Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä vuoksi työpaikalla saa paheksuntaa varsinkin johtajien, mutta jopa joidenkin työkavereiden osalta, jos sanoo, että Suomessa pitäisi siirtyä 6 tunnin työpäivään?

Vierailija
07.11.2020 |

Itse mainitsin ensimmäisen kerran asiasta jo viitisentoista vuotta sitten, kun olin vielä kesätyöikäinen nuori. Vastaukset oli tyyliin, että miten sä luulet, että yhteiskunta sellaisella pyörisi? Minäpä itse olen ollut sitä mieltä, että miksi ei pyörisi? Nykyään 15 vuotta myöhemmin asenteet ovat valitettavasti pitkälti samanlaisia ja 6 tunnin työpäivästä puhumista annetaan jopa laiskurin leima.

Mutta itse kun olen vuosien 2019 ja 2020 aikana lukenut mm. Sanna Marinin ja Antti Rinteen puheita 6 tunnin työpäivästä, niin olen todennut itsekseni että VIHDOIN! Vihdoin asia alkaa saada näkyvyyttä vaikutusvaltaisimmilla tasoilla ja uskon, että jonain päivänä se tulee myös toteutumaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni todellisuudessa tekee  6 tuntia, vaikka on työpaikalla pitempään ja jopa ylitöissä. Aikaa menee kiireen valittamiseen ja kokouksiin, joista ei ole kellekään oikeasti mitään hyötyä. Monesti kokouksissa vain kerrataan asiat, jotka on jo sovittu. Kiitos etäkokousten, kokousmatkohin menevä aika vähenee ja siitä jää aikaa työn teolle, jolloin vähempikin aika riittää. Itselläkin jää aina töissä luppoaikaa, vaikka ihan kirjaimellisesti tienaan palkkani moninkertaisesti.  

Vierailija
2/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa olen miettinyt. Meillä olisi onnellisempi yhteiskunta 6 h:n työpäivillä. Vähemmän työttömiä, enemmän aikaa käyttää palveluita jne. Palkka olisi pari tuntia/pvä pienempi, mutta toisaalta: hermo lepäisi eikä tarvitsisi sinnitellä töissä viikonloppua tai lomaa odottaen. Säästyisi varmasti sairaslomakuluissa.

Aina tää torpataan sillä, että ”työnantajamaksut on liian korkeat, ei voi palkata useampaa” tai ”menee mahdottomaksi työpäivien organisointi”. No eikö valtio voisi tulla vastaan työnantajamaksuissa? Säästyisi rahaa kuitenkin työttömyyskorvauksissa, kun jengiä palkattaisiin töihin.

Ja miten esim. nuo kaksi- ja kolmivuorotyöt sujuvat?

Tuottavuus kasvaisi 4 h/vrk, kun työpaikoilla tehtäisiin 6 + 6 tuntia päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei, palkka on sama kuin 8 tunnin päivässä, niin se pitää olla. Teho on kuitenkin sama. Olen ymmärtänyt Marinin puheet näin. Toiveajatteluaniko vain?

Vierailija
4/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tässä maassa mikään, mikä helpottaa ihmisten elämää, ei ole sallittua.

Vierailija
5/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ymmärtää tahallaan Marinin puheet väärin! Hän sanoi SDP puoluekokouksessa selkokielellä, että JOS TUOTTAVUUS PARANEE RIITTÄVÄSTI, voidaan jatkossa siirtyä 6h työpäivään ilman palkan alennusta. Ei hän ole sanonut että tämä tapahtuisi parissa vuodessa vaan tulevaisuudessa, ja se on hänen ja SDP:n visio. Kyllä tulevaisuuden visioita saa olla, eikö muka saa??

Vierailija
6/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala puhumaan kuuden päivän työviikosta, niin pomot tykkää.

Vierailija
7/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tässä maassa mikään, mikä helpottaa ihmisten elämää, ei ole sallittua.

Ei kun pitää saada lusmuilla eikä tehdä töitä

Vierailija
8/8 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinin ja Rinteen on helppo puhua kun eivät työllistä ketään eivätkä vastaa työntuottavuudestakaan. Voisivat kokeilla vaikka puoluetoimistossa taikka ay-väen kesken miten siellä tehtäisiin sama työmäärä samalla palkalla mutta lyhemmällä työajalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän