Ahdistava patti kaulalla ja kirjoitukset tulossa..
Lääkäri kiinnitti huomiota kaulallani olevaan pattiin rutiininomaisessa tarkastuksessa. Syksyllä huomasin patin koulussa, mutta ajattelin sen vain olevan turvoksissa oleva imusolmuke. En ole edes miettinyt koko pattia/imusolmuketta pitkään aikaan ja nyt sen näkee jo peilistä katsomalla.. Sain ultra-ajan vasta ensi viikon perjantaiksi. Olen yrittänyt sulkea asian pois mielestä, mutta väkisinkin mieltä vähän painaa tuo patti. Minulla on juuri alkamassa kevään kirjoituksetkin ja niistä on jo tarpeeksi stressattavaa:p voisiko imusolmuke jäädä jonkun tulehduksen seurauksena noin suureksi ja näin pitkäksi aikaa?
Kommentit (15)
No vähän nyt riippuu patin paikasta; se voi olla struumakin.
Ap hyvä, et voi murehtimalla mitään muuttaa. Keskity nyt vaan rauhallisin mielin kirjoituksiin ja murehdi sitten ensi perjantain jälkeen, jos murehdittavaa on. Ja vaikka olisi mitä, niin suuntaa katseesi tulevaisuudensuunnitelmiisi. Kukaanhan meistä ei tulevaisuutta tiedä, turha murehtia sitä.
Symppaan kyllä sitä, että voi olla ahdistavat fiilikset. Itse painiskelin samojen kysymysten äärellä pari viikkoa sitten. Toinen rintani oli kipuillut jo viikkoja, lopulta menin mammografiaan ja ultraääneen. Jouduin myös odottamaan n. viikon. Onneksi ei löytynyt mitään poikkeavaa! Nyttemmin särkykin on laantunut.
Mutta yritä keskittää ajatukset nyt muihin juttuihin. Kuten tuo kandi kirjoitti, on hyvin todennäköistä, ettei se ole mitään hälyttävää. Murehtimalla et voi asiaa auttaa. Elimistön puolustuskin toimii paremmin, jos yrität olla positiivisin mielin.
No voi olla struumakin jos on kaulan edessä aika alhaalla, sekään ei ole vaarallinen. Oletin että on lääkärin kanssa ollut jotain puhetta imusolmukkeesta jos ap sitä itse epäili (luulisi että lääkäri olisi maininnut kilpirauhasen jos se olisi ollut siinä paikassa, voin tietysti olla väärässäkin) :)
t. kandi
Niin ja tietystihän se voi olla myös vaikka lipooma eli rasvapatti (joka lukeutuu noihin hyvälaatuisiin kasvaimiin) tai vaikka suurentunut sylkirauhanen. Harvinaisempia syitä tosin, mutta mahdollisia tosiaan. Pointti nyt kuitenkin yritti olla että hyvin epätodennäköistä on että tuon ap:n tekstin perusteella olisi mitään vakavaa kyseessä.
t. kandi
Oletko kovin laiha? Mulla näky useampikin imusolmuke kaulalla. Ne on joskus ultrattukin, ultraaja vaan totesi että olet niin laiha ja imusolmuke lihaksen päällä niin siksi näkyvät selvästi.
Kyllä voi. Mulle tuli patti (todennäköisesti turvonnut imusolmuke) kaulaan lähes 20 vuotta sitten, ja siinä se on samanlaisena edelleen. Inhottavinta on, että möykky erottuu selvästi ihan katsomalla, vaikka pieni onkin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:46"]
Oletko kovin laiha? Mulla näky useampikin imusolmuke kaulalla. Ne on joskus ultrattukin, ultraaja vaan totesi että olet niin laiha ja imusolmuke lihaksen päällä niin siksi näkyvät selvästi.
[/quote]Miten isoja patteja sulla oikein on, että ultralla voidaan niistä sanoa juuta tai jaata?
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joten kilpirauhanen on tuttu jo kymmenen vuoden ajalta, tämä patti on oikeastaan heti leukaluun (?) alapuolella kaulalla. Ennenkin on yhtä turvonnutta imusolmuketta alempaa kaulalta ultrailtu, ei ollut mitään outoa. On edelleen olemassa mutta paljon pienenpi kuin tämä. Kiitos paljon vastauksista, yritän unohtaa hetkeksi koko asian, eihän tuo patti vaivannut mieltäni aikaisemminkaan :p minulla on kyllä viimeisen kuukauden aikana ollut pelkkää kuumetta muutamaan otteeseen ja olen aina jäässä mutta silti kainalot hikisinä, jota olen ihmetellyt. Palellut olen tosin aina, ja sen olen laittanut vajaatoiminnan piikkiin. Mutta eihän tämä miettiminen nyt auta asiaa, jotenkin vaan teki mieli johonkin purkaa asiaa. Kavereillekkaan ei viitsisi märehtiä asiaa.
Mulla tuli turvonnut imusolmuke kaulan tietämille jäykkäkouristusrokotuksen jälkeen. Arvaapa, pelästyinkö, ihan tärisin, kun havaitsin sen. Rokotuksesta oli jo 3 viikkoa, en osannut yhdistää näitä toisiinsa.
Heti seuraavana päivänä lääkärille. Joka katseli, paineli ja meni sit tietokoneen ääreen naputtelemaan. Ei sanonut mitään. Olin ihan kauhuissani, onko jotain niin kamalaa, ettei lääkäri edes tiedä, miten ottaisi asian puheeksi.
Lopulta kysyin, mistä on kyse. Lääkäri sanoi jonkun latinankielisen termin. Minä siihen, että ei kai se vaan ole syöpä. Lääkäri tuhahti alentuvasti ja sanoi, että pelkkä turvonnut imusolmuke, syynä varmaan tuo rokote, lähdehän jo.
Se imusolmuke oli aika pitkään turvonnut, useamman kuukauden. Sitten turvotus laski.
Kandille vihjeeksi, että kannattaa puhua potilaille ihan suomea ja oikeesti kommunikoida ihmisten kanssa, eikä vaan toimia omissa ajatuksissaan. :) Siksi me tullaan sinne vastaanotolle, kun me ei olla lääkäreitä eikä osata itse ajatella, että jaha, tämä on nyt tällanen patti, turha mennä lekurille.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:46"]
[/quote]Miten isoja patteja sulla oikein on, että ultralla voidaan niistä sanoa juuta tai jaata?
[/quote]
rypäleen kokoisia, alhaalla kaulassa
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:57"]
Kandille vihjeeksi, että kannattaa puhua potilaille ihan suomea ja oikeesti kommunikoida ihmisten kanssa, eikä vaan toimia omissa ajatuksissaan. :) Siksi me tullaan sinne vastaanotolle, kun me ei olla lääkäreitä eikä osata itse ajatella, että jaha, tämä on nyt tällanen patti, turha mennä lekurille.
[/quote]
Kiitos, tarkoitus on kyllä yrittää olla järkevä ja empaattinen lääkäri vaikka aina ei osaisikaan potilasta auttaa :) Ikää on jo ehkä vähän enemmän kuin noilla muilla samalla kurssilla olevilla mutta ehkäpä sen takia on ehtinyt vähän kertyä sitä elämänkokemusta itsellekin. Ja erityisesti kokemusta hyvistä ja huonoista lääkäreistä.. Potilaille myös vieno toivomus että jos joku asia teidän mielestä mättää lääkärissä/hoidossa/hoitopaikassa niin olisi kiva saada se palaute asiallisesti ja näinhän suurin osa onneksi tekeekin. Av:lla voi sitten purkaa vähän rumemmin sanoin miten se idiootti kandi taas töppäsi jos mieli tekee ;)
Ja tsemppiä ap:lle, koita tosiaan olla murehtimatta, missään nimessä se ei kyllä ole sellaista että parin viikon odottaminen asiaa pahentaisi joten voit huoletta keskittyä kirjoituksiin :)
t. kandi
Jos ei oo kipee eikä kasva näkyvästi(älä luule), 99,9% varmuudella ei vakavaa. Siinä isoja rauhasia mm. sylkir. jotka normaalistikin ovat suuria kun ne sattuu "huomaamaan" lisäksi ne tai vaan toinen voi suurentua ilman syytä. Siinä myös mm. imusolmukkeita jotka voi suurentua ilman syytä.
Älä huolehdi ei vakavaa, arvioin minä. On hyvin yleistä että ikäisesi nuoret havaitsevat vastaavia kehon osia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:57"]
[/quote]
Kiitos, tarkoitus on kyllä yrittää olla järkevä ja empaattinen lääkäri vaikka aina ei osaisikaan potilasta auttaa :) Ikää on jo ehkä vähän enemmän kuin noilla muilla samalla kurssilla olevilla mutta ehkäpä sen takia on ehtinyt vähän kertyä sitä elämänkokemusta itsellekin. Ja erityisesti kokemusta hyvistä ja huonoista lääkäreistä.. Potilaille myös vieno toivomus että jos joku asia teidän mielestä mättää lääkärissä/hoidossa/hoitopaikassa niin olisi kiva saada se palaute asiallisesti ja näinhän suurin osa onneksi tekeekin. Av:lla voi sitten purkaa vähän rumemmin sanoin miten se idiootti kandi taas töppäsi jos mieli tekee ;)
Ja tsemppiä ap:lle, koita tosiaan olla murehtimatta, missään nimessä se ei kyllä ole sellaista että parin viikon odottaminen asiaa pahentaisi joten voit huoletta keskittyä kirjoituksiin :)
t. kandi
[/quote]
Ottamatta kantaa ap:n tilanteeseen, luulisi sinun kandina kuitenkin tietävän, että jos puhutaan imusolmukesyövästä, se voi olla (ja usein onkin) ilman yleisoireita. Ainoa oire voi olla kyhmy. Huolestuttavaa on jos solmuke on yli 2 cm
Ja ap:lle: hyvä, että se patti tarkistetaan. Saat ainakin mielenrauhan kun se on tutkittu. Ultra kertoo jo paljon.
Älä huolehdi! Varsinkaan jos ei ole mitään muita yleisoireita (kuumeilua, laihtumista, liiallista väsymystä jne) tai oireita siinä patissa kuten kipua. Yleensä patti kaulalla on vain pitkäksi reaktioksi jäänyt suurentunut imusolmuke jonkun infektion jälkeen, nuorilla ja nuorilla aikuisilla myös kaulakysta (nesteen täyttämä ontelo, hyvälaatuinen) on mahdollinen. Kasvaimetkin (jotka ovat siis harvinaisia) ovat useimmiten hyvälaatuisia. Pahalaatuisissa kasvaimissa (syövissä) on yleensä muitakin oireita, noita mainitsemiani yleisoireita ja usein patti kasvaa nopeasti. Jos se on siis ollut jo syksystä asti niin tuskin on mitään vaarallista.
t. kandi