Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Turtuuko" lapsi kehuihin?

Vierailija
26.02.2014 |

Spinoffina tuosta "ylimairea perhe ravintolassa"-ketjusta: "turtuuko" lapsi kehuihin, jos vanhemmat kehuu koko ajan ihan kaikkea mitä lapsi tekee? Jos kehuja sateele koko ajan, ovatko ne merkityksellisiä lapselle?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsi(kin) tajuaa, milloin kehut ovat tyhjiä ja milloin aiheellisia.

Vierailija
2/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:29"]

Kyllähän se lapsi(kin) tajuaa, milloin kehut ovat tyhjiä ja milloin aiheellisia.

[/quote]

Mistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin jatkuva moittiminen menettää merkityksensä, jos jotain asiaa hokee koko ajan, ei se säväytä mitenkään. Varmasti jos kehutaan koko ajan ja joka asiasta lapsi ajattelee että koko muukin maailma ajattelee että hän on paras kaikista ja maapallon napa, toisaalta jos koko ajan moititaan jostain eikä koskaan kehuta mistään, lapsi oppii ajattelemaan että hän ei osaa mitään koskaan, joten turha edes yrittää.

Vierailija
4/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään jatkuvasti. Koululaista täytyy innostaa ja motivoida . Itse olen kyllä kehunut monesti lastani koulunkäynnistä. Aihetta on kyllä kehuihin. Tosin ne 2 kasia häiritsee lukuaineissa.

Vierailija
5/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä turru, mutta lapsi menettää todellisuudentajun kykyjensä suhteen ja pahimmillaan se jatkuu aikuisikään. Ja sitten niitä vinisijöitä nähdään Idols-kisoissa itkemässä kun "äiti aina kehui lauluääntä".

Vierailija
6/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:00"]

Ei välttämättä turru, mutta lapsi menettää todellisuudentajun kykyjensä suhteen ja pahimmillaan se jatkuu aikuisikään. Ja sitten niitä vinisijöitä nähdään Idols-kisoissa itkemässä kun "äiti aina kehui lauluääntä".

[/quote]

Haha :D

Vierailija
7/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:44"]

Ei tietenkään jatkuvasti. Koululaista täytyy innostaa ja motivoida . Itse olen kyllä kehunut monesti lastani koulunkäynnistä. Aihetta on kyllä kehuihin. Tosin ne 2 kasia häiritsee lukuaineissa.

[/quote]

Häiritsee? Miksi? Jos tuo on ainoa huolenaiheesi lapsesi koulunkäynnissä/elämässä niin ole onnellinen.

Vierailija
8/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:44"]

[/quote]

Häiritsee? Miksi? Jos tuo on ainoa huolenaiheesi lapsesi koulunkäynnissä/elämässä niin ole onnellinen.

[/quote]Ei se nyt ongelma ole. Saattaahan ne vielä nousta ysiin(lukion toisella). Täytyy olla tyytyväinen tuohon koulunkäyntiin kun ajattelee omia numeroita. En voi kehua lastani että oot sitten hyvä urheilija kun  ei urheile, aika monessa kyllä on hyvä ajatellen käytöstä vaikkei ole turhan kohtelias, ei kiroile, ei viinaa, ei röökii, asutaan siis stadissa.

Vierailija
9/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan ole turtunut, mutta oppineet saamaan kehuja, eli odottavat niitä. Tekevät mukavia tekoja saadakseen kehuja.

Itse siis otin kuopuksen ollessa järkyttävässä uhmaiässä tavaksi tuon kehumisen. Eli kun päivät olivat sitä jatkuvaa älä, älä, ei, ei-huutoa ja valitusta, niin vaihdoin levyä positiivisempaan ja aloin kieltämisen sijasta kehua. Ts. en jakuvasti sanonut että älä keiku tuolilla, vaan kehuin että kiva kun istut rauhallisesti.

Huomasin pian, että ilmapiiri parani huomattavasti (mikä oli ehkä se tärkein asia meillä). Ehdottomasti meillä myös se kehuminen toimii paremmin kuin valitus käyttäytymisen muuttamisessa. Olin esim. jo vuositolkulla valittanut ilman tulosta, että mitä sä et taaskaan laittanut sitä takkia naulaan. Kun pääsin kehumaan takin naulakkoon laittamisesta, niin tämä kehuttu käytös alkoi nopeasti yleistymään.

En koskaan kehu turhasta. En valehtele. Kehun kuinka ihanan värikäs kuopuksen piirustus on ja kehun kuinka mukavaa on yhdessä piirtää, mutta en koskaan väitä että hän piirtäisi paremmin kuin vaikkapa minä tai isoveljensä.

Erityisesti kehun yrittämistä ja harjoittelua (tämä on tutkimusten mukaan hyväksi, toisin kuin lahjakkuuden kehuminen). Kiinnitän lapsen huomion siihen, kuinka palon paremmin soittoläksy menee nyt, kuin muutama päivä sitten, kun on kovasti harjoiteltu. Tosin kaksin ollessa kehun lapsien ihanuutta heille itselleen, ja olen ihan tosissani ja lapset tietävät sen.

Voisin hyvinkin kehua lapsiani (hiljaa, en huutaen) siellä hampurilaispaikassakin. Näin varmistan sen, että reissu menee kivasti ja fiilis pysyy mukavana. 

Vierailija
10/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on yleensä suuren osan päivästä jatkuvassa ohjaustilanteessa, jossa hän opettelee toimimaan tässä yhteiskunnassa. Lasta voi joko lytätä kertomalla hänelle sata tapaa tehdä asiat väärin, tai sitten kertoa heti kättelyssä miten asiat tehdään oikein, ja ohjata häntä kehumalla ja myönteisellä palautteella. Se on huomattavan tehokasta oppimista ja luo lapselle sellaisen itsetunnon, että hän epäonnistumisista huolimatta jaksaa yrittää oppia oikean tavan tehdä asioita.

Jokainen aikuinen voi itsekin miettiä,  oppisiko paremmin jatkuvalla nalkuttamisella tai sellaisella metodilla, että pitäisi osata lukea toisten ajatukset vaikka kukaan ei niitä kerro, ja tekisi sen vuoksi virheitä jatkuvasti, vai oppisiko sillä että kannustetaan ja annetaan myönteistä palautetta. Ei lapsi ole sen kummempi.

Vierailija
11/11 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:00"]

[/quote]

Oletetaanko tässä että vanhemmat aina valehtelevat? Saako kehua aiheesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan