Miten olette saaneet miehelle rajat avioerotilanteessa?
Tarvitsisin vinkkejä, meillä on avioero menossa ja minä jäin lasten kanssa meidän omaan asuntoon. Mies on jo muuttanut uuden naisystävänsä kanssa omaan asuntoonsa mutta hän kulkee tässä meidän toistaiseksi yhteisessä asunnossa kuten haluaa.
Mies käy katsomassa lapsia, ja samalla hän käy jääkaapilla, hakee tavaroita, käy kaikki laskut ja paperit läpi, jää roikkumaan sohvalle katsomaan televisiota, kyttää ettei minulla ole menossa mitään suhdetta, ei suostu antamaan avainta takaisin, pyytää äitinsä kylään katsomaan lapsia, ottaa parkkirahaa kolikkopurkista, aukoo päätään minulle ja naljailee, tulee ruokapöytään ja ottaa ruokaa lupaa kysymättä.
Avioeropaperit on juuri jätetty ja mietin onko minun pakko koko asuntolainan lisäksi ottaa juristi, että saan oman kodin rauhan ja mieheltä avaimet pois. Ei ole kiva tulla kotiin ja huomata että joko mies on kotonani tai työpöydältäni ulkoinen näyttö lähtenyt menemään.
Olen luetteloinut ja kuvannut kaiken niin toki voin vaatia odotuksessa ilman lupaa otettuja tavaroita pois, meillä vaan on niin tuore ero, että paperit sisässä ja kaikki muu työn alla.
Miten olette saaneet avioeron alkuvaiheessa oman kodin rauhan kun exä on tyyliin rajaton anoppi?
Kommentit (26)
Vaihda lukko nyt alkuun tai ota joku korsto siihen sohvalle joksikin aikaan asumaan.
Mä ajattelin myös ensimmäisenä lukkojen vaihtamista, mutta mies taitaa edelleen omistaa puolet talosta? Ositusta ei ole vielä tehty varmaankaan? Silloin se taitaa olla kinkkisempi juttu.
Laita varmuusketju, niin saa ainakin ensin selittää, mitä asiaa. Voit tuoda kamat ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Laita varmuusketju, niin saa ainakin ensin selittää, mitä asiaa. Voit tuoda kamat ovelle.
Varmuusketju ei auta, jos mies käy poissaollessa. Ylimääräinen turvalukko ehkä?
Etkö osaa sanoa miehelle ettei tavaroihisi saa koskea. Pakkaa kaikki miehen omaisuus laatikoihin ja sano että tässä loput tavarat. Muihin ei kosketa tai teet rikosilmoituksen varkaudesta. Kotisi on kuitenkin sinun, voit vaihtaa ihan hyvin lukot vaikka mies siitä omistaisikin osan.
Hän on muuttanut pois. Toinen lukko oveen ja lapsenvalvojalle aika jossa sovitaan lasten tapaamiset. Törkeä ja rajaton mies.
Lukkojen vaihtamisesta tuossa tilanteessa on annettu sakkorangaistuksia. Itse ehkä vastaavassa tilanteessa ottaisin sen riskin ja vaihdattaisin lukot. Pienempi paha.
Osaan sanoa mutta mies ei halua kuunnella, ei näköjään ymmärrä ettei voi syödä ja säästää kakkua. Hän muutti pois omasta tahdostaan, itse halusi avioeron, lupasi antaa avaimet pois eikä nyt haluakaan antaa niitä. Itse keskityn uuden arjen opetteluun lasten kanssa ja että he pystyvät käsittelemään uuden tilanteen, sitten tietysti työhön, että voin maksaa kulut.
Olen vielä itsekin puulla päähän lyötynä, että miehelläni, siis tulevalla ex-miehelläni oli suhde enkä osannut arvata mitään. Nyt pitäisi vaan saada kotirauha mutta en tiedä mistä aloittaa, jos puhe ei auta. Mies varmaan nauttii kun voi kävellä ylitseni, on jotenkin vahingoniloinen vaikka hän jätti minut. Olen luonteeltani pärjääjä ja optimisti niin hän ehkä haluaa katsoa miten minun käy. Pari kuukautta tulee olemaan rahan kanssa tiukkaa niin en tiedä riittääkö ideani nämä pari kuukautta ennen kuin voin ottaa juristin, oikeusapua en varmaankaan tulojeni vuoksi saa.
Mies viivyttelee yhteisien laskujen kanssa, sekin on varmaan vain kiusantekoa. Miksi jättäjä haluaa vielä kostaa? Ihan uusia piirteitä löytyy tuosta miehestä. Ilmeisesti olin liian nopeasti sitä mieltä, että avioero on minustakin paras ratkaisu. Ihmissuhteet ovat ihan sanonko mistä. Ei enää koskaan naimisiin.
Kirjoita kaikki ylös! Ihan kaikki mitä mies vie ja mistä ette ole sopineet. Kerro tästä dokumentoinnista myös miehelle, niin olet häntä varoittanut. Kerro myös että aijot ottaa poliisiin yhteyttä ja keskustella heidän kanssaan missä menee rajat. Jos mies virallisesti asuu muualla, niin tuo on jo kotirauhan häirintää. Teillä on jo rattaat pyörimässä, joten sinulla on oikeuksia. Ymmärrän että tuo on sinulle sekavaa ja hankalaa aikaa. Tsemppiä!
Tietääkö miehen uusi nainen, että mies edelleen norkoilee siellä? Itse varmaan kertoisin tälle naiselle, että voisiko mies pysyä poissa ja kaiken sen mitä siellä teillä tekee. Tosin välittääkö tämä nainen siitäkään, jos on jo miehen matkaan lähtenyt, kun te vielä yhdessä olitte. Paitsi jos mies on hänelle vakuuttanut, että eroaa kyllä vaimostaan jne. Jos asunto on jo nimissäsi, lukkojen vaihto ehdottomasti.
Kai hän nyt omassa asunnossaan saa käydä pöljä.
Rakastakaa toisianne aina kuolemaan saakka.
Ei. Asunnon (kokonaisn tai puolikkaan) omistus ei oikeuta luvatta käymään asunnossa, jossa asuu joku muu. Pätee vuokranantajiiin ja entisiin aviopuolisoihin.
Ei miehelläsi ole oikeutta lampsia asuntoon, jos ei siellä enää asu. Nyt olisi hyvä aika kasvattaa selkäranka ja tehdä tämä asia selväksi miehelle, oli hänellä avain tai ei. Lastenvalvojalle heti aika tapaamisten järjestämiseksi. Tiukempia toimia voisi olla rikosilmoitus kotirauhan rikkomisesta tai lähestymiskiellon hakeminen. Lyhyellä googlauksella myös löytyi, että osituksen voi tehdä myös harkinta-aikana.
Uusi lukko on ihan ensimmäinen askel. Lukot sun olisi pitänyt vaihtaa sillä hetkellä kun äijä muuttaa muualle. Lisäksi kirjoitat ylös kaikki kotiin tunkeutumiset ja esität ne oikeudessa. Sulla on enemmän kuin hyvät perustelut tehdä asiasta tutkintapyyntö poliisille. Ehkä eksäsi on vain niin tyhmä ettei tajua syyllistyvänsä rikokseen? Itse asiassa, useampaan rikokseen. Puhuttelu virkavallalta voisi olla paikallaan.
Pidemmän päälle olisi paras, jos voit muuttaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Minäkin jäin lapsen takia vanhaan kotiin, mutta sillä on hintansa, eksän haamu heiluu siellä vuosia. Jos ei jopa eksä itse. Lisäksi olisin voinut vaihtaa halvempaan ja vähemmän työlääseen.
Lasten kannalta paras on jos voi heidän nähden esittää sovinnollista ja normaalia. Täytyy niellä kaikenlaista mitä haluaisi sanoa ja sivaltaa, mutta pitkän päälle kannattaa.
Olitteko naimisissa, onko ositus tehty? Vai ostitko asunnosta häneltä puolet, vai mitä?
Jos ositus on tehty ja asunto on sinun, akkaa eksän tavarat ja vie varastoon, ja sano että ne pitää vielä pois esim joulukuun alkuun mennessä. Laita tämä kirjallisesti. Sitten pari päivää aiemmin laita, että muistutan vaan että tavarat on vielä täällä, voin kyllä hävittää ne puolestasi.
Pidäthän huolen siitä, että hän tekee muuttoilmoituksen pois luotasi. Muuten et saa yksinhuoltajakorotusta. Tarkista maistraatista, ketä osoitteessasi on kirjoilla, ja ilmoita että tämä henkilö ei enää ole täällä kirjoilla. Sitten hae lapsilisiin yksinhuoltajakorotusta pikimmiten, kun avioero on vireillä.
Lukkojen vaihtaminen ei auta. Jos on tarpeeksi röyhkeä niin ottaa lapselta avaimen. Jos osoite on jo muualla, niin soita sille uudelle muikille että laittaa ukon järjestykseen. Ja sano, että nyt parempi maksaa ne laskut mitä on luvannut tai muutat timbuktuun lasten kanssa. Itse kyllä etsisin uuden asunnonjoka tapauksessa. Jos rahasta on tiukkaa, niin sellaisen että lapsilla makkarit ja itse nukkuisin olohuoneessa. Niin tein kun itse erosin ja rahat riittivät paljon paremmin.
Luen kaikki kommentit ja mietin mikä on parasta vai otanko sittenkin juristin yhteyttä. Meillä on avioeropaperit lähetetty eli harkinta-aika menossa, ositus kesken koska mies viivyttelee ja yrittää sillä taktiikalla minua luopumaan mm. kesämökistä ja autosta. Rahan takia mies saattaa käyttäytyä noin oudosti. Tai ei halua luopua hänelle ”kuuluvasta omaisuudesta” kuten perheestään ja ottaa nyt vain sellaisen irtioton. Olen sanonut, että ositus tehdään nyt heti harkinta-aikana tai pyydän pesänjakajan avuksi.
Kaikki maksaa ja mietin onko tästä hankalasta tilanteessa muuta keinoa kuin vedota rahaan ja järkeen. Voinko vaihtaa lukot vaikka miehellä on täällä vielä hakemattomia tavaroita, ja hän omistaa asunnon kunnes ositus on tehty vaikka laina on nyt minulla kokonaan. Miehellä on osoite uudessa asunnossaan. Jos otan avaimet pois niin hän on voinut teettää kopioita tai käyttää lasten avaimia.
Minulla ei ole tarvetta kostaa tai riidellä mutta onhan tässä paljon selvitettäviä asioita. Minä olen nyt miehen mielestä se paha ihminen kun haluan päästä hänestä eroon vaikka hän on lasten isä. Nyt jo naurattaa koska onhan tämä aika hämmentävä tilanne, tuli pyytämättä ja yllättäen mutta tästä on vain selvittävä.
Kiitos kommenteistanne! En ole ensimmäinen ihminen tässä tilanteessa. Parasta vain ajatella järjellä ja selvitellä niitä tunneasioita myöhemmin.
Alkuun vaihdata lukot.