Mitä mieltä olet ihmisestä jolla ei ole kotonaan lainkaan kirjahyllyä(ja etenkin niitä kirjoja)?
Tulee kyllä sivistymätön fiilis tällaisesta henkilöstä.
Kommentit (42)
Elämän myötä moni joutuu luopumaan kirjoistaan eri syistä. Sitten niitä kirjoja on hyllykaupalla myynnissä kirppareilla 0,50e/ kpl. Olen nähnyt.
Luen paljon kirjoja ja olen käynyt monta vuotta kaunokirjoituskursseilla, nytkin on yksi menossa. Kirjamessuiila käydään joka vuosi, yleensä sieltä lähtee mukaan 15-20 kirjaa. Meillä ei kuitenkaan ole kirjahyllyä olohuoneessa eikä missään muuallakaan. Pidän kirjoja kaapissa, mutta ei sielläkään paljoa ole, kun viedään ne kirjaston kierrätyshyllyyn. Kirjojen LUKEMINEN ja varastointi olohuoneessa ovat toisistaan erilliset asiat.
Olen viimeisen 10 vuoden aikana muuttanut 9 kertaa. Onneksi ei ole enempää kirjoja, nykyistäkin määrää on kamalaa kantaa mukana. Muutama lahjaksi saatu kirja on sekä sarjakuvia jonkin verran. Ostan kirjoja yleensä vain, jos joku tuttu julkaisee uuden.
Aika harvalla tutulla on kirjahyllyä, mutta lähes jokaisen kaverini kanssa keskustellaan kirjallisuudesta aina kun tavataan. Kirjastoja on pk-seudulla paljon, lähikirjasto meilläkin parin korttelin päässä, Oodiin matkaa pari kilometriä. Uutuudet luetaan e-kirjapalveluista, vanhempia teoksia lainataan kirjastosta.
Ehkä kirjahyllyt on vanhemman väen kodeissa yleisempiä, tai jossain maalla, jos kirjastoon on pitkä matka.
Vielä sivistymättömämpi kuva tulee ihmisestä, joka trollaa sivistymättömyydestä kirjahyllyn tai kirjojen puutteen vuoksi, muttei osaa itse kirjoittaa oikeakielisesti "etenkään".
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä nykyaikana löytää kirjahyllyä. Kun tähän nykyiseen asuntoon muutettiin, kävin kolmessa eri huonekaluliikkeessä, eikä yhdessäkään ollut kunnollista kirjahyllyä. Siinä kaikista kalleimmassa oli kyllä sellaisia hienoja moduulihyllyköitä, joilla hintaa oli aivan liikaa käyttötarkoitukseensa nähden, mutta muuten myyjä oli sitä mieltä, ettei kukaan enää nykyaikana käytä kirjahyllyä(?!) kun luetaan niin vähän fyysisiä kirjoja. Joo, ei minullakaan kirjahyllyssä hirveästi kirjoja ole, viinat siellä on, kosmetiikkaa, kamera tarvikkeineen ja dvd- ja blu-ray-elokuvat ja sitten ehkä kymmenkunta kirjaa, mutta jotenkin silti järkytti, että nykyaikana oletus on, ettei kirjahyllyllä tee mitään nykyaikana. Ja puhun siis ihan avoimesta hyllystä, niitä lasiovellisia vitriinejä edelleen löytyy, mutta ei ne kirjahyllyjä ole. Varmaan kyllä siivouksen kannalta käytännöllisempiä ja kun minullekin kirjahylly on lähinnä tilaratkaisu kaikelle ylimääräiselle krääsälle, niin ehkä sitten olisi pitänyt hankkia vitriini.
Pahoittelen kommenttiani jo etukäteen mutta kun anonyymeja ollaan niin en malta olla kommentoimatta: kamalinta mitä itse tiedän, ovat kirjahyllyt, joissa ei ole kirjoja vaan esimerksi alkoholia, koriste-esineitä ja muuta krääsää.
Meillä ei ole olohuoneessa kirjahyllyä, vain vitriini, jossa koriste-esineitä ja astioita ja vanha ovellinen kaappi, jonka takana on alkoholit. Sen sijaan molempien työhuoneissa ja makuuhuoneessa on hyllymetreittäin kirjoja. Kumpikaan ei visuaalisena ihmisenä harrasta äänikirjoja eikä laitteelta lukeminen vastaa sitä, mitä on nauttia hyvästä painetusta kirjasta. Uutuuksia ei saa kirjastosta kuin pitkän jonotuksen jälkeen, esim. tuoreimmat Finlandia-ehdokkaat. Paljon kirjoja laitetaan kiertoon luettuamme mutta parhaat ja arvokkaimmat jäävät hyllyyn.
Sitä mieltä, että se on lukenut ne kirjat, joten mitä niitä säilyttelemään ja heittänyt ne muutossa mäkeen.
Sincc
Näin minä olen tehnyt. En jaksa rahdata perässäni koko elämäni kuormaa .. Kevyin kantamuksin on kepeä elellä ..
Osan olen jättänyt kirjastoihin kierrätykseen, Osa suoraan roskiin jne ..
En oikein mitään mieltä tai siis en ihmettele asiaa, jos näin on. Moni ei välttämättä tykkää pitää tavaroita hirveästi esillä, ihmiset lainaavat teoksia kirjastosta tai lukevat e-kirjoja. Kaikille kirjojen lukeminen ei ole se juttu. Itsekin olen luopunut osasta kirjoistani ja jättänyt vain mulle tärkeimmät.
Kuitenkin jos näen jollain kirjoja hyllyssä, niin mielelläni vilkaisen hänen valikoimaansa. Siten voi nähdä mistä asioista henkilö on kiinnostunut ja löytää mielenkiintoisen keskusteluaiheen.
Tietenkin jos matrixissa olisi siunattu yhdellä isolla asuinpaikalla, jossa olisi oma huone kirjoille, niin varmaan olisin ne säilyttänyt ..
Sincc
Kirjahylly on toisille kuin mikä tahansa statussymboli tai keräilyesineiden varasto.
En tarvitse pelkkään lukeneisuuteni näyttämiseen mitään pölyistä hyllyä. Kirjastokortti kulkee lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän rehellisesti sanottuna vähän junttina. En usko hetkeäkään, että paljon lukevalla perheellä on kaikki kirjat pelkästään elektronisessa muodossa, ja ramppaavat ahkerasti kirjastossa. Lukevilla ihmisillä on kirjoja esillä, se on fakta.
Minulla on kyllä iso kirjahylly kotona mutten paperisia kirjoja ole lukenut kovin ahkerasti enää 10 vuoteen, näkövamma kun iski ei silmät oikein enää jaksa kirjoja sen lisäksi että pitää työt hoitaa päätteellä. Kulutan siis todella paljon äänikirjoja ja kokoelmassani on reippasti toistatuhatta kirjaa sähköisessä muodossa. Toisaalta en raaski luopua kirjahyllystäni tai kirjoistani edes sen vuoksi että siivoaminen sujuisi helpommin. Kirjastoa olen käyttänyt ahkerasti aina, jo lapsesta saakka. Keskusteluissa ihmisen sivistyneisyys tulee ilmi, ei kirjahyllyn kirjamäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä nykyaikana löytää kirjahyllyä. Kun tähän nykyiseen asuntoon muutettiin, kävin kolmessa eri huonekaluliikkeessä, eikä yhdessäkään ollut kunnollista kirjahyllyä. Siinä kaikista kalleimmassa oli kyllä sellaisia hienoja moduulihyllyköitä, joilla hintaa oli aivan liikaa käyttötarkoitukseensa nähden, mutta muuten myyjä oli sitä mieltä, ettei kukaan enää nykyaikana käytä kirjahyllyä(?!) kun luetaan niin vähän fyysisiä kirjoja. Joo, ei minullakaan kirjahyllyssä hirveästi kirjoja ole, viinat siellä on, kosmetiikkaa, kamera tarvikkeineen ja dvd- ja blu-ray-elokuvat ja sitten ehkä kymmenkunta kirjaa, mutta jotenkin silti järkytti, että nykyaikana oletus on, ettei kirjahyllyllä tee mitään nykyaikana. Ja puhun siis ihan avoimesta hyllystä, niitä lasiovellisia vitriinejä edelleen löytyy, mutta ei ne kirjahyllyjä ole. Varmaan kyllä siivouksen kannalta käytännöllisempiä ja kun minullekin kirjahylly on lähinnä tilaratkaisu kaikelle ylimääräiselle krääsälle, niin ehkä sitten olisi pitänyt hankkia vitriini.
Pahoittelen kommenttiani jo etukäteen mutta kun anonyymeja ollaan niin en malta olla kommentoimatta: kamalinta mitä itse tiedän, ovat kirjahyllyt, joissa ei ole kirjoja vaan esimerksi alkoholia, koriste-esineitä ja muuta krääsää.
Meillä ei ole olohuoneessa kirjahyllyä, vain vitriini, jossa koriste-esineitä ja astioita ja vanha ovellinen kaappi, jonka takana on alkoholit. Sen sijaan molempien työhuoneissa ja makuuhuoneessa on hyllymetreittäin kirjoja. Kumpikaan ei visuaalisena ihmisenä harrasta äänikirjoja eikä laitteelta lukeminen vastaa sitä, mitä on nauttia hyvästä painetusta kirjasta. Uutuuksia ei saa kirjastosta kuin pitkän jonotuksen jälkeen, esim. tuoreimmat Finlandia-ehdokkaat. Paljon kirjoja laitetaan kiertoon luettuamme mutta parhaat ja arvokkaimmat jäävät hyllyyn.
Ei tuossa ole mitään pahoiteltavaa, päinvastoin hyvin asiallinen kommentti. En itsekään pidä tuosta krääsähyllystä ja siksi sanoinkin, että olisi pitänyt hankkia vaikka vitriini. Siivoaminen on hankalaa, kun on kaikkea ylimääräistä hyllyillä, eikä tuo ole esteettisesti miellyttäväkään. Tuon hyllyn nyt vaan sattui Jyskistä halvalla saamaan, eikä kaksiossa ole tilaa hirveän isolle vitriinille, niin tuolla mennään. Jos/kun joskus muutetaan isompaan asuntoon, niin hankin kyllä viinaksille ja muulle rojulle vitriinin, ja kirjahyllyyn saa jäädä sitten kirjat ja nuo dvd:t ja blu-rayt. Ehkä ne varastossa olevat mangatkin voisi sitten laittaa takaisin näkyville, että kirjahylly olisi oikeasti kirjoille, eikä krääsälle.
t. aiempi
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän rehellisesti sanottuna vähän junttina. En usko hetkeäkään, että paljon lukevalla perheellä on kaikki kirjat pelkästään elektronisessa muodossa, ja ramppaavat ahkerasti kirjastossa. Lukevilla ihmisillä on kirjoja esillä, se on fakta.
Onko fakta? En usko, koska meillä ei ole kirjoja näkyvissä. Ne laitetaan kaappiin lukemisen päätteeksi, ei jätetä mihinkään lojumaan.
Meillä luetaa joka ikinen päivä, minä erikseen, lapset erikseen, mies erikseen ja minä ja lapset yhdessä. Kirjastossa käydään lasten kanssa viikottain. Silti meillä on kirjat läpinäkymättömien ovien takana kirjahyllyssä ja iso osa nykyään luettavista kirjoista on e-kirjoja/äänikirjoja. Storytellin tilauksen ansiosta omat kirjaostokseni ovat vähentyneet 98% ja sitä ennenkin ostin paljon e-kirjoja. Useita tuhansia niteitä kirjoja on kirjahyllyssä, mutta mistäs sinä tiedät mitä noiden ovien takana on? Voihan siellä olla matkamuistokrääsää ja viinaksiakin!
Vierailija kirjoitti:
Kirjahylly olohuoneessa ei ole tyylikästä.
Mutta jollei missään ole kirjahyllyä, ihmettelisin.
Jotkut varastaa toisilta ihan huonekaluja kuten kirjahyllyjäkin tai joillakin saattaa olla varastetut huonekalut asunnossaan tai viety itään Viroon arabiaan. Jopa Israeliin kuljetetaan kodinkoneita mitä täältä varastettu ja vaatteita kenkiä sänkyjä huonekaluja astioita lauvakonteilla ja junakonteilla paketti ja kuorma autoilla jopa busseilla . Kyllä varastaminen on syntiä ihan Raamatussa .
Tulen pahoinvoivaksi jos jollakulla on alle 100 kirjaa hyllyssä. Uskomattoman sivistymätöntä!
Kuulkaa osa näistä NS.avustuskeräyksistä on ihan bluffia ja menee niille itselleen , myyntiin .
Mulla on kirjoja, mutta ne ovat yhä parissa muuttolaatikossa. Kirjastosta saa onneksi kaikki luettavakseen enkä lue koskaan samaa kahdesti. Ymmärrän kyllä kirjahyllyn sisustuselementtinä, kuten Kuukausiliitteen kuvassa Ahtisaarten kotona, mutta tuollainen hylly taitaa maksaa aika paljon eikä se tule tällä hetkellä kysymykseenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kirjahylly olohuoneessa ei ole tyylikästä.
Mutta jollei missään ole kirjahyllyä, ihmettelisin.
No voi sentään, meillä nyt sattuu olemaan runsaasti tilaa olohuoneessa joten siellä saa kirjahyllykin olla, kun ei se muualle mahdu.
Keksikää uusia aiheita. Tämäkin asia jo käsitelty aiemmin.
Mulla on paljon kirjoja, mutta säilytän niitä suljetussa kaapissa makkarissa. Kirjahylly veisi valitettavasti liikaa tilaa täällä pienessä kodissa. Haaveilen kyllä omakotitalosta ja kirjastohuoneesta! Isoäidilläni on sellainen. Aivan ihana tunnelmallinen huone, jossa on mukava käpertyä viltin alle lukemaan takkatulen roihutessa.