Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut vaan pystyy vähättelemään rikoksen uhreja?

Vierailija
27.02.2014 |

Siis kun oli tämä kauhea tapaus, kun mopopoika potki sitä koiraa, niin joidenkin mielestä se olikin sen koiran ja ulkoiluttajan vika.

Nyt on lehdessä kun 16 vuotias sälli oli sukupuoliyhdynnässä 10 vuotiaan kanssa ja uhkas tappaa tämän jos kertoo vanhemmilleen, niin jotkut ihmiset syyttävät tämän tytön vanhempia, että mitäs ei katso lapsensa perään.

Tässä vasta pari esimerkkiä mutta näitä on jokaisessa tapauksessa. Mitä tällainen ihminen oikein ajattelee? Mä haluaisin ymmärtää että miksi vähätellä uhrin osaa kääntämällä tapahtuma sen syyksi?

Mitä jos joku kamaluus sattuisi omalle kohdalle, niin että oma lapsi kärsisi, niin ajattelisiko se silloin niin että "olinpas mä nyt huolimaton, kun päästin lapseni pihalle leikkimään ja rattijuoppo ajoi yli"? Tuskin ajattelisi. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se muutu kun sattuu omalle kohdalle..

Vierailija
2/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Missä ihmisten moraali? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihminen ei enää kunnioita elämää. Kaikki on minun, minun, minun. Uhrien syyttely kertoo vain ihmisen välinpitämättömyydestä ja omantunnontuskista, yritetään kuulostaa ymmärtäväiseltä ja fiksulta, kun osataan niiiiin asettua rikollisen asemaan.

Vierailija
4/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se kuuluisa jälkiviisaus. Josta tosin ei ole mitään hyötyä, mutta aiheuttaa ahdistusta uhreille ja empaattisille

Vierailija
5/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se auttamatta vähättelyä tai syyttelyä, jos on sitä mieltä että aikuisten pitäsi olla lastensa puolella ja katsoa näiden perään?! Tai, että lemmikkien omistajat pitäisivät huolen omistaan?! On paljon asioita joita voidaan välttää.

Enää ei voi mitää sanoa ääneen, kun se on vihaamista, vähättelyä, syyttämistä jne.

Miten asiosita voi enää edes keskustella, kun pitäisi vain myötäillä jne...surullisia asioita tapahtuu, kaikkea ei voi millään välttää, mutta pitämällä huolen omistaan ennaltaehkäistä voi.

Vierailija
6/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 08:39"]

Onko se auttamatta vähättelyä tai syyttelyä, jos on sitä mieltä että aikuisten pitäsi olla lastensa puolella ja katsoa näiden perään?! Tai, että lemmikkien omistajat pitäisivät huolen omistaan?! On paljon asioita joita voidaan välttää.

Enää ei voi mitää sanoa ääneen, kun se on vihaamista, vähättelyä, syyttämistä jne.

Miten asiosita voi enää edes keskustella, kun pitäisi vain myötäillä jne...surullisia asioita tapahtuu, kaikkea ei voi millään välttää, mutta pitämällä huolen omistaan ennaltaehkäistä voi.

[/quote]Syytätkö siis itseäsi jos sun rakkaille ja läheisille käy jotain jonka toinen ihminen on aiheuttanut?

Vierailija
7/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin poika raiskas mut, kun olin 11-vuotias.

Mun vanhemmat ei tiedä asiasta tänäkään päivänä eivätkä koskaan tule tietämäänkään.

Ainoa miten olisivat voineet estää sen olisi ollut, että en olisi saanut mennä yksin kavereiden kanssa leikkimään vaan vanhemmat ois roikkuneet koko ajan mukana.

Olen tänä päivänä käsitellyt asian eikä se enää kaiverra mun sisintä. Jos kuitenkin joku tulisi puolustelemaan tota teinipoikaa ja syyttämään mun vanhempia tapahtuneesta, niin saattaa olla, että mulla olisi edessä linnareissu.

Ja sama homma tossa koirassa. Joo, omistajan olisi pitänyt pitää parempaa huolta ettei koira juokse tielle. Se ei kuitenkaan millään tasolla oikeuta POTKIMAAN sitä koiraa. Ois vaikka sitten potkaissut sitä omistajaa, jos pakko oli jotain potkia. Ei kukaan edes miltei normaali ihminen oikeasti ala potkia uhria, kun on ajanut tämän yli vaikka se olisi kuinka alunperin sen yliajetun vika, ihan sama onko kyseinen uhri ihminen, lemmikki tai villieläin.

Vierailija
8/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 08:43"]

[/quote]Syytätkö siis itseäsi jos sun rakkaille ja läheisille käy jotain jonka toinen ihminen on aiheuttanut?

[/quote]

Itse syytös on ensinmäinen tunne, jonka rikoksen uhrin läheisenä kohtaa. Sitä vaikea käsittää ihmisen, joka on elänyt suht normaalin lapsuuden ja aikuisuuden.

Vierailija
9/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tuo on itsesuojeluvaisto. Kun syyttää uhria ja uskoo, että tämä oli jotenkin tyhmä ja toimi väärin, voi luoda itselleen illuusion turvallisuudesta ja siitä, ettei itselle ja läheisille voisi samaa tapahtua, kun itse luulee olevansa fiksumpi.

Vierailija
10/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 08:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 08:43"]

[/quote]

Itse syytös on ensinmäinen tunne, jonka rikoksen uhrin läheisenä kohtaa. Sitä vaikea käsittää ihmisen, joka on elänyt suht normaalin lapsuuden ja aikuisuuden.

[/quote]Mä en todellakaan syyttänyt itseäni siitä kun mun äiti hakattiin sairaalakuntoon kaupan pihalla, vaan niitä saatanan hakkaajia mä syytin. 

Enkä syyttänyt itseäni kun lapseni tönäistiin kalliolta alas ja meni jalka poikki. kyllä se vika oli ihan niissä tekijöissä.

Vierailija
11/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vika on uhreissa, ei tietenkääna aina.

Vierailija
12/12 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:04"]

Mä luulen, että tuo on itsesuojeluvaisto. Kun syyttää uhria ja uskoo, että tämä oli jotenkin tyhmä ja toimi väärin, voi luoda itselleen illuusion turvallisuudesta ja siitä, ettei itselle ja läheisille voisi samaa tapahtua, kun itse luulee olevansa fiksumpi.

[/quote]

Tästä nimenomaan on kyse. Haetaan vika uhrista näissä "voisi tapahtua kenelle tahansa"- rikoksissa, kun pelätään, että jos se tapahtuukin minulle. Kun ei se voi, kun enhän minä ole noin tyhmä/varomaton/huolimaton/heikko kun tuo uhri.