Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiselle teinille olet alkanut kerätä astioita, pyyhkeitä tms

Vierailija
26.02.2014 |

sitä varten kun muuttaa joskus omaan kotiin? Ja millä tavalla keräät niitä: annatko esim synttärilahjoiksi?

Miten teini suhtautuu siihen, että saa tuollaisia lahjoja tai siihen, että keräät niitä jemmaan muuten vain?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ajattelin ostaa Hobbaristav Teema sarjan ja pyyhkeet. Lasku on varmaan jotain 400 euroa. Samalla voin ottaa ateriontisarjan. Niin helppoa. Naurettavaa joku keräily, ei ole tätä päivää enää.

Vierailija
42/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle alettiin kerätä Kokoa muistaakseni yo-lahjaksi. 23-vuotiaana muutin miehen kanssa yhteen ja maku oli hieman muuttunut, joten teimme äitini kanssa vaihtokaupat (hän halusi uuden astiaston): hän otti Kokoni ja osti muutamalla satasella Teemaa tilalle.

Periaatteessa en siis ehkä kannata minkään tietyn sarjan hankintaa jo teininä, koska maku saattaa muuttua paljonkin.

Mutta mitä keräämiseen tulee noin muuten, aloin itse kerätä 15-vuotiaana kirpputoreilta itselleni sekalaisia kauniita kahvikuppeja ja lautasia, sellaista kesäpäivä mummolassa -tyyliä. Ne toimittivat astiaston virkaa sinkkuboksissani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:10"]

Meidän pojat ei kyllä ihastelisi tällaista, ja tuskin kehtaisivat solukämppään viedä mitään yhtenäisiä astiasarjoja. Kunhan jotain on, mistä pizzansa syödä. Luulen, että pojille tulee tällainen innostus astiasarjoihin ja vastaaviin elämään tyttöjä aika lailla myöhemmin. Ja silloin on kyllä itsekin varaa ostaa ne astiat.

[/quote]

Tuo on totta. Itse pidin tuollaisia lahjoja (joita sain onneksi hyvin vähän) lähinnä antajan oman hienostelun esiintuomisena, kun varmasti tiesivät ettei pojannulikkaa voisi vähempää kiinnostaa (ymmärsin myöhemmin, että tietenkin he ajattelivat minun parasta). Aloin välittää asioista vasta liki nelikymppisenä. Opiskeluaikana söin kuralätkäpizzan pahvilautaselta parhaimmillaan viikon (siihen asti, kun söin uuden). Ei siksi, etteikö äiti olisi tuputtanut posliinilautasia mukaani, vaan siksi, että vältin tiskaamisen vaivan. Sen jälkeen vaimo oli astiavastaava ja vasta nyt keski-ikäisenä olen itse alkanut vähän kiinnostua tuollaisista.

Minä ainakin aion vastustaa sitä, että alkaisimme kerätä tytöillemme astioita, elleivät he itse pyydä. Ne voi ostaa hyvin siinä vaiheessa, kun he muttavat omilleen ja tietävät mitä haluavat.

Vierailija
44/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:52"]

Ostakaa lakanoita tuplat valmiiksi.

Minua ainakin harmitti, kun sain laadukkaita pussilakanasettejä lahjaksi teininä, mutta käyttämättä ne parittomat nyt on jääneet kun tykkään laittaa samanlaiset tuohon parisänkyyn. Laadukkaat vuodevaatteet kuitenkin kestää vuosikymmeniäkin, vähän käytön määrästä riippuen.

[/quote]

Ja sitten sattuukin puoliso, joka haluaa yhteisen ison peiton.

Eipä olisi sitten mitään hyötyä parillisista yhden peiton lakanoista.

[/quote]

Kahdesta samanlaisesta pussilakanasta saa ommeltua yhdellä saumalla tuplapeiton pussilakanan.

Kyllä siihen vaan tuhansia euroja menee, jos pitäisi kerralla ostaa kaikki huonekalut, kodinkoneet, astiat, tekstiilit. Vaikka minulla oli työasuntona vain vaatimaton yksiö, tonni meni vaikka vain välttämätöntä ostin, kun ihan kaikkea ei voinut ottaa kotoa mukaan.

Vierailija
45/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä poikakin pitää saamiaan astioita tärkeänä, hänelläkin luonnollisesti siintää mielessä kotoa pois muutto. Olen siis numero 34, ja meillä poika tosiaan nimenomaan toivoi ennemmin astioita tms. lahjaksi, kuin jotain ihan "turhaa".

Tuon tärkeyden huomaa siitäkin, että poika järjestelmällisesti kirjaa ylös, mitä hänellä on, katsoo vähän mitä puuttuu, ja nykyään toivoo sitten sitä puuttuvaa.

Pojissakin on eroja!

Vierailija
46/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä mitään ala kerätä. Sitten ostetaan kun asia on ajankohtainen.

Vierailija
47/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon saanut jo pienen kokoelman ruokailuastioita, pyyhkeitä ja lakanoitakin, ihan riittävästi yksinasuvalle. Meillä oli itsestäänselvyys että mulle ostetaan jo kotona asuessa kaikkea mitä omaan kämppään tarvitsee. Ihan hyvä näin. Asun vielä kuitenkin kotona ja olen 19.

Vierailija
48/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojissa on eroa, kuten myös tytöissä. Itse olen ostanut kummitytöilleni astioita 16-vuotiaasta - toinen onkin innostunut kodinsisustamisesta ym., ja on valinnut itselleen sopivan, klassisen astiaston, jota olen hänelle hankkinut.

Toinen ei niinkään ole kiinnostunut astioista tms., mutta emme ole hirveästi olleet tekemisissä, ja lahjojen miettiminen on ollut erittäin vaikeaa. Ajattelin sitten, että astioita jokainen tarvitsee joka tapauksessa, ja kun tytön perhe ei suoranaisesti kylve rahassa, niin olen antanut pienen "starttipaketin" laadukkaita astioita. Matalat ja syvät lautaset, mukit ja lasit, kaikkia 4 kpl. Rahan antaminen on vähän tylsää, ja äitinsä mukaan raha menee lähikauppaan karkkiin ;-) Ehkä astialahjat ovat tuntuneet tylsiltä, mutta toivottavasti niistä on apua tulevaisuudessa, ja onpa jotain konkreettista muistoakin.

Vierailija
49/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain yo-lahjaksi teemaa ja hackmannin aterimet

Vierailija
50/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:26"]

Kyllä siihen vaan tuhansia euroja menee, jos pitäisi kerralla ostaa kaikki huonekalut, kodinkoneet, astiat, tekstiilit. Vaikka minulla oli työasuntona vain vaatimaton yksiö, tonni meni vaikka vain välttämätöntä ostin, kun ihan kaikkea ei voinut ottaa kotoa mukaan.

[/quote]

Saahan sitä uppoamaan vaikka miljoonan, mutta jos nyt ajatellaan tyypillistä nuoren opiskelijakämppään muuttoa, niin sinne tuskin tarvitaan 12 astian sarjaa kaikkia mahdollisia höyrytettyjen kumkvattien haudutuspannuja, vaan pari matalaa lautasta, pari syvää lautasta, pari lasia ja mukia, perustyökalut, kattila, paistinpannu, kulho. Huonekalut voivat olla mitä vain ylijäämää/kirpputorikamaa. Lakanoitakaan ei pitäisi tarvita kahta sarjaa enempää.

Ja jos eletään leveästi, halpoja nuo ovat kämppään verrattuna. Se on vähän irvokasta rahdata viimeisen päälle merkkikamat johonkin opsikelijasoluun.

Vierailija
51/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Saahan sitä uppoamaan vaikka miljoonan, mutta jos nyt ajatellaan tyypillistä nuoren opiskelijakämppään muuttoa, niin sinne tuskin tarvitaan 12 astian sarjaa kaikkia mahdollisia höyrytettyjen kumkvattien haudutuspannuja, vaan pari matalaa lautasta, pari syvää lautasta, pari lasia ja mukia, perustyökalut, kattila, paistinpannu, kulho. Huonekalut voivat olla mitä vain ylijäämää/kirpputorikamaa. Lakanoitakaan ei pitäisi tarvita kahta sarjaa enempää.

Ja jos eletään leveästi, halpoja nuo ovat kämppään verrattuna. Se on vähän irvokasta rahdata viimeisen päälle merkkikamat johonkin opsikelijasoluun.

[/quote]

Kiitos hyvistä nauruista ("sinne tuskin tarvitaan 12 astian sarjaa kaikkia mahdollisia höyrytettyjen kumkvattien haudutuspannuja"). Ja hyvästä kannanotosta.

Vierailija
52/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:35"]

Kyllä meillä poikakin pitää saamiaan astioita tärkeänä, hänelläkin luonnollisesti siintää mielessä kotoa pois muutto. Olen siis numero 34, ja meillä poika tosiaan nimenomaan toivoi ennemmin astioita tms. lahjaksi, kuin jotain ihan "turhaa".

Tuon tärkeyden huomaa siitäkin, että poika järjestelmällisesti kirjaa ylös, mitä hänellä on, katsoo vähän mitä puuttuu, ja nykyään toivoo sitten sitä puuttuvaa.

Pojissakin on eroja!

[/quote]

Tietenkin jos lapset toivovat ja tietävät mitä haluavat, he voivat alkaa kerätä vähitellen jotain hienompia astioita ja vastaavaa kodintarviketta. Ja jos he eivät osaa sellaista arvostaa, niin sitten heille voidaan ostaa alkuun riittävä satsi jotain halvempia tai antaa meidän käytöstä poistettuja, kun lähtevät.

Kritisoin vain sitä joidenkin keski-ikäisten naisten tapaa vastaan, että besserwisser -asenteella tuputetaan tuollaista tavaraa nuorelle, joka ei sitä arvosta. Ennemmin sitten vaikka rahaa tai harrastusvälineitä. Se on laiha lohtu syödä kahden tonnin astiastolla ja nukkua silkkilakanoilla ja pelata louskolla rämätietokoneella, jos haluaisi ennemmin kahden tonnin pelikoneen ja syödä käytetystä valmispizzan pahvilautaselta ja juoda jugurttipurkista ja nukkua millä tahansa lakananriekaleella vaahtomuovipatjalla. Ei siinä ainakaan hyvällä muista "järkevien lahjojen" antajaa.

T: 44

Vierailija
53/53 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat omaan kotiin on hyvä ylioppilaslahja tai ammatikouluvalmistujaislahja, mutta sitä ennen on minusta turhaa hamstrata. Astiasarjoja tulee ja menee, ja sitten voi olla käsissä kolme lautasta ja kaksi haarukkaa menneiden vuosien astiasarjoista. Lisäksi isovanhemmilla on usein kaapit täynnä käyttämättömiä astioita, joista haluavat mielellään eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi