Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä duunia voisin saada kun olen 34-vuotiaaksi ollut lähes koko elämäni työtön (1vuosi työkokemusta), ja koulutuksena on vain ylioppilastodistus lukiosta?

Vierailija
08.11.2020 |

Onko kaltaiselleni tarjolla mitään järkevää, järkevällä palkalla?

Ihan mihin vain en lähde, sillä nykyinen tilanteeni voittaa terveyttä vaarantavat työt, josta ei jää peruselämisen jälkeen mitään käteen.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla oli ainakin vielä pari vuotta

sitten huutava pula työntekijöistä. Tiedän kun olin itse rekryämässä porukkaa esim kotisiivoukseen. Palkka oli työn vaativuuteen nähden mielestäni jopa hyvä eikä työolosuhteissakaan moittimista. Vanhusten koteja sai rauhassa siivota, hyvin oli aikaa hoitaa hommat, ei tarvinut kauheasti hosua. Välillä siivoojat jäivät juomaan kahvia ja juttelemaan mukavia asiakkaiden kanssa sen jälkeen kun olivat saaneet työnsä valmiiksi.

Vierailija
142/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika säälittävää.

No toivottavasti säästät eläkkeisiin  :D

t. 40+ setämies, amis ja yli 5k liksa (työttömyyspäiviä elämän aikana 0)

Aloita sinä sitten se elämäsi eläminen sitte eläkepäivinäs töistä raihnaistuneena ;) siinä vaiheessa minä voin vetästä vaikka kuivat ja jatkaa narunjatkona.

Raihnaistuneena?

Duuni on kevyttä tietokoneella työskentelyä, illat on aikaa harrastaa ja pitää huolta kunnostaan. ja nyt etäilyssä voi vaikka ottaa päikkärit jos ole palaveria ihan just tulossa.

Niin joo, rahaa tosiaan riittää jotta saa mitä haluaa.

Elämä on hyvää  :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites parisuhde? Eikö sekin pienennä tukia, jos sellaiseen ryhtyy? Ei kyllä kuulosta ihmisen elämältä tuo. Harmittaa sun puolesta, ettet enää mihinkään kelpaa. Yritä jaksaa, on sulla silti ihmisarvo, vaikka et omasta elämästäsi saa päättää.

Vierailija
144/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika säälittävää.

No toivottavasti säästät eläkkeisiin  :D

t. 40+ setämies, amis ja yli 5k liksa (työttömyyspäiviä elämän aikana 0)

Ei setämiehen elokaan kovin hääppöistä ole, kun joutuu elämäntapatyöttömille vauvapalstalla tulla vit tuilemaan.

Olette vain hetken hupi

Vierailija
145/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites parisuhde? Eikö sekin pienennä tukia, jos sellaiseen ryhtyy? Ei kyllä kuulosta ihmisen elämältä tuo. Harmittaa sun puolesta, ettet enää mihinkään kelpaa. Yritä jaksaa, on sulla silti ihmisarvo, vaikka et omasta elämästäsi saa päättää.

tirsk

on ihmisarvo... päivän paras!

Vierailija
146/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kouluttautumaan vaikka lähihoitajaksi, jos enempi opiskelu ei nappaa.

Lähihoitajana minua ärsyttää tuollainen. Kuvitellaan, että kaikista on tähän ammattiin.

Eräs tuntemani psykiatri on sitä mieltä, että lähihoitaja voisi olla psykiatrinen diagnoosi. Hänen mukaansa yksikään täyspäinen ihminen ei opiskele sellaiselle alalle, jolla on kaikki niin pahasti pielessä, ja useimmista lähihoitajista näkee jo päältä päin ettei niillä ole kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
147/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, mitäs jos lähtisit johonkin yleishyödylliseen puuhasteluun? pääsisit osaksi sosiaalista yhteisöllisyyttä, saisit rytmiä elämääsi ja ehkä oman valmentajan jolle raportoisit viikoittain mitä oot minäkin päivänä tehnyt?

😁

Vierailija
148/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on sanonut, niin paras ratkaisu on kouluttautuminen sellaiselle alalle, jossa on työvoimapulaa. Kun työvoimasta on pulaa ja sulla on tuore tutkinto, niin ei niitä työnantajia kiinnosta mitä teit ennen sitä koulutusta. Lisäksi sun iästä voi olla jopa hyötyä ainakin sitten kun olet lähempänä neljääkymppiä. Nelikymppinen nainen saatetaan ottaa joihinkin paikkoihin mielummin töihin kuin kolmikymppinen, koska nelikymppinen ei ole enää hankimassa lapsia.  Nyt sitten vaan valitsemaan sopivaa koulutusta. 

Vierailija
149/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltajaksi pääsi ainakin ennen ilman mitään koulutusta. En tiedä enää. Itse olin vuoden lukion jälkeen ennen kuin keksin mitä lähdin opiskelemaan. Ihan hyvä palkka oli mielestäni nuorelle perheettömälle. Viikonloppu- ja iltalisät jne. Eikä mitään hullun rankkaakaan. Toki työtä kuitenkin, ei mitään lusmuilua vaan...

Ei pääse, laitoshuoltajat työskentelee esim. sairaalassa eikä sinne ole asiaa ilman koulutusta.

Vierailija
150/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta menee kyllä joskus tunteisiin näiden elämäntapatyöttömien aloitukset. Itse olen 25-vuotias, olen tehnyt siivoustöitä 18-vuotiaasta saakka, välillä opiskellut kulttuurialaa ja sitten taas palannut samoihin töihin kun omalla alalla ei paikkoja ole ollut. Palkka pyörii n. 1400e tienoilla kuussa riippuen työtunneista mutta kyllä tuolla rahalla toimeen tulee kun yksin elää. Millainen rahavuori teille kokemattomille ja kouluttamattomille pitäisi oven eteen kuskata että suostuisitte duunia tekemään?

Ärsyttää kun toiset makaa kotona valittamassa laittamatta tikkua ristiin ja itse vääntää niska limassa hommia tunnollisesti päivästä toiseen.

En tajua mikä siinä töiden tekemisessä ja hakemisessa on niin hiton vaikeaa, siivousalalla varsinkin riittää töitä ja voi vaikka samalla opiskella jotain mieleistä jos haluaa ja työllistyä sitten niihin hommiin. Voi jeesus.

Voi, voi. Yritä niellä kiukkusi, jotta jaksat taas mennä töihin. Me Suomessa olemme yhteisesti päättäneet, että kaikille ihmisille kuuluu ihmisarvoinen elämä ja se kustannetaan valtion verovaroista, jos ihminen ei kykene tai halua sitä omalla työllään itselleen kustantaa. Äänestä sellaisia ehdokkaita vaaleissa, jotka ajavat systeemiin muutosta. Jos et niin tee niin kannattaa lopettaa valittaminen ja antaa kaikkien elää niin kuin haluavat.

Vierailija
151/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on JUURI sulle varattuna tällainen 24kk jakso työharjottelua paskakaivojen tyhjentäjänä 9e päiväpalkalla. Sitten kun tuo jakso on ohi, niin katsotaan palkataanko sua sinne, vai meetkö sen jälkeen toiselle 24kk harjoittelujaksolle perseitä pesemään

T: se työkkärin kiva täti

Onko perseiden pesijä ihan joku oma ammattinsa?

Vierailija
152/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on JUURI sulle varattuna tällainen 24kk jakso työharjottelua paskakaivojen tyhjentäjänä 9e päiväpalkalla. Sitten kun tuo jakso on ohi, niin katsotaan palkataanko sua sinne, vai meetkö sen jälkeen toiselle 24kk harjoittelujaksolle perseitä pesemään

T: se työkkärin kiva täti

Onko perseiden pesijä ihan joku oma ammattinsa?

On, mut siihen ei pääse ilman koulutusta...

Vierailija
153/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä työnvieroksujana(tosin olin sitä 21v saakka) ja samanlaisena liian korkeaa palkkaa odottavalla ihmisenä voin kertoa että miksi sinun työsi olisi äärettömän arvokasta. Ei se ole pakko asua niin kalliissa asunnossa. Miksi sinun pitäisi saada asua hienosti? Itse olen tyytyväinen että edes sain nykyisen työpaikkani ja palkka on pieni, mutta mielenterveys ja talous paranee joka tapauksessa.

21vee työnvieroksuja on HIEMAN eri asia kuin 34-vuotias.

Eihän sulle ollut kuin 3 vuotta täysi-ikäisyyttä takana...Kyllä tuollainen menee vielä nuoruuden hölmöilyn piikkiin.

Mutta että 34-vuotias? täysi-ikäisyyttä takana 16 vuotta...

Vierailija
154/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan te matalapalkkaiset kahdehditte tutkia saavia. Vaikka tukia saisikin, niin tässä maassa julkisen terveydenhuollon armoilla oleminen kyllä takaa sen ettei elämä ruusuista ole. Huonopalkkaisillakin on edes se työterveys. Omalla kohdalla sairauksia on kertynyt koko ajan vain lisää ja lisää, kun entiset on jätetty hoitamatta ja olen todella huonossa kunnossa jo, vaikka en ole edes neljääkymmentä. Mielummin kävisin töissä ja olisin terve. Sairastelu alkoi jo teininä yhdellä sairaudella, niin en ehtinyt päästä kunnolla työelämään kiinni.

Vierailija
155/186 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltajaksi pääsi ainakin ennen ilman mitään koulutusta. En tiedä enää. Itse olin vuoden lukion jälkeen ennen kuin keksin mitä lähdin opiskelemaan. Ihan hyvä palkka oli mielestäni nuorelle perheettömälle. Viikonloppu- ja iltalisät jne. Eikä mitään hullun rankkaakaan. Toki työtä kuitenkin, ei mitään lusmuilua vaan...

Ei pääse, laitoshuoltajat työskentelee esim. sairaalassa eikä sinne ole asiaa ilman koulutusta.

Itse pääsin 15 vuotta sitten kyllä, mutta ilmeisesti ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
156/186 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan te matalapalkkaiset kahdehditte tutkia saavia. Vaikka tukia saisikin, niin tässä maassa julkisen terveydenhuollon armoilla oleminen kyllä takaa sen ettei elämä ruusuista ole. Huonopalkkaisillakin on edes se työterveys. Omalla kohdalla sairauksia on kertynyt koko ajan vain lisää ja lisää, kun entiset on jätetty hoitamatta ja olen todella huonossa kunnossa jo, vaikka en ole edes neljääkymmentä. Mielummin kävisin töissä ja olisin terve. Sairastelu alkoi jo teininä yhdellä sairaudella, niin en ehtinyt päästä kunnolla työelämään kiinni.

Et kai kuvittele, että kaikki työterveyden parissa olevat pääsee tuosta vaan tutkituttamaan kalliilla yksityislääkäreillä kaikki vaivansa ja saa vielä lähetteen ilmaiseen terapiaan heti jos joku asia alkaa vähänkin ahdistaa? Todellisuus kun on, että paskaduunareille harvemmin tarjotaan edes yleislääkäripalveluita. Kas tässä tiedoksesi työterveyshuollon laskisääteinen minimisisältö, joka on usein myös maksimi tai enemmänkin - läheskään kaikki työpaikat kun ei täytä laissa määrättyjä velvoitteitaan:

"Lakisääteinen työterveyshuolto sisältää:

- työpaikan terveysriskeihin perustuvat terveystarkastukset

- työpaikan terveysvaarojen selvittämisen työpaikkaselvityksen avulla

. toimenpide-ehdotukset työolojen parantamiseksi ja työkyvyn edistämiseksi

- neuvonnan ja ohjauksen sekä tietojen antamisen työolojen kehittämisestä ja työntekijöiden terveydestä

- työkykyä ylläpitävään toimintaan osallistumisen

- työkyvyn heiketessä työntekijän terveyden seuraamisen, työssä selviytymisen edistämisen, kuntoutusneuvonnan ja kuntoutukseen ohjaamisen

- työpaikan ensiapuvalmiuden ohjauksen."

Moni työssäkäyvä on käytännössä täysin terveyskeskuksen armoilla.

Vierailija
157/186 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele lääkäriksi.

Vierailija
158/186 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy joku kohtuullisen lyhyt kurssi. Vartija, rekkakuski. Jos ei perhettä, nii lähde Norjaan vaikka kalatehtaalle. Innokas Pitää olla teki mitä tahansa.

Vierailija
159/186 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy joku kohtuullisen lyhyt kurssi. Vartija, rekkakuski. Jos ei perhettä, nii lähde Norjaan vaikka kalatehtaalle. Innokas Pitää olla teki mitä tahansa.

Vartijan työ sopii lähinnä niille, jotka on tarpeeksi epätoivoisia tekemään mitä tahansa päästäkseen työelämään kiinni. Palkka on luokkaa kymppi tunnissa, lisät aivan surkeat ja tarjolla on lähinnä osa-aikaisia sopimuksia, joilla päätyy jonkun firman mielivaltaisen simputuksen uhriksi. Töissä ollessaan vartija on yleinen sylkykuppi, ja monissa kohteissa väkivallan uhka on jatkuvasti läsnä.

Plussaa siitä, että aluksi voi suorittaa väliaikaisen vartijakortin, jolla voi työskennellä vain 4 kk. Sen jälkeen täytyy suorittaa varsinainen vartijakortti, jotta voisi jatkaa töitä. Vartijan työtä voi siis kokeilla ilman pelkoa siitä, että työkkäri voisi pakottaa tekemään loputtomasti vartijan hommia karenssin uhalla. Senkus huolehtii siitä, ettei koskaan läpäise varsinaiseen vartijakorttiin oikeuttavan kurssin loppukoetta.

Vierailija
160/186 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan nyt erilaisen näkökulman tähän kysymykseen. Mitä ap tykkäät tehdä? Mistä saat iloa? Onko sulla jotain harrastuksia, joiden parissa vietät aikaa onnellisena?

Voisiko sieltä löytyä joku reitti työhön, joka olisi sulle just se oikea? Esim. jos tykkäät kahvitella ja höpötellä kavereiden kanssa, sisälläsi voi olla itu josta kasvaa valmentaja, terapeutti, keskusteleva ammattilainen. Jos tykkäät somettaa niin siellä sitä vasta onkin vaikka mitä uusia uria!

Entä oletko koskaan miettinyt voisitko olla kevytyrittäjä? Siis semmoinen, jolla ei oo omaa yritystä mutta joka tekee töitä tilauksesta ja käyttää tähän lisäpalvelua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan