Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko miten yleistä, että oman äidinkielen osaaminen on kiitettävää, mutta vieraat kielet aiheuttavat hankaluuksia?

Vierailija
07.11.2020 |

11-vuotias lapseni oppi lukemaan 5-vuotiaana, ja lukee päivittäin paljon. On hyvä äidinkielessä ja saa kiitettäviä numeroita sekä aineista että kokeista. Mutta englannin kieli tökkii ja pahasti. Samat eivät meinaa millään jäädä mieleen, vaikka kuinka paljon harjoittelisi.

Mistä mahtaa johtua?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ER kirjoitti:

Itselläni kymppejä äikän aineista ja olen todella nopea lukemaan. Luen myös paljon. Pystyn myös lukemaan englanniksi romaanin ja ymmärtämään sen. Olen myös opiskellut aikoinaan it-kursseja englanniksi hyvin arvosanoin. Mutta... Oma ulosanti sekä kirjoitetun ja varsinkin puhutun englannin kanssa on ala-aste tasoa. Ei vaan irtoa päästä sanat ulospäin. Luulen että olisin tarvinnut aikoinaan erilaisen opetustavan kielten opiskeluun. Peruskoulusta olen valmistunut -92 ja siihen aikaan oli tärkeintä osata kielioppi oikein. Muusta ei niin ollut väliä. Ruotsista en ole koskaan 6 parempaa saanut, enkä käytännössä osaa ruotsia ollenkaan. Matemaattisesti taas olen lahjakas ja omaan ohjelmoijan loogisen ajattelukyvyn. Eli omasta mielestäni en vaan ole monilahjakkuus vaan osaamiseni ja pääni on keskittynyt matemaattiseen puoleen.

Luulen että lapsesi tarvitsee erilaista lähestymistä kielten opiskeluun. Sanojen tankkaaminen ulkoa opettelulla tuskin toimii. En ole opettaja joten en osaa tekniikoita neuvoa. Toivottavasti täältä myös sellainen löytyy.

Et välttämättä tarvinnut erilaista opetustapaa vaan kielen omaa aktiivista käyttöä. Voiko tästä olla kyse aloittajan lapsellakin? Vierasta kieltä täytyy itse käyttää ja soveltaa. Pelkkä läksyjen teko ei takaa menestystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla