Tekeepä pahaa lukea tuttavan erokriisistä.
Tuttava on siis vanhoillislestadiolainen, tosin ei vanhoillisimmasta päästä. Nyt on kuitenkin päättänyt jättää miehensä ja voi helvetti niitä muita lestadiolaisia. Päätös on tietenkin väärä ja ne kaverit jotka tukevat naista erossa haukutaan ja heitä käsketään tekemään oikein. Eli siis pitää neuvoa ja painostaa tuttava palaamaan kotiin ja jatkamaan liittoa. Se on ainoa oikea ratkaisu. Nyt ollaan päästy jo siihen vaiheeseen, jolloin miehensä jättänyt on leimattu mt-potilaaksi. Siksi on kuulemma eropäätöksensä tehnyt. Ja tämänkin takia nainen pitää palauttaa kotiin mitä pikimmin. Ja kaikki tämä kirjoitellaan naisen omille facebook sivuille kaikkien luettavaksi. Mies mukana kirjoittelemassa. Todellista rakkauttahan se on kertoa kaikille, että vaimo on sekopää kun on uskaltanut jättää rakastavan aviomiehen! Oma mies jos tekis noin, niin ikinä en takas tulis.
Kommentit (2)
Saman olen kokenut, mutta evl. kirkon eräässä herätysliikkeessä, joka on aivan yhtä patriarkaalinen kuin vanhoillislestadiolainen yhteisö, ellei jopa joiltain osin pahempi. Miehestäni tuli naimisiinmenon jälkeen vainoharhainen ja väkivaltainen, mutta minun olisi pitänyt suhtautua niihin piirteisiin avioliittoon kuuluvina luonnollisina vastoinkäymisinä ja pysyä mieheni tukena, koska häntä koeteltiin. Mies saattoi suuttua vaikka mun jostain ilmeestä, joten en voinut tietää koskaan milloin hän kävi kimppuuni. Sen yhdistyksen sisällä johon kuuluin ihan yleisesti uskotaan, että Jumala on mies ja siksi mies on aina lähempänä Jumalaa kuin nainen ja siksi mies aina naista paremmin lopulta tietää mikä on oikein ja mikä on väärin.
Lopulta kuitenkin erosin ja säilyin hengissä. Mies löysi nopeasti lohduttajan, jonka kanssa meni naimisiin myöhemmin. Sen naisen kohtalo oli järkyttävä.
Tuttua huttua. Niissä piireissä ei saa erota vaikka olis perheväkivaltaa/pettämistä tai muuta mätää avioliitossa. Vaikka mies pettäisi ja tartuttaisi sukupuolitaudin vaimoon, vaimo on suurin syypää jos ottaa eron.
Kohta joku tulee nillittämään ettei saa yleistää ja aina puhutaan paskaa yms. Juu, ei KAIKKI oo esimerkin kaltaisia mutta näitäkin kusipäitä porukkaan kuuluu ja niitä suojellaan yhteisön toimesta.
Terv. Ex-lesta