Tekisitkö töitä 400 eurolla?
Tekisitkö kokoaikaista vuorotöitä, jos hyötyisit siitä kuussa bruttona enintään 400 euroa tukeen nähden? Kokonaispalkka olisi alle 1500 e/kk, työmatkoihin päivässä 0,5 -2 h.
Kommentit (40)
1500 on surkea palkka! Ei sillä ihan oikeaasti huvita 8h missään hankalien matkojen päässä käydä. Jos nettoat 400, niin minä tekisin freelancerina sen 400 yhdessä päivässä. Ja kotona.
Tähänkö on tultu; suomalaiset menee johonkin hikipajahommiin surkealla palkalla ja toiset nostaa bonuksiaan....
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:45"]
Mä kysyn nyt, että miten joku VOI laskea tuolla tavoin tulonsa??? Oikein tyypillistä hyvinvointivaltion tukiriippuvaisten ajattelua. Lasketaan, paljonko enemmän saa työssä kuin kotona ja siitä sitten rutistaan, kuinka surkea palkka onkaan... Ei kannata, ei kannata. Sinun palkkasi siitä duunista on tasan se 1500 Euroa. Missä vaiheessa palkkaa on alettu laskea tukien päälle? Missä vaiheessa tuista tuli rinnastettava vaihtoehto, johon palkkaa verrataan? Vertailukohta on 0 Euroa. Laske siitä hyöty.
Kyllä sika syitä keksii... koska on maa jäässä ja koska kärsä kipeä.
[/quote]
Ei 1500 euroa. Puhuin alunperin alle 1500 eurosta, mutta tarkensin sitä. Tarkka summa on tosiaan siinä 1300+ - 1400 e paikkeilla.
No voin kysyä toki sen myös näin: tekisitkö maisterina ei oman alan vuorotyötä n.1400 euron palkalla vai keskittäisitkö ajan mieluummin sopivamman työn hakemiseen?
Luulin ensin, että kuukausipalkka olisi ollut 400 euroa. Mutta jos oikeasti olet saamassa 400 euroa lisää käyttörahaa kuussa ja lisänä paremmat työllistymismahdollisuudet tulevaisuudessa (koska työnantajat palkkaa mielellään jo töissä olevia) niin mitä miettimistä tuossa on?
Mä en saa mitään tukia, joten tekisin omaa työtäni vaikka jo 400 e brutto.
Kannattaa ehkä miettiä urapolkua. Jos koulutettu menee noin huonosti arvostettuun hommaan, niin urapolku on kyllä helposti pilalla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:58"]
Luulin ensin, että kuukausipalkka olisi ollut 400 euroa. Mutta jos oikeasti olet saamassa 400 euroa lisää käyttörahaa kuussa ja lisänä paremmat työllistymismahdollisuudet tulevaisuudessa (koska työnantajat palkkaa mielellään jo töissä olevia) niin mitä miettimistä tuossa on?
[/quote]
Ei kai nyt KENELLÄKÄÄN hyvänen aika voi olla 400 euron kuukausipalkkaa kokoaikatyöstä ja vielä vuorotystä. Ja verot pois jne. Reps... :D Miten ihmeessä muka ihmiset tulisivat toimeen? Toimeentulotukikin on isompi.
Jos työ olisi sitä mitä haluaisin tehdä, innostavaa, opettavaa ja kaikin puolin mielekästä ja olisi vaihtoehto tylsistymiselle.. Tuo työmatka 2h on kyllä hieman paljon...se laittaaisi miettimään.
Mistä kokoaikaisesta vuorotyöstä saa muka vain 1500 euroa? On kyllä harvinaisen surkea tuntiliksa.
Siis, että jäisi laskujen vai vuokran jälkeen 400€/kk? Saisi kyllä olla todella kutsumusammatti, että moiseen viitsisi aikaansa kuluttaa. Sorry, mutta tällä hetkellä olen mielummin osittain ja kohta täyspäiväisesti kotiäitinä lasten kanssa ja kohta jää enempi käteen ku toi 400.
Kerran nuorena luulin, että olisi parempi olla töissä kuin työttömänä ja menin siivoojaksi. Sain oikein vakipaikan. Todellisuus iski, kun tajusin, että käteen jää 50€/kk enemmän, ku työttömänä ollessa, tehdessä työtä mistä ei todellakaan tykkää. Lopetin parin pv päästä. Nyt pikkuhiljaa (kotiäidin hommien/elämän sivussa) kouluttautumassa, jotta joskus olisi ammatti (paperilla kolmas) mistä oikeasti tykkää ja josta saisi omasta mielestään hyvän korvauksen jos töitä tekisi.
Joo. Olen nyt päättänyt, mitä teen. Yrittäjäkurssi + liiketoiminnan perustamista ja samalla jatkuvasti hyvän palkkatyön hakua. Yritystoiminta kun ainakin alussa ois varsin osa-aikaista. Juu, tuo on kyllä hieman motivoivampi vaihtoehto. Kiitos kaikille! Kommentointia toki saa vielä jatkaa, jos haluaa. AP
Tällä hetkellä minulle jää työnteosta käteen alle toimeentulotuen verran. Siis kun miinustetaan verot, vuokra ja muut maksut.... Enemmän saisin, kun kasvattaisin persettäni kotona. Tosin seinähulluksihan sitä tuli ajan myötä, kun olisi vielä enemmän aikaa käsillä, jota ei voi käyttää hyödyksi, koska ei ole rahaa :( Näin sentään saan kulumaan elämästäni 112,5h kolmessa viikossa.
Jotenkin surullista....
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:11"]
Joo. Olen nyt päättänyt, mitä teen. Yrittäjäkurssi + liiketoiminnan perustamista ja samalla jatkuvasti hyvän palkkatyön hakua. Yritystoiminta kun ainakin alussa ois varsin osa-aikaista. Juu, tuo on kyllä hieman motivoivampi vaihtoehto. Kiitos kaikille! Kommentointia toki saa vielä jatkaa, jos haluaa. AP
[/quote]
Pieni aikalisä, stop.
Mitä toimintaa ajattelit yrityksessäsi harjoittaa? Kerrohan hieman tarkemmin suunnitelmistasi, niin annan arvioni. Teen näitä asioita työkseni.
En kylläkään sitten ole 24/7 täällä.
Tekisin koska 400 e on aika paljon rahaa kuitenkin
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:04"]Kannattaa ehkä miettiä urapolkua. Jos koulutettu menee noin huonosti arvostettuun hommaan, niin urapolku on kyllä helposti pilalla.
[/quote]
Lol
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:16"]Mistä kokoaikaisesta vuorotyöstä saa muka vain 1500 euroa? On kyllä harvinaisen surkea tuntiliksa.
[/quote]
No eihän tämmöistä oikeasti ole olemassa ap vaan spekuloi ja hakee keskustelua
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:29"]
Tällä hetkellä minulle jää työnteosta käteen alle toimeentulotuen verran. Siis kun miinustetaan verot, vuokra ja muut maksut.... Enemmän saisin, kun kasvattaisin persettäni kotona. Tosin seinähulluksihan sitä tuli ajan myötä, kun olisi vielä enemmän aikaa käsillä, jota ei voi käyttää hyödyksi, koska ei ole rahaa :( Näin sentään saan kulumaan elämästäni 112,5h kolmessa viikossa.
Jotenkin surullista....
[/quote]
Ei. Palkkaa ei lasketa noin. Käteen jäävä osuus on nettopalkkasi. Nettopalkasta sitten maksat vuokran ja muut kulut.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:45"]
Mä kysyn nyt, että miten joku VOI laskea tuolla tavoin tulonsa??? Oikein tyypillistä hyvinvointivaltion tukiriippuvaisten ajattelua. Lasketaan, paljonko enemmän saa työssä kuin kotona ja siitä sitten rutistaan, kuinka surkea palkka onkaan... Ei kannata, ei kannata. Sinun palkkasi siitä duunista on tasan se 1500 Euroa. Missä vaiheessa palkkaa on alettu laskea tukien päälle? Missä vaiheessa tuista tuli rinnastettava vaihtoehto, johon palkkaa verrataan? Vertailukohta on 0 Euroa. Laske siitä hyöty.
[/quote]
Nimenomaan! Tuet ovat hyvitystä siitä, jos työtä ei ole. Lähtökohtaisesti työpaikka on ensisijainen vaihtoehto itsensä elättämiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:04"]
Kannattaa ehkä miettiä urapolkua. Jos koulutettu menee noin huonosti arvostettuun hommaan, niin urapolku on kyllä helposti pilalla.
[/quote]
Myös pitkäaikaistyöttömyys pilaa urapolun...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:11"]
[/quote]
Pieni aikalisä, stop.
Mitä toimintaa ajattelit yrityksessäsi harjoittaa? Kerrohan hieman tarkemmin suunnitelmistasi, niin annan arvioni. Teen näitä asioita työkseni.
En kylläkään sitten ole 24/7 täällä.
[/quote]
Koulutukseeni liittyvää toimintaa tietysti. Kiitos avuntarjoamisesta, mutta en nyt tänne lähde selittämään liikeajatuksiani, yrittäjyyskurssilla saa kyllä neuvontaa siihen liittyen.
"Tuet ovat hyvitystä siitä, jos työtä ei ole." Kyllä, samaa mieltä pääpiirteittäin. Kuitenkin olen myös sitä mieltä, että kokonaisjärkevää linjaa kannattaa seurata. Älä luule, etten olisi hakenut töitä paljon. Tässä on kyse vain siitä ainoasta työstä, jonka ehkä voisin saada aika helposti, mutta joka toisaalta todennäköisesti veisi myös sairaaksi toisinaan (rakenteellisia fyysisiä asioita, en halua puhua niistä enempää). Missään nimessä ei mikään pysyvä kokonaisratkaisu. Eikä olisi koulutukseen liittyvä. Kaikki asiat oikeastaan vain negatiivisia, en keksi yhtäkään positiivista asiaa.