Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnoton, pienituloinen yh jolla 60 000 eur. Sijoitusvinkkejä?

Vierailija
01.03.2014 |

Avioero tulossa. Tilanne on se, että minä olen jäämässä kahden lapsen yksinhuoltajaksi. Talo on, mutta se jää miehelle. Minulle varoja jää 60 000 euroa. Alani on pienipalkkainen enkä usko, että lähiaikoina suurta tulojen nousua tulee osakseni. Haluan kouluttaa lapseni hyvin. Miten raha kannattaisi sijoittaa että se olisi hyödyksi?

Menen nyt alkuun vuokralle sillä en tiedä mihin paikkakunnalle olen edes jäämässä.

Olisiko näin?

10 000 osakkeisiin

20 000 lapsille pitkäaikaisille säästötileille, opiskelurahoja

10 000 pahanpäivärahaa

20 000 asuntoon (joskus kun tiedän mistä sen haluan)

Vai miten?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe järkeväksi tallettaa lapsille rahaa opiskelua varten. Suomessa on hyvä opintotukijärjestelmä. Ainakaan en tallettaisi rahoja lasten omiin nimiin, koska silloin he saavat rahat käyttöönsä heti 18-vuotiaana eivätkä välttämättä suinkaan käytä niitä järkevästi opiskeluun, vaan johonkin ihan muuhun. Sijoita mieluummin rahat omissa nimissäsi, niin voit halutessasi maksaa sitten lasten opiskelukustannuksia niillä.

Sijoittamisesta en osaa sanoa muuta neuvoa kuin että hajauta rahat moneen eri kohteeseen. Älä myöskään tee kaikkia osakesijoituksia suomalaisiin osakkeisiin, vaan sijoita osa rahoista esimerkiksi eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin osakkeisiin sijoittaviin indeksirahastoihin. Näin Suomen suhdannevaihtelut eivät yksi määrä sijoitustesi arvokehitystä.

Indeksirahastot (esim. Seligsonin) ovat hyviä vaihtoehtoja suorille osakesijoituksille. Niissä kulut ovat pienet, mutta yleensä tuotto on suunnilleen samaa luokkaa kuin suorissa osakesijoituksissa.

Vierailija
2/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. En vaan usko opintotukijärjestelmän enää tulevaisuudessa olevan samanlainen ainakaan korkeammilla asteilla. Lapseni ovat 8 ja 11. Ehkä en kuitenkaan talleta rahoja suoraan lasten nimiin vaan annan sitä mukaa kun nämä tarvitsevat, esim. kielimatkoihin, autokouluun, opiskeluajan asumiseen.

Aso-asuntoja ei ole paikkakunnallamme, harmi kyllä. Pidän tuon kuitenkin mielessä jos vaihdan sellaiselle paikkakunnalle, jossa on. Vuokralla asuminen ei ole kovin järkevää, sen tiedostan, mutta kun en tiedä vielä sitäkään mihin tästä lähtisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisisn sinä:

-odottaisin kunnes tietäisin, minne paikkakuunalle päädyn

-ostaisin sieltä kaksion/kolmion (yksiö jää teille liian pieneksi lasten kasvaessa, kaksiokin tosin, mutta kolmiosta voisit selvittää alueen hintatasoja ja pohtia, onko sinulla varaa kolmioon. Jos on, osta kolmio.

Vierailija
4/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="01.03.2014 klo 18:49"]

Mä en laittais ollenkaan lapsien tilille rahaa. Entä jos jompi kumpi lapsista sairastuu vaikka syöpään? Jos haluat jäädä häntä hoitamaan, niin jos olet antanut rahat lapsille, niin et voi niitä enää takaisin ottaa. En siis itse antaisi rahaa lapsille nyt vaan vasta sitten, kun he lähtevät opiskelemaan ja silloinkin sen voi antaa vaikka 111 e kuussa vauhtia, jolloin tuki tulee niin tai voi maksaa sitten vaikka pesukoneen tms.

Itse suosittelisin näin:

- säästötilille helposti realisoitavaksi 3x kuukausitulojen verran (tai kuukausimenojen)

- jos asut pks tai jollain muulla alueella, jossa aso-kämpät on järkeviä, niin hommaisit aso-asunnon teille - saisitte vuokra-asuntoa halvemmin asua ja osa rahoista olisi siellä aso-asunnossa tallessa

- loput rahat voisi laittaa sitten osakkeisiin

Jos aso ei tule kysymykseen, niin voisi laitta korkoihin ikäsi verran prosentteina ja osakkeisiin 100-ikä prosentteina.

[/quote]

ASO-asunnossa ei ole mitään järkeä!

Vierailija
5/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjaveron raja menee 3999 euroa/3 vuotta. Neljästä tonnista pitää maksaa jo. Mutta se on ylimenevästä osasta 1. veroluokassa 7 %, eli käytännössä 7 senttiä, muistaakseni ei peritä noin pieniä summia. 

Vierailija
6/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asot kannattaa unohtaa. Ellet ole perehtynyt pörssisijoittamiseen, en suosittele sinulla osakekauppaa. En suosittele myöskään rahastoja, niihin et voi itse kauheasti vaikuttaa. Älä osta myöskään sijoitusasuntoa, ellet ole perehtynyt asuntosijoittamiseen. Ylipäätänsä kaikki sijoittaminen vaatii riittävästi tietoa, muuten on aika suuret riskit. Älä osta kuluvaa käyttöomaisuutta (autot yms), joiden arvo laskee. Älä makuuta rahoja tilillä liian kauan (inflaatio syö niitä). Osta huolella harkiten, ajan kanssa, käyttöasunto perheellesi.

Vierailija
7/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 20:13"]

Lahjaveron raja menee 3999 euroa/3 vuotta. Neljästä tonnista pitää maksaa jo. Mutta se on ylimenevästä osasta 1. veroluokassa 7 %, eli käytännössä 7 senttiä, muistaakseni ei peritä noin pieniä summia. 

[/quote]

Ei muuten mene näin. Googlaa lahjaveroasteikko. Siinä on jo neljän tonnin kohdalla kiinteä summa + prosentti ylimenevästä. Kiinteä taisi olla satanen tuossa kohtaa.

Vierailija
8/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 20:13"]

[/quote]

Ei muuten mene näin. Googlaa lahjaveroasteikko. Siinä on jo neljän tonnin kohdalla kiinteä summa + prosentti ylimenevästä. Kiinteä taisi olla satanen tuossa kohtaa.

[/quote]

Jep, olet oikeassa. Painoin lähetä nappia vähän liian nopeasti, ja huomasin saman. Mm. täällä taulukot: http://www.bdo.fi/story/perinto-ja-lahjaverotus-2014

Vierailija
9/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joillain paikoilla ASO on erittäin kannattava asumismuoto:

http://akamelba.blogspot.fi/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html

Vierailija
10/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinat sijoittavat paremmin kuin ns. asiantuntijat. Tämäkin on tutkittu. Oikeasti sijoituksissa ei voi tietää.

Vierailija
11/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkemyksiä?

Vierailija
12/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 asuntoon, jos tämä on mielestäsi riittävä summa

max. 5000 sukan varteen

25 000 osakkeisiin, arvonsa hyvin pitävät "osinkokoneet" esim. Fortum, Sampo, Elisa

10 000 osakkeisiin, hieman enemmän riskiä (ja tuottopotentiaalia) sisältävät kohteet 

Vierailija
14/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8287257

ja ne mitä pankki ei vaadi käsirahaksi tilille säästöön

Vierailija
15/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä...

Haluan taata lapsille opiskelurauhan ja tämän olen ajatellut taata 10 000/lapsi.

Vierailija
16/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä laitat nyt lasten tilille 10000 euroa, joutuvat he maksamaan siitä veron. Laita lapsille nyt jossakin muodossa säästöön veroton maksimilahjoitus (muistaakseni 2990 €) ja loput itselle säästöön. Kolmen vuoden päästä lahjoitat taas tuon verottoman summan ja siitä taas kolmen vuoden päästä loput. Tai kierrätä osa vanhempiesi tai miehesi kautta.

Vierailija
17/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laittais ollenkaan lapsien tilille rahaa. Entä jos jompi kumpi lapsista sairastuu vaikka syöpään? Jos haluat jäädä häntä hoitamaan, niin jos olet antanut rahat lapsille, niin et voi niitä enää takaisin ottaa. En siis itse antaisi rahaa lapsille nyt vaan vasta sitten, kun he lähtevät opiskelemaan ja silloinkin sen voi antaa vaikka 111 e kuussa vauhtia, jolloin tuki tulee niin tai voi maksaa sitten vaikka pesukoneen tms.

Itse suosittelisin näin:

- säästötilille helposti realisoitavaksi 3x kuukausitulojen verran (tai kuukausimenojen)

- jos asut pks tai jollain muulla alueella, jossa aso-kämpät on järkeviä, niin hommaisit aso-asunnon teille - saisitte vuokra-asuntoa halvemmin asua ja osa rahoista olisi siellä aso-asunnossa tallessa

- loput rahat voisi laittaa sitten osakkeisiin

Jos aso ei tule kysymykseen, niin voisi laitta korkoihin ikäsi verran prosentteina ja osakkeisiin 100-ikä prosentteina.

Vierailija
18/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 on liikaa lapsille, vähintään puolittaisin ja korottaisin osakkeisiin menevää summaa. Minkä ikäisiä lapset ovat? Joku 10 vuotta tilillä seisottamista ei tee hyvää etkä voi pakottaa lapsiasi viettämään 7 vuotta yliopistossa, jos he haluavatkin nopeasti töihin amiksen kautta - eikä 10 k puhtaana käteen ole mitään itsenäistymistä.

Vierailija
19/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai säästät sen ylimääräisen itsellesi, jos jäät työttömäksi/sijoitat ostamalla hyvän asunnon pienellä vastikkeella tjms.

Vierailija
20/20 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko rahalla sijoitusasunto. Se alkaa tuottamaan välittömästi kun vuokralainen löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä