Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihojen sallittu haukkuminen

Vierailija
27.02.2014 |

http://www.voice.fi/viihde/pullukka-tyttoystava-on-parempi-kuin-laiha-tassa-kuusi-perustelua/2/31824

Törmäsin vahingossa tähän uutiseen ja en voi kuin ihmetellä. Miettikääpä uutinen päinvastaisena, sellaisena jossa läskejä haukutaan ja hoikkia ylistetään, tietysti typerien stereotypioiden avulla. Paskamyrsky olisi taattu, koska silloin uutista pitäisi kamalana useampi ihminen. Nyt tälläisenään se on suurelle osalle ihan ok.

Muutenkin netin keskusteluissa ja ihan oikeassa elämässä huomaa saman asian. On paljon hyväksyttävämpää haukkua vaikka jopa päin naamaa jos kyseessä on hoikka ihminen. Aivan älytöntä.

Kumpikaan ei ole ok.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman otsikon näet iltapäivälehdissä useammin: "Onko tämä julkkis jo liian laiha?!" vs "Onko tämä julkkis jo liian lihava?" Niinpä.

Paljon puhutaan itsensä hyväksymisestä sellaisena kuin on, mutta ilmeisesti kiloistaan saa olla ylpeä vain silloin, kun niitä on paljon. Ylipainoinen saa rutkasti tsemppiä ja selkääntaputuksia sanoessaan olevansa tyytyväinen itseensä, kun taas hoikka itseensä tyytyväinen leimataan leuhkaksi ja omahyväiseksi. Mistä tämä johtuu?

Vierailija
2/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan haittaa mitä uutisoi. Mä tiedän näyttäväni paremmalta tälläsenä kuin mitä näytin 30 kg lihavampana! 

Vierailija
4/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh. Miksi luin ton "artikkelin"... :( varoitus: älkää lukeko! Aiheuttaa pysyvää tyhmenemistä.

Vierailija
5/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, laiska suomalainen toimittaja kääntää amerikkalaisen tekohauskan "artikkelin".

5- ja 6- kohta vähän hymyilytti, muuten tuomio, että kaikkea nettiin keksitään, että saadaa sisältöä ja klikkauksia.

Laatuprovojen kirjoittaja jatkaa saagaa av:lla ja ketju rullaa.

Eläköön sananvapaus ja viihdeteollisuus. 

Vierailija
6/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka, bmi ollut 17. Nyt raskaanakin on paino pysynyt alhaalla, olisin nyt normaalipainossa (bmin mukaan) ellen olisi viimeisilläni. Tästäkin kuulen paljon, jopa suoraa haukkumista kun en syö ja liho vaikka olenhan raskaana - no, syön kyllä ja lapseni on kasvanut täysin normaalisti, en vaan ole kerännyt ylimääräistä läskiä.

Kommentteja on kuullut runsaasti, joskus jopa suoraa arvostelua ja pahimmillaan haukkumista. "Pitäiskö sun vähän syödä", "eiks yhtään ällötä olla noin luinen", "syötkö sä ikinä mitään", "hyi ku sulla on kapeet käsivarret", "sulla on varmaan tuulisella säällä kivaa ku meinaat lähtee lentoon" ja niin edelleen. En ota näistä itseeni, koska olen mitä olen ja olen myös hyvin terve ja siis lapsesta saakka ollut sirorakenteinen. Toki olen lihakseton ja aerobinen liikunta (jo pelkkä säännöllinen juokseminen) pitää rasvan poissa.

Se mikä eniten risoo, on juuri se että yllämainittua kommentointia pidetään ihan normaalina ja että niin voi puhua kyllä. Entä jos sen kääntäisi päinvastoin ja kommentoisi ylipainoiselle noin? Jos joku hieman pullea ystäväni kommentoi noin, onko reilua että vastaan hänelle esim. tuulikommenttiin "joo, onneksi sun ei tarvitse huolehtia kun ei varmaan trombikaan saisi sua ilmaan"?

Vierailija
7/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkukaa ihan rauhassa. Se ei muuta sitä faktaa, että kuka ne päät baarissa kääntää ja kenellä on sitä valinnanvaraa.

Vierailija
8/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 176cm 74kg kohtalaisen paljon liikuntaa harrastava mies. Eli painoindeksini on 23,9.

Erehdyin sanomaan sukupäivällisillä että 3-4 kg pitäisi saada pois ennen kesän puolimaratonia. Käly kauhistui ja sanoi että olen valmiiksi kamalan laiha. Väitti että olisin sairaalloisen alipainoinen 70 kg painavana. Ei uskonut vaikka laskin että painoindeksini olisi edelleen 22.6 eli hyvinkin normaali.

m34

Vierailija
9/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/43 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on totta, että joskus laihoille sanotaa, että voi, kun olet luuviulu tms, mutta on ihan liiottelua, että yhteiskunnassa jotenkin vastaavanlaisesti haukutaan laihoja kuin lihavia. Olen 175cm pitkä ja kun painoin 54 kiloa, niin sain kyllä ihailua osakseni. Vaikka jotkut kauhistelivat, niin sen takana oli kuitenkin ihailua. Nyt painan n.70 kg ja voin sanoa, että kukaan ei ihaile, vaikka minulla ei ole vatsaa ja olen oikeasti kurvikas. Olen lapsesta saakka ollut hoikka, mutta laihduin ennen laihimpaa aikaani 65 kilosta 54 siis. Tämä tapahtui, kun olin vuoden ulkomailla. Voin sanoa, että ihmiset, jotka eivät aiemmin olleet kiinnittäneet positiivista huomiota minuun samalla mitalla, yhtäkkiä ihastelivat ja "kauhistelivat". Tuntui vastenmieliseltä olla yhtäkkiä joillekin näkyvä, vaikken edes ollut aiemmin lihava. Kyllä tässä yhteiskunnassa ylipainoisia pidetään toisen luokan kansalaisina, joiden katsotaan olevan huonoja myös muissa asioissa. Näkeehän ja lukeehan sen tämän palstan kuvottavista aloituksista, joissa yökötellään ja haukutaan ylipainoiset. Ikääväähän se on, jos olette kuulleet ilkeitä kommentteja laihuudesta, mutta en voi edes kuvitella mitä lihavat ihmiset joutuvat kokemaan. Jokaisen pitäisi saada olla rauhassa sellainen kuin on. En voi käsittää miten toiset jatkuvasti arvostelevat toisten ulkonäköä. Itse en edes huomaa onko joku lihava tai laiha vaan kiinnittän huomiota aivan muihin asioihin.

Vierailija
12/43 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Lihavuuden arvostelua vastustavat käyttävät itse termejä luuviulu, kuivan kesän orava, epänaisellinen yms. aivan surutta. Samassa ketjussa saatetaan ihmetellä, miksi lihavia arvostellaan ja samalla käytetään toisista todella loukkaavia nimityksiä. Sitten vielä perustellaan, että se on jotenkin ihan eri asia haukkua laihoja. 

Huom. en kannata kenenkään ulkonäön haukkumista, enkä aio paljastaa, olenko itse lihava, laiha vai jotain siltä väliltä.

Vierailija
14/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysyllätys, että laihoista voidaan tehdä tuollainen uutinen. Onhan se nyt aika törkeää tehä uutinen, jossa haukutaan tietynlaisia ihmisiä?! Esim. "Valkoinen tyttöystävä on parempi kuin musta tyttöystävä, tässä 6 syytä" ja sitten haukutaan ihonväriltään tummia huonommiksi. Ihan yhtä järkyttävää tuo olisi kuin laihojen haukkuminen jne. Laihojen haukkumisesta ei vaan koskaan suututa niin paljon, aivan kuin laihat olisi ainoa ihmisryhmä, jota saa rauhassa mollata. KETÄÄN ei saisi mollata uutisessa.

Vierailija
15/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laiha ja olen saanut koko ikäni kestää sitä päin naamaa haukkumista. Olen jopa joidenkin oireiden luullut liittyvän hoikkuuteeni, jotka siis oikeasti ovat johtuneet ihan muusta. Koska nämä jatkuvat kauhistelut painostani on saaneet jo minut itsenikin uskomaan ja luulemaan, että olen liian laiha ja että se on jo terveydelleni haitaksi. Ei se oikeasti ole niin. Olen ollut laiha AINA ja se ei ole oikeasti aiheuttanut yhtään mitään vaivaa minulle. Ihan lääkärien toteamaa, kun olen heille niiden oireideni epäillyt johtuvan laihuudesta. Mutta kun vuosia saa kuulla sitä "voi voi, kun sinä olet laiha", "voi että, muistatkohan sinä syödä?", "miten sä oletkin noin laiha?!", niin kyllä siinä vaan äkkiä alkaa katsoa peilikuvaansa, että kylläpä mä olenkin sitten ruma ja laiha ja alkaa luulla yhtä sun toista.

En vaan voi ymmärtää miten ihmisillä on pokkaa arvostella toisen laihuutta niin suoraan.

Vierailija
16/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko siitä että laihojen haukkumiseen kuluu samalla ihailu, laihuus on se mikä on tässä yhteiskunnassa tavoiteltava ihanne, samoin on valkoihoisuuden kanssa se on yhteiskunnassa se hyväksytty ihon väri, heterot ovat hyväksyttyjä homot ei jne. Vähemmistöjä, niitä jotka ovat heikoilla on vähemmän hyväksyttävää haukkua.

Vierailija
17/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:48"]

Johtuisiko siitä että laihojen haukkumiseen kuluu samalla ihailu, laihuus on se mikä on tässä yhteiskunnassa tavoiteltava ihanne, samoin on valkoihoisuuden kanssa se on yhteiskunnassa se hyväksytty ihon väri, heterot ovat hyväksyttyjä homot ei jne. Vähemmistöjä, niitä jotka ovat heikoilla on vähemmän hyväksyttävää haukkua.

[/quote]

Ihan sama mitä siellä takana on, ei se siltikään kivalta tunnu, kun nenä nyrpeänä kauhistellaan.

Vierailija
18/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli, kun mulle sanottiin, että hyi, kun sä olet laiha. Sanoin, että tuo laihaksi nimittely on yhtä rumaa kuin lihavaksi nimittely. Ei kuulemma ollut, koska laihuutta ihannoidaan enemmän kuin lihavuutta. ;) Kummasti vaan kolahti silloin nuoren naisen itsetuntoon, kun olin tahtomattani tosi laiha. Edelleen kahden lapsen äitinäkin olen tosi hoikka, ihan niin kuin vanhempanikin. Syön ja herkuttelen ihan niin kuin muutkin.

En edelleenkään osaa nauttia vartalostani, koska tämä nykyinen laihuuden vastainen kampanjointi (esim. ap:n uutisesimerkki) käyttää keinoja usein laihojen pilkkaamista, ei kaikkien hyväksymistä omina itsenään.

Vierailija
19/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:48"]

[/quote]

Muuten hyvä, mutta tuon logiikan mukaan laihojen pitäisi olla enemmistöä ja pulleat ja läskit vähemmistöä. Nykypäivänä kyllä pullukat ovat todella suuri enemmistö.

Ihan normaalia juu haukkua rumasti ihmisiä, jonka kaltainen haluaisi salaa olla? Se, että laihuutta ehkä ihannoidaan jossain ei mitenkään kumoa sitä hirveää haukkumista. Plus moni täälläkin kyllä KIELTÄÄ ihailevansa laihuutta ja ihailee nimenomaan pyöreyttä.

Vierailija
20/43 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus, et oli muuten typerä juttu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi