Kotihoitovinkkejä kissan virtsatulehdukseen?
Saatiin aika vasta huomiselle eläinlääkäriin, olisiko kellään vinkkejä voiko kissan oloa ennen sitä helpottaa mitenkään kotikonstein? 99% varmasti kyse on taas pissatulehduksesta, samat oireet ja sama vaiva uusii aina kun joku uusi stressi ilmaantuu. (ennen ollut mm. muutot tai lapsen syntymä, nyt taas lapsi syntynyt). Eli ravaa laatikolla, mutta tekee vain pieniä pissoja tai sitten ne pienet pissat löytyvät väärästä paikkaa, ei tyypillistä käytöstä tälle ylisiistille kissalle. Mutta diagnoosihan varmistuu huomenna lääkärissä, jotain vinkkejä kuitenkin otetaan vastaan jos ennen huomista oloa voisi jotenkin helpottaa!
Kommentit (8)
Sitruunavettä? Sitrushedelmät ei ole hyväksi koiralle, niin tuskinpa kissallekaan. Ja muutenkin mikä funktio on sitruunalla & virtsiksellä?
Ei saatu mitään puhelinreseptillä, vaikka kysyin. Lääkeläki kuulemma näin määrää ettei voi näkemättä eläintä määrätä mitään lääkettä.
-ap
Kyllä itse olen saanut kipulääkettä eläimilleni puhelinreseptillä.
Sen ymmärrän ettei minkään tietyn sairauden hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä anneta näkemättä, mutta kipulääke nyt on yleislääke jolla eläimen oloa helpotetaan.
Eikö alueella ole toista eläinlääkäriä jolta kysyä kipulääkettä puhreseptillä tai käyt ostamassa suoraan klinikalta? Kissan paino toki tiedettävä, jotta osaavat ohjeistaa antamaan oikean lääkemäärän.
Itsellä muutenkin aina jemmassa eläinten kipulääkkeitä, eli huomenna kun menettä lääkäriin. Pyydä myös kipulääkeresepti yllättävien tilanteiden varalta.
Ja täällä meilläpäin ainakin voi toimittaa ilman ajanvarausta virtsanäytteen klinikalle. Stixaavat näytteen ja näkevät onko tulehdusta.
Näytteen kuitenkin joudut huomiseksi metsästämään tai jos et itse saa niin varmaan katetroimalla ottavat paikan päällä...
Toivottavasti ei virtsakiviä, ne ovat todella kivuliaita. Minun kissalla oli niitä ja en aavistanut mitään ennen oireilua, kissa oli lakannut juomasta ja eläinlääkärille päästyämme oli jo heikko ja lähellä kuolla. Joutui heti tiputukseen ja sai jatkossa syödä liuottavaa ruokaa. Kuulin että halpis kuivamuona kuulemma voi aiheuttaa niitä virtsakiviä. En tiedä onko se totta..
Soitin useamman eläinlääkärin läpi (Tampereella asutaan) ja tarjouduin myöskin että josko otan kissalta itse näytteen ja kuskaan sinne ja katsovat siitä onko tulehdusta (näin onnistui edellisellä paikkakunnalla tämä asia), mutta ei käynyt. Joka paikka haluaa ultrata ja ottaa itse näytteen paikan päällä (rahastuksen makua?).
En usko että on virtsakiviä, oireet ovat niin vahvasti samanlaiset kuin jokaisella kertaa kun on ollut pissatulehdus. Ikääkin kissalla on jo reilu 10v niin on tullut tutuksi.. Kollillamme oli nuorempana toisenlaista pissavaivaa (en muista oliko kiviä vai mitä, mutta virtsaputki oli jo kokonaan tukossa ja jouduttiin päivystykseen jossa se avattiin ja katetroitiin jne), silloin oireet olivat huomattavasi akuutimmat ja kissasta näki että oli niin kipeä että hengenlähtö oli jo todella lähellä.
Mutta tosiaan, huomennahan tämäkin varmistuu.
Ruokailussa ei pitäisi olla vikaa, syövät lähinnä laadukkaita märkäruokia ja jonkunverran laadukasta raksua, ei tosiaan halpis muonia marketista.
Omituista, kysyin vielä puhelimitse että voisiko jotain kipulääkettä tms saada jo puhelinreseptillä että ei olisi kissalla niin kurja olo, mutta ei kuulemma sitäkään ilman käyntiä eläinlääkärillä..
ap
Vanha ketju, mutta jos joku muu googlaa. Vitsatietulehduksessa tärkeää runsas nesteen saanti, mikä huuhtelee elimistöä. Ihmisille suositellaan laimeaa puolukkamehua, mikä vaikuttaa vitsan pH:hon. Eli happamoittaa virtsaa. Tietääkö kukaan, käykö sama kissoille? Runsas nesteytys tietenkin käy ja on välttämätöntä (itse annan pruutalla). Mutta tuo laimea puolukkamehu?
Pyydä nyt edes puhelinreseptillä sille kipulääkettä...!