Kävin työkkärissä - hämmästystä ja huutonaurua!
Käväisin tänään lounastunnilla työkkärissä, kun haluaisin selvitellä hieman tulevaisuuden urakuvioita ja niiden vaikutusta mahdolliseen työttömyyskorvauksen myöntämiseen. Yritin tietenkin ensin soittaa palvelunumeroon, jossa automaatti vastasi että ruuhkaa on niin paljon ettei uusia soittajia oteta jonoon. Ruuhkatilanteen huomioonottaen ajattelin, että työkkärissä paikan päällä saattaisi edes päästä virkailija juttusille - toisin kuin puhelimessa. Olin varautunut toki jonottamaan kauan.
Astuin sisään te-toimistoon, jossa oli hiljaista kuin katakombissa. Mistään jonoista ei ollut tietoakaan. Asiakaspalvelijoita oli enemmän kuin asiakkaita. Loistavaa! Yksi avulias työntekijä tulikin heti luokseni tarjoamaan apuaan. Selitin lyhyesti tilanteeni ja kysyin, voinko tulla juttelemaan asiasta näin suoraan tiskille. Vastaus oli: soita asiakaspalvelunumeroon. Sanoin, että yritin mutta en päässyt läpi. Seuraava vastaus oli: hoida asia netissaä. Sanoin, että haluaisin asian monimutkaisuuden vuoksi keskustella siitä kasvotusten. Siihen asiakaspalvelija totesi, ettei hän osaa neuvoa, mutta voi näyttää kuinka nettipalvelua käytetään ja ohjasi minut päätteelle. Osaan kyllä käyttää internettiä, kiitos vaan. Mutta haluaisin jutella mieluummin kasvotusten tai edes puhelimessa, jossa voin sitten kysyä tarkentavia kysymyksiä.
Siis mitä ihmettä?! Työkkäri on täynnä nettipääteneuvojia, mutta oikeaa tietoa ei saa mistään? Näitä nettipäätteitä oli siellä vapaana toistakymmentä ja virkailijoita pörräsi niiden ympärillä tumput suorina ainakin viisi. Mikä järki tässä on, että palkataan ihmisiä opettamaan netinkäyttöä sen sijaan, että palkattaisiin ihmisiä oikeasti neuvomaan te-asioissa? Voisiko joku viisaampi kertoa, mistä on kyse?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 22:10"]
Te eukot olette nyt väärässä. Työkkärin toiminta on muuttunut ja nyt hoidetaan asiat työlinjan kautta ja sieltä saa varata ajan.
Työkkärissä ei enää käydä. Sieltä tulee postia kursseille ja ym. Niihin on pakko mennä. Työkkärissä asioidaan sitten kun on työtön. Netin kautta ilmoitus työttömyydestä ja sitten tulee aika kotiin eli siihen henkilökohtaiseen tapaamiseen. Toimintapa on nyt paljon järkevämpi ja parempi kuin ennen. Ei lääkärinkään mennä ilman ajanvarausta ja nyt työttömien joukkokokoontumiset on mennyttä aikaa.
[/quote]
Onko nyt pikkuisen liioittelua verrata työkkärin merkonomeja lääkäriin, kun vaaditaan ajanvarausta? Lääkärit eivät istuskele itsekseen suljettujen ovien takana niin kuin työkkärissä, vaikka heissäkin on surullisen paljon niitä, jotka eivät oikeasti tiedä mitään vastauksia siihen mitä kysytään.
Joku kysyi, onko joku saanut töitä työkkärin kautta. On, minä! Se oli vuosi 1976, ja toisen kerran v. 1979 kun hain ulkomailta kesätöitä. Siihen aikaan oli erikseen olemassa jotain pohjoismaista työnvälitystä. Viimeksi sain työvoimatoimiston kautta töitä v. 1984. Sen jälkeen onkin ollut hiljaisempaa. Pari ilmoitusta jo MOL:n sivulla olevasta paikasta on tullut, kun niihin paikkoihin ei ollut tiedossa tarpeeksi hakijoita.
Työkkäri on kyllä viheliäinen paikka. Olen aina ennen saanut töitä ( opiskelin ja tein hanttihommia) helpommin, mutta tämän jähmeän puljun ja byrokratiaviidakon takia en edes uskalla tosimielessa hakea enää töitä. Te-toimistolla kaikki kestää vähintään 2kk ja kaikesta mitä teet rangaistaan tavalla tai toisella ja aina on joku koira haudattuna. Jossain vaiheessa tukeni katkaistiin, koska hain myös osa-aikaista työtä, työttömän piti hakea kokopäivätyötä. Korjasin lomakkeeni tiedot ja taas tuli uusi rumba, pitää hakea myös osa-aikatyötä jne. Siellä kukaan tiedä mistään mitään ja pompottaminen lähinnä näiden päätyö. Te-toimisto on työnhaun ja työnhakijan pahin vihollinen, niin paljon ristiriitaisia sääntöjä ja paperin pyöritystä että varsinainen työnhaku jää työttömän tukien menetyksen ja viivästymisten pelon vuoksi aika vähälle.
Onko joku TODELLA saanut sieltä joskus töitä? Kai niille virkailijoille maksetaan palkkaakin ja ihan tyhjästä : työntekijä siirtää paperin toiselta toiselle, hyppyyttää asiakasta ja muuten maleksii tyhjässä toimistossa. Välillä saarnaa sitten työnhakijalle ja uhkaa tukien katkaisulla. Perustuloon siirtyminen olisi paljon toimivampi juttu.
Työkkäri on poliittinen ratkaisu. Ei sen tavoitteena edes olekaan välttämättä työllistää varsinaisesti ketään vaan toimia eräänlaisena syrjäytyneiden ihmisten, sekakäyttäjien ja muiden ongelmaisten aktivointikeskuksena. Vähän niin kuin mamuille on vastaanottokeskukset, on olemassa te-keskus syrjääntyneitä varten.
Kyllähän jokainen tajuaa, että jos on ollut 10 vuotta työttömänä eikä ole koskaan mitään pitempää työjaksoa elämässään tehnyt, niin ei sellainen ihminen tule työllistymään vaan hänen kohtalonsa on käydä siellä työkkärin kursseilla puolen vuoden välein, ettei aivan kokonaan syrjäydy kotiin. Kyllä tuo tajutaan siellä työkkärissäkin. Laki ja nuorisotakuu on vain sellainen, että kaikille tulisi etsiä joku paikka elämässä.
Mutta tiedän erään ihmisen, joka on käynyt työkkärissä ja käy nykyisin töissä! Hän kyllä löysi ne työt itse.
Näin se vaan taitaa olla. Erinäisten lappujen kanssa kyllä juoksuttavat, jolloin mahdollinen "juttuaika" aina siirtyy... otamme yhteyttä, sanoovat. olen itse odottanut kahteen otteeseen tätä "yhteyttä" jo 7 viikkoa.
Työkkärin nykytoiminta on niin törkeää saamattomuutta, ettei mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:43"]
Näin se vaan taitaa olla. Erinäisten lappujen kanssa kyllä juoksuttavat, jolloin mahdollinen "juttuaika" aina siirtyy... otamme yhteyttä, sanoovat. olen itse odottanut kahteen otteeseen tätä "yhteyttä" jo 7 viikkoa.
Työkkärin nykytoiminta on niin törkeää saamattomuutta, ettei mitään rajaa.
[/quote]
Ota yhteyttä ministeriöön ja kerro huolesi. Siellä TE-toimistossa on jokaisella virkailijalla noin 600 asiakasta, joille tulee soittaa noin 3 kk välein. Päivässä ehtii soittamaan noin 10 puhelua (soittamaan toki enemmän, mutta kun asiakas ei vastaa) eli viikossa voi tavoittaa noin 50 asiakasta, kuukaudessa korkeintaan 200 (yleensä vain 130, koska osa asiakkaista vastaa puhelimeen, mutta sanoo, että nyt on huono hetki puhua, mutta he eivät enää vastaa uudelleensoittoihin). Lisäksi ovat ne asiakkaat, joille annetaan ajanvarausaika ja jotka tulevat TE-toimistoon hoitamaan asiaansa, koska he eivät vastaa puhelimeen. Osa saapuu paikalle, osa ei.
Kyse ei ole saamattomuudesta vaan siitä, että töitä on ihan liikaa. Nyt TE-toimistossa käy väkeä, joka vaatii oikeutta omaehtoisen opiskelun tukee, koska heillä on opiskelupaikka ja nyt halutaan rahaa. Se ei valitettavasti ole subjektiivinen oikeus!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 23:01"]
Ei ole olemassa mitään poikkeamaa: sinä joko olet työtön tai et ole työtön, välimuotoa ei ole. Infon tehtävänä ei ole ottaa mitään kantaa tilanteeseesi vaan kertoa ilmoittautumiskäytännnöt ja joissakin tapauksissa antaa ajanvarausaika - ei samalle päivälle vaan 3-6 vko sisään.
[/quote]
Kyllä on olemassa poikkeama tai välimuoto: osa-aikatyö. Lisäksi lukematon määrä opiskeluun, sairauteen, perhevapaisiin ja muihin sellaisiin liittyviä poikkeuksia.
Työkkärin kannalta tosin ei ole kuin yksi vaihtoehto: työnhakija. Se selvitetään sitten jälkeen päin, milloin on oikeus työttömyysturvaan ja milloin ei, mutta joka tapauksessa työnhakijaksi ilmoittaudutaan viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Voi ilmoittautua aikaisemminkin, jos on tiedossa määräaikaisen päättymispäivä tai valmistumispäivä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 09:34"]
Onko joku TODELLA saanut sieltä joskus töitä? Kai niille virkailijoille maksetaan palkkaakin ja ihan tyhjästä : työntekijä siirtää paperin toiselta toiselle, hyppyyttää asiakasta ja muuten maleksii tyhjässä toimistossa. Välillä saarnaa sitten työnhakijalle ja uhkaa tukien katkaisulla. Perustuloon siirtyminen olisi paljon toimivampi juttu.
[/quote]
On, minä v. 1984 kuten aiemmin kirjoitin (58). Se oli sitä aikaa, kun moniin töihin saatiin jotain erityisrahaa, jos siihen palkattiin työtön ja se työni oli juuri sellainen. Nykyvuosien aikana on yksi lapsi saanut työtä, vaikka ajatteli viettää ammattiin valmistuttuaan välivuotta ja lukea pääsykokeisiin. En tiedä, miten ikä vaikutti, mutta ensin meni palkattomaksi harjoittelijaksi ja nyt on vakituinen koulutusta vastaava työ. Se pääsykokeisiin lukeminen sitten siirtyi johonkin tulevaisuuteen.
Perustulo on kyllä jo nyt usein käytäntönä, sillä ei tavallisia työttömiä ehditä paljon paimentaa.
Mä tein marraskuussa sen ilmoittautumisen työnhakijaksi netissä. Siinä luki vielä, että pitää sitten mennä käymään todistusten kanssa työkkärissä.
Minähän menin. Ensimmäinen virkailija tivasi olenko tehnyt sitä ilmoittautumista netissä, sanoin että kyllä olen. Virkailija ei löytänyt sitä "mistään", joten jankutti sen tekemisestä. Kysyin häneltä viimeiseksi, että onko sillä nyt oikeasti MITÄÄN väliä kun minä kuitenkin olen tässä ja todistukset myös.
Seuraavaksi olisin ehdottanut itseni palkkaamista hänen paikalleen, koska se ilmoittautuminen todellakin oli verkossa, hänen vaan piti osata etsiä...jota hän siis ei osannut.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:31"]
Itselläni on tilanne, etten voi saada työttömyyskorvausta ilman työkkärin lausuntoa, koska tilanteeni on epätyypillinen. En ole myöskään onnistunut pääsemään kenenkään puheille työkkärissä, joten nyt en sitten saa mitään rahaa mistään. Vinkkejä kenelläkään, mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? :(
[/quote]
Kukaan ei saa työttömyyskorvausta ilman työvoimatoimiston lausuntoa, et siinä mielessä tilanteesi ei ole epättyypillinen.
Jos sulla on toiminimi, niin sun pitää siitä täyttää erillinen lomakehirviö ja työkkärin tyyppi tekee siitä erikseen lausunnon.
Jos joku lulee työkkäristä töitä saavansa on hän erittäin väärässä itsellä he unohtelivat tietojani ei ilmoittanut kelaan että haen töitä jne. Jne. Niin vitun paska paikka että huhu
Työkkärin ainoa funktiohan on se että ne luukuilla istuvat kurpat saa itse jotain duunia ja tekemistä kun pääsevät vittuilemaan työttömille. Onko kukaan edes koskaan saanut työkkärin kautta jotain oikeaa työtä (johon ei siis lasketa näitä työharjoitteluita sun muita paskakursseja)?
Mieheni kävi pari viikkoa sitten paikan päällä kun oli irtisanonut itsensä työstään. Oli työtodistukset jne mukana, mutta ilmoitettiin että netissä pitää hoitaa. Tuli kotiin ja laittoi netin kautta ilmoituksen. Seuraavana päivänä tuli soitto, että pitää tulla paikan päälle työtodistuksen kanssa. Mieheni antoi vähän palautetta toiminnasta..
Onneksi ei ole tarvinnut vielä koskaan asioida ko. putiikissa. Jos jään ilman työtä, tuntuu helpommalta vaan hankkia uusi työ omin avuin mahd. pian eikä häiritä tätejä millään rahananomisilla.
Minäkin soitin eilen työkkäriin (pääsin läpi 10 minuutissa!) ja kysyin kuinka pitää toimia kun kk kuluttua jään työttömäksi ja minulla on toiminimi jolle tulee joskus palkkioita (ei palkkaa) .Sanottiin että laitat sitten ekana päivänä kaikki tiedot netin kautta niin he sitten soittavat jos tarvitsevat lisätietoja. Todellinen palveluyritys.... niitä ei kiinnosta ollenkaan haenko töitä vai jättäydynkö työttömäksi, mitä työtä ja mistä. Ei todistukset eikä mitkään....
8 - mulle käy ihan varmasti samoin..... IDIOOTTIMAISTA!!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:53"]
Onneksi ei ole tarvinnut vielä koskaan asioida ko. putiikissa. Jos jään ilman työtä, tuntuu helpommalta vaan hankkia uusi työ omin avuin mahd. pian eikä häiritä tätejä millään rahananomisilla.
[/quote]
10:llä kanssa 1. kokemus edessä 54 vuoteen.... Toivon totisesti että saan töitä ennen sitä!!
En usko että työkkärin virkailijatkaan ovat tästä tilanteesta kovin iloisia. Organisaatio muutoksia tulee koko ajan, ja ne menee koko ajan älyttömämmiksi. Tämä on kuitenkin päättäjien vika, ei tavallisten työkkärin rivityöntekijöiden. He varmasti haluaisivat kunnon palvelua antaa, mutta se ei taida heidän konseptiinsa enää kuulua. Kaikki pitäisi hoitaa verkossa, ja kaikki periaatteessa sujua nopeasti ja vaivattomasti. Käytäntö on sitten taas ihan toinen asia.
Ja tämä oli sinulle yllätys?
Ei pitäisi olla, jos olet tällä vuosisadalla asioinut työvoimatoimistossa. Nyt se sitten paljastui, miksi monilla paikkakunnilla on työkkäri auki vain kerran viikossa. Kusn ei ne ehdi siellä töihin.
Mullakin on se käsitys, että koko putiikin tärkein tehtävä on työllistää ne, jotka ovat jo päässeet sinne töihin. Asiakaspalvelu on nykyisessä työkkärissä täysin vieras jo sanakin.
Mutta ei se mitään, ihan tyytyväinen olen kun sain ripeästi lausunnon kassalle, että sain työttömyyskorvauksen ajoissa. Se on näitä kanta-asiakkaan etuja ...
Ei tarvinnut käydä ei lähettää todistuksia, postilaatikkoon pistin vaan ovenpieleen kopion viimeisestä työtodistuksesta ja kassalle skannasin sen lisäksi palkkatodistuksen.
Seuraava yhteydenotto puolen vuoden päästä, tai siis ennen kuin se täyttyy.
moni on puhunut, että puhelimella läpi pääseminen työkkäriin on aivan mahdottomuus. tällä paikkakunnalla on te-keskuksen toimipiste "auki" vain muutaman tunnin viikossa ja sekin ajanvarauksella. ajanvaraus on vaan hiukan hankalaa, koska ei puhelimella tavoita ketään, keltä ajan varaisi.
Minä erehdyin kerran käymään työkkärissä, tästä on useampi vuosi jo aikaa, mutta ei ole aikomustakaan mennä uudestaan vaikka olisin työtä vailla.
Virkailija ei osannut puhua suomea, eikä kirjoittaa. Minä tavasin hänelle kirjain kerrallaan miten kirjoittaa mm. oppilaitosten nimet, ammattinimikkeeni ja kaikki muut tarvittavat perustiedot. Kysy siinä sitten neuvoja ihmiseltä, joka ei osaa muuta kuin painella kirjaimia näppiksestä, kun toinen niitä luettelee.
Olivat kuitenkin tuolle venakolle onnistuneet löytämään sieltä työkkäristä suojatyöpaikan, plussat siitä, jos nyt muita eivät onnistukaan työllistämään.
Voi voi, onhan tähän tokikin poikkeamia.
- Entä jos henkilö on käytännössä työtön, mutta ei pysty ilmoittautumaan työttömäksi, koska ei ole pankkitunnuksia? Niitä ei kaikille myönnetä. Entä jos ei ole myöskään sirullista henkilökorttia tms.? Juu, silloin nimenomaan tullaankin paikan päälle, mutta väitänpä nimenomaan, että ei ole olemassa selvää statusta joko työtön tai ei työtön - KÄYTÄNNÖSSÄ henkilö on työtön, mutta te ette sitä hyväksy.
- Entä jos henkilö on luopumassa yritystoiminnasta ja haluaa tiedustella esim. mitä selvityksiä tarvitaan, että työkkärikin uskoo yritystoiminnan lakkautetuksi?
Koska työkkäreiden tulkinnoista ei voi olla varmoja, yrittäjienkin kassat ohjeistavat mm.
"Kehotamme tiedustelemaan TE -toimiston tarvitsemista selvityksistä TE toimistosta!" (http://www.syt.fi/index.php/fi/jos-jaat-tyottomaksi/ilmoittaudu-paikkakuntasi-te-toimistoon)
...ja bold-teksti osoittanee, että teksti on nimenomaan käytännössä havaittu erityisen tärkeäksi tulevan työttömän korvausten saannin kannalta.
Ongelma kun käytännössä on siinä, että esim. OY:n lopettaminen vaatii selvitysmenettelyn, joka kestää 4 kk. 4 kk ennen ei ilmeisestikään voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ennakkoon, eikä tätä myöten myöskään ole pääsyä mihinkään "omaan asiointiin" netissä, joka ilmeisesti sitten teidän maailmassanne on ainoa tapa, millä teiltä saa jonkun "...ottamaan mitään kantaa tilanteeseesi" . Sivuillanne ei näistä käytännön tärkeistä yksityiskohdista nimenomaankaan mainita yhtään mitään.
Tai no, löytyyhän sieltä teksti:
"Etkö löydä sivuiltamme tarvitsemaasi tietoa tai onko sinulla kysymys, johon haluat vastauksen? Tarkista Usein kysytyistä kysymyksistä, jos olemme jo aikaisemmin vastanneet samaan kysymykseen."
Arvaapa huvikseen, löytyykö sieltä? Kun ei => palaa takaisin lauseeseen "Etkö löydä sivuiltamme tarvitsemaasi tietoa tai onko sinulla kysymys...."
Kuinka toimitaan? Miksiköhän tällaisia asioita tarvii kysellä joillakin Vauva -palstoilla?