärahaa 50 senttiä. Laskukaava tänne oli laitettukin, mutta esim. tyj:llä on hyvä yleispätevä laskuri, jolla voit saada vähän osviittaa sovitellun tuen määrästä.

Työnteko kannattaa ansiosidonnaisellakin, joten ei kannata kikkailla sen kanssa, että palkka jää alle suojaosan, koska jos saat enemmän palkkaa, saat silti sitä ansiosidonnaista, vaikka sitten vähän vähemmän. Yhdessä nämä ovat kuitenkin enemmän kuin täysi ansiopäiväraha (-25% veroja) ja se alle 500e palkka.

Joissain tapauksissa ansiopäivärahaa ei välttämättä jää maksuun, esim. jos saat palkkaa esim. lisien tai lomarahojen takia niin paljon, ettei palkan takia jää mitään maksuun, tai jos työaika ylittää 80% kokoaikatyöstä, tai palkka + ansiosidonnainen ovat yhdessä enemmän kuin ansiosidonnaisen perusteena oleva palkka. Viimeisin vaihtoehto lienee se todennäköisin ongelma, jos tekee kovapalkkaista osa-aikatyötä, mutta siinäkin tapauksessa sitten elää sillä palkalla. Palkka on aina ensisijainen tukiin nähden, enkä voi kuin toivoa, että nämä osa-aikatöiden vähyyden kanssa kikkailevatkin sen ymmärtäväisivät, mutta kun pitää saada maksimituet mahdollisimman vähällä työnteolla.

En olekaan kuullut tuosta, etteikö palkan ja ansiosidonnaisen yhdistelmä saisi olla enemmän kuin ansiosidonnaisen perusteena oleva palkka?! Olen tänä vuonna saanut soviteltua joka kuussa ja välillä ansiosidonnaisen ja palkan yhteissumma on ollut 4000 euron tienoilla, kun ansiosidonnaiseni perustuu 3300 euron palkkaan.

Vierailija
11/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on täysi ansiosidonnainen päälle 1800e bruttona enkä mieti asiaa näin vaan teen töitä sen verran kuin huvittaa, kunhan työaika ei ylitä 80% ja työssäoloehdon täyttäviä viikkoja on korkeintaan kerran kuussa. Esimerkiksi viime kuussa sain palkkaa yli 1700e ja sen perusteella minulle maksettiin bruttona soviteltua päivärahaa 1240e. Työtunteja oli joku 84.

Ei voi pitää paikkaansa. Mitenkään ei voi saada noin paljoa. 

Vierailija
12/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa on käyttää laskuria! Ne taitavat kaikki nyt ottaa huomioon korotetun suojaosuuden.

65e - 6,98e = 58,02e

Marraskuussa maksupäiviä on 21 eli 58,02e x 21 tekee 1218,42e. Täysi päiväraha olisi 1365e, palkan ja sovitellun yhdistelmä taas 2018,42e.

Ei mene kyllä noin mulla. Mulla täysi päiväraha 60,22. (Perustepalkka 1600 ja risat) Kuussa tekee 1264 euroa. Viime kuukauden brutto 800 euroa. Päivärahaa jäi maksuun 38 euroa bruttona. Täysi päiväraha 1264 euroa. Soviteltu + palkka 1640 euroa eli eipä loppujen lopuksi tästä liittoon kuulumisesta niin älytöntä hyötyä ole. Ja näin mulle maksettu jo vuositolkulla, tuossa yksi esimerkki. 

Vierailija
13/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo menee juuri noin. Palkka oli vähän päälle 1700, joten siitä vähennettiin ensin 500. Lopusta reilusta 1200 eurosta puolet vähennetään täydestä päivärahasta. Kun täysi päiväraha on päälle 1800, jää tuosta soviteltua päivärahaa jotain päälle 1200.

Vierailija
14/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se nyt lohduttaa niin nettona tuo oli enää 930 euroa. Ja tavallisestihan se ei tosiaan olisi noin paljoa, mutta nyt koronan vuoksi suojaosa on 500e vuoden loppuun saakka.

Vierailija
15/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

65e - 6,98e = 58,02e

Ei mene kyllä noin mulla. Mulla täysi päiväraha 60,22. (Perustepalkka 1600 ja risat) Kuussa tekee 1264 euroa. Viime kuukauden brutto 800 euroa. Päivärahaa jäi maksuun 38 euroa bruttona. Täysi päiväraha 1264 euroa. Soviteltu + palkka 1640 euroa eli eipä loppujen lopuksi tästä liittoon kuulumisesta niin älytöntä hyötyä ole. Ja näin mulle maksettu jo vuositolkulla, tuossa yksi esimerkki. 

Haluaisitko avata, millä kaavalla sinun soviteltuun päivärahaan on päädytty? Jos syötän 60,22e ja 800e TYJ:n Työtulon vaikutus päivärahaan -laskuriin antaa se päivärahan määräksi 53,24e ja päivärahan sekä palkan yhteissummaksi 1944,73e.

Vierailija
16/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se nyt lohduttaa niin nettona tuo oli enää 930 euroa. Ja tavallisestihan se ei tosiaan olisi noin paljoa, mutta nyt koronan vuoksi suojaosa on 500e vuoden loppuun saakka.

Ei minua lohduttaa tarvitse, mutta ihmettelenpä vaan kassan laskukaavaa, koska olen saanut päivärahaa vuosia eikä esimerkiksi tämä 500 euron suojaosuus ole vaikuttanut mitenkään päivärahaani. Paljonko sinulla on perustepalkka?

Vierailija
17/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

65e - 6,98e = 58,02e

Haluaisitko avata, millä kaavalla sinun soviteltuun päivärahaan on päädytty? Jos syötän 60,22e ja 800e TYJ:n Työtulon vaikutus päivärahaan -laskuriin antaa se päivärahan määräksi 53,24e ja päivärahan sekä palkan yhteissummaksi 1944,73e.

Toki voin avata. "Koska olet työllistynyt osittain, päivärahallasi on työtulojesi perusteella laskettu enimmäismäärä. Enimmäismäärä saadaan, kun päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta vähennetään päiväkohtainen työtulo. Enimmäismäärää laskettaessa työtulo huomioidaan täysimääräisenä ilman suojaosan vähentämistä. Päivärahan perusteena oleva palkka kuukaudessa: 1621,72 euroa Päivärahan perusteena oleva palkka päivässä: 75,42 euroa Työtulo: 792,37 euroa kuukaudessa Työtulo päivässä: 792,37 / 21,5 = 36,85 euroa Päivärahan enimmäismäärä: 75,42 - 36,85 = 38,57 euroa"

Eli perustepalkasta vähennetään työtulo. Tuon kuukauden bruttopäiväraha 848 euroa, koska pitkä kuukausi. 

Vierailija
18/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua lohduttaa tarvitse, mutta ihmettelenpä vaan kassan laskukaavaa, koska olen saanut päivärahaa vuosia eikä esimerkiksi tämä 500 euron suojaosuus ole vaikuttanut mitenkään päivärahaani. Paljonko sinulla on perustepalkka?

Päivärahani perustana oleva palkka on 3299 euroa.

Tosiaan kiinnostaa, mitä kaavaa sinulla on käytetty jos 800 euron palkka laskee päivärahaasi noin huomattavasti.

Vierailija
19/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

65e - 6,98e = 58,02e

Esimerkiksi YTK:n laskuri antaa saman vastauksen kuin minkä mukaan minulle maksettu. 

Vierailija
20/27 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivärahani perustana oleva palkka on 3299 euroa.

Tosiaan kiinnostaa, mitä kaavaa sinulla on käytetty jos 800 euron palkka laskee päivärahaasi noin huomattavasti.

Tuossa ylempänä on. Ilmeisesti isolla päivärahalla "kärsii" tienata huomattavasti enemmän. Sitä en tosin ymmärrä, että missä vaiheessa se 500 euron vähennys tehdään, kun ei sitä päätöksessä näy. Hurjalta kyllä tuntuu, että saa noin ison päivärahan, vaikka noin iso palkka. Pienipalkkaisella kannattaisi tienata vain muutama satanen, että saisi vähän palkkaa ja täyden päivärahan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän