Tekisi mieli jättää koko ravintola-alan opiskelu, ensimmäistä kertaa työssäoppimassa tarjoilijana ja työ on aivan pe*seestä
Kiire, stressi, oletetaan että osaan, vaikka vasta pari viikkoa siellä ollut. Itkettää, kun en vain halua sinne takaisin. En tiedä mitä lähtisin opiskelemaan.
Kommentit (103)
Sanon aina kaikille nuorille että ei missään nimessä kannata opiskella ravintola-alalle. Huono palkka, olet aina töissä kun muut ihmiset juhlivat, asiakkaat nykyaikana ilkeitä. Olin alalla 27 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt et tuolla elämänkokemuksella tiedä yhtään mitään mikä on perzeestä Vetis.
-Sinkkiş
Joten ota lusikka kauniiseen käteen ja lusikoi soppasi. Jos myöhemmin haluat opiskella jotain muuta, niin sinulla on pohjalla tutkinto, jolla saa helposti töitä.
Se on fiksua se.
Lisäksi edes hippunen sitä elämänkokemusta oikeasti ..
Elä jauha pazkaa zinccis, kyllä sä monen vuoden "tuntemisella" tiedät, että mun elämä on ollut melko epäreilua, jaksan käydä tuolla, koska tiedän, että tavallaan on hyvä käydä tuo tutkinto loppuun, koska hyvän elämän puolesta on pakko taistella väkisin ja hampaat irvessä, toinen vaihtoehto on luovutus.
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minun lapseni oli ensimmäisessä työharjoittelussa tarjoilijana, hän päätti, että tämä on nyt tässä. Lopetti koko koulun siihen.
Hän lähti ihan rehelliseen paskaduuniin, eli maatalousalalle.
Hehe.. tiedä kumpi parempi, no jaa, pääasia että viihtyy paskaduunissa. Olen kyllä harkinnut poliisin uraa, tai ensihoitajan/sairaanhoitajan, mutta vaikea päästä kumpaakaan.
Jos sulla ei ole oma kasetti kasassa, niin se on täysin väärä homma suunnata palvelualalle, jossa vastaa muista ihmishengistä.
-Sinkkiş
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet hyvä? Eli mitkä ovat vahvuutesi? Onko joku vaikeaa?
Vahvuudet, hmm... en tiedä, itseluottamus melko pyöreä nolla. Sen osaan sanoa, että kielet ei ole mun juttu. Vaikeaa kaikki lähestulkoon on, ihan vain senkin takia, kun luulen etten pysty tai osaa, vaikka äly on normaali, vaan itseluottamus oli se nolla. Joskus käy it*emurhakin mielessä, kun ei missään ole rotia tai järjestystä. Pää huutaa hoosiannaa.
Hei jos itsetunto nollissa ja mietit joskus jopa itsemurhaa, niin tarvitsisit ehdottomasti terapiaa! (Tosin tietysti osa noista tuntemuksista nuorille normaaleja, mutta ei ihan tuossa mittakaavassa.)
Toinen vuosi terapiaa meneillään juurikin. Avohoidossa olen ollut 15-vuotiaasta saakka.
Ei kun opintojen keskeytys ja siistijäksi opiskelemaan. Ei luulisi olevan liian haastavaa.
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt et tuolla elämänkokemuksella tiedä yhtään mitään mikä on perzeestä Vetis.
-Sinkkiş
Joten ota lusikka kauniiseen käteen ja lusikoi soppasi. Jos myöhemmin haluat opiskella jotain muuta, niin sinulla on pohjalla tutkinto, jolla saa helposti töitä.
Se on fiksua se.
Elä jauha pazkaa zinccis, kyllä sä monen vuoden "tuntemisella" tiedät, että mun elämä on ollut melko epäreilua, jaksan käydä tuolla, koska tiedän, että tavallaan on hyvä käydä tuo tutkinto loppuun, koska hyvän elämän puolesta on pakko taistella väkisin ja hampaat irvessä, toinen vaihtoehto on luovutus.
Tapaan sanoa Vetis hyvä, että kun tulee lisää elämänkokemusta, niin ne vastoinkäymiset ei enää tunnu niin suurilta miltä se koulu nyt ehkä tuntuu.
Ne osaa laittaa erilaiseen perspektiiviin. Kyllä sä pärjäät !
-Sinkkiş
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minun lapseni oli ensimmäisessä työharjoittelussa tarjoilijana, hän päätti, että tämä on nyt tässä. Lopetti koko koulun siihen.
Hehe.. tiedä kumpi parempi, no jaa, pääasia että viihtyy paskaduunissa. Olen kyllä harkinnut poliisin uraa, tai ensihoitajan/sairaanhoitajan, mutta vaikea päästä kumpaakaan.
Jos sulla ei ole oma kasetti kasassa, niin se on täysin väärä homma suunnata palvelualalle, jossa vastaa muista ihmishengistä.
-Sinkkiş
Ehkä, tai toisaalta miksikäs ei, saan enemmän vahvuutta auttamisesta, että voi olla jollekkin toiselle hyödyksi.
Ravintola-ala vaatii asennetta. Ei ole surkimusten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sinkkiş
Se on fiksua se.
Tapaan sanoa Vetis hyvä, että kun tulee lisää elämänkokemusta, niin ne vastoinkäymiset ei enää tunnu niin suurilta miltä se koulu nyt ehkä tuntuu.
-Sinkkiş
Mistä lähtien? Missä se kamera muuten on?
Kyllä se hieman ahdistaa, kun ei ole mielekästä työtä, ja sehän on elämän peruspilari, prkl.
Huilaa hetki, hoida pää kuntoon. Sit mietit omat arvot kuntoon ja opiskelet jotain mikä tukee arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala vaatii asennetta. Ei ole surkimusten hommaa.
Niinhän tuo vaatii, en edes ole surkimus sun mittakaavassa, opettajat tykkää juurikin mun "asenteesta".
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sinkkiş
Ehkä, tai toisaalta miksikäs ei, saan enemmän vahvuutta auttamisesta, että voi olla jollekkin toiselle hyödyksi.
No ehkäpä, kun saat omat hommat balanssiin ensin. Omia ongelmia ei kannata kuitenkaan paeta sillä lailla, että keskittyy auttelemaan muita unohtaakseen omat ongelmat.
-Sinkkiş
Vierailija kirjoitti:
Huilaa hetki, hoida pää kuntoon. Sit mietit omat arvot kuntoon ja opiskelet jotain mikä tukee arvoja.
En mä voi, kuulostaa siltä että valitan, ja valitankin, mutta kun se oma elämä on ollut koko iän lähestulkoon "pään hoitamista kuntoon", jo 6-luokkalaisena suunnittelin i*semurhaa, kun yläaste loppuu, eikä se ollut edes alkanut vielä. :D
Joka alalla on niitä paikkoja missä ilmapiiri on huono. Olisiko mahdollista päästä toiseen harjoittelupaikkaan?
Ja toiseksi, ravintola-alalla on tällä hetkellä varmaan sekä yrittäjillä että työntekijöillä hermot vähän kireällä koronan takia, se varmasti näkyy myös.
Tsemppiä sinulle, jos et keksi muuta mitä nyt voisit tehdä niin suosittelen jatkamaan koulu loppuun, mutta jos saat paremman tilaisuuden niin tartu siihen rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sinkkiş
No ehkäpä, kun saat omat hommat balanssiin ensin. Omia ongelmia ei kannata kuitenkaan paeta sillä lailla, että keskittyy auttelemaan muita unohtaakseen omat ongelmat.
-Sinkkiş
Mitä zinccis tekee yleensä palstailun lisäksi? Onko töitä? Ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Joka alalla on niitä paikkoja missä ilmapiiri on huono. Olisiko mahdollista päästä toiseen harjoittelupaikkaan?
Ja toiseksi, ravintola-alalla on tällä hetkellä varmaan sekä yrittäjillä että työntekijöillä hermot vähän kireällä koronan takia, se varmasti näkyy myös.
Tsemppiä sinulle, jos et keksi muuta mitä nyt voisit tehdä niin suosittelen jatkamaan koulu loppuun, mutta jos saat paremman tilaisuuden niin tartu siihen rohkeasti.
Ei se ilmapiiristä varmaankaan johdu, omasta päästä ja ajatuksista. Ehkä käyn koulun loppuun, kiitos.
Myyjänä työ on mukavampaa, vaikka mielestäni vähän samantyyppistä hommaa kuin tarjoilija. Vähän paremmat työajat ja leppoisampaa työtä. Ja työtä varmasti aina löytyy.
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lähihoitajaksi helpompi päästä. Sen jälkeen voi jatkaa sairaanhoitajaksi.
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetis 17v+1v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Sinkkiş
Se on fiksua se.
-Sinkkiş
Mistä lähtien? Missä se kamera muuten on?
Kyllä se hieman ahdistaa, kun ei ole mielekästä työtä, ja sehän on elämän peruspilari, prkl.
Elämä ei mene niin. Jos sä tavoittelet mielekästä, se tarjoaa sulle usein epämielekästä.
-Sinkkiş
Ravintola-alan surkeus on aivan omaa luokkaansa. Opiskelin ravintolakokiksi ja työharjoittelussa oli tympeä asenne, että jos kysyin vaikka mitä aineksia tulee johonkin kastikkeeseen minkä sain tehtäväkseni, niin sanottiin aina vaan että kyllä sinun pitäisi jo osata, eikä suostuttu kertomaan ja opettamaan :D Haloo, olin tullut sinne nimenomaan oppimaan...