Mies huutaa kun vauva huutaa :(
Meillä on nyt vuoden ikäinen poika joka edelleen nukkuu huonosti. Synnyttyään vauvalla ei ollut mitään rytmiä, eli saattoi herätä vaikka 02 yöllä ja kukkua aamuun asti. Itse siis valvoin lähes läpi yön. Vauvalla oli myös mahakipuja, eli huusi lähes joka yö ennen nukahtamista. Mies oli töissä ja väsyneenä narisi minulle asiasta. Välillä jouduin keskellä yötä lähtemään vauvan kanssa ajelemaan autolla, että nukahtaisi... Ja mies saisi siis nukkua rauhassa.
Jälkeenpäinajateltuna olen tajunnut sairastuneeni synnytyksen jälkeiseen masennukseen... Olin vauvasta innoissani ja ruusunpunaisin lasein odotin kaikkea kivaa mitä se tuo tullessaan... Nyt vauva on vuoden vanha... Kello on 24... Itken yksin olohuoneessa, lapsi nukahti juuri ja mies syyttää minua asiasta...
Olenko tehnyt jotain väärin? Miksi lapsi ei nukahda aikaisin kuten muut lapset? Olen itsekin jo töissä, ja kaipaisin apuja millä saan lapsen nukkumaan normaaliaikaan.... :(
Kommentit (21)
Oletko jutellut esim. neuvolassa asiasta? Heillä voisi olla ammattimaisempaa tietoa ja tarjota tukea sinun oloosi.
Kahden lapsen kokemuksella olen todennut, että jo hyvin pienillä lapsilla on hyvin vahva oma rytminsä - ja helpommalla pääsee kun vain noudattaa sitä! Meillä homma on kyllä toisin päin: nyt kuopuksella ikää 2,5v ja edelleen herää joka aamu klo 05:30. Ei auta pimennysverhot, ylimääräiset iltapalat, valvottaminen illalla tai yhtään mikään muukaan. Eli teillä siis todennäköisesti meidän lapsen vastakohta, eli iltavirkku tapaus...
Toinen vaihtoehto: itkeekö edelleen mahakipuja? Onko allergiat ja/tai refluksivaivat suljettu pois? Ihan liian monella tuttavalla vauvan huonon nukkumisen syyksi on ennemmin tai myöhemmin paljastunut ihan fyysiset vaivat - tuskin itsellesikään tulisi uni, jos johonkin sattuu tai pahasti närästää.
Aamulla herätys 4.30 ja töihinlähtö samantien... Ja edelleen vaan itkettää... Nyt lapsi sekä mies nukkuu, mutta en ite saa unta. Siivosin jopa koko asunnon tänään, mutta ei herunut kiitosta. Viime yönä tarjosin itseäni miehelle verkkosukissa ja pimpsa posliiniksi ajeltuna. Laitoin kätensä nukkumaanmennessä haaroihini, mutta ei edes koskenut sinne... Veti käden ylemmäs ja esitti nukkuvaa.
Olen nuori vielä, alle 30v pitkälti ja mietin pitäisikö päästää irti ja etsiä järkevä mies joka minua arvostaa.. Kaipaan läheisyyytä ja seksiä ja niitä en tässä suhteessa enää saa..
T ap
Jos mahdollista,etsi parempi mies!
Menkää parisuhdeterapiaan. Ei ole oikein että miehesi huutaa sinulle lapsen nukkumatomuudesta, ei ole sinun syysi!
Neuvolassa on asiasta juteltu, mutta eivät asiaa tutki. Pelkkää voivottelua vaan. "kyllä se siitä" jne. Lapsella atooppinen iho, mutta allergioita ei tutkita. Lääkärit käskevät vain rasvaamaan...
Nyt lapsi heräsi ja huutaa taas.......
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:54"]
Neuvolassa on asiasta juteltu, mutta eivät asiaa tutki. Pelkkää voivottelua vaan. "kyllä se siitä" jne. Lapsella atooppinen iho, mutta allergioita ei tutkita. Lääkärit käskevät vain rasvaamaan...
[/quote]
Menet lapsen kanssa yksityiselle allergialääkärille. Jos jotain olen vauvapalstoja lukemalla oppinut niin sen, että neuvolan kautta lähetteen saaminen tutkimuksiin voi olla tuskallisen vaikeaa, ennen kaikkea lapsiparalle, mutta myös vanhemmille. Jos sinulla tekee tiukkaa rahasta, mieheltäsi on kuitenkin pakko sitä löytyä ainakin kunnon vakuutuksen ottamiseen lapselle.
Esimerkiksi tuo mainitsemasi "atooppinen iho" voi hyvin olla keliakiaihottumaa. Ei olisi aivan ensimmäinen kerta, kun tämä diagnosoidaan väärin. Joillain aikuisilla keliakikoilla ihottuma on ainoa tuntuva oire, normaalia vatsakipuilua ei ole. Sinun pienesi taas ei osaa puhua ja kertoa, sattuuko mahaan.
Allerginen lapsi!!!!!!!!
Vie lääkäriin ja VAADI allergiatutkimukset.
Nimim. Kokemusta on.
Kukas sen lapsen isä on? Lienee kuollut, kun ei välitä lapsestaan.
Yritä jaksaa.
Minulla oli allerginen lapsi ja vuoden huutamisen ja valvomisen jälkeen sain hänet Helsinkiin allergiasairaalaan ja tutkimuksiin. Kun ruokavalio saatiin kuntoon huuto loppui heti. Repivä ensimmäinen vuosi!
Nukahdin jopa vessanpöntölle kun en saanut nukkua yöllä tai päivällä- lapsi huusi koko ajan.
Tsemppiä sinulle.
Täällä toinen valvoja...ja jo toinen lapsi joka valvottaa... Meillä myös allergiat ensimmäisen lapsen kohdalla ja näköjään myös toisen...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 02:59"]
Täällä toinen valvoja...ja jo toinen lapsi joka valvottaa... Meillä myös allergiat ensimmäisen lapsen kohdalla ja näköjään myös toisen...
[/quote]
Tsemppiä sinullekin! :-)
Mikä helkkari noita ukkoja vaivaa?!Jos mun siippa kehtais avata tosta asiasta suunsa niin nakkaisin sen ulkoruokintaan!Miehesikin varmaan voisi kokeilla nukuttamista vaihteeksi...Ihan yhtäläiset oikeudet hyvään uneen on kummallakin,sekä äidillä että isällä. Eikö miehesi voisi nukkua toisessa huoneessa?Heitä perään vielä kuulosuojaimet!
Nyt lopetat itsesi syyllistämisen,koska olet varmasti tehnyt kaiken oikein.Lapsikin aistii äidistään jännitteen,ja voi ihan senkin takia olla itkuinen ja huonosti nukkuva.Lapsilla on "tuntosarvet"!Komppaan aikaisempia noiden luontaisten rytmien sekä allergiamahdollisuuden osalta.
Tsemppiä!
Olisiko järkevä jäädä vielä hoitovapaalle? Vuoden ikäinen on aika pieni hoitoon ja jos on vielä nukkumisvaikeuksiakin. Meilläkin minä siivoan monesti koko talon eikä mies kiitä enkä todellakaan odota mitään kiitoksia .. harva mies tällaisia asioita edes huomaa..miehet on miehiä!! Ja jos miestäsi ei nyt kiinnostanut sinun tökerö seksiehdottelusi niin hetikö pitää laittaa mies vaihtoon ja erota? ? Haloo...niin itsekästä ja naiivia... seksin määrä on aika vähäistä monella tuossa tilanteessa jos lapsi valvottaa..eiköhän nyt olisi paras saada ensin lapsen asiat kuntoon ..jäät kotiin..viet allergiatutkimuksiin ... jne
Vaikutat kyllä aika keskenkasvuiselta.. olisi kannattanut ensin odotella aikuistumista ja sitten laittaa muksu alulle.
Kun vielä mainitsit tuon atooppisen ihon niin viepä se lapsi ihan oikeasti osaavalle allergialääkärille! Kannattaa kysyä suosituksia omalta paikkakunnalta, kaikki lastenlääkäritkään ei tiedä kovin paljoa allergioista.
Tuo teidän parisuhde onkin sitten jo ihan eri juttu, mieti kaksi kertaa kannattaako tuollaista miestä katsella...
t: 3
Vie lapsi yksityiselle lääkärille!
Vaadi miestäsi nukuttamaan lapsi varsinkin jos olet itsekin töissä. Nukutatte vuoroillon.
Siis miksi ihmeessä sinun syysi on ettei vauva nuku? Ihan yhtä vastuullinen miehesi on asiassa. Urpo äijä. Kannattaa erota, jos sinun olosi pahenee miehen vuoksi.
Sinuna jäisin kotiin hoitovapaalle jos mitenkään mahdollista. Ei se nyt ihan normaalia ole jos vuodeniköinen itkee vielä paljon, mutta se voi olla allergian sijasta ihan turvattomuuttakin, jos lapsi on päivähoidossa. Monesti lapsella on eroahdistusta tuossa iässä ja ainakin omillani oli kuukauden-kahden jakso jolloin roikuttiin jatkuvasti äidissä, edes vessan tai suihkuun en voinut mennä yksin lapsen hereillä ollessa.
Kyllähän siinä hermot kiristyy itse kullakin kun ei saa nukkua, mutta toisaalta ei se huutaminen nyt ainakaan auta, se vaan pahentaa tilannetta...
Ota lapsi viereesi nukkumaan, ehkä se auttaisi?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:27"]
Meillä on nyt vuoden ikäinen poika joka edelleen nukkuu huonosti. Synnyttyään vauvalla ei ollut mitään rytmiä, eli saattoi herätä vaikka 02 yöllä ja kukkua aamuun asti. Itse siis valvoin lähes läpi yön. Vauvalla oli myös mahakipuja, eli huusi lähes joka yö ennen nukahtamista. Mies oli töissä ja väsyneenä narisi minulle asiasta. Välillä jouduin keskellä yötä lähtemään vauvan kanssa ajelemaan autolla, että nukahtaisi... Ja mies saisi siis nukkua rauhassa.
Jälkeenpäinajateltuna olen tajunnut sairastuneeni synnytyksen jälkeiseen masennukseen... Olin vauvasta innoissani ja ruusunpunaisin lasein odotin kaikkea kivaa mitä se tuo tullessaan... Nyt vauva on vuoden vanha... Kello on 24... Itken yksin olohuoneessa, lapsi nukahti juuri ja mies syyttää minua asiasta...
Olenko tehnyt jotain väärin? Miksi lapsi ei nukahda aikaisin kuten muut lapset? Olen itsekin jo töissä, ja kaipaisin apuja millä saan lapsen nukkumaan normaaliaikaan.... :(
[/quote]
1. Potkaise miehesi majataloon siksi aikaa kun hoidat lapsesi nukkumaanmenoasiat kuntoon.
2. Ota yhteyttä neuvolaan tms ja pyydä neuvoja miten lapsen unikoulu järjestetään.
3. Pyydä samalla neuvoja masennuksesi hoitoon.
4. Mikäli miehesi käy vonkaamssa pimpulaa, niin voit suoda hänelle sen muutaman minuutin ilon vaikka joka toinen tai kolmas päivä. Sen jälkeen potkaiset miehesi ulos sinne matkustajakotiin. Tuolla pikaisella hoidolla saat myös itsellesi hiukan läheisyyttä. Ei se sen huonompi vaihtoehto ole kuin kiukkuiset panot viikosta toiseen.
Tällä menettelyllä saat näppärästi huolehditttua siitä, ettei miehesi mene tekosyyn varjolla vieraisiin. Jos kuitenkin menee, niin ilmoita että seurauksena majatalomajoitus muuttuu vakituiseksi, mikäli sellaista tapahtuu.
5. Kun lapsesi unirytmi on saatu kuntoon ja oma masennuksesi hyvälle hoitotasolle, voit kotiuttaa miehesi.
6. Lopputulos: Lapsesi unirytmi tulee kuntoon, sinun masennuksesi hoito alkaa asianmukaisesti ja miehesi ei ole väsyneenä vinkumassa pikkuasioista. Jopa seksielämänne saattaa muuttua paremmaksi, kun siihen ilmestyy taas niitä tunteita jotka ovat päässeet katoamaan (odotusta, sopimista, ärhäkkää suoritusta ja jälkikäteen ei jää paineita, kun touhu ei ole pakkopullaa kummallekaan).
Lapsesi itkuisuus johtuu todennäköisesti vuorokausirytmin pomppimisesta että ja erityisesti siitä. että lapsi vaistoaa vanhempiensa kiristyneet välit.
Lapsi reagoi levottomuudella ja se taas lisää valvomista ja itkuisuutta. Siitä taas seuraa vanhempien pahaa oloa, jonka vuoksi lapsi tulee vielä levottomammaksi.
Tärkeätä on muistaa että tilanne ei ole kenenkään syytä, vaan kierre syntyy itsestään ja on hyvin yleinen lapsiperheessä.
Kuulostaa tutulta. Vein lapsen allergialääkärille yksityiselle vuoden ikäisenä. Löytyi maito-, muna-, soija- ja kala-allergiat. Ruokavalio kohdalleen, niin johan alkoi nukkumaan. Ja hymyilemään lapsukainen. Julkiselta puolelta apua vasta (esim. maitoaltistus kerran vuodessa sairaalassa), kun saimme allergiadiagnoosit yksityiseltä.
Mies on siis vihainen kun vauva kukkuu pitkään... Ja huutaa minulle asiasta...
T. Ap