Laihojen sallittu haukkuminen
http://www.voice.fi/viihde/pullukka-tyttoystava-on-parempi-kuin-laiha-tassa-kuusi-perustelua/2/31824
Törmäsin vahingossa tähän uutiseen ja en voi kuin ihmetellä. Miettikääpä uutinen päinvastaisena, sellaisena jossa läskejä haukutaan ja hoikkia ylistetään, tietysti typerien stereotypioiden avulla. Paskamyrsky olisi taattu, koska silloin uutista pitäisi kamalana useampi ihminen. Nyt tälläisenään se on suurelle osalle ihan ok.
Muutenkin netin keskusteluissa ja ihan oikeassa elämässä huomaa saman asian. On paljon hyväksyttävämpää haukkua vaikka jopa päin naamaa jos kyseessä on hoikka ihminen. Aivan älytöntä.
Kumpikaan ei ole ok.
Kommentit (43)
Kyllä minä ainakin koin tuon "uutisen" enemminkin lihavia pilkkaavana kuin ihannoivana.
Pullukka
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:00"]
Kyllä minä ainakin koin tuon "uutisen" enemminkin lihavia pilkkaavana kuin ihannoivana.
Pullukka
[/quote]
Todella typerähän se uutinen oli ja halventava kaikille, mutta nykypäivänä on yleistä tällaiset jutut, joissa ikään kuin lihavia puolustaakseen pilkataan laihoja. Vai etkö oikeasti näe, miten jutussa loukataan myös laihoja?
Yläasteella varsinkin minua haukuttiin todella paljon laihuuteni takia. "Hyi olkoon ku oot laiha". "Laihat ei oo naisellisia." "Söisit jotain!"
Itsetunto oli täysin pirstaleina ja haaveilin pömppiksestä! Nykyään en voi uskoa, että annoin muiden tuhota tuolla tavalla itsetuntoni, että yritin lihottaa itseäni (huonolla menestyksellä) ja haaveilin pömppömahasta! Nyt olen onneksi ylpeä hoikasta vartalostani ja litteästä vatsasta.
Joskus olis kiva antaa kuulua näille haukkujille takas oikein olan takaa. Mut jotenkin se kotikasvatus vielä estää pahemman avautumisen.
Mut oikeesti: pulkannaru, ajokoira, anorektikko, luuviulu, kuivan kesän orava, luikero, luikku, laiheliini, keskitysleiriläinen jne. Näillä sanoilla voi kommentoida rauhassa laihan/hoikan ihmisen ulkomuotoa ilman, että se on jotenkin paheksuttavaa. Mukamas. Ja, pyh.
Mut joku kaunis päivä vielä...
Jep, ja Voicen uutisia selvästi kirjoittaa joku lihava mamma. Jatkuvasti kurvien tai "kurvien"ihannointi-juttuja, oletteko huomanneet? Ja nimenomaan tuota laihojen haukkumista. Joskus oli kuva Adelesta, missä ylistettiin hänen upeita kurvejaan, joita hänessä ei siis ole, vaan on oikeasti omenavartaloinen, ylipainoinen nainen. Eikä minulla ole siis mitään lihavia naisia vastaan, mutta ihmetyttää tuollainen kurvit-sanan väärinkäyttö ja lihavien ihannointi.
Sitä yleisesti hyväksytympää ääripäätä saa ilmeisesti aina haukkua. Esimerkkejä:
-Lihavalle ei saa huudella läskiä tai ihrakasaa, laihaa saa haukkua luuviuluksi
-Pipsaa ei saa haukkua, Mungo-Annaa saa
-Rikkaita saa haukkua rehentelijöiksi, köyhiä pitää kohdella hienovaraisesti
Eipä tule montaa ryhmää mieleen, jotka menisivät päin vastoin. Ehkäpä liikkuvaiset vs sohvaperunat, jolloin liikkuvaista ylistetään ja sohvaperunaa haukutaan.
1. Pullukat ovat parempaa ruokailuseuraa
On suunnattoman tylsää mennä ravintolaan syömään ja tilata mehevä pihvi, kun kaloreja laskeva laiha seuralainen tilaa pelkän minisalaatin. Tyttö, joka ei ole neuroottinen kaloreista, on hauskempi ruokaseuralainen, ja hän myös jatkaa herkuttelua jälkiruualla.
- En ole ikinä eläessäni laskenut kaloreita. Tilaan ravintolassa aina jonkin pihvin kermapippurikastikkeella tai kermaisen pastan jne. Jälkiruokakin maistuu!
2. Pullukat eivät ole petollisia
Jos joku laiha mallikaunotar tottuu kuulemaan jatkuvasti kehuja ulkonäöstään, saattaa hän ylpistyä sen seurauksena. Tuollaisella naisella saattaa olla kännkkä täynnä hänen kiinnostuneiden miesten numeroita ja saattaa jopa olla, että hän tapailee useampaa miestä samaan aikaan.
- Pitkä suhde yhden saman miehen kanssa, en ikinä ole pettänyt, enkä tule pettämäänkään. Olen kaikkea muuta kuin itserakas ja ylipistynyt! Joskus jopa liian huono itsetunto.
3. Pullukat ovat parempia sängyssä
Nämä asiat ovat tietysti yksilöllisiä, mutta moni mies on kertonut saaneensa parasta suuseksiä nimenomaan hieman kookkaammalta tytöltä. Syy tähän saattaa liittyä edelliseen kohtaan. Hoikat kaunottaret ovat tottuneet saamaan miesseuraa pelkän ulkonäkönsä avulla, pullukat joutuvat kehittämään muita avuja. Niihin kuuluu esimerkiksi estoton luonne makuuhuoneen puolella.
- Tuskin mieheni on ollut pitkässä suhteessa kanssani vain ulkonäköni takia. Plus eihän kaikki laihat edes ole kauniita, mitä ihmettä? Minä olen hyvinkin estoton makuuhuoneessa.
4. Pullukat eivät ole hauraita
Tikkulaihan tytön kanssa leikkimielinen painiminenkin voi olla haastavaa, koska mies saa pelätä, että tyttö menee rikki tai pahoittaa mielensä siitä, että hänen kampauksensa menee sekaisin. Monet pullukat eivät ole yhtä pikkutarkkoja.
- Käyn kuntosalilla treenailemassa lihaskuntoa, eli en koe kyllä olevani kovin hauras. Enkä ole pikkutarkka, eikä minulla edes melkein ikinä ole mitään kampausta päässä.
5. Pullukat ovat hyvää kuntoilua
Jos mies on seksin aikana aktiivinen ja nostelee kumppaniaan, on luonnollista, että mitä painavampi kumppani on, sitä paremmasta kuntoilusta seksi käy.
- Jaaha. No, minä liikun sängyssä ihan oma-aloitteisesti, ei tarvitse miehen tehdä kaikkea työtä ja siirrellä minua.
6. Pullukat lämmittävät paremmin
Kun syksy viilenee ja talvi saapuu, on mukavaa, kun vieressä on joku, joka lämmittää. Luuta ja nahkaa oleva mallikaunotar ei todellakaan sovi lämmittäjäksi yhtä hyvin kuin hieman kookkaampi tyttö, jolla on enemmän lämmittävää pinta-alaa.
- No, minussa on muutakin kuin luuta ja nahkaa. Talvella kuitenkin on muitakin keinoja pysyä lämpimänä, kuin toisen vieressä nysvääminen.
Toi uutinenhan nyt oli ihan typerä. Ja oikeestaan enemmän se loukkas lihavia kun laihoja. Ja mikä ihmeen oletus siinä oli, että kaikki laihat naiset on mallikaunottaria? Kyllä niitä rumia on niin laihoissa kun lihavissakin. Ihme tutkimus taas.
T. Hoikka tytteli
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:07"]
Sitä yleisesti hyväksytympää ääripäätä saa ilmeisesti aina haukkua. Esimerkkejä:
-Lihavalle ei saa huudella läskiä tai ihrakasaa, laihaa saa haukkua luuviuluksi
-Pipsaa ei saa haukkua, Mungo-Annaa saa
-Rikkaita saa haukkua rehentelijöiksi, köyhiä pitää kohdella hienovaraisesti
Eipä tule montaa ryhmää mieleen, jotka menisivät päin vastoin. Ehkäpä liikkuvaiset vs sohvaperunat, jolloin liikkuvaista ylistetään ja sohvaperunaa haukutaan.
[/quote]
Niinhän se käytännössä menee, mutta että aikuiset ihmiset perustelevat ihan oikeasti noin, kun loukkaavat henk.koht. toista.
Tässä laihuus vs. lihavuus -asennekampanjassa on se erikoisuus, että julkisestikin on lupa käyttää laihoja pilkkaavaa materiaalia.
Tuli mieleen se Hesarin rasisminvastainen mainos, joka oli todella hyvin tehty, mutta se ei mitenkään pilkannutkaan syntyperäisiä suomalaisia. Jostain syystä tässä lihavien puolustamisessa on tullut tavaksi nauraa laihoille ja mitätöidä heidän naisellisuutensa.
Jopa Doven tavalliset naiset kampanja ärsytti minua tikkulaihaa naista, koska eiköhän siihen tavallisten naisten joukkoon mahdu kaikenkokoisia. Tavallinen nainen tarkoittaa nykyään kaikkia muita paitsi laihoja...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:48"]
Johtuisiko siitä että laihojen haukkumiseen kuluu samalla ihailu, laihuus on se mikä on tässä yhteiskunnassa tavoiteltava ihanne, samoin on valkoihoisuuden kanssa se on yhteiskunnassa se hyväksytty ihon väri, heterot ovat hyväksyttyjä homot ei jne. Vähemmistöjä, niitä jotka ovat heikoilla on vähemmän hyväksyttävää haukkua.
[/quote]
Pakko kysyä, että onko tämä sinun mielipiteesi vai veikkaus siitä, mistä tämä johtuu? Siis tuo viim. lause erityisesti...
Ah, minäkin olen saanut kuulla laihuudestani koko elämäni. Kun sitten onnistuin lihottamaan (sillä ihmiset olivat saaneet minut tuntemaan itseni epänaiseksi laihuuteni tähden) huomasin että olin väsynyt ja tyytymätn itseeni. Laihdutin sitten itseni takaisin enkä saa kuulla tarpeeksi kommentteja inhottavasta laihuudestani. Jos sanon suoraan että heidän kommenttinsa loukkaavat minua, saan kuulla sen tapahtuneen kateudesta, naureskellen sanovat näin. Se tekeekin siitä hyväksyttävää ilmeisesti.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:22"]http://www.voice.fi/viihde/pullukka-tyttoystava-on-parempi-kuin-laiha-tassa-kuusi-perustelua/2/31824
Törmäsin vahingossa tähän uutiseen ja en voi kuin ihmetellä. Miettikääpä uutinen päinvastaisena, sellaisena jossa läskejä haukutaan ja hoikkia ylistetään, tietysti typerien stereotypioiden avulla. Paskamyrsky olisi taattu, koska silloin uutista pitäisi kamalana useampi ihminen. Nyt tälläisenään se on suurelle osalle ihan ok.
Muutenkin netin keskusteluissa ja ihan oikeassa elämässä huomaa saman asian. On paljon hyväksyttävämpää haukkua vaikka jopa päin naamaa jos kyseessä on hoikka ihminen. Aivan älytöntä.
Kumpikaan ei ole ok.
[/quote]
Johtuu siitä, että lihavat feministinartut alkavat itkemään verta aina kun lihavia haukutaan.
Luoja miten paska uutinen.. Ihania stereotypioita.
Minulla pomppaa facebookissa jatkuvasti linkkauksia vastaaviin "artikkeleihin" ja kuviin. Parhaita on ne kuvasarjat, joihin valitaan tarkoituksenmukaisesti joku mahdollisimman huono kuva meikittömästä laihasta naisjulkkiksesta ja viereen mahdollisimman onnistunut, photoshopattu ja tällätty kuva pyöreämmästä naisjulkkiksesta, ihan vaan osoittaakseen että se jälkimmäinen on AITO nainen, jonka mieskin valitsisi. Ja tästä kuvasarjasta voidaan tehdä seuraavanlainen johtopäätös: laihat naiset = epänaisellisia, miehet eivät tykkää. Pyöreämmät, kurvikkaat naiset: "Real women", aitoja naisellisia naisia, joista miehet hullaantuu.
Ja paranee vaan: käsite "laihaläski". Läskistä käytetään sana kurvikas ja seksikäs, tai että on aidosti mitä on: läski. Mutta auta armias jos se laiha ei olekaan timmissä kunnossa, sitten onkin kyse laihasta läskistä. Eli se laihuuskin on huijattua, ei ole edes aito oma itsensä.
Näitä sitten jakavat innoissaan sellaiset, joille on jäänyt ehkä viisi tai kymmenen extra raskauskiloa. Kukaan aidosti läski näitä ei jaa, saati sitten perushoikka ihminen. Itse asiassa, näitä en ole nähnyt yhdenkään miehen jakavan, vaan aina ne muutamien lisäkilojen kanssa painivat naiset. Ja hehän juuri tietävät, mistä kaikki miehet pitävät. ;)
T. Laihaläski, ilmeisesti. Ei jäänyt raskauksista lisäkiloja, mutta timmeys katosi. Se suurin mahdollinen naisen synti. :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:54"]
Paras oli, kun mulle sanottiin, että hyi, kun sä olet laiha. Sanoin, että tuo laihaksi nimittely on yhtä rumaa kuin lihavaksi nimittely. Ei kuulemma ollut, koska laihuutta ihannoidaan enemmän kuin lihavuutta. ;) Kummasti vaan kolahti silloin nuoren naisen itsetuntoon, kun olin tahtomattani tosi laiha. Edelleen kahden lapsen äitinäkin olen tosi hoikka, ihan niin kuin vanhempanikin. Syön ja herkuttelen ihan niin kuin muutkin.
En edelleenkään osaa nauttia vartalostani, koska tämä nykyinen laihuuden vastainen kampanjointi (esim. ap:n uutisesimerkki) käyttää keinoja usein laihojen pilkkaamista, ei kaikkien hyväksymistä omina itsenään.
[/quote]
Jos sitten vastais tuohon "Hyi kun sä oot laiha"- kommenttiin samalla mitalla eli "Niin oonki, mut hyi että, kun sä oot tollanen ihrakasa", olis todella epäkohtelias ja kaikki tuomitsis "läskin haukkumisen".
Olen pienikokoinen ja hoikka, aina ollut sellainen kuten äitinikin. Tykkään hyvästä ruoasta enkä mieti mitä suuhuni laitan, noin kalorimielessä. Eineksiä ja vaikka valmisleivonnaisia en harrasta, mutta syön jos jossain tarjotaan. Painoni on pysynyt suunnilleen samana koko aikuisikäni ja luulen siihen vaikuttaneen sekä hyvät geenit että pienet annoskoot. En vain jaksa syödä paljon joten harvemmin otan ruokaa lisää. Kaikkialla muualla paitsi sukulaisten ja läheisten kesken joudun aina selittelemään, ettei mahdu enempää. Voi sitä tuputuksen määrää kun Sää nyt voit ottaa kun ei sulla näy missään. Ja kauhia kun sää olet pie-ni, varo ettei tuuli vie. Syöksää mittää? Kaiken huipuksi työterveyslääkäri vihjaili syömishäiriöstä, vaikka en todellakaan ole niin laiha ja kaikki veriarvoni ovat ihan erinomaiset. Pukeutumistani kehutaan sanoin kyllä tuo sun päällä näyttää hyvältä, ei sopis mulle. Jotenkin vain vuosien saatossa on alkanut närästää mun koon vetäminen joka ikiseen keskusteluun, vaikka se ei pahantahtoista olekaan. Kasvissyöjäksi on luultu töissä useampaan kertaan - eihän se ole loukkaus, mutta varmaan pienikokoisuus vaikuttaa tähänkin tulkintaan. Samoin kuin himourheilijaksi luuleminen. Ei, en harrasta kuin hyötyliikuntaa. Juu, syön lämpimän ruoan joka päivä, joskus kaksikin. Ei, salaatti ei ole mulle riittävä lounas muuten kuin kesällä. Juu, otan jälkiruokaa ehdottomasti. Listaa voisi jatkaa loputomiin.
Olen huomannut kuinka pullukat usein tuo itseään esille ja kehuvat kuinka on hyvä, että on jotain mistä ottaa kiinni. Samalla tietenkin hoikempia moittien. Huom, hoikemmilla tarkoitan normaalipainoisia, en alipainoisia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:48"]
Johtuisiko siitä että laihojen haukkumiseen kuluu samalla ihailu, laihuus on se mikä on tässä yhteiskunnassa tavoiteltava ihanne, samoin on valkoihoisuuden kanssa se on yhteiskunnassa se hyväksytty ihon väri, heterot ovat hyväksyttyjä homot ei jne. Vähemmistöjä, niitä jotka ovat heikoilla on vähemmän hyväksyttävää haukkua.
[/quote]
En oo kyllä huomannut rasisminvastaisissa kampanjoissa haukuttavan valkoihoisia.