Elämän varjopuolia: köyhyys ja lapsen syntymäpäivä
Kommentit (16)
^ Kuulemma kavereillaan on säästötilit, joilla tuhansia euroja rahaa. Mummut muistaa kuukausittain. En voinut muuta kuin sanoa, että minkä mä suvulle mahdan. :( ap
Harmi. Koittakaa viettää hauska päivä. Pieni metsäretki, eväät mukaan. Askartelua. Leipokaa muffinsseja. Onnea päivänsankarille!
Plaah, ne sen kaverit pistää tonnit haisemaan heti kun käsiksi pääsevät. Sun lapset oppii ehkä paremmin ymmärtämään rahan päälle. Riippuu vähän miten tämän asia hänelle "sisäänajaa". Eikä todellakaan monilla lapsilla mummut laita kuukausittain rahaa tilille. Tää on nyt taas niitä "kaikilla muilla" -juttuja :)
Minua hävettäisi jos minun lapseni kehuisivat kavereilleen mitä heillä on tilillään.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:10"]10. Likka vaan odotti tältä päivältä enemmän (18 v.). Mulla ei ole rahaa esimerkiksi hänelle ajokorttiin. ap
[/quote]
Mullei käynyt 18-vuotiaana mielessäkään, että oisin saanut rahaa, saati sit ajokorttia! Sehän oli itsestäänselvyys, ettei vanhemmilla makseteta kalliita kortteja. Taisin saada lahjaksi levikset ja baarirahaa 50 markkaa. Ihan tavallinen perhe oltiin, vanhemmat työssäköyviä. Ei mun kavereista kuin ehkä kolmasosa saanut vanhemmilta ajokorttirahaa. Itse menin 13-vuotiaana ensimmäiseen työpaikkaan, kahvilassa tein sämpylöitä. Siitä sit erilaisia lastenhoitohommia ja pidin seurakunnan kerhoa, josta sai 50 markkaa kerralta. Kesällä käytiin poimimassa mansikoita. En mä ole ajatellut, että mun lapsilla pitäis olla jotenkin erilaista ja kaikki valmiina. Tyttö on nyt 10 vuotta ja hänen kanssa juteltu rahasta, oon sanonut, että nuorena voi mennä vaikka mäkkätiin töihin, niin saa omaa rahaa. Kaikkea meillä on mitä tarvii. Itse aikoinaan poljin pyörällä lukioonkin, kun jotkut meni autolla. Miten omat lapseni olisivat jotenkin erilaisia? En aio opettaa lapsilleni, että kauheet rahakasat annetaan ja kaikki maksetaan. Täysi-ikäise tuskin sen kummempia juhlia pidetään kuin muutenkaan. En tajua, miksi pitäisi kasapäin kaikkea antaa, eikö riitä läsnäolo ja pieni muistaminen ja lämmin halaus, läsnäolo. Terv äiti vm1975
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 19:06"]
Mulle ei ole käynyt koskaan mielessäkään, että lapselle pitäisi laittaa tuhansia euroja säästöön tai anniskella lahjarahoja???
[/quote]
Ei minullekaan, vaikka meidän perheessä vanhempien kuukausitulot ovat yhteensä yli kymppitonnin. Minusta on ihan terveellistä, että lapsi oppii tienaamaan itse omat rahansa. Niin minäkin aikanani tein. Tosin ylioppilaslahjaksi lapsi sai sukulaisilta ja naapureilta yhteensä noin kaksi tonnia.
4 nauraa, omalle tyhmyydelleen. Oletin, että kyseessä on pikkulapsen synttärit.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:48"]
^ Kuulemma kavereillaan on säästötilit, joilla tuhansia euroja rahaa. Mummut muistaa kuukausittain. En voinut muuta kuin sanoa, että minkä mä suvulle mahdan. :( ap
[/quote]
Tämä on oikeasti kurja tilanne, terveisin ollut se lapsi, jolla ei ollut säästössä senttiäkään kun omilleen muutto koitti :( Oikeastaan vasta siinä lukioaikana mulle valkeni, että monilla täysin normaaleissa perheissä kasvaneilla kavereilla oli +10 000 euroa säästössä.
4. Kiitos sinulle. Ei me nyt enää tähän aikaan illasta kyllä enää piknikille, mutta muutoin hyvä idis. Ja vaikken mä hälle paljoa rahallisesti voi tarjota, niin on meillä lämpimät välit ja siihen oon tyytyväinen. :) ap
Minkä ikäinen lapsi? Ei se muilta saatu ilmainen raha ole kaikki kaikessa. Tiedostat että olette köyhempiä kuin muut. Ainoa mitä tuossa tilanteessa nyt voi lapselleen antaa, on ohjaus hyvään omaan elämään. Raha ei kasva puissa. Hänen kannattaa hankkia kesäduuni heti kun on sen ikäinen, että pääsee johonkin. Siitä sitten saa sen verran, että voi tehdä jonkun haluamansa isomman hankkinnan. Parempi lahja lapsesi tulevaisuutta ajatellen kuin mikään annettu tavara tai rahasumma.
5. Aivan, hänen koulutuksellaan on hyvät mahdollisuudet, sitä hälle olen koettanut sanoa ja toivottavasti ymmärtää. ap
Mulle ei ole käynyt koskaan mielessäkään, että lapselle pitäisi laittaa tuhansia euroja säästöön tai anniskella lahjarahoja??? Kai oon maalla kasvanut. Mun tytöllä oli just synttärit. Täytekakku, sipsejä ja keksiä. Pappa antoi 20 euroa ja minä annoin 20 euroa. Täti antoi robinin levyn. Siis mun tyttö oli aivan tyytyväinen. Kai meillä on sit köyhä elämä. Ihan töissä käyn ja kaikkea on, mitä tarvii. En tajua.
10. Likka vaan odotti tältä päivältä enemmän (18 v.). Mulla ei ole rahaa esimerkiksi hänelle ajokorttiin. ap
Kyllä meitä köyhiä on muitakin. Mä kuitenkin uskon, että kaikkea ei kannata saada, ja vaikka rahaa olisikin, niin miten lapsi oppii sen arvon, jos on tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi. Toivottavasti kuitenkin teillä oli kiva päivä, ja synttärisankarilla mukavaa.
Hyvähän se on jos isovanhemmat antaa erilaisina päivinä lastenlapsilleen rahaa. Vanhemmat myös tallettaa ja tähtäimessä asunto joskus. Ei sitä lapselle tarvitse kertoa paljonko on jo rahastoissa yms.
Mikä siinä surettaa? Ei ole varaa ostaa lahjaa, leipoa vai mistä jää paitsi?