Keksi minulle ratkaisu asuntopulmaan
Olin hetki sitten opiskelija, nyt olen eronnut koulusta ja ensi vuoden alussa olisi tarkoitus taas opiskella. Paikka on varmistettu, mutta missä asun ensi vuonna, sitä en tiedä.
Täällä laskutus milloin mistäkin on toistuvasti aivan v....moista kus....sta, enkä jaksa enää. Iðiooțți-isännöitsijä myös kuvittelee, että yleisavain = oikeus tunkeutua muiden koteihin omalla ilmoituksella, sopi asukille tai ei.
Ei siis isännöitsijä itse tunkeudu, mutta huolto ja muut pełłet eivät millään opi, että toisten koteihin ei tunkeuduta ilmoittamalla, että hei, tulen silloin ja silloin, ja jos et ole kotona niin tulen yleisavaimella. Tuo on siis laitonta ja olen siitäKIN sanonut tiukasti. Tietysti myös tähän liittyi ku...tuslasku, mutta peruivat sen tajuttuaan, että minä tajuan sen olevan laitonta. En jaksa selittää sen pidemmin. Mutta siis aivan toistuvaa vedätystä ja en yksinkertaisesti jaksa enää.
Olen minä jollain tavalla kiintynyt täällä asumiseen, mutten onneksi liikaa. Haluan pois. Mutta minne?? Kerrostaloon en tahdo, toki voisin vuokrata asunnon, mutta vuokra olisi todella korkea. Enkä ole ikinä vuokrannut asuntoani, en tiedä miten vuokratulot vaikuttaisivat muihin rahoihin. Siitä menisi yli 300 euron verokin.
MITÄ HIT...TOA TEEEEEEN, EN KESTÄ TÄÄLLÄ ENÄÄ, mutta en aio tehdä hätiköidysti tyhmää ratkaisua. ENKÄ aio vaihtaa pysyvästi vuokralle, niin että törsäisin myyntirahat vuokraan.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (46)
Minä ajattelin ennen, ettei isännöitsijästä tarvitse niin välittää, hän vain hoitaa hommansa eikä liity minun elämääni. Vasta täällä asuessa olen tajunnut miten v....nmoisia vedättäjiä jotkut ovat ja tästä lähtien en muuta enää IKINÄ kysymättä mahdollisen isännöitsijän nimeä ja googlettamatta kokemuksia.
Aion ostaa omakotitalon heti kun voin, mutta vielä muutaman vuoden joudun kärsimään taloyhtiössä.
Ap
Eihän se ole laitonta käyttää yleisavainta jos on etukäteen ilmoitettu käynnistä, ja jos on pakko voidaan mennä ilmoittamattakin mutta silloin on jätettävä siitä selonteko.
Teit tästä jo aiemmin aloituksen. Miksi nyt taas?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole laitonta käyttää yleisavainta jos on etukäteen ilmoitettu käynnistä, ja jos on pakko voidaan mennä ilmoittamattakin mutta silloin on jätettävä siitä selonteko.
No kuule kun se on laitonta, katsos kun sopiva ajankohta täytyy sopia asukkaan kanssa. Kenenkään kotiin ei ole lupaa mennä omia aikataulujaan eikä yleisavain tarkoita oikeutta tunkeutua mielivaltaisesti muiden koteihin, vaikka ajankohta ei asukkaalle sopisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuo kušet.tajaisännöitsijä laittaa minut vaikeaan tilanteeseen. Miten ihmeessä selitän valehtelematta ostajakandidaateille syyn, että lähden näin hienosta paikasta omasta halustani??
Ei sun vuokralaisena tarvitse selitellä yhtään mitään ostajakandidaateille. Se on asunnon omistajan ja kiinteistövälittäjän hommaa.
Yleisavaimen käytön saa myös aina kieltää. Minä olen kieltänyt, enkä ikinä anna lupaa käyttää sitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuo kušet.tajaisännöitsijä laittaa minut vaikeaan tilanteeseen. Miten ihmeessä selitän valehtelematta ostajakandidaateille syyn, että lähden näin hienosta paikasta omasta halustani??
Ei sun vuokralaisena tarvitse selitellä yhtään mitään ostajakandidaateille. Se on asunnon omistajan ja kiinteistövälittäjän hommaa.
Ööö, en asu vuokralla🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kun se on laitonta, katsos kun sopiva ajankohta täytyy sopia asukkaan kanssa. Kenenkään kotiin ei ole lupaa mennä omia aikataulujaan eikä yleisavain tarkoita oikeutta tunkeutua mielivaltaisesti muiden koteihin, vaikka ajankohta ei asukkaalle sopisi.
Ap
Ole hyvä ja riitauta asia. Katsotaan miten käy :D
Sivistä itseäsi klikkaamalla vaikka tätä: https://www.kiinteistolehti.fi/milloin-asuntoon-saa-menna-yleisavaimell…
Jotenkin älytöntä, kun ihan selkeästi kerroin että asun omassa asunnossa (kirjoitin mm. myyntirahoista), niin joku tulee selittämään vuokralla olemisesta 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ole hyvä ja riitauta asia. Katsotaan miten käy :D
Sivistä itseäsi klikkaamalla vaikka tätä: https://www.kiinteistolehti.fi/milloin-asuntoon-saa-menna-yleisavaimell…
Voi jessus kun AINA SAA VÄÄNTÄÄ.
YLEISAVAIMEN KÄYTÖN SAA AINA KIELTÄÄ. SIIHEN EI OLE MITÄÄN SANOMISTA AVAIMEN HALTIJALLA. ASUKAS SAA LAITTAA MYÖS TURVALUKON JA PITÄÄ AVAIMEN AINOASTAAN ITSELLÄÄN.
AINOA TILANNE, KUN SAA MENNÄ YLEISAVAIMELLA, SOPI ASUKKAALLE TAI EI, ON HÄTÄTILANNE. MUUSSA TAPAUKSESSA AJANKOHTA ON SOVITTAVA ASUKKAAN KANSSA, ELLEI HÄN ANNA LUPAA MENNÄ YLEISAVAIMELLA.
V... en jaksa tuollaisia vänkääjiä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä, kun ihan selkeästi kerroin että asun omassa asunnossa (kirjoitin mm. myyntirahoista), niin joku tulee selittämään vuokralla olemisesta 😑
Oli kauttaaltaan niin psykoottista sekoilua tuo aloituksesi, että kyllä, luin väärin.
Myöskään osakkaana et omaa oikeutta kieltää pakollisia, ennalta ilmoitettuja huoltokäyntejä asuntoosi.
KOKONAAN EI SAA ESTÄÄ KÄYNTIÄ PAKOLLISISSA ASIOISSA, MUTTA EDES TALOYHTIÖSSÄ EI YKSIKÄÄN ULKOPUOLINEN ILMOITA, ETTÄ TULEN TÄLLÖIN JA TÄLLÖIN, SOPI TAI EI. TÄMÄ ON LAITON TOIMINTATAPA.
MENIKÖ PERILLE?
Sulla taitaa olla joku mielenterveyden häiriö. Hanki apua. Rauhaa sinulle ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kauttaaltaan niin psykoottista sekoilua tuo aloituksesi, että kyllä, luin väärin.
Myöskään osakkaana et omaa oikeutta kieltää pakollisia, ennalta ilmoitettuja huoltokäyntejä asuntoosi.
Voi kuule kun minä voin ihan milloin tahansa sanoa, että ei sovi, koska en ole kotona. Tai voin sanoa ihan muutenkin, että ajankohta x ei sovi. Tällöin aika sovitaan erikseen ja sitä noudatetaan!! Tajuatko?
Susittelen sinulle omakotiasumista, mieluiten niin että naapurit ovat mahdollisimman kaukana. Syrjäseuduilla on halpoja omakotitaloja.
Yleisavain ei anna sisääntulo-oikeutta
Isännöitsijällä tai huoltomiehellä voi tulla asiaa kerrostalohuoneistoon asukkaiden poissaollessa. Huoneistoon ei kuitenkaan saa mennä ilman asukkaan lupaa, ellei kyse ole hätätilanteesta. Toisaalta asukas ei saa tarpeettomasti estää kotiinsa pääsyä.
Esimerkiksi putki- tai ikkunaremontin kynnyksellä isännöitsijällä tai huoltomiehellä saattaa olla tarve päästä käymään asunnossa työpäivän aikana. Lain mukaan tästä pitää ilmoittaa asukkaalle etukäteen, ja vierailu pitää hoitaa niin, että se häiritsee asukasta mahdollisimman vähän.
- Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että käynti suoritetaan osakkeenomistajalle ja asunnon haltijalle sopivana aikana, sanoo Kiinteistöliiton lakimies Elina Skarra.
Ainoa poikkeus on kiireellinen hätätilanne. Sellaiseksi ei riitä huoltomiehen kiire, vaan kyseessä täytyy olla akuutti tulipalo, vesivahinko tai vastaava.
Pelkkä puhelimella tavoittelu ei riitä
Jos asukas on viikkokausia poissa vaikkapa lomamatkalla, eikä häntä tavoiteta puhelimitse, tulee asunnossa vierailusta toimittaa asuntoon kirje. Tällä pyritään varmistamaan, että asukas todella saa tiedon vierailusta.
Voihan olla, että asunnossa asuukin alivuokralainen, tai puhelinnumerot ovat vaihtuneet.
Pääsyä asuntoon ei saa estää
Asukkaat harvoin valittavat asiattomasta menettelystä. Kiinteistöliittoon tulee enemmän kyselyjä isännöitsijöiltä, jotka ovat neuvottomia itsepäisten asukkaiden edessä.
- On sellaisia tapauksia, joissa asukas ihan fyysisesti estää asuntoon pääsemisen. Joskus joudutaan pyytämään poliisilta virka-apua, Elina Skarra kertoo.
Asunto-osakeyhtiölain mukaan isännöitsijällä tai hänen valtuuttamallaan henkilöllä tulee olla mahdollisuus päästä käymään asunnossa.
Lähteet: YLE LAHTI
V...u kun saa vääntää ja vääntää aivan loputtomasti!!! Ei mene ikinä jakeluun, kun MINÄ sanon faktan, joka lukee Suomen laissa!!
Vierailija kirjoitti:
KOKONAAN EI SAA ESTÄÄ KÄYNTIÄ PAKOLLISISSA ASIOISSA, MUTTA EDES TALOYHTIÖSSÄ EI YKSIKÄÄN ULKOPUOLINEN ILMOITA, ETTÄ TULEN TÄLLÖIN JA TÄLLÖIN, SOPI TAI EI. TÄMÄ ON LAITON TOIMINTATAPA.
MENIKÖ PERILLE?
Älä huuda, se ei auta asiaasi yhtään.
Onko siis tämä ulkopuolinen ilmoittanut, että käyttää yleisavainta, SOPI TAI EI. En ihan usko että olisi noin ehdottanut.
Eli ap haluaa vängätä vain vänkäämisen ilosta. Toivon sinulle ap parempaa loppuelämää, sinulla on varmaan aika rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENIKÖ PERILLE?
Älä huuda, se ei auta asiaasi yhtään.
Onko siis tämä ulkopuolinen ilmoittanut, että käyttää yleisavainta, SOPI TAI EI. En ihan usko että olisi noin ehdottanut.
LAPUSSA LUKI, ETTÄ TULEMME TÄLLÖIN JA TÄLLÖIN. ILMOITA JOS ET OLE PAIKALLA, NIIN TULEMME YLEISAVAIMELLA.
TÄMÄ. ON. LAITONTA. MENEEKÖ. JAKELUUN?