Osa-aikatyö, työnantaja painostaa
Teen osa-aikatyötä, ja työsopimukseen on merkitty viikottaisen tuntimäärän olevan 25 tuntia/vk. Työsopimukseen on myös merkattu kuukausipalkka. Olen työskennellyt kolme vuotta samassa työpaikassa. Nyt esimies painostaa minua tekemään joinakin, kiireisinä viikkoina huomattavasti enemmän töitä, ja että voin sitten olla poissa, kun työtä on vähemmän (sellaisia viikkoja ei ole koskaan). Nyt on ylitöitä kertynyt jo paljon.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Käsittääkseni minun ei tarvitse tehdä yli työsopimuksen tunteja. Minulla on paljon muuta velvollisuutta elämässä, joten ei onnistuisikaan. Voinko vain kieltäytyä?
Esimies jankkaa asiasta muiden työntekijöiden kuullen ja antaa ymmärtää minun olevan ongelmainen ja laiska. Vaikka alunperin itse halusi tehdä sopimuksen noille tunneille, jotta ei varmasti yritys maksa yhtään palkkaa, jos töitä ei olisikaan. Ja kyse isosta yrityksestä, eli esimies töissä, ei yrittäjänä, itsekin.
Kommentit (12)
"Tekisin mielelläni useampia tunteja, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista. Olen tehnyt sopimuksen 25 tunnista viikossa."
Ei tarvii tehdä yhtään ylimääräistä, jos et halua. Työsopimuksessa kun on tuntimäärä määritelty ja palkkakin on samana pysyvä kuukausipalkka.
Kuulostaa kurjalta esimieheltä.
Onko tilanne siis se, ettet saa palkkaa ylitöistä? Äkkiä yhteys liittoon. Jos et ole jäsen liity välittömästi.
Miksi pomolle ei voi sanoa, että sopimuksessani on 25 tuntia viikossa, ei enempää. Palkan saan vain noista tunneista ja vaikka tekisin lisätunteja, ne eivät TESsin mukaan ole ylityötä, joten minulla on oikeus sanoa kiitos ei. Toki olen valmis tekemään 30-tuntista viikkoa, kunhan saan uuden työsopimuksen ja paremman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne siis se, ettet saa palkkaa ylitöistä? Äkkiä yhteys liittoon. Jos et ole jäsen liity välittömästi.
Esimies sanoo vain, että pidät sitten myöhemmin vapaana. Mutta tosiaan, työtä on niin paljon ettei niitä viikkoja koskaan tule kun voisin pitää vapaata.
Kuulun liittoon, joten pitää nyt ottaa sinne yhteyttä. Ja tuohon luottamusmieheen.
Kiitos teille neuvoista!
Esimiehen on tarjottava tunteja ensin vakituisille osa-aikaisille, vasta sitten saa palkata jonkun uuden. Eli toimii ihan lain mukaan. Mutta kai sä ymmärrät, että kun siihen palkataan joku uusi joka tekee niin monta tuntia kun tarvitaan, niin jatkossa kaikki ylimääräinen tarjotaan hänelle? Ja arvaa kuka lähtee ensimmäisenä yt:ssä? 25h/vko on aika vähän, miten tulet toimeen palkallasi?
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen on tarjottava tunteja ensin vakituisille osa-aikaisille, vasta sitten saa palkata jonkun uuden. Eli toimii ihan lain mukaan. Mutta kai sä ymmärrät, että kun siihen palkataan joku uusi joka tekee niin monta tuntia kun tarvitaan, niin jatkossa kaikki ylimääräinen tarjotaan hänelle? Ja arvaa kuka lähtee ensimmäisenä yt:ssä? 25h/vko on aika vähän, miten tulet toimeen palkallasi?
Nimenomaan tarjottava, ei painostettava. Työnantajan tehtävänä olisi tässä tapauksessa tarjota esimiehelle lisäkoulutusta, selvästi ei ole ihan kartalla esimiehen velvollisuuksista ja toimenkuvastaan työpaikalla.
Se miten ap tulee toimeen palkallaan ei kuulu muille kuin ap:lle itselleen.
Onko yleinenkin tapa että vajaa työaika ja silti kk palkka? Onko tossa tosiaan haettu että tulee tunteja enemmän ja "unohtuu" maksaa ne. Vai haettu helppoa työlista suunnittelua jos on ylitunteja niin voi tarvittaessa pistää vapaita sopivasti.
Meillä on montakin ihmistä töissä osa-aikaisena kuukausipalkkaisena. Mutta heille ei yleensä kerry ylititä tai jos kertyy niin saavat vapaana tai rahana seuraavassa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan ap olla vaikka kuinka kovapalkkainen erityistekijä. Tai pienet lapset ja puoliso töissä jne.
Tai jos hänellä on vaikka sairas lapsi tai jotain eikä ole mahdollisuutta tehdä enempää.
Ota luottamusmieheen yhteys ja tarvittaessa liittoob. Heidän tehtävänään on puuttua pomon tekemisiin. Sopimus on sopimus, painostaminen kiellettyä ja erityisesti työsuhteestasija työasioistasi puhuminen muiden työkaverien kuullen. Kuuluu salassapitovelvollisuuteen.